Το ροζιασμένο υψωμένο χέρι του φασίστα εσχατόγηρου

Το ροζιασμένο υψωμένο χέρι του φασίστα εσχατόγηρου Facebook Twitter
Η εικόνα της φασιστικής νεκροφάνειας με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Πλεύρη που στοίχειωσε τα social media το Σαββατοκύριακο δεν ήταν από κάποια παράλληλη πραγματικότητα, συνέβη στο δικό μας σύμπαν. Φωτ.: Eurokinissi
0

Σ’ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΚΑΤΑΞΙΩΜΕΝΑ εκ των υστέρων επεισόδια του παλιού, αυθεντικού Star Trek, το οποίο είχε τον τίτλο Mirror, Mirror («Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου») και προβλήθηκε για πρώτη φορά στην τηλεόραση τον Οκτώβριο του 1967, το πλήρωμα του διαστημόπλοιου Enterprise βρίσκεται ξαφνικά παγιδευμένο σ' ένα παράλληλο σύμπαν όπου έχουν υπερισχύσει οι δυνάμεις του πιο αυταρχικού ολοκληρωτισμού και ο φασιστικός χαιρετισμός αποτελεί ρουτίνα.

Στο σύμπαν αυτό των αντεστραμμένων ειδώλων ο Σποκ είναι «κακός» και φέρει σατανικό γενάκι, αλλά το πιο ανατριχιαστικό είναι ότι δεν φαίνεται και τόσο διαφορετικός από τον Σποκ που ξέρουμε. Διατηρεί ακέραιη την ψυχραιμία και τη συγκρότησή του και απαράμιλλο τον ορθολογισμό του, απλά τον χρησιμοποιεί για να αιτιολογήσει χωρίς φόβο και χωρίς πάθος τις εγκληματικές μεθόδους, τα φριχτά βασανιστήρια και τη γενοκτονία που επιφυλάσσει για τους αντιφρονούντες και τους αλλόφυλους το καθεστώς τρόμου που υπηρετεί.

Κάτι σαν Άιχμαν του διαστήματος. 

«Θα τολμούσατε εσείς να χαιρετίσετε ναζιστικά αν ήσασταν στο εξωτερικό;» τον ρώτησε στο δικαστήριο η Μάγδα Φύσσα, αναφερόμενη στην προ μηνών «παράστασή» του.

Η εικόνα όμως της φασιστικής νεκροφάνειας με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Πλεύρη που στοίχειωσε τα social media το Σαββατοκύριακο δεν ήταν από κάποια παράλληλη πραγματικότητα, συνέβη στο δικό μας σύμπαν. Είχε ξανασυμβεί μάλιστα στον ίδιο χώρο πριν από έναν μήνα.

Ούτε τότε λειτούργησε ως ηλεκτρικό σοκ που διαπερνά τον οργανισμό του κοινωνικού σώματος για να το συνεφέρει από την παραλυτική απάθεια, ούτε και τώρα στην πραγματικότητα, η θρασύτατη χειρονομία του συγγραφέα διδακτικών βιβλίων όπως «Εβραίοι - Όλη η αλήθεια», «Οι Κίναιδοι», «Ζιγκ Ζαγκ στους Έκφυλους», «Ας μιλήσουμε για Εβραίους», «Πας μη Έλλην Βάρβαρος», «Το ημερολόγιο του Γκαίμπελς» και «Ρατσισμός - από το ψεύδος στην αλήθειαν», μεταξύ πολλών άλλων.  

Εκ των υστέρων, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το εκκολαπτήριο του «αυγού του φιδιού», όπως το βιώσαμε με την άνοδο της Χρυσής Αυγής και με την εντυπωσιακή διείσδυση που πέτυχε σε σημαντικό τμήμα της κοινωνίας, ήταν και κάτι εκπομπές «πολιτικού προβληματισμού» και «ιστορικής ανάλυσης» που πλημμύριζαν τα μικρά ιδιωτικά κανάλια στα μακάρια ‘90s, σαν αυτές που επιμελούνταν και παρουσίαζε ο ίδιος στο κανάλι-φυτώριο μαύρης αντίδρασης του Καρατζαφέρη.  

Δύο και πλέον δεκαετίες αργότερα έχουμε συνηθίσει (όπως και σε τόσα άλλα που κάποτε θα μας σόκαραν) σε τέτοιου είδους προκλητικότατες χειρονομίες που μοιάζουν να έχουν κανονικοποιηθεί από την κουλτούρα, μαζί με το υπόλοιπο ρεπερτόριο της φασιστικής εθιμοτυπίας.

«Θα τολμούσατε εσείς να χαιρετίσετε ναζιστικά αν ήσασταν στο εξωτερικό;» τον ρώτησε στο δικαστήριο η Μάγδα Φύσσα, αναφερόμενη στην προ μηνών «παράστασή» του. 

Κι εκείνος, σα να το περίμενε, σα να μην τρέχει τίποτα, σα να του επιτρέπεται από μια ανώτερη δύναμη να λειτουργεί –υπό την ιδιότητα του συνηγόρου μάλιστα– ως πράκτορας του κακού, ως σαρδόνιος προβοκάτορας, ως μοχθηρός εσχατόγηρος, αντί απαντήσεως ύψωσε ξανά και με φυσική χαλαρότητα το χέρι του για να χαιρετήσει ναζιστικά.

Αντίθετα από τον Dr. Strangelove στην ταινία του Κιούμπρικ, που προσπαθεί απεγνωσμένα να καταπιέσει τα εγγενή ναζιστικά αντανακλαστικά του και επιχειρεί διαρκώς να εμποδίσει το ίδιο του το χέρι να υψωθεί σε ναζιστικό χαιρετισμό, ο Πλεύρης πατήρ δεν έχει καμιά διάθεση να υπακούσει σε τύπους και προσχήματα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ