Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία Facebook Twitter
H Σόφι Φρόιντ, παρότι ορθολογίστρια κατά κανόνα, πίστευε βαθιά στη μοίρα.
0

ΙΣΩΣ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΝΟΥΜΕ με τη χρήση της φράσης «τέλος εποχής» όταν πρόκειται για την κάποια σημαντική απώλεια, δύσκολο όμως να χαρακτηρίσει κανείς με διαφορετικό τρόπο την περίπτωση της Σόφι Φρόιντ που έφυγε από τη ζωή στις αρχές του μήνα σε ηλικία 97 ετών.

Ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά, μέχρι που εγκατέλειψε με τους γονείς της τη Βιέννη για να καταλήξει δεκαοχτώ χρόνων στη Νέα Υόρκη το 1942, δρομολογώντας μια λαμπρή ακαδημαϊκή καριέρα σε επιφανή πανεπιστημιακά ιδρύματα των ΗΠΑ ως καθηγήτρια ψυχοκοινωνιολογίας αφοσιωμένη στην προστασία των παιδιών και στην εισαγωγή του φεμινισμού στο πεδίο της κοινωνικής εργασίας.  

Η Σόφι Φρόιντ πίστευε ότι δεν υπάρχει «φθόνος του πέους», όπως το είχε διατυπώσει ο παππούς της, αλλά «φθόνος των προνομίων» που παραδοσιακά απολαμβάνουν οι άνδρες εις βάρος των γυναικών. 

Όπως σημειώνεται στη νεκρολογία που της αφιέρωσαν οι New York Times, η Σόφι Φρόιντ «επιβίωσε, μεταξύ άλλων, από τον χωρισμό των γονιών της, από τις πικρές αντιδικίες με τον αδελφό της, από μια ταραχώδη σχέση με τη μητέρα της κι από 40 χρόνια γάμου, μέχρι που πήρε σε μεγάλη ηλικία διαζύγιο από τον σύζυγό της («επειδή δεν μπορούσα να φανταστώ τα γεράματα με έναν άντρα πλάι μου», όπως είχε πει) – και όλα αυτά χωρίς ποτέ να καταφύγει στην ψυχοθεραπεία η ίδια».

Το 2002 μάλιστα είχε δηλώσει στην εφημερίδα Boston Globe πως η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια». Πίστευε επίσης ότι δεν υπάρχει «φθόνος του πέους», όπως το είχε διατυπώσει ο παππούς της, αλλά «φθόνος των προνομίων» που παραδοσιακά απολαμβάνουν οι άνδρες εις βάρος των γυναικών. 

Σε μια συνέντευξή της μάλιστα, που χρησιμοποιήθηκε στο ντοκιμαντέρ της καναδικής τηλεόρασης «Neighbours: Freud and Hitler in Vienna» (2003), δεν είχε να διστάσει να δηλώσει πως, στα δικά της μάτια, «τόσο ο Αδόλφος Χίτλερ όσο κι ο παππούς μου υπήρξαν ψεύτικοι προφήτες του 20ού αιώνα υπό την έννοια ότι μοιράζονταν αμφότεροι τη φιλοδοξία να πείσουν τους άλλους για τη μία και μοναδική αλήθεια που εκείνοι κατείχαν» – μια αυστηρή τοποθέτηση ίσως, αν αναλογιστούμε ότι οι τέσσερις αδελφές του Σίγκμουντ Φρόιντ πέθαναν στο Ολοκαύτωμα. 

Ίσως όμως το πιο συνταρακτικό που έχει πει δημόσια ήταν σε μια ομιλία της τον Νοέμβριο του 1980, λίγες μέρες μετά τον θάνατο της μητέρας της (το απόσπασμα περιλαμβάνεται στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου της My Three Mothers and Other Passions του 1988 που είχε τίτλο «Μητέρα και Κόρη: Ένας Επιτάφιος»), την οποία δεν είχε προλάβει να δει στο νοσοκομείο πριν πεθάνει: 

«Δεν κρατούσα με ευχαρίστηση το γέρικο χέρι της. Δεν μπορούσα να βρω τα λόγια παρηγοριάς που θα έβρισκα ίσως στην καρδιά μου για άλλους ανθρώπους. Κάθισα δίπλα στο κρεβάτι της με μια ψυχρή και θωρακισμένη καρδιά, περιμένοντας μέχρι να περάσει η μέρα και να γυρίσω πίσω στη Βοστόνη, μέχρι να το σκάσω σαν κυνηγημένη πριν προλάβει να με κυριεύσει το πνεύμα της και να καταστείλει τον αγώνα που έδωσα όλη μου τη ζωή για να παραμείνουμε ξέχωρες και διαφορετικές η μία από την άλλη».

Παρότι ορθολογίστρια κατά κανόνα, πίστευε βαθιά στη μοίρα. «Διαθέτει κανείς μόνο 5% ελευθερία όσον αφορά τον έλεγχο της ζωής του», είχε γράψει με χαρακτηριστική ακρίβεια.

Πίστευε επίσης ότι οι καταστροφές –οικολογικές, βιολογικές και άλλες– που πλήττουν την ανθρωπότητα είναι μη αναστρέψιμες μάλλον: «Την ώρα του θανάτου μου θα σκέφτομαι την απόγνωση των παιδιών μου για τα παιδιά τους και των εγγονιών μου για τα δικά τους παιδιά και θα αφήσω αυτόν τον αμείλικτο καινούριο κόσμο με ανακούφιση για όλα αυτά που θα γλιτώσω».

Γλίτωσε ήδη την προχθεσινή απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ να ανατρέψει την απόφαση-ορόσημο του 1973 στην υπόθεση «Roe v Wade», που αναγνώριζε το συνταγματικό δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση σε όλη τη χώρα.


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 26/05- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΛΙΓΟ-Πώς μπήκε η ιδέα στον Dr K να πειραματιστεί με τα ψυχεδελικά;

Ηχητικά Άρθρα / Πώς μπήκε η ιδέα στον Dr Kαυκαλίδη να πειραματιστεί με τα ψυχεδελικά;

Ο νευροψυχίατρος Αθανάσιος Καυκαλίδης -ή αλλιώς Dr K - υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους «ψυχοναύτες» ερευνητές που υποστήριξαν, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, τις θεραπευτικές εφαρμογές των ψυχοτρόπων ουσιών
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κρίσεις πανικού: ο μηχανισμός μιας ψυχικής επιδημίας του 21ου αιώνα

Ψυχιατρική / Κρίσεις πανικού: ο μηχανισμός μιας ψυχικής επιδημίας του 21ου αιώνα

Ο ψυχίατρος και συγγραφέας του βιβλίου «Πανικός - H μεγάλη εξέγερση μέσα μας», Κώστας Γκοτζαμάνης εξηγεί στον Θοδωρή Αντωνόπουλο τους μηχανισμούς μιας νόσου που απλώνεται υπόκωφα στον μοντέρνο κόσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ψυχίατρος Αθανάσιος Καυκαλίδης και η πρωτοποριακή του ψυχανάλυση με LSD-25

Επιστήμη / Ο ψυχίατρος Αθανάσιος Καυκαλίδης και η πρωτοποριακή του ψυχανάλυση με LSD-25

Ο νευροψυχίατρος Αθανάσιος Καυκαλίδης ή Dr K (1919-1989), από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν ψυχοτρόπα για θεραπευτικούς σκοπούς, μοιάζει να δικαιώνεται, σήμερα που οι ιδιότητες και οι εφαρμογές πολλών ψυχοδραστικών ουσιών επανεκτιμώνται ευρύτατα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ