Ο έρωτας στα χρόνια του «doom scrolling»

0

ENA AΠΟ ΤΑ –ψυχρά– ανέκδοτα των ημερών είναι ότι ήρθε ο πόλεμος και τελείωσε την πανδημία, εννοώντας ότι την καθαίρεσε από τις επικεφαλίδες της ενημέρωσης και την εξόρισε στις άκρες των δελτίων ειδήσεων και στο περιθώριο της «δημόσιας συζήτησης».

Θα μπορούσε να πει κανείς μάλιστα ότι το «doom scrolling» στο οποίο έχουμε επιδοθεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες επιχειρώντας να ενημερωθούμε για τις εξελίξεις στην Ουκρανία θυμίζει πολύ έντονα την κατάστασή μας κατά την περίοδο του πρώτου, απόκοσμου lockdown.

Όσο κι αν επιθυμούμε να τη σπρώξουμε στο ασυνείδητο, η πανδημική συνθήκη δεν τελείωσε και δεν ξέρουμε για πόσο καιρό ακόμα θα στοιχειώνει τη ζωή και τις διαπροσωπικές σχέσεις μας ούτε και σε ποιο βαθμό ακριβώς τις έχει αμετάκλητα επηρεάσει.

«Ίσως ο έρωτας είναι μπανάλ, αλλά κάποιες φορές το μπανάλ είναι αυτό ακριβώς που χρειαζόμαστε». 

Αυτό πραγματεύεται το νέο βιβλίο της διάσημης για την «αιρετική» φεμινιστική της προσέγγιση και για το απολαυστικό, δοκιμιακό, «βιωματικό» και διόλου ακαδημαϊκό της γράψιμο, Laura Kipnis (καθηγήτρια κινηματόγραφου στο Πανεπιστήμιο Northwestern και γκουρού της χαρτογράφησης των ναρκοπεδίων γύρω από τις ερωτικές σχέσεις), που διάβασα απνευστί τις τελευταίες μέρες ως αντιπερισπασμό ή ως διάλειμμα στη διαρκή ενημέρωση για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Τίτλος (χιουμοριστικός) του βιβλίου, «Ο έρωτας στα χρόνια της μετάδοσης: Μια διάγνωση» (Love in the Time of Contagion: A Diagnosis). «Το προσωπικό είναι πολιτικό», μας υπενθυμίζει κι εδώ η συγγραφέας, εν προκειμένω υπό την έννοια ότι η ρομαντική μας ζωή μολύνεται διαρκώς από την περιρρέουσα κουλτούρα, και ότι «οι πληγές του κοινωνικού σώματος ματώνουν πάνω στις ατομικές μας επιθυμίες και αποστροφές».

κιπνις
Το εξώφυλλο του βιβλίου “Love in the Time of Contagion: A Diagnosis” της Laura Kipnis.

Όπως γράφει χαρακτηριστικά, στην καλύτερη περίπτωση ένα ζευγάρι δεν είναι παρά «μια συνθήκη νευρωτικής εκεχειρίας» και οι συνθήκες εγκλωβισμού που βίωσαν πολλά ζευγάρια στην πανδημία τα έκανε όλα ακόμα πιο δύσκολα.

«Από εκεί που ήμασταν μαζί τρεις ή τέσσερεις μέρες την εβδομάδα, ξαφνικά βρεθήκαμε να είμαστε μαζί εφτά που έμοιαζαν με δέκα», γράφει η Κίπνις καταθέτοντας την προσωπική της εμπειρία, ενώ για το έτερο της ήμισυ αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:

«Για εκείνον το αλκοόλ είναι το μαγικό ελιξίριο που προκαλεί, ενισχύει και σβήνει τα συναισθήματα την ίδια στιγμή… Είναι ερωτευμένος με τα φαντάσματά του, σκέφτομαι κάποιες φορές που τα πράγματα δεν πάνε καλά μεταξύ μας, υποθέτω όμως ότι οικειότητα σημαίνει να σε στοιχειώνουν και τα φαντάσματα του άλλου, εκτός από τα δικά σου… Ο έρωτας μάς διατρυπά, συχνά πολύ βαθιά».

Και η ελεύθερη βούληση; «Όσο περισσότερο είσαι ζευγάρι με κάποιον τόσο συνειδητοποιείς ότι αυτή η ιδέα είναι μια μυθοπλασία», γράφει, «στον βαθμό που θα λέγαμε ότι η οικειότητα του ζεύγους σημαίνει ότι ο χάρτης της εσωτερικής ζωής κάποιου άλλου έχει ραφτεί πάνω στον δικό σου, κάτι που φυσικά μπορεί να είναι πολύ ικανοποιητικό – η δύναμη της εγγύτητας, το να τελειώνει ο ένας τις προτάσεις του άλλου – αλλά επίσης και εξαιρετικά αποχαυνωτικό, όσο περισσότερο εξοικειώνεσαι με την μονοτονία των αδιεξόδων του άλλου. Όταν ξέρεις την ακριβή στιγμή που θα ενεργοποιήσει τις άμυνες, την οξυθυμία, την οργή του. Όταν νοιώθεις να τσιτώνεις προληπτικά επειδή το σώμα σου γνωρίζει από πριν πότε θα συμβεί η έκρηξη. Η μακροπρόθεσμη σχέση είναι σα να παρακολουθείς το πιο παρατεταμένο σεμινάριο δυσλειτουργικής συμπεριφοράς στον κόσμο (ή σα να ζεις ίσως στην σωφρονιστική αποικία του Κάφκα, με τη διαφορά ότι σου έχουν σταμπάρει στο δέρμα τα εγκλήματα του συντρόφου σου αντί για τα δικά σου)…».  

Ακόμα και η Λόρα Κίπνις όμως, το πιο διάσημο βιβλίο της οποίας είχε τίτλο «Ενάντια στον έρωτα» (Against Love) και, σύμφωνα με την ίδια, αποτελούσε μια ρομαντική διατριβή ενάντια στην επικρατούσα ιδέα ότι οι μονογαμικές σχέσεις είναι το λίκνο της ανθρώπινης διασύνδεσης, παραδέχεται εδώ ότι στο τέλος της μέρας, «έχουμε δει τόσα σκατά όσο είμαστε μαζί, ώστε έχουμε προπονηθεί στο να καλοπιάνουμε ο ένας τον άλλον για να τον τραβάμε από την άκρη του γκρεμού… Ίσως ο έρωτας είναι μπανάλ, αλλά κάποιες φορές το μπανάλ είναι αυτό ακριβώς που χρειαζόμαστε». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ