Αυτός είναι ο Λεξ, αυτή είναι η Θεσσαλονίκη, και οι λάσπες στα παπούτσια του έχουν την ιστορία της

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον πιτσιρικά από το Φάληρο. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης
0


ΑΠΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΑΚΟΜΗ, ΤΑ
ραπς των Βορ. Ασ. με συντρόφευαν στα ακουστικά μου. Μέσα και από τις πρώτες δικές του ρίμες στα Βόρεια Αστέρια και στα Ανάποδα Καπέλα γνώρισα τη «θερμή» Θεσσαλονίκη, την πόλη που ποτέ δεν κοιμάται και όπου όλα γίνονται. Και ανυπομονούσα να την επισκεφτώ. Να δω από κοντά την πόλη που γεννά ταλέντα. Να κατηφορίσω τη Ναυαρίνου, να αράξω στην Παραλία, να χωθώ στα μπαρ της Βαλαωρίτου, να μυρίσω Θερμαϊκό, να με κρυώσει ο Βαρδάρης. Καταλαβαίνω ότι για τους Θεσσαλονικείς φίλους μου αυτά είναι φοβερές γραφικότητες, αλλά για μένα τότε έτσι ήταν.

Το 2014 σκάει το πρώτο σόλο άλμπουμ του Λεξ, με τον εμβληματικό πλέον τίτλο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι». Φανερά επηρεασμένος από το μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Ταπεινοί και Καταφρονεμένοι, ο Λεξ κάνει το ντελίβερι και γίνεται το πρώτο μπαμ. Η αμεσότητα των σκέψεών του με αφορμή τα μεγάλα προβλήματα της εποχής μας σε συνδυασμό με την ύψιστης, κατ’ εμέ, μορφής έκφρασης της ραπ μουσικής, το story-telling (γιατί άλλωστε το μόνο που θα μείνει είναι οι ιστορίες και κάνα δυο φωτογραφίες), στέλνει τον Λεξ ψηλά στις προτιμήσεις των ακροατών του «ντόπιου» underground hip-hop. Μέσα από τους στίχους του αντικρίζουμε μια κάπως άγνωστη πλευρά της Θεσσαλονίκης και κατ’ επέκταση της ίδιας της Ελλάδας, που μαστίζεται από αντιφάσεις, διαφθορά, την άνοδο του φασισμού, την οφθαλμοφανής αντίθεση πλούτου και φτώχειας, τον ηθικό ξεπεσμό και την αβέβαιη προσδοκία. Προσωπικά, αυτός ο δίσκος μού «γαργάλησε» κάπως τον νου. Άρχισα να αντιλαμβάνομαι περισσότερο την έννοια της παρανομίας, ειδικά της έντιμης, της γεννημένης από βιώματα και ανάγκες, που έχει κώδικες και ηθικές αξίες. Στίχο το στίχο, το «Ταπεινοί και Πεινασμένοι» διαμόρφωσε εικόνες και συναισθήματα, όπως το εξώφυλλό του που αναπαριστά τη Θεσσαλονίκη να καίγεται στη μεγάλη φωτιά του 1917.

Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα.

Θα φύγει για λίγο και θα επιστρέψει ξανά το 2018 για το χατίρι της συμπρωτεύουσας με την δεύτερη ολοκληρωμένη δισκογραφική του δουλειά, το «2XXX». Τα «Κοράκια» προσγειώνονται στον «Φράχτη» και κρατάνε τσίλιες σ’ αυτούς που τον πηδάνε, ενώ οι «Λοβοτομημένοι» μετράνε «Διαστημόπλοια» που διασχίζουν τον αέρα. Ο δίσκος-ναυαρχίδα, όπως πολύ σωστά λέει μια φίλη, του νεότερου ελληνόφωνου ραπ αντικατοπτρίζει ωμά τη Θεσσαλονίκη και καθιερώνει πλέον τον Λεξ ως ποιητή του περιθωρίου. Έναν τίτλο που δεν διάλεξε, που μπορεί να τον βαραίνει, αλλά για εμάς, τους ακροατές, τον εκπροσωπεί επάξια. Μπάλα, ναρκωτικά, κρατική αδιαφορία, παραβατικότητα, σινεμά, στοίχημα, μετανάστευση, θάνατος, φυλακές, ανομία. Κι όλα αυτά συμβαίνουν εκεί που ξυπνάμε, εκεί που δουλεύουμε, εκεί που ερωτευόμαστε. Στην αθέατη πλευρά των πόλεων. Όσο μας νανουρίζουν οι σειρήνες των περιπολικών. Στο σημείο αυτό να κάνουμε και μια αναφορά στο ιστορικό πλέον live του Λεξ στο θέατρο Πέτρας το 2019, το μεγαλύτερο (από άποψη προσέλευσης) ελληνικό rap live των τελευταίων χρόνων.

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης

Μια σειρά από αριστουργηματικά singles θα μας συντροφεύουν μέχρι το 2022 και το «Μετρό». Θα ήθελα να έχει περάσει ακόμα λίγος καιρός για να μπορέσω να αποτυπώσω ακριβώς τα συναισθήματα που μου βγάζει αυτός ο δίσκος. Το σίγουρο είναι ότι στέκεται επάξια δίπλα στα δύο προηγούμενα άλμπουμ.

Και έρχεται το live της Νέας Σμύρνης τον Ιούλιο του ’22. Πάνω από 20.000 αλάνια-χιπχοπάδες-οπαδοί απ’ όλη την Ελλάδα, και όχι μόνο, κατέκλυσαν το Στάδιο του Πανιωνίου. Πάνω από 20.000 φωνές ενώθηκαν και φώναξαν κάθε μπάρα του, υπό το φως των αμέτρητων καπνογόνων που άναβαν το ένα μετά το άλλο. Οκτώβρης ’22: Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον ράπερ από το Φάληρο. Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Αμάξια με ηχεία έπαιζαν στη διαπασών «Λεξ, όρμα τους», προετοιμάζοντας τη μουσική επανάσταση που ερχόταν.

Ο Λεξ μιλάει για τη Σαλούγκα κι εμείς, από κάθε άκρη αυτής της χώρας, την ανακαλύπτουμε ξανά και ξανά μαζί του. Χρεώθηκε τα μπλουζ της γενιάς της κρίσης, όπως μου αρέσει να γράφω. Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα. Με φόντο την αγαπημένη του, γκρίζα Θεσσαλονίκη, που γεμίζει εθισμούς όσους την επισκέπτονται ή τη ζουν.

Γιατί, άλλωστε, αυτή η πόλη δεν κοιμάται αν δεν της πει μια ιστορία.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λεξ και οι άλλοι

M.Hulot / Ο Λεξ και οι άλλοι

Σε μια χώρα που το ραδιόφωνό μας είναι κατάντια και τα live που θεωρούνται άξια λόγου αφορούν κυρίως ανθρώπους άνω των πενήντα, να λέμε και ευτυχώς που υπάρχει κι ένας ΛΕΞ που τον αποδέχονται όλοι και τον βλέπουν ως τον αντίποδα, τον μεσσία του ελληνικού ραπ που θα σώσει τα παιδιά μας από την ηθική καταστροφή
M. HULOT
συναυλία lex

Daily / Μην ντρέπεσαι, είναι ok να μην σου αρέσει ή ακόμα και να μην ξέρεις καν ποιος είναι ο ΛΕΞ

Οι εκρηκτικές ανταποκρίσεις από τη θριαμβευτική εμφάνιση του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη, ακόμα και από άτομα που δεν είχαν πάει, προκάλεσαν συμπλέγματα ανεπάρκειας και FOMO στο καλοπροαίρετο κοινό μιας κάποιας ηλικίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ