Μαρία Πριματσένκο: Τα πολύχρωμα έργα της Ουκρανής ζωγράφου που καταστράφηκαν στο Ιβάνκιβ

Μαρία Πριματσένκο: Η λαϊκή ζωγράφος της Ουκρανίας και τα πολύχρωμα φανταστικά έργα της Facebook Twitter
Maria Prymachenko - National Museum of Ukrainian Folk Decorative Art
0

Το Μουσείο Τοπικής Ιστορίας του Ιβάνκιβ της Ουκρανίας καταστράφηκε από τις ρωσικές δυνάμεις. Το μουσείο στέγαζε μια σειρά από έργα της καταξιωμένης Ουκρανής λαϊκής καλλιτέχνιδας Μαρία Πριματσένκο.

Καταστράφηκαν 25 πίνακες και οι εικόνες της πυρκαγιάς έκαναν το γύρο του κόσμου. Η Emine Dzheppar, αναπληρώτρια υπουργός πολιτισμού της Ουκρανίας, δημοσίευσε ένα βίντεο στο Twitter που δείχνει το μουσείο να καίγεται. «Αφού δεν έχουν δική τους κουλτούρα, καταστρέφουν την κληρονομιά των άλλων εθνών», έγραψε.  

Η πρώτη σχετική αναφορά έγινε από το Kyiv Independent που έγραψε ότι η Πριματσένκο είναι μια αυτοδίδακτη καλλιτέχνιδα που δημιούργησε ελκυστικές εικονογραφικές συνθέσεις, βασισμένες στην ουκρανική λαογραφία και μυθολογία.

Γεννημένη σε οικογένεια αγροτών, η Πριματσένκο, η οποία πέθανε σε ηλικία 88 ετών το 1987, πέρασε όλη της τη ζωή σε ένα χωριό κοντά στο Ιβάνκιβ. Η οικογένειά της τής δίδαξε μια ποικιλία από παραδοσιακές ουκρανικές χειροτεχνίες, όπως κέντημα και διακόσμηση πασχαλινών αυγών. Εξέφρασε την πλούσια αίσθηση της φαντασίας της μέσα από το σχέδιο και τη ζωγραφική.

Τα έργα της έχουν πολύχρωμα θηρία και φανταστικά ζώα που είναι εμπνευσμένα από τις πανάρχαιες παραδόσεις των Ουκρανών τεχνιτών, αλλά και τα όνειρά της, με λαϊκούς θρύλους, παραμύθια και εικόνες της σύγχρονης ζωής.

Το Ιβάνκιβ βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο για τη ρωσική εισβολή, μεταξύ του Τσερνόμπιλ –το οποίο κατέλαβε η Ρωσία στις 24 Φεβρουαρίου– και του Κιέβου.

Αρκετά από τα έργα της έχουν παρουσιαστεί στα γραμματόσημα της Ουκρανίας και το 1966 τής απονεμήθηκε η υψηλότερη πολιτιστική διάκριση της Ουκρανίας, το Εθνικό Βραβείο Σεφτσένκο. Για να αναγνωρίσει τη συνεισφορά της στον τομέα της λαϊκής τέχνης, η Unesco ανακήρυξε το 2009 έτος της Μαρία Πριματσένκο.

Τα περισσότερα έργα της, περίπου 650, βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Εφαρμοσμένης Λαϊκής Τέχνης της Ουκρανίας στο Κίεβο.

Στην παιδική της ηλικία, η Πριματσένκο αρρώστησε με πολιομυελίτιδα, η οποία επηρέασε τη ζωή και την τέχνη της.

Όπως περιέγραφε η ίδια, «μια μέρα που πήγαινα τις χήνες μου σε μια αμμώδη παραλία, στην όχθη του ποταμού, αφού διέσχισα ένα χωράφι διάστικτο με αγριολούλουδα, άρχισα να σχεδιάζω αληθινά και φανταστικά λουλούδια με ένα ραβδί στην άμμο».

Αργότερα άρχισε να σχεδιάζει τους τοίχους του σπιτιού της και δεν σταμάτησε να σχεδιάζει ποτέ.

Η Πρώτη Δημοκρατική Έκθεση Λαϊκής Τέχνης του 1936 παρουσίασε τους πίνακές της. Το 1937, τα έργα της εκτέθηκαν στο Παρίσι. Ο Πικάσο όταν τα είδε είπε: «Υποκλίνομαι μπροστά στο καλλιτεχνικό θαύμα αυτού της λαμπρής Ουκρανής».

Τα έργα της έχουν πολύχρωμα θηρία και φανταστικά ζώα που είναι εμπνευσμένα από τις πανάρχαιες παραδόσεις των Ουκρανών τεχνιτών, αλλά και τα όνειρά της, με λαϊκούς θρύλους, παραμύθια και εικόνες της σύγχρονης ζωής.

Μαρία Πριματσένκο: Η λαϊκή ζωγράφος της Ουκρανίας και τα πολύχρωμα φανταστικά έργα της Facebook Twitter
Maria Primachenko, Περιστέρια, 1968

Πουλιά, θηρία και φυτά αλληλεπιδρούν με αρμονία σε ένα περιβάλλον που μοιάζει με αυτό της φυσικής ζωής, αλλά χωρίς την αγριότητά του. Τα θηρία της είναι ευγενικά με αθώα μάτια και μεγάλες βλεφαρίδες σε λευκό αρχικά και αργότερα σε χρωματιστό φόντο.

Είχε την αίσθηση της σύνθεσης και στα έργα της υπάρχει η πάλη του καλού και του κακού που τα διαποτίζει, ωστόσο το καλό πάντα θριαμβεύει. Το μοτίβο της πληθωρικής χαράς δίνει συχνά τη θέση του στη θλίψη με έναν τάφο στολισμένο με λουλούδια να υπάρχει συχνά στα έργα της.

Οι πίνακές της είναι γεμάτοι με ευφάνταστες λεπτομέρειες. Όμορφα πουλιά και άλλα ζώα που ενεργούν με ανθρώπινο τρόπο: μαλώνουν, παίζουν μουσική και δειπνούν μαζί ή απλά περπατούν μέσα στο κάδρο. Οι συμμετρικές απεικονίσεις διακοσμητικών λουλουδιών της παρουσιάζουν μια μεγαλοπρέπεια χρωμάτων. Οι πίνακές της για την παραδοσιακή ζωή στην ουκρανική ύπαιθρο είναι σαν εικονογραφήσεις βιβλίων παραμυθιών.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Μαρία Πριματσένκο: Η λαϊκή ζωγράφος της Ουκρανίας και τα πολύχρωμα φανταστικά έργα της Facebook Twitter
Maria Primachenko, Tiger Laughs - National Museum of Ukrainian Folk Decorative Art
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Μαρία Πριματσένκο: Η λαϊκή ζωγράφος της Ουκρανίας και τα πολύχρωμα φανταστικά έργα της Facebook Twitter
Maria Prymachenko - National Museum of Ukrainian Folk Decorative Art
Μαρία Πριματσένκο: Η λαϊκή ζωγράφος της Ουκρανίας και τα πολύχρωμα φανταστικά έργα της Facebook Twitter
M. Prymachenko, A Dragon Descends on Ukraine... (1987) - Croatian Museum of Naive Art
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ