Μια μέρα στον πόλεμο

Μια μέρα στον πόλεμο Facebook Twitter
Δεν πρέπει όμως να παραπονιόμαστε, μας λένε, υπάρχει πόλεμος. Μην είστε φλώροι. Eικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΗΤΑΝ ENAΣ ΚΛΟΝΙΣΜΟΣ όσο να ’ναι αυτό με τη Ρωσο-ουκρανή δημοσιογράφο (ή ό,τι είναι, δεν κατέστη σαφές ακριβώς) που σήκωσε το πανό και βιαστήκαμε όλοι (πολλοί, τέλος πάντων, από εμάς, κι εγώ μαζί) να την ανακηρύξουμε οσιομάρτυρα της αντίστασης και προς στιγμή έμοιαζε να έχει κινητοποιηθεί το σύμπαν για τη σωτηρία της, αλλά τελικά τη γλίτωσε με πρόστιμο μικρότερο από τον μικρότερο δυνατό λογαριασμό της ΔΕΗ.

Εν τέλει, μικρή σημασία έχει αν ήταν γενναία, γνήσια ή εκ του ασφαλούς η πράξη της. Δεν έχει σημασία αν ήταν ένας αριστοτεχνικά στημένος αντιπερισπασμός, όπως υποστηρίζουν στην Ουκρανία, ή αν αποφάσισαν τελικά οι ρωσικές αρχές να δείξουν επιείκεια (μητέρα με δύο παιδιά…) για τα μάτια του κόσμου.

Η τρομερή κλιμάκωση που υπολογίζαμε για το στόρι αυτό δεν ήρθε. Όσο να ’ναι, νιώσαμε λίγο προδομένοι από την εξέλιξη της πλοκής. Όχι ότι θέλαμε κάποιου είδους θυσιαστήριο σώνει και καλά, αλλά… 250 ευρώ;

Μα, εμείς χθες κοινοποιούσαμε παιάνες και εμβατήρια με το ρίγος της Σοφίας Βέμπο, πώς την πατήσαμε έτσι; Τέλος πάντων. Αν μας παρέσυρε δολίως στα λεπτά γρανάζια της η περίφημη μηχανή της ρωσικής προπαγάνδας, για την οποία τόσα ακούμε και διαβάζουμε, χαλάλι. 

Μπορούμε απλώς να συνεχίσουμε να ακροβατούμε μεταξύ ευπιστίας και καχυποψίας, προσπαθώντας να μη διολισθήσουμε στην παραπληροφόρηση και στην παράνοια. 

Τα social media είναι γεμάτα πλέον από προφίλ ανθρώπων που άρχισαν να το χάνουν με τις μακρόχρονες αναταράξεις της κρίσης (από τα μνημόνια μέχρι σήμερα), η συνθήκη της πανδημίας τούς έβλαψε ποικιλοτρόπως ακόμα περισσότερο και τώρα με τον πόλεμο στην Ουκρανία κοντεύουν να λαλήσουν εντελώς.

Εκτός όμως από την πολύ ανήσυχη αίσθηση ότι η «μετάδοση» αυτού του πολέμου θα αποτελέσει άλλη μια κρίσιμη δοκιμασία για το νευρικό μας σύστημα (αν δεν κάψει και τα τελευταία εγκεφαλικά κύτταρα που μας είχαν απομείνει από τις προηγούμενες πίστες), είναι κι αυτή η ντροπή που νιώθουμε με την ευκολία που πάμε στο εύκολο, στο έτοιμο, στο fake.

Είναι απολύτως βέβαιο ότι ήδη έχει φάει πολύ κόσμο το σκοτάδι στη Ρωσία (ενώ επίσης πολύς κόσμος των τεχνών και του πνεύματος έχει εγκαταλείψει ήδη τη χώρα, ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω του) και ότι τα κρατητήρια είναι γεμάτα αφανείς ήρωες και ηρωίδες, εμείς όμως δεν μπορούμε να έχουμε εικόνα. Μπορούμε απλώς να συνεχίσουμε να ακροβατούμε μεταξύ ευπιστίας και καχυποψίας, προσπαθώντας να μη διολισθήσουμε στην παραπληροφόρηση και στην παράνοια.

Προσπάθεια ηρωική κι αυτή με τον τρόπο της, αν αναλογιστεί κανείς την καθημερινή αναμέτρησή μας με την επιθετική ακρίβεια, με το ενεργειακό και με τους τετραψήφιους πλέον σε πολλές περιπτώσεις λογαριασμούς του «ρεύματος» (η ιδέα και μόνο ενός φάκελου με αποστολέα τη ΔΕΗ προκαλεί αντανακλαστικά ρίγη και σπασμούς, σαν να σε διαπερνά πραγματικά ηλεκτρικό ρεύμα).

Δεν πρέπει όμως να παραπονιόμαστε, μας λένε, υπάρχει πόλεμος. Μην είστε φλώροι. Εδώ ο «Μανού» Μακρόν εμφανίστηκε φορώντας μαύρο hoodie με το έμβλημα των αλεξιπτωτιστών κομάντο. Θα κλάψουν μανούλες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

F@CK THIS JOB

Οθόνες / F@ck this job: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Βέρα Κρισέφτσκαγια για τα ρωσικά media

Πώς ένας ρωσικός σταθμός μπήκε στο μάτι του Πούτιν και στα σπίτια εκατομμυρίων Μοσχοβιτών, ασκώντας αυτοσχέδια δημοσιογραφία αντίστασης στο βασίλειο της λογοκρισίας. Ένα διαφωτιστικό έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Lynsey Addario μιλά για την viral φωτογραφία της νεκρής οικογένειας στο Ιρπίν: «Δείχνει τι γίνεται σε αυτόν τον πόλεμο»

Διεθνή / Η Lynsey Addario μιλά για την viral φωτογραφία της νεκρής οικογένειας στο Ιρπίν: «Δείχνει τι γίνεται σε αυτόν τον πόλεμο»

Η βραβευμένη με Πούλιτζερ φωτορεπόρτερ μίλησε για όσα προηγήθηκαν της τραγικής φωτογραφίας με την νεκρή μητέρα και τα δυο παιδιά της που σκοτώθηκαν σε ρωσική επιδρομή
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ