Τα πνεύματα του Ιόλα

Τα πνεύματα του Ιόλα Facebook Twitter
Αν τον Χατζιδάκι έβγαιναν να τον υπερασπιστούν και κάποιοι σοβαροί παράγοντες, όλοι λίγο-πολύ έμοιαζαν να σιγοντάρουν (ή να σφυρίζουν αδιάφορα υπομειδιώντας) στο κράξιμο ή στην απαξίωση του Ιόλα.
0

Η ΛΕΞΗ «ΒΙΛΑ» στα ελληνικά σημαίνει απαραίτητα, σχεδόν, πολυτέλεια, χλιδή, πλουτισμό αλλά και νεοπλουτισμό. Σημαίνει επίσης απομόνωση από το κοινό βλέμμα και ενδεχομένως από τον νόμο αλλά και πεδίο εξωτικών και ύποπτων δραστηριοτήτων, άντρο ηδονισμού και αποχαλίνωσης («η βίλα των οργίων»), χώρος ιδιωτικής αναψυχής χωρίς όρια. Δυνάμει, έστω.   

Με αφορμή την εγκαινίαση ενός νέου επίσημου site (καλοστημένου και χρήσιμου) για τη ζωή και το έργο του Αλέξανδρου Ιόλα, θυμήθηκα ξανά όλα εκείνα τα τερατώδη που λέγονταν και γράφονταν τότε για τον ίδιο και για τη διαβόητη «Βίλα Ιόλα» στην Αγία Παρασκευή, αυτό το απίστευτο και εδώ και δεκαετίες στοιχειωμένο μέρος που δαιμονοποιήθηκε (και ακολούθως λεηλατήθηκε) πέρα από κάθε νοσηρή φαντασία. Από τους πάντες σχεδόν, όχι μόνο από τον αυριανισμό και τα παρακλάδια του. 

Στην καλύτερη περίπτωση, τον βλέπαμε σαν ένα είδος queer Ωνάση που δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι του ήρθε και επαναπατρίστηκε επισήμως.

Κι αν τον Χατζιδάκι έβγαιναν να τον υπερασπιστούν και κάποιοι σοβαροί παράγοντες, όλοι λίγο-πολύ έμοιαζαν να σιγοντάρουν (ή να σφυρίζουν αδιάφορα υπομειδιώντας) στο κράξιμο ή στην απαξίωση του Ιόλα, ο οποίος, εκτός των άλλων (γούνες, εσάρπες, πάρτι, γκλάμουρ, ντεκαντάνς), είχε τολμήσει να προτείνει δημόσια «να μας κυβερνήσει η φτερού».

Για το μεγάλο χωριό μας ήταν ένας αλλόκοτος μαικήνας-κροίσος-κίναιδος, ύποπτος και διεφθαρμένος με την πρώτη ματιά, είτε με τη δεξιά είτε με την αριστερή παραδοσιακή οπτική. (Κι αν πιστεύει κανείς ότι έχουμε αλλάξει πραγματικά, δεν έχει παρά να ρίξει μια ματιά στα διάφορα εμετικά σχόλια κάτω από τις χορηγούμενες αναρτήσεις του νέου site στα social media).

Στην καλύτερη περίπτωση, τον βλέπαμε σαν ένα είδος queer Ωνάση που δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι του ήρθε και επαναπατρίστηκε επισήμως. Από τον Μαξ Ερνστ και τον Άντι Γουόρχολ στον «Ίακχο» του Ζάχου Χατζηφωτίου – γιατί; Μυστήριο πράγμα ο νόστος.

Στο site για τον Ιόλα υπάρχει και πολύ ενδιαφέρον οπτικοακουστικό υλικό, και μέσα σ’ αυτό περιλαμβάνεται και το ντοκιμαντέρ «Βίλα Ιόλα, ταξίδι στον χώρο και χρόνο» (2017) του Θάνου Αγγελή, μια ξενάγηση σ’ αυτό το γεμάτο φαντάσματα μαυσωλείο όπου κάποτε η πιο υψηλή εικαστική δημιουργία λειτουργούσε ως διάκοσμος. Σε ένα σημείο εμφανίζεται κι ένα γκραφίτι σ’ έναν τοίχο του πολλαπλώς μαγαρισμένου αλλά απόκοσμα ακέραιου χώρου που δηλώνει «Ο Ιόλας ζει!». 

Το ντοκιμαντέρ τελειώνει με την εξής αποστροφή, καθώς οι δημιουργοί του απευθύνονται πλέον στον θεατή: «Ο Ιόλας ζει μέσα από τη δουλειά του, τους καλλιτέχνες που ενέπνευσε καθώς και μέσα από την κατοικία του. Δυστυχώς ζει επίσης μέσα από τις φήμες και τους μύθους που αφορούν τα πέντε τελευταία χρόνια της μυθιστορηματικής ζωής του, αναδεικνύοντας τη χειρότερη πλευρά της ελληνικής κοινωνίας και πολιτείας. Τριάντα χρόνια [36 πλέον] μετά τον θάνατό του, το ερώτημα παραμένει αμείλικτο: Μήπως τελικά μας αξίζει αυτό το βανδαλισμένο κι ερειπωμένο μνημείο; Μήπως στην παρηκμασμένη του όψη αναγνωρίζουμε κάτι από τον ίδιο μας τον εαυτό;».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ