Αυτός είναι ο Λεξ, αυτή είναι η Θεσσαλονίκη, και οι λάσπες στα παπούτσια του έχουν την ιστορία της

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον πιτσιρικά από το Φάληρο. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης
0


ΑΠΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΑΚΟΜΗ, ΤΑ
ραπς των Βορ. Ασ. με συντρόφευαν στα ακουστικά μου. Μέσα και από τις πρώτες δικές του ρίμες στα Βόρεια Αστέρια και στα Ανάποδα Καπέλα γνώρισα τη «θερμή» Θεσσαλονίκη, την πόλη που ποτέ δεν κοιμάται και όπου όλα γίνονται. Και ανυπομονούσα να την επισκεφτώ. Να δω από κοντά την πόλη που γεννά ταλέντα. Να κατηφορίσω τη Ναυαρίνου, να αράξω στην Παραλία, να χωθώ στα μπαρ της Βαλαωρίτου, να μυρίσω Θερμαϊκό, να με κρυώσει ο Βαρδάρης. Καταλαβαίνω ότι για τους Θεσσαλονικείς φίλους μου αυτά είναι φοβερές γραφικότητες, αλλά για μένα τότε έτσι ήταν.

Το 2014 σκάει το πρώτο σόλο άλμπουμ του Λεξ, με τον εμβληματικό πλέον τίτλο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι». Φανερά επηρεασμένος από το μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Ταπεινοί και Καταφρονεμένοι, ο Λεξ κάνει το ντελίβερι και γίνεται το πρώτο μπαμ. Η αμεσότητα των σκέψεών του με αφορμή τα μεγάλα προβλήματα της εποχής μας σε συνδυασμό με την ύψιστης, κατ’ εμέ, μορφής έκφρασης της ραπ μουσικής, το story-telling (γιατί άλλωστε το μόνο που θα μείνει είναι οι ιστορίες και κάνα δυο φωτογραφίες), στέλνει τον Λεξ ψηλά στις προτιμήσεις των ακροατών του «ντόπιου» underground hip-hop. Μέσα από τους στίχους του αντικρίζουμε μια κάπως άγνωστη πλευρά της Θεσσαλονίκης και κατ’ επέκταση της ίδιας της Ελλάδας, που μαστίζεται από αντιφάσεις, διαφθορά, την άνοδο του φασισμού, την οφθαλμοφανής αντίθεση πλούτου και φτώχειας, τον ηθικό ξεπεσμό και την αβέβαιη προσδοκία. Προσωπικά, αυτός ο δίσκος μού «γαργάλησε» κάπως τον νου. Άρχισα να αντιλαμβάνομαι περισσότερο την έννοια της παρανομίας, ειδικά της έντιμης, της γεννημένης από βιώματα και ανάγκες, που έχει κώδικες και ηθικές αξίες. Στίχο το στίχο, το «Ταπεινοί και Πεινασμένοι» διαμόρφωσε εικόνες και συναισθήματα, όπως το εξώφυλλό του που αναπαριστά τη Θεσσαλονίκη να καίγεται στη μεγάλη φωτιά του 1917.

Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα.

Θα φύγει για λίγο και θα επιστρέψει ξανά το 2018 για το χατίρι της συμπρωτεύουσας με την δεύτερη ολοκληρωμένη δισκογραφική του δουλειά, το «2XXX». Τα «Κοράκια» προσγειώνονται στον «Φράχτη» και κρατάνε τσίλιες σ’ αυτούς που τον πηδάνε, ενώ οι «Λοβοτομημένοι» μετράνε «Διαστημόπλοια» που διασχίζουν τον αέρα. Ο δίσκος-ναυαρχίδα, όπως πολύ σωστά λέει μια φίλη, του νεότερου ελληνόφωνου ραπ αντικατοπτρίζει ωμά τη Θεσσαλονίκη και καθιερώνει πλέον τον Λεξ ως ποιητή του περιθωρίου. Έναν τίτλο που δεν διάλεξε, που μπορεί να τον βαραίνει, αλλά για εμάς, τους ακροατές, τον εκπροσωπεί επάξια. Μπάλα, ναρκωτικά, κρατική αδιαφορία, παραβατικότητα, σινεμά, στοίχημα, μετανάστευση, θάνατος, φυλακές, ανομία. Κι όλα αυτά συμβαίνουν εκεί που ξυπνάμε, εκεί που δουλεύουμε, εκεί που ερωτευόμαστε. Στην αθέατη πλευρά των πόλεων. Όσο μας νανουρίζουν οι σειρήνες των περιπολικών. Στο σημείο αυτό να κάνουμε και μια αναφορά στο ιστορικό πλέον live του Λεξ στο θέατρο Πέτρας το 2019, το μεγαλύτερο (από άποψη προσέλευσης) ελληνικό rap live των τελευταίων χρόνων.

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης

Μια σειρά από αριστουργηματικά singles θα μας συντροφεύουν μέχρι το 2022 και το «Μετρό». Θα ήθελα να έχει περάσει ακόμα λίγος καιρός για να μπορέσω να αποτυπώσω ακριβώς τα συναισθήματα που μου βγάζει αυτός ο δίσκος. Το σίγουρο είναι ότι στέκεται επάξια δίπλα στα δύο προηγούμενα άλμπουμ.

Και έρχεται το live της Νέας Σμύρνης τον Ιούλιο του ’22. Πάνω από 20.000 αλάνια-χιπχοπάδες-οπαδοί απ’ όλη την Ελλάδα, και όχι μόνο, κατέκλυσαν το Στάδιο του Πανιωνίου. Πάνω από 20.000 φωνές ενώθηκαν και φώναξαν κάθε μπάρα του, υπό το φως των αμέτρητων καπνογόνων που άναβαν το ένα μετά το άλλο. Οκτώβρης ’22: Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον ράπερ από το Φάληρο. Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Αμάξια με ηχεία έπαιζαν στη διαπασών «Λεξ, όρμα τους», προετοιμάζοντας τη μουσική επανάσταση που ερχόταν.

Ο Λεξ μιλάει για τη Σαλούγκα κι εμείς, από κάθε άκρη αυτής της χώρας, την ανακαλύπτουμε ξανά και ξανά μαζί του. Χρεώθηκε τα μπλουζ της γενιάς της κρίσης, όπως μου αρέσει να γράφω. Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα. Με φόντο την αγαπημένη του, γκρίζα Θεσσαλονίκη, που γεμίζει εθισμούς όσους την επισκέπτονται ή τη ζουν.

Γιατί, άλλωστε, αυτή η πόλη δεν κοιμάται αν δεν της πει μια ιστορία.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λεξ και οι άλλοι

M.Hulot / Ο Λεξ και οι άλλοι

Σε μια χώρα που το ραδιόφωνό μας είναι κατάντια και τα live που θεωρούνται άξια λόγου αφορούν κυρίως ανθρώπους άνω των πενήντα, να λέμε και ευτυχώς που υπάρχει κι ένας ΛΕΞ που τον αποδέχονται όλοι και τον βλέπουν ως τον αντίποδα, τον μεσσία του ελληνικού ραπ που θα σώσει τα παιδιά μας από την ηθική καταστροφή
M. HULOT
συναυλία lex

Daily / Μην ντρέπεσαι, είναι ok να μην σου αρέσει ή ακόμα και να μην ξέρεις καν ποιος είναι ο ΛΕΞ

Οι εκρηκτικές ανταποκρίσεις από τη θριαμβευτική εμφάνιση του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη, ακόμα και από άτομα που δεν είχαν πάει, προκάλεσαν συμπλέγματα ανεπάρκειας και FOMO στο καλοπροαίρετο κοινό μιας κάποιας ηλικίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ