Ρέκβιεμ για έναν κριτικό κινηματογράφου

Ρέκβιεμ για έναν κριτικό κινηματογράφου Facebook Twitter
Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε δημοσιεύτηκε το τελευταίο κείμενό του ως σινε-κριτικού, ρίχνοντας κι άλλο λάδι στη φωτιά της συζήτησης περί του τέλους όχι μόνο του σινεμά αλλά και της κριτικής κινηματογράφου όπως την ξέραμε.
0

ENAΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ και επιδραστικούς (και εξαιρετικά διασκεδαστικούς συχνά) κριτικούς κινηματογράφου του τρέχοντος αιώνος υπήρξε οπωσδήποτε ο A.O. Scott των New York Times, ο οποίος μετά από 24 χρόνια στο πόστο αυτό, αποχωρεί για να αναλάβει διαφορετική θέση στην εφημερίδα, πάντα στον ευρύτερο χώρο της κριτικής.

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε δημοσιεύτηκε το τελευταίο κείμενό του ως σινε-κριτικού, ρίχνοντας κι άλλο λάδι στη φωτιά της συζήτησης περί του τέλους όχι μόνο του σινεμά αλλά και της κριτικής κινηματογράφου (ήταν η φουρνιά του 56χρονου Σκοτ η τελευταία του είδους;) όπως την ξέραμε. Το άρθρο αποτελούσε έναν αποχαιρετισμό στους αναγνώστες και είχε την μορφή μιας συνέντευξης του ίδιου με τον εαυτό του.

«Οι ταινίες ήταν πάντα μέρος των ονείρων και της παιδείας μου», γράφει, «από την πρώτη τραυματική μου συνάντηση με τις ιπτάμενες μαϊμούδες στον Μάγο του Οζ. Ακόμα μου προκαλεί δέος η δύναμή τους (των ταινιών, όχι των μαϊμούδων) να προκαλούν ως διά μαγείας έντονα συναισθήματα, να ανακαλύπτουν νέους κόσμους και να αποκαλύπτουν απρόσμενες αλήθειες γι’ αυτόν που ζούμε…Αυτό που αγαπώ πιο πολύ στις ταινίες είναι η ικανότητά τους να εκμηδενίζουν τη λογική και να καταλύουν το γούστο».  

Ο θάνατος του σινεμά είναι τόσο παλιός όσο το ίδιο το σινεμά. Το 1935, ο Γερμανός κριτικός Ρούντολφ Αρνχάιμ δήλωνε ότι το φιλμ ως μορφή τέχνης πέθανε με τον ερχομό του ήχου και πως ό,τι ακολούθησε τη σιωπή ήταν απλά εμπορική προπαγάνδα, μια μπασταρδεμένη φόρμα την οποία ο ίδιος αποκαλούσε προφητικά «τηλεόραση».

Όσον αφορά το αιώνιο, μάταιο ερώτημα για το ποια είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, η απάντησή του είναι η εξής και δεν θα μπορούσα προσωπικά να συμφωνήσω περισσότερο… 

«Η απάντηση ποικίλει ανάλογα με τα κέφια και τις περιστάσεις –πώς μπορώ άλλωστε να διαλέξω μόνο μία;–, συνήθως όμως είναι η Ντόλτσε Βίτα. Δεν θα έλεγα απαραίτητα ότι είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Μπορεί να μην είναι καν η καλύτερη ταινία του Φελίνι. Την έχω δει όμως τόσες πολλές φορές που έχω χάσει τον λογαριασμό και πάντα εμφανίζεται κάτι που έχω ξεχάσει, που δεν έχω προσέξει ή που το θυμάμαι λάθος. Ακόμα ελπίζω να βρει τον σωστό δρόμο ο Μαρτσέλο, ακόμα δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορεί να τον βρει».

Το κρισιμότερο ερώτημα όμως σίγουρα έχει να κάνει με το τέλος του σινεμά και ειδικά με το τέλος της (συλλογικής) κινηματογραφικής εμπειρίας στη σκοτεινή σάλα με τη μεγάλη οθόνη. Οι προοπτικές μοιάζουν εξαιρετικά δυσοίωνες, σίγουρα υπάρχει όμως πάντα ελπίς. Και, κυρίως, υπάρχουν πάντα καλές ταινίες…  

«Ο ουρανός εξακολουθεί να πέφτει, ή να ξαναπέφτει, στο κεφάλι μας, και είναι πάντα ο ίδιος ουρανός. Ο θάνατος του σινεμά είναι τόσο παλιός όσο το ίδιο το σινεμά. Το 1935, ο Γερμανός κριτικός Ρούντολφ Αρνχάιμ δήλωνε ότι το φιλμ ως μορφή τέχνης πέθανε με τον ερχομό του ήχου και πως ό,τι ακολούθησε τη σιωπή ήταν απλά εμπορική προπαγάνδα, μια μπασταρδεμένη φόρμα την οποία ο ίδιος αποκαλούσε προφητικά "τηλεόραση". Μετά τον πόλεμο, η τηλεόραση ήταν εκείνη που σκότωνε πάλι από την αρχή το σινεμά, ενώ ακόμα και όταν δεν υπήρχε κάποιος φανερός τεχνολογικός εχθρός –το VCR, το ίντερνετ– τα νέα ήταν πάντα άσχημα. Το ποίημα του Φρανκ Ο’ Χάρα, “To the Film Industry in Crisis” (‘Στην κινηματογραφική βιομηχανία που περνάει κρίση’) εμφανίστηκε το 1957…».

«Σύμφωνα με τη σύγχρονη εκδοχή του τέλους του σινεμά, το streaming συνωμοτεί με στόχο να εξολοθρεύσει την κινηματογραφική εμπειρία όπως την ξέραμε, αφήνοντας μόνο κάποια blockbusters να διατηρούν στη ζωή τις αίθουσες, την ώρα που οι περισσότεροι καθόμαστε σπίτι. Αν ανησυχώ; Φυσικά ανησυχώ. Ο χώρος μέσα στον οποίον άνθισαν οι ταινίες που αγάπησα μοιάζει να συρρικνώνεται. Το κοινό που χρειάζεται για τη συντήρηση πρωτότυπων και φιλόδοξων κινηματογραφικών έργων το έχουν ναρκώσει οι αλγόριθμοι. Η κατάσταση του σινεμά είναι πολύ κακή. Οι ταινίες οι ίδιες όμως –ή αρκετές απ’ αυτές, όπως πάντα– είναι πολύ καλές. Και ήταν ευχαρίστησή μου να τις παρακολουθώ όλα αυτά τα χρόνια μαζί σας».    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Τιμογιαννάκης

Οι Αθηναίοι / Παναγιώτης Τιμογιαννάκης: «Τους σταρ τους έβλεπα με συμπάθεια, δεν πήγαινα να τους ξεσκεπάσω»

Ο αγαπητός κριτικός κινηματογράφου που έχει συνδέσει το όνομά του με την κάλυψη των Όσκαρ στην Ελλάδα θυμάται στιγμές από τη μακρά πορεία του στη δημοσιογραφία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Πρώτη προβολή / «I’m Thinking of Ending Things»: Μας έκαψε τον εγκέφαλο και μας σκοτείνιασε την ψυχή!

Η νέα φαντασμαγορική αλληγορία του Τσάρλι Κάουφμαν που έκανε πρεμιέρα στο Netflix έχει ήδη προκαλέσει κύμα παραφιλολογίας σχετικά με το «κρυπτικό» της περιεχόμενο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ