«Cunk on Earth»: Η ιστορία (της ανθρωπότητας) επαναλαμβάνεται ως φάρσα

Cunk on Earth: Η ιστορία (της ανθρωπότητας) επαναλαμβάνεται ως φάρσα Facebook Twitter
Μια αγρίως συνοπτική και αφαιρετική «τρελή ιστορία του κόσμου» με ξεναγό την περσόνα της Philomena Cunk.
0

ΕΝΔΟΞΟ ΕΝΙΟΤΕ, ΑΣΤΕΙΟ συνήθως, άνισο συχνά, αλλά σχεδόν πάντα ενδιαφέρον είδος το λεγόμενο mockumentary (ή ψευδο-ντοκιμαντέρ) στις ποικίλες εκδοχές του, με λιγότερες ή περισσότερες δόσεις μυθοπλασίας και αυτοσχεδιασμού, σε προσκαλεί να γελάσεις (ή να «κριντζάρεις») εις βάρος των χαρακτήρων και της στημένης, αφοσιωμένης ασχετοσύνης τους.

Το «Cunk on Earth» –δημιούργημα του Charlie Brooker, γνωστού σ’ εμάς κυρίως από το μετρίως μέτριο, κατά την ταπεινή μου γνώμη, «Black Mirror»–, που χαλάει κόσμο στο Netflix, είναι από τα πιο ανώδυνα και πιο επιφανειακά δείγματα αυτού του περίεργου υβριδίου, έχει όμως κι αυτό το γούστο του ως μια αγρίως συνοπτική και αφαιρετική «τρελή ιστορία του κόσμου» με ξεναγό την περσόνα της Philomena Cunk, όπως την υποδύεται για άλλη μια φορά η Νταϊάν Μόργκαν.

Το αποτέλεσμα είναι αφηρημένα ευχάριστο σε γενικές γραμμές, αλλά ντεκαφεϊνέ, θα λέγαμε, στην ουσία και στην επίγευσή του. Κάποια αστεία προσγειώνονται άγαρμπα, κάποια δεν προσγειώνονται ποτέ και συχνά ο θεατής περιμένει μετά την ατάκα να ακούσει το πιατίνι του ντράμερ πίσω από τον κωμικό στη σκηνή.

Με τη βοήθεια επιστημόνων και ειδικών, η Cunk επιχειρεί με τις κουλές ερωτήσεις και την πεποίθηση που δείχνει στη δική της μετα-αλήθεια, να μας εισαγάγει στην ιστορία της ανθρωπότητας, από τον πρώτο Homo sapiens μέχρι τον Ίλον Μασκ.

«Πολλοί άνθρωποι φαντασιώνονται ότι μπορούν να λένε ό,τι θέλουν χωρίς να τους νοιάζει», έλεγε σε μια συνέντευξή της η Μόργκαν σχετικά με την προσέγγισή της στον χαρακτήρα της Philomena Cunk. «Εκείνη πραγματικά δεν δίνει δεκάρα, κι αυτό λειτουργεί σχεδόν σαν υπερδύναμη».

Cunk on Earth: Η ιστορία (της ανθρωπότητας) επαναλαμβάνεται ως φάρσα Facebook Twitter
Σε γενικές γραμμές δεν λειτουργεί ακριβώς ούτε ως κωμωδία, ούτε ως παρωδία, ούτε ως ένα ψυχαγωγικό crash course στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Το αποτέλεσμα είναι αφηρημένα ευχάριστο σε γενικές γραμμές, αλλά ντεκαφεϊνέ, θα λέγαμε, στην ουσία και στην επίγευσή του. Κάποια αστεία προσγειώνονται άγαρμπα, κάποια δεν προσγειώνονται ποτέ και συχνά ο θεατής περιμένει μετά την ατάκα να ακούσει το πιατίνι του ντράμερ πίσω από τον κωμικό στη σκηνή. Κάποιες ερωτήσεις είναι πραγματικά προβοκατόρικες («Ήταν ο Ιησούς Χριστός το πρώτο θύμα της cancel κουλτούρας;»), συνήθως όμως ξεπέφτουν στην εύκολη πρόκληση.

«Τι ήταν πιο σημαντικό για τον ανθρώπινο πολιτισμό; Η Αναγέννηση ή το “Single Ladies” της Beyoncé;» ρωτάει έναν επιστήμονα, αλλά εκείνος δεν τσιμπάει: «Η Αναγέννηση επιχείρησε την αναμόρφωση του πολιτισμού στο σύνολό του. Οτιδήποτε κι αν είναι αυτό που κάνει η Beyoncé, δεν νομίζω ότι η ίδια τρέφει τόσο μεγάλες φιλοδοξίες». Η Cunk εξακολουθεί να το παλεύει όμως, έστω και με το ζόρι: «Τι δηλαδή, τα έργα μερικών στρέιτ λευκών ανδρών είναι ανώτερα από την Beyoncé;».

Ομολογώ πάντως ότι ένιωσα λίγο τον υπαρξιακό πόνο της –κι ας ήταν fake– όταν συνειδητοποίησε με σοκ, δέος και πόνο ψυχής ότι η Λάικα, το πρώτο σκυλί (το πρώτο γήινο πλάσμα) στο Διάστημα, δεν γύρισε ποτέ αλλά πέθανε εκεί έξω, στο διαρκές σκοτάδι. Θυμάμαι, είχα στενοχωρηθεί κι εγώ μικρός όταν μου το είχαν εξηγήσει (στο σχολείο μάς μιλούσαν μόνο για τη δόξα, αποκρύπτοντας την τραγική της μοίρα).

Δύο από τα πιο πετυχημένα αστεία, πάντως, αφορούν τους αρχαίους ημών προγόνους: «Οι αρχαίοι Έλληνες εφηύραν πολλά από τα πράγματα που έχουμε σήμερα, όπως η ιατρική και οι ελιές, και πολλά που εξαφανίστηκαν, όπως η Δημοκρατία και οι κίονες».

Και επίσης: «Οι αρχαίοι Έλληνες ανακάλυψαν και ένα είδος θεάτρου για ηλίθιους – τα σπορ». Μετά από λίγο όμως αναγκάζεται να ομολογήσει εξουθενωμένη και πιο σκυθρωπή απ’ ό,τι συνήθως, μεταφέροντας ίσως το πήξιμο που έχουν φάει οι απλοί άνθρωποι του πλανήτη με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό: «Απλώς χέστηκα εντελώς για τους ανθρώπους στην αρχαία Ελλάδα».

Cunk on Earth: Η ιστορία (της ανθρωπότητας) επαναλαμβάνεται ως φάρσα Facebook Twitter
Δύο από τα πιο πετυχημένα αστεία αφορούν τους αρχαίους ημών προγόνους.

Σε γενικές γραμμές, πάντως, δεν λειτουργεί ακριβώς ούτε ως κωμωδία, ούτε ως παρωδία, ούτε ως ένα ψυχαγωγικό crash course στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι αν δεν είσαι φυτό ή παντογνώστης, μπορείς να μάθεις (ή να θυμηθείς) και πέντε πράγματα, δυο-τρία έστω.

Για παράδειγμα, δεν ήξερα την ακριβή (και πολύ ωμή) διαδικασία της μουμιοποίησης που χρησιμοποίησαν οι Αιγύπτιοι και την οποία η Cunk συγκρίνει, όπως ήταν προβλέψιμο ίσως, με «το είδος της θεραπείας spa που κάνει η Γκουίνεθ Πάλτροου σε μόνιμη βάση».

Επίσης, πίστευα ότι το Σινικό Τείχος πράγματι διακρίνεται από το Διάστημα, πράγμα που με τίποτα δεν ισχύει, όπως δηλώνει στεγνά ένας από τους μιλημένους επιστήμονες του «Cunk on Earth».  

Cunk on Earth Trailer - BBC

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ