«Αδιευκρίνιστες παθήσεις ανδρών»

«Αδιευκρίνιστες παθήσεις ανδρών» Facebook Twitter
Υπολογίζαμε ποιος θα ήταν αυτός που πρώτος θα κατέγραφε την ιστορία, θα την έκανε διήγημα που θα δημοσιευόταν δωρεάν σε ένα λογοτεχνικό περιοδικό και αργότερα θα συμπεριλαμβανόταν σε μια συλλογή δημοσιευμένων· όμως δεν φοβόμασταν ο ένας τον άλλο.
0

ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ
Θεόδωρος Γρηγοριάδης, συγγραφέας

«ΘΑ ΜΙΛΗΣΩ, ΣΤΡΑΤΗ, εδώ έχουμε συγγραφείς και ανθρώπους με επίπεδο. Είναι ωραίο το βράδυ».

Ωραίο, συμφωνήσαμε όλοι, ειδικά οι συγγραφείς της παρέας, έτοιμοι να αδράξουμε την ευκαιρία.

«Μια χρονιά ο γιος μας μας έστειλε μια φωτογραφία και τρομάξαμε. Δεν ήταν το δικό μας παιδί. Όταν αρχίσαμε να μιλάμε στο τηλέφωνο ή στο ίντερνετ, μας έλεγε ότι δεν έχει πια φύλο, είναι πώς το λένε…»

«Non binary» πετάχτηκε ο Λούης.

«Αυτό. Συζητώντας, μας καθησύχασε ότι δεν αλλάζει κάτι στις ζωές μας, απλώς εκείνος δεν ονομάζεται πια Αντώνης αλλά Antoni, ούτε αρσενικό ούτε θηλυκό.

Συζητώντας, μας καθησύχασε ότι δεν αλλάζει κάτι στις ζωές μας, απλώς εκείνος δεν ονομάζεται πια Αντώνης αλλά Antoni, ούτε αρσενικό ούτε θηλυκό. Προσπάθησα να το καταλάβω, μίλησα με ψυχιάτρους και άλλους φίλους, είμαστε άνθρωποι αρκετά απελευθερωμένοι, αλλά ως εκεί.

Προσπάθησα να το καταλάβω, μίλησα με ψυχιάτρους και άλλους φίλους, είμαστε άνθρωποι αρκετά απελευθερωμένοι, αλλά ως εκεί. Να μην ξέρεις τι φύλο είναι το παιδί σου; Και ήταν μια χαρά ο γιος μας μέχρι που πήγε για σπουδές έξω. Σπούδαζε συγκριτική γλωσσολογία, πολιτισμικές σπουδές, τέτοια. Καταλαβαίνετε…»

Βεβαίως, καταλαβαίναμε. Το αναπάντεχο –πρώην σιωπηλό– ζευγάρι έκρυβε μια εκρηκτική ιστορία και εμείς νομίζαμε ότι ήταν η πιο βαρετή συντροφιά της βραδιάς.

«Ο γιος μας δεν γύρισε ποτέ, δεν ήθελε να υπηρετήσει στον στρατό, θα διεκδικούσε τη νέα του ταυτότητα, τόνιζε, και μας κάλεσε όποτε θέλαμε να τον επισκεφτούμε».

Ο Στρατής γύρισε και μας κοίταξε με ένα απλανές βλέμμα. Σχεδόν δεν είχε αρθρώσει κουβέντα ως εκείνη τη στιγμή. Μόνον έλεγε «Σιγά να μην πηγαίναμε. Εγώ ήθελα να ξέρω σε ποιον ή ποια μιλάω».

«Μια μέρα που μίλησα μαζί του στο Skype, γιατί εμείς είχαμε επαφή, δίπλα του καθόταν μια κοπέλα, όχι ακριβώς κοπέλα, αλλά, όπως μου εξήγησε, ήταν λεσβία. Όχι όμως κορίτσι, αγόρι που αυτοπροσδιοριζόταν ως λεσβία. Αυτή ήταν η τελευταία του σχέση. Αυτό».

Σταμάτησε για λίγο η Αλκμήνη. Και ο Στρατής σηκώθηκε να πάει τουαλέτα. «Όποτε μιλάμε για τον γιο μας, πηγαίνει στην τουαλέτα, και δεν είναι μόνον αυτό: Πρόσφατα έπαθε ένα μικρό εγκεφαλικό, με αποτέλεσμα να ξεχάσει εντελώς τα γερμανικά, να χάσει τη δουλειά του, και το χειρότερο, ξέμαθε να οδηγεί τη μηχανή του! Όμως ξαφνικά, αντί για τα γερμανικά, άρχισε να μιλάει σε μια άλλη γλώσσα».

«Δηλαδή;»

«Τη μιλάει μόνος του ή απευθύνεται σε μένα με λόγια που δεν θυμίζουν κάποια ομιλούμενη γλώσσα. Τον ηχογράφησα μια μέρα με το κινητό μου, το πήγα σε κάποιον φίλο μας γλωσσολόγο, τίποτε. Προφανώς τον τάραξε το εγκεφαλικό και έχασε όσα πολύτιμα αγαπούσε: τα γερμανικά, τη δεύτερη γλώσσα του, και τη μηχανή».

Καταλαβαίνετε ότι όλοι είχαμε σταματήσει να μιλάμε, ούτε καν ψιθυρίζαμε, οι δε συγγραφείς κοιταζόμασταν ήδη καχύποπτα μεταξύ μας, εκείνη η γλυκιά ανταγωνιστική καχυποψία του εγώ άκουσα πρώτος αυτή την ιστορία, είναι δική μου.

Και τότε επέστρεψε ο σύζυγος, σέρνοντας τα καλογυμνασμένα του πόδια στα πλακάκια της πλατείας, και σωριάστηκε στην ψάθινη καρέκλα. Γέμισε το ποτήρι του κοιτάζοντας με νόημα τη γυναίκα του. Κάτι είπε, κάτι ξένο, όλοι μας μιλούσαμε κάποια άλλη γλώσσα, τούρκικα, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ο καθένας μας είχε ακούσει και άλλες, που δεν τις μιλούσε αλλά τις αναγνώριζε. Αυτό που είπε ο Στρατής ήταν μια διαφορετική, ξεχασμένη ή ανύπαρκτη γλώσσα.

«Πρέπει να φύγουμε» είπε η Αλκμήνη «προτού αρχίσει την Οδύσσεια».

Απελπισία, κανείς μας δεν ήθελε να χάσει τη συνέχεια.

Κι εκείνη γύρισε σαν να το υποψιάστηκε: «Τίποτε σοβαρό. Μεταξύ μας συνεννοούμαστε. Τα ελληνικά του είναι καλά, απλώς τα χρησιμοποιεί κι αυτά σαν ξένη γλώσσα. Με τον καιρό όμως, η άλλη, η άγνωστη, γίνεται η πρώτη του γλώσσα».

Και ενώ ο Στρατής προχωρούσε και κατηφόριζε στο καλντερίμι ξύνοντας απερίσκεπτα τα αχαμνά του, εκείνη μας ευχαρίστησε όλους.

«Βιάζεται να πάμε σπίτι, θα μιλήσει με το Antoni, άρχισαν να μιλάνε πια».

Φύγαμε από τις καρέκλες. Την ικετέψαμε να συνεχίσει, κι εκείνη, ενώ έριχνε ένα εμπριμέ σάλι στους γυμνούς της ώμους, όρθια, είπε: «Μιλάει με το Antoni και εκείνο τον κατανοεί. Είναι ξετρελαμένο, ανακάλυψε ότι ο πατέρας του μιλάει μια ξεχασμένη γλώσσα, που ξύπνησε βαθιά μέσα του. Μια χαρά τα πάνε τώρα!».

Και έφυγε.

Κοιταζόμασταν επί ώρα. Υπολογίζαμε ποιος θα ήταν αυτός που πρώτος θα κατέγραφε την ιστορία, θα την έκανε διήγημα που θα δημοσιευόταν δωρεάν σε ένα λογοτεχνικό περιοδικό και αργότερα θα συμπεριλαμβανόταν σε μια συλλογή δημοσιευμένων· όμως δεν φοβόμασταν ο ένας τον άλλο. Γνωρίζαμε ότι ο καθένας μας –ήμασταν τέσσερις συγγραφείς– έγραφε διαφορετικά, οπότε ακόμα και την ίδια ιστορία θα τη λέγαμε αλλιώς.

«Άρα πάμε παρακάτω. Τίποτε άλλο παρόμοιο;»

Κάποιος πήρε τον λόγο, αλλά αυτό ας πάει σε ξεχωριστό διήγημα, μην τα πλακώσουμε όλα τα παράξενα και απίστευτα εδώ. Ωστόσο με την άκρη του ματιού είδα έναν από τους τέσσερις –όνομα δεν λέω– να βγάζει ένα μικρό μπλοκάκι και να σημειώνει κάτι κρυφά.

«Ροδούλα, πιάσε μια καράφα κρασί» φωνάξαμε την ταβερνιάρισσα.

Από την συλλογή διηγήσεων «Η νοσταλγία της απώλειας» (απόσπασμα σελ.200-3), Μάιος 2022. Εκδόσεις Πατάκη

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 14/06- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Θεόδωρος Γρηγοριάδης: «Δεν θέλησα μόνο να περιγράψω, αλλά να εκτεθώ»

Βιβλία και Συγγραφείς / Θεόδωρος Γρηγοριάδης: «Δεν θέλησα μόνο να περιγράψω, αλλά να εκτεθώ»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Θεόδωρο Γρηγοριάδη για την τελευταία συλλογή διηγημάτων του «Η νοσταλγία της απώλειας», ένα πανόραμα της σύγχρονης ζωής (ομολογημένης και ανομολόγητης) μέσα από το βίωμα του συγγραφέα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Το Παρτάλι»: Ένα γαϊτανάκι μεταμορφώσεων στη Θεσσαλονίκη της Mεταπολίτευσης

Λέσχη Ανάγνωσης: Μεταμορφώσεις / «Το Παρτάλι»: Ένα γαϊτανάκι μεταμορφώσεων στη Θεσσαλονίκη της Mεταπολίτευσης

Μια συζήτηση με τον συγγραφέα Θεόδωρο Γρηγοριάδη για το εμβληματικό queer μυθιστόρημά του που επανεκτιμάται στις μέρες μας, για τo θέμα της παρενδυσίας που προσέγγισε μοναδικά, καθώς και για τις ομοιότητες και τις διαφορές από την intersex και την trans ταυτότητα, όπως αυτές παρουσιάστηκαν στο «Middlesex» του Τζέφρυ Ευγενίδη και στην αυτοβιογραφία της Μπέττυς Βακαλίδου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θεόδωρος Γρηγοριάδης: «Την κρίση την πληρώνουν εκείνοι που δεν την προκάλεσαν»

Βιβλίο / Θεόδωρος Γρηγοριάδης: «Την κρίση την πληρώνουν εκείνοι που δεν την προκάλεσαν»

Με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «το τραγούδι του πατέρα», ο συγγραφέας ανατρέχει στο παρελθόν και στις εμπειρίες που κουβαλά ως πολύτιμο υλικό της ζωής του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ