Η «σκατένια» σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κριτικού

marco goecke Facebook Twitter
«Ακόμα δεν έχω απελευθερωθεί από την οργή που ένιωσα». Φωτ.: Christophe Gateau/picture alliance via Getty Images/Ideal Image
0

ΗΤΑΝ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ η είδηση και φορτισμένη με ένα άρωμα «dada» ακρότητας, σαν αναβίωση της καλλιτεχνικής ελευθεριότητας του μεσοπολέμου ή του '60s underground: «Καλλιτέχνης περιλούζει κριτικό με περιττώματα σκύλου».

Ο διευθυντής του μπαλέτου στην Κρατική Όπερα του Ανόβερου, Μάρκο Γκέκε, «ο πιο σημαντικός χορογράφος στη Γερμανία» όπως είχε γράψει παλιότερα η Die Welt, επιτέθηκε φραστικά και εν συνεχεία πασάλειψε με περιττώματα σκύλου την Βίμπκε Χούστερ, τεχνοκριτικό μιας άλλης έγκριτης γερμανικής εφημερίδας, της Frankfurter Allgemeine Zeitung, στο διάλειμμα της πρεμιέρας μίας παράστασης μπαλέτου.

Το περίεργο ίσως είναι ότι δεν είχε «προειδοποιήσει» με τη συμπεριφορά του πως θα έφτανε ποτέ σε κάτι τόσο ακραίο.

Καναδυό άλλοι κριτικοί δήλωσαν εκ των υστέρων ότι στο παρελθόν είχαν λάβει από τον ίδιον e-mail όπου σε έντονο ύφος τους ζητούσε τον λόγο για την αρνητική κριτική τους σε παράσταση έργου του, αλλά μέχρι εκεί. 

Ο Γκέκε δήλωσε ειλικρινώς μετανοημένος και χαρακτήρισε «πραγματικά φριχτό» αυτό που έκανε στην κριτικό της FAZ, επίσης όμως παραπονέθηκε που τα μέσα «επικεντρώθηκαν στα περιττώματα σκύλου», ενώ σκοπός του ήταν να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το τι μπορεί να είναι επιτρεπτό στην κριτική τέχνης.

Αναπόφευκτα, μόλις κατακάθισε λίγο το σοκ, ξεκίνησε η σπέκουλα. Αν επρόκειτο για γυναίκα καλλιτέχνη και άνδρα (λευκό μεσήλικα, κατά πάσα πιθανότητα), πώς θα εκλαμβανόταν μια τέτοια επίθεση; Θα βρομούσε και πάλι, πιστεύω εγώ.

Το περιστατικό πάντως δείχνει, πέρα από τον βίαιο και αγρίως εξευτελιστικό τρόπο που επέλεξε να διαμαρτυρηθεί ο 50χρονος καλλιτέχνης, το βάρος που μπορεί να έχει ακόμα μια κριτική σε συγκεκριμένες μορφές τέχνης. 

Παρότι όμως η Κρατική Όπερα του Ανόβερου ανακοίνωσε ότι τερματίζει το συμβόλαιό της μαζί του, ο συγκεκριμένος οργανισμός θα εξακολουθήσει να στεγάζει έργα του, όπως δήλωσε η καλλιτεχνική διευθύντριά του Λάουρα Μπέρμαν, τονίζοντας ότι δεν πιστεύει στην κουλτούρα του cancel. Επίσης θα διατηρήσει τη θέση του χορογράφου που κατέχει στον εξίσου επιφανή οργανισμό του Χοροθεάτρου της Ολλανδίας (Nederlands Dans Theater), το οποίο σε ανακοίνωσή του δηλώνει ότι ο συμπεριφορά του ήταν «αντίθετη με τις αξίες μας», η συγγνώμη του όμως αναγνωρίζεται ως ειλικρινής.

Μάλιστα, η «πέτρα του σκανδάλου» αφορά μπαλέτο του για τον συγκεκριμένο θεατρικό οργανισμό με τίτλο «In the Dutch Mountains», για το οποίο η άτυχη κριτικός έγραψε ότι κάνει τους θεατές να νιώθουν είτε ότι «τρελαίνονται» είτε ότι «πεθαίνουν από πλήξη». 

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν χθες μαζί του οι New York Times, ο Γκέκε δήλωσε ειλικρινώς μετανοημένος και χαρακτήρισε «πραγματικά φριχτό» αυτό που έκανε στην κριτικό της FAZ, επίσης όμως παραπονέθηκε που τα μέσα «επικεντρώθηκαν στα περιττώματα σκύλου», ενώ σκοπός του ήταν να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το τι μπορεί να είναι επιτρεπτό στην κριτική τέχνης.

Οι κριτικοί δεν θα πρέπει να γράφουν με «προσωπικό και κακόβουλο τρόπο», είπε. «Ακόμα δεν έχω απελευθερωθεί από την οργή που ένιωσα», συμπλήρωσε, πριν ρίξει κι άλλο λάδι στη φωτιά, δηλώνοντας: «Αν ήμουν γυναίκα και η κριτικός ήταν άνδρας, όλο αυτό θα αντιμετωπιζόταν τελείως διαφορετικά». 

Κακά τα ψέματα, η σχέση μεταξύ κριτικού και καλλιτέχνη είναι προβληματική από τη φύση της, ασχέτως πλαισίου. Όπως είχε γράψει πριν από μερικά χρόνια, ο προσφάτως εκλιπών κριτικός τέχνης του New Yorker, Peter Schjeldahl, «η φιλία δεν είναι εφικτή ανάμεσα σ΄ έναν καλλιτέχνη και σ' έναν κριτικό. Ο ένας θέλει από τον άλλον κάτι –το χάρισμα του καλλιτέχνη, την οξύνοια του κριτικού– που ανήκει αυστηρά στο κοινό στο οποίο ο καθένας τους απευθύνεται με τη δουλειά του. Είναι σαν δύο ηλεκτρικές σκούπες που ρουφάνε η μία την άλλη».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η τέχνη του να πεθαίνεις»: Το κείμενο της δεκαετίας γράφτηκε στο τέλος της

Ιδέες / «Η τέχνη του να πεθαίνεις»: Το κείμενο της δεκαετίας γράφτηκε στο τέλος της

Ο γνωστός κριτικός τέχνης του New Yorker – και παλαιότερα της Village Voice - Peter Schjeldahl, διαγνώστηκε με προχωρημένο στάδιο καρκίνου και αποχαιρέτησε τους αναγνώστες του περιοδικού αλλά και την ζωή του την ίδια με ένα συγκλονιστικό κείμενο που φέρει τον τίτλο “The Art of Dying”. Μεταφέραμε κάποια αποσπάσματα που λειτουργούν ως πολύτιμα μαθήματα ζωής από έναν μελλοθάνατο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ