Καμπακόφ Facebook Twitter
Το «Πλοίο της ζωής μου» του Ίλια Καμπακόφ.

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις το αντικαθιστούν

0

Τον δρόμο για τις αποθήκες, και μάλιστα οριστικά, όπως λένε οι πληροφορίες, παίρνει ένα από τα πιο διάσημα και ακριβά έργα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, το «Καράβι της ζωής μου» του Ίλια Καμπακόφ.Το εμβληματικό έργο του Ρώσου καλλιτέχνη βρίσκεται στον τέταρτο όροφο, ο οποίος αδειάζει για να φιλοξενηθούν νέες περιοδικές εκθέσεις.

Ο Καμπακόφ δημιούργησε το «Καράβι» το 1993, ενώ η αγορά του έγινε από το ΕΜΣΤ το 2001 – θεωρήθηκε τότε η πιο ακριβή αγορά του μουσείου.

Μια αίθουσα ήταν αφιερωμένη στο έργο, όπου ο επισκέπτης έβλεπε ένα ξύλινο καράβι μήκους 17 μέτρων που μεταφέρει κιβώτια με ρούχα, προσωπικά αντικείμενα και κείμενα του καλλιτέχνη, τα οποία «αφηγούνται» τη ζωή του τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης και ταυτόχρονα αποτελούν βιωματική περιήγηση στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία.

Το έργο αφηγείται τη ζωή ενός από τους μεγαλύτερους Ρώσους εννοιολογικούς καλλιτέχνες, τη φυγή του από τη Σοβιετική Ένωση και το ταξίδι του μέχρι τις ΗΠΑ, μόνιμο τόπο κατοικίας του. Ο Καμπακόφ γεννήθηκε στην Ουκρανία, που τότε ήταν μέρος της Σοβιετικής Ένωσης. Σήμερα είναι ογδόντα εννέα ετών, το «Καράβι» το κατασκεύασε όταν ήταν εξήντα.

Μια αίθουσα ήταν αφιερωμένη στο έργο, όπου ο επισκέπτης έβλεπε ένα ξύλινο καράβι μήκους 17 μέτρων που μεταφέρει κιβώτια με ρούχα, προσωπικά αντικείμενα και κείμενα του καλλιτέχνη, τα οποία «αφηγούνται» τη ζωή του τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης και ταυτόχρονα αποτελούν μια βιωματική περιήγηση στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία.

Το έργο είχε καθαριστεί και συντηρηθεί πρόσφατα, πριν από το άνοιγμα του μουσείου το 2019, αντί του ποσού των 10.000 ευρώ, αφού κατά την παραμονή του στις αποθήκες τού είχαν δημιουργήσει προβλήματα «επιβλαβή έντομα».

Είχε αγοραστεί από τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ  Άννα Καφέτση το 2001 και εκτέθηκε στην έκθεση «Διαπολιτισμοί» τον Ιούνιο του 2004, μαζί με έργα του Μπιλ Βαϊόλα, της Μόνα Χατούμ, του Ανίς Καπούρ κ.ά., που αγοράστηκαν και παρέμειναν στο μουσείο.

Καμπακόφ Facebook Twitter
Το «Πλοίο της ζωής μου» του Ίλια Καμπακόφ. Φωτο: ΑΠΕ

Όταν η Άννα Καφέτση απομακρύνθηκε από το μουσείο ο Ίλια και η Εμίλια Καμπακόφ έστειλαν επιστολή για να τη στηρίξουν, γράφοντας ανάμεσα σε άλλα:

«Έπεσε στην αντίληψή μας ότι σχεδιάζετε να αντικαταστήσετε τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ στην Αθήνα, κ. Άννα Καφέτση. Πρόκειται για μια τόσο απίστευτη πληροφορία που δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι είναι αληθινή. Γνωρίζουμε και συνεργαστήκαμε με την Άννα Καφέτση για περισσότερο από είκοσι χρόνια και δεν είναι μόνο μια εξαιρετική υπέρμαχος του μουσείου, του καλλιτέχνη και της τέχνης αλλά και η ισχυρότερη υπέρμαχος του πολιτισμού σε όλο τον κόσμο. Οι καλύτερες εκθέσεις έγιναν στην Ελλάδα στο ΕΜΣΤ χάρη στην ηγεσία και το επιμελητικό της έργο. Θα είναι το μεγαλύτερο λάθος της ελληνικής κυβέρνησης και μια τραγωδία για τον διεθνή κόσμο της τέχνης αν η κ. Καφέτση, με τις τεράστιες γνώσεις, την ενέργεια και τον σεβασμό που κέρδισε από τον κόσμο της τέχνης κατά τη διάρκεια των ετών της δουλειάς της, δεν θα είναι εκεί».

Καμπακόφ Facebook Twitter
Ίλια Καμπακόφ (Ilya Kabakov), «Το πλοίο της ζωής μου», 1993, εγκατάσταση, ΕΜΣΤ
Καμπακόφ Facebook Twitter
Ίλια Καμπακόφ (Ilya Kabakov), «Το πλοίο της ζωής μου» , 1993, εγκατάσταση, ΕΜΣΤ

Ο Καμπακόφ, από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, ασχολήθηκε με τη δημιουργία «συνολικών εγκαταστάσεων» (total installations), σύμφωνα με τον όρο που εισήγαγε ο ίδιος, ενώ δεν αποδέχεται για τον εαυτό του τον τίτλο «εννοιολογικός» αλλά αυτόν του «ρεαλιστή» καλλιτέχνη.

Έργα του βρίσκονται στις συλλογές του Μουσείου Τέχνης Zimmerli, του Κέντρου Πομπιντού (Beaubourg), του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης, του Guggenheim, του Ερμιτάζ, της γκαλερί Tretjakov (Μόσχα), του Νορβηγικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, καθώς και σε μουσεία στο Κολόμπους του Οχάιο, στη Φρανκφούρτη και στην Κολονία, ενώ το 2017 διοργανώθηκε στην Tate Modern μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του.

Μαζί με το «Καραβι της ζωής μου» του Ίλια Καμπακόφ έχουν μετακινηθεί και μεταφερθεί στις αποθήκες τα έργα του τετάρτου ορόφου που ανήκουν στη μόνιμη συλλογή του μουσείου και προέρχονται από καλλιτέχνες όπως ο Νίκος Τρανός, ο Παντελής Ξαγοράρης, ο Νίκος Αλεξίου, η Λήδα Παπακωνσταντίνου, ο Γιάννης Μπουτέας, η Νίνα Παπακωνσταντίνου, η Ρένα Παπασπύρου, η Μόνα Χατούμ, η Χρύσα, η Μπία Ντάβου, η Νίκη Καναγκίνη, ο Δανιήλ, ο Κιμσούτζα, η Χάρις Επαμεινώνδα, ο Γιώργος Χατζημιχάλης.

gREGOY
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου

Οι αλλαγές δεν γίνονται αιφνιδιαστικά, η νυν καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου έχει πει για τη συλλογή, που σήμερα διαθέτει πάνω από 1.400 έργα, ότι «η μελλοντική πολιτική της συλλογής θα διατηρήσει τον κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα του πυρήνα της. Ο συστηματικός εμπλουτισμός της με νεότερους και πρεσβύτερους Έλληνες καλλιτέχνες θα προσφέρει εναλλακτικές και πολυεπίπεδες γενεαλογίες της πολιτικής και πολιτισμικής ζωής της χώρας και εργαλεία κατανόησης της ρευστής διεθνούς συνθήκης.

Στο πλαίσιο αυτό, η συλλογή θα εστιάσει στη στρατηγική θέση της Ελλάδας στη νοτιοανατολική άκρη της Ευρώπης, στα σύνορά της με την Τουρκία και στα υπόλοιπα Βαλκάνια, πολύ κοντά στη Μέση Ανατολή και με ένα μέτωπο στραμμένο προς τη Βόρεια Αφρική. Είναι μια θέση πλούσια σε αφηγηματικές δυνατότητες, γειωμένη στην πολυπολιτισμική, ιστορική και κοινωνικοπολιτική δυναμική της Μεσογείου, της Νότιας Ευρώπης και της περιοχής που κάποτε αποκαλούνταν Λεβάντε».

Έχει σημειώσει, δε, ότι «τα νέα αποκτήματα του ΕΜΣΤ θα επιλέγονται με γνώμονα τις δημιουργικές πρακτικές της μνήμης και θα επικεντρώνονται σε καλλιτέχνες της περιοχής αυτής».

Το μουσείο, άλλωστε, έχει αποστείλει επιστολές σε καλλιτέχνες και κληρονόμους τους, ενημερώνοντας για την απομάκρυνση των έργων σε μια κίνηση λεπτότητας, εξόχως επαγγελματική.

Καμπακόφ Facebook Twitter
FΙΧit της Μόνα Χατούμ. Φωτο: Εύα Λιάπη
Καμπακόφ Facebook Twitter
Έργο του Νίκου Αλεξίου. Φωτο: Κατερίνα Παρασκευά.

Η κ. Γρέγου έχει ανακοινώσει ακόμα ότι η ως τώρα παρουσίαση της συλλογής, που διατηρήθηκε ως είχε μέχρι την περασμένη χρονιά, «θα ανανεωθεί ριζικά και θα ενσωματώσει ένα μέρος της σημαντικής δωρεάς του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Εφεξής, το ΕΜΣΤ, πιστό στον παιδαγωγικό και χειραφετητικό του ρόλο, θα ανανεώνει συστηματικά τα εκτιθέμενα έργα και θα αναδεικνύει την ανθρωπολογική και πολιτική πολλαπλότητα του παρελθόντος και του παρόντος, καταργώντας την οξύμωρη –για ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης– έννοια της "μόνιμης συλλογής"».

Οπότε μένει να δούμε ποια από τα έργα του τέταρτου ορόφου θα ενσωματωθούν στον δεύτερο ή στον τρίτο σε επόμενες αλλαγές που θα γίνουν στη μόνιμη συλλογή ή θα μείνουν στις αποθήκες του μουσείου.

Στη σκοτεινή χειμωνιάτικη ταράτσα του τέταρτου έχει μείνει, σιωπηλή, η Εγκιβωτισμένη Καμπάνα του Ζάφου Ξαγοράρη. Με αυτή την αναδιάταξη οι περιοδικές εκθέσεις και η μόνιμη συλλογή καταλαμβάνουν τους χώρους του ΕΜΣΤ σχεδόν κατά το ήμισυ και μένει να αποκαλυφθεί τι θα παρουσιαστεί και στο ισόγειο.

Οι τρέχουσες και μελλοντικές εκθέσεις

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Μιχαήλ Καρίκης, No Ordinary Protest, 2018

Ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι περιοδικές εκθέσεις «Statecraft: Διαμορφώνοντας το Κράτος, jaune, geel, gelb, yellow» του Αντώνη Πίττα και ένας καλλιτεχνικός διάλογος της φωτογράφου Ειρήνης Βουρλούμη με το ζωγραφικό έργο του παππού της Ανδρέα Βουρλούμη στο -1 του κτιρίου, η έκθεση «Modern Love» προσελκύει νεαρό κοινό που δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο γι' αυτά τα έργα παρά για όσα συμβαίνουν στη μόνιμη έκθεση – εκεί ο κόσμος είναι λιγοστός.

Στον τρίτο όροφο του μουσείου τα project rooms 1 και 2 περιμένουν την επόμενη δραστηριότητα, ενώ ετοιμάζονται πυρετωδώς οι νέες εκθέσεις.

Στο ισόγειο του ΕΜΣΤ, αριστερά, υπάρχει το έργο της Χάνα Τοτίκι «Framing Presence», μέρος της έκθεσης «Modern Love», ένα γλυπτό έπιπλο σχεδιασμένο για δύο σώματα που κάθονται το ένα απέναντι στο άλλο. Παραπέμπει στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβανόμαστε πλέον την πραγματικότητα, ως ένα μόνιμο παραλληλόγραμμο σαν την οθόνη.

Στο επίκεντρο του έργου της Τοτίκι βρίσκονται οι σύγχρονες εργασιακές συνθήκες, η κουλτούρα της εξουθένωσης και οι παθολογίες που συνοδεύουν τα ιδανικά της ανάπτυξης, της αποδοτικότητας και των υψηλών επιδόσεων. Τα έργα στη «Modern Love» είναι συμπληρωματικά της μεγάλης ατομικής της έκθεσης «Time Animal», έχουν τη μορφή ρούχων, αξεσουάρ και επίπλων και αναφέρονται στη σχέση τεχνολογίας-σώματος, όπως αναφέρεται στο βιογραφικό της Τοκίκι που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του μουσείου.

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Hannah Toticki, Career cabaret

Η δεύτερη ατομική έκθεση είναι της εικαστικού Ελένης Μπαγάκη, την οποίας δουλειά είδαμε πρόσφατα στην έκθεση «This current between us» σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου  και Γεωργίας Λιάπη στο εργοστάσιο της ΔΕΗ. Η εικαστικός ερευνά την αυτοβιογραφική αφήγηση και τη σχέση της με τη μυθοπλασία και τη θεωρία.

Αντλώντας έμπνευση από φεμινιστικές προσεγγίσεις στους τομείς του κινηματογράφου και της λογοτεχνίας, τα έργα της αναδύονται ως ιστορίες, ποιήματα, ταινίες, τραγούδια, γλυπτά ή κάτι άλλο. Έχει λάβει τον μεταπτυχιακό τίτλο MA Fine Arts από το Central Saint Martins, του Λονδίνου (UAL).

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Ελένη Μπαγάκη, Nike Socks
ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Ελένη Μπαγάκη, Coca Cola

«Όλα τα πρόσωπά σου» είναι ο τίτλος της έκθεσης της Έρικας Σκούρτη, καλλιτέχνιδας και συγγραφέως με έδρα το Λονδίνο και την Αθήνα, που πριν από έναν χρόνο παρουσίασε στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας την ψηφιακή βιντεο-εγκατάσταση «Exit Scripts», βασισμένη στα ηχογραφημένα λόγια της ίδιας όταν επί δεκαοκτώ μήνες περνούσε μια κόλαση με χωρισμούς, εξώσεις και άλλες δυσκολίες.

Αγκαλιάζοντας το τυχαίο, το χιούμορ και τα lo-fi media, η δουλειά της σε κείμενο, ύφασμα, βίντεο και περφόρμανς εξερευνά τη ζωή της ως μια ανοιχτή διαδικασία στενά συνυφασμένη με τη συλλογικότητα. Συχνά επανεπεξεργάζεται τυχαία αρχεία της καθημερινής ζωής, από σεντόνια μέχρι μηνύματα WhatsApp, επιστρέφοντας σε θέματα επίδρασης, εργασίας και αυτοέκθεσης, συνδέοντας το προσωπικό με απρόσωπες δομές αξίας και νοήματος.

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Έρικα Σκούρτη, Too Deep (2019)

Παλαιός γνώριμος από τα Tectonics της Στέγης και το Sonic Garden, όπου παρουσίασε πέντε ηχητικά έργα τέχνης, και τις live performances στη Γαλλική Σχολή Αθηνών το καλοκαίρι του 2022, από την έκθεση «Summer of Love» το 2017 στο Πυθαγόρειο σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου και τη συμμετοχή του στο «This current between us», ο Μιχαήλ Καρίκης θα παρουσιάσει την ατομική του έκθεση «Γιατί είμαστε μαζί».

Ο Ελληνοβρετανός καλλιτέχνης, με έδρα το Λονδίνο και τη Λισαβόνα, θέτει στο επίκεντρο την ακρόαση ως καλλιτεχνική στρατηγική και εστιάζει σε ζητήματα κοινωνικής και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης. Το έργο του, που αντλεί από τις πρακτικές της κινούμενης εικόνας, του ήχου και της περφόρμανς και έχει εκτεθεί σε κορυφαίες μπιενάλε σύγχρονης τέχνης, μουσεία και κινηματογραφικά φεστιβάλ διεθνώς, έχοντας κοινωνικές διαστάσεις, προτείνει εναλλακτικούς τρόπους ανθρώπινης δράσης και αλληλεγγύης, ενώ παράλληλα καλλιεργεί την κριτική προσοχή, την αξιοπρέπεια και την τρυφερότητα.

ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις θα το αντικαταστήσουν Facebook Twitter
Μιχαήλ Καρίκης, No Ordinary Protest, 2018
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Modern Love

Εικαστικά / H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας: Η νέα μεγάλη ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ

«Modern Love» είναι ο τίτλος της έκθεσης με την οποία ξεκινά ο νέος κύκλος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης εστιάζοντας στην ψηφιακή τεχνολογία και την επιρροή της στις σύγχρονες κοινωνίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Γρέγου: «Το ΕΜΣΤ δεν είναι ΜοΜΑ ούτε Τate- και δεν θέλει να γίνει σαν κι αυτά»

Συνέντευξη / Κατερίνα Γρέγου: «Το ΕΜΣΤ δεν είναι ΜοΜΑ ούτε Τate – και δεν θέλει να γίνει σαν κι αυτά»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ στην πρώτη της συνέντευξη στη LiFO μιλάει με τόλμη, ευθύτητα, αυθορμητισμό, αποφασιστικότητα και κάποια χαμόγελα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ