Μετά από ενάμιση χρόνο λειτουργίας με περιοδικά και βιβλία που δεν μπορείς να βρεις πουθενά αλλού στην Αθήνα, εκθέσεις εικαστικών και φανζίν και σπάνιες κυκλοφορίες, ήρθε η στιγμή το Hyper Hypo να εγκαινιάσει την εκδοτική του δραστηριότητα με το βιβλίο του ζωγράφου Michael McGregor, The Greece Notebook.
Το 2022 ο Αμερικανός καλλιτέχνης πέρασε τρεις μήνες στην Ελλάδα. Έχοντας μόλις τελειώσει την ανάγνωση του Κολοσσού του Μαρουσιού του Χένρι Μίλερ, έφτασε στην Κέρκυρα μετά από μια φιλική πρόσκληση, περίπου όπως ο ίδιος ο Mίλερ, που τον είχε προσκαλέσει στο νησί ο Λόρενς Ντάρελ. Σε αντίθεση με κάποιο φανταχτερό ταξίδι στη Μύκονο ή τις πληρωμένες διακοπές ενός influencer στη Σαντορίνη, το The Greece Notebook επικεντρώνεται στις αδιάφορες λεπτομέρειες που συνθέτουν την πεζή καθημερινότητα της ζωής στην Ελλάδα.
Από τα Επτάνησα ως την Αθήνα και από το λιμάνι του Πειραιά ως τις Κυκλάδες, ο McGregor είχε πάντα μαζί του το σημειωματάριο και τα χρωματιστά μολύβια του. Περιγράφει τη δουλειά σε αυτό το βιβλίο σαν μια συλλογή από ζωγραφιές-«στιγμιότυπα» – το καθένα φτιαγμένο αστραπιαία, περίπου όπως οι φωτογραφίες που θα τραβούσε κάποιος στις διακοπές με κάμερα μίας χρήσης.
Ο Michael McGregor είναι ένας ζωγράφος που ζει στο Λος Άντζελες, είναι αυτοδίδακτος και έχει διεθνή καριέρα. Έχει εκθέσει στο Μεξικό, στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο. Ήταν πρώην film director σε διαφημιστική, το έχει αφήσει όμως αυτό και πλέον είναι full time καλλιτέχνης. Είναι γνωστός για τα έργα του, τους πίνακες και τις ζωγραφιές που φτιάχνει.
«Τον Michael McGregor τον βρήκαμε μέσω του Instagram», λένε οι ιδιοκτήτες του Hyper Hypo, Στάθης Μητρόπουλος και Ανδρέας Κόκκινος. «Τον ακολουθούσαμε, και πέρσι, που είχε έρθει στην Ελλάδα για τρεις μήνες, είδαμε ότι ανέβασε ένα flip through του τετραδίου του, το οποίο είχε ονομάσει ήδη Greek Notebook. Μας άρεσε πολύ και είπαμε να κάνουμε μια επαφή μαζί του. Δεν είχε πρόθεση να κάνει τα σχέδια βιβλίο, αλλά ήρθε στο βιβλιοπωλείο μας, τον γνωρίσαμε και χάρηκε πολύ με την πρόταση.
Ο Michael McGregor είναι ένας ζωγράφος που ζει στο Λος Άντζελες, είναι αυτοδίδακτος και έχει διεθνή καριέρα. Έχει εκθέσει στο Μεξικό, στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο. Ήταν πρώην film director σε διαφημιστική, το έχει αφήσει όμως αυτό και πλέον είναι full time καλλιτέχνης. Είναι γνωστός για τα έργα του, τους πίνακες και τις ζωγραφιές που φτιάχνει. Ζωγραφίζει κυρίως νεκρή φύση και επειδή ταξιδεύει πολύ αποτυπώνει σε σκίτσα καθημερινές στιγμές. Αυτό που μάθαμε πρόσφατα είναι ότι βγάζει φωτογραφίες και μετά, από αυτές, κάνει σκίτσα. Μπορεί να δει ένα τραπέζι που του αρέσει ή κάποια γλάστρα, κάποιο βάζο, διάφορα αντικείμενα, τα φωτογραφίζει και μετά τα σκιτσάρει.
Τα σκίτσα που έχει κάνει για εμάς ουσιαστικά είναι προσχέδια για πίνακες που ήθελε να ζωγραφίσει πιο ανεπτυγμένα, οπότε το βιβλίο είναι το σημειωματάριό του, κυριολεκτικά.
Απ’ όταν ξεκινήσαμε να τον ακολουθούμε στο Instagram, είδαμε ότι έχουμε πολλούς κοινούς γνωστούς, που είναι λίγο περίεργο για κάποιον ξέρεις ότι ζει στο Λος Άντζελες. Ωστόσο νιώσαμε την άνεση, βάσει και των κοινών γνωστών που είχαμε online, να επικοινωνήσουμε μαζί του. Ήταν μια απλή ερώτηση: “Γειά, είμαστε το Ηyper Ηypo, είμαστε βιβλιοπωλείο, είδαμε τη δουλειά σου, θέλουμε να την κάνουμε βιβλίο, θα σε ενδιέφερε;”.
Ο Michael McGregor είναι πολύ φίλος της Ελλάδας, έρχεται σχεδόν κάθε καλοκαίρι τα τελευταία πέντε χρόνια και είχε κι άλλες συνεργασίες με Έλληνες creatives. Έχει ήδη κάνει δουλειές για το Kennedy Magazine, για το It’s a shirt, και γενικά έχουμε καταλάβει όλο αυτόν τον καιρό που δουλεύουμε αυτό το βιβλίο και το συζητάμε με φίλους μας ότι ξέρει όλο τον κόσμο, όλοι τον ξέρουν, είναι πολύ αγαπητός, έχει αναπτύξει σχέσεις με την Ελλάδα. Είναι από αυτούς τους ξένους που έχουν ένα δέσιμο με τους ντόπιους.
Λοιπόν, τον κάλεσε πέρσι στην Κέρκυρα η Αναστασία Μίαρη, που έκανε το βιβλίο Γιαγιά, να μείνει στο σπίτι της. Αυτός, εν τω μεταξύ, εκείνη την εποχή διάβαζε το βιβλίο Ο Κολοσσός του Μαρουσιού του Χένρι Μίλερ και κάπως τον ενέπνευσε να κάνει ένα πρότζεκτ ελληνικό. Δηλαδή, επηρεασμένος από αυτό το βιβλίο, πήγε στην Κέρκυρα όπως ο Μίλλερ, οπότε είχε την ιδέα να κάνει ένα πρότζεκτ ταξιδιωτικό, περιγράφοντάς το με τις ζωγραφιές του. Μετά ήρθε στην Αθήνα, έκανε κάτι μικρό, μετά πήγε στον Πειραιά, στην Ύδρα, και μετά στις Κυκλάδες.
Τα σχέδια του βιβλίου περιέχουν καθημερινές στιγμές. Δηλαδή βρισκόταν σε διαφορά μέρη, σε εστιατόρια με φίλους, σε παραλίες και αντί να βγάζει αναμνηστικές φωτογραφίες, σκίτσαρε στο Greece Νotebook, όπως ονόμασε το sketchbook του.
Για εμάς ήταν πολύ σημαντικό να δημιουργήσουμε τις δικές μας εκδόσεις, ήταν η πρώτη σκέψη πριν καν βρούμε τον χώρο του βιβλιοπωλείου. Μάλιστα, τότε είχαμε σκεφτεί κι ένα πρότζεκτ το οποίο θα ήταν μια συνεργασία με διάφορους καλλιτέχνες, Έλληνες και διεθνείς, στους οποίους θα αναθέταμε κάποια θέματα για να φτιάξουμε μια σειρά από εκδόσεις με θέμα την Ελλάδα.
Γιατί από τότε θεωρούσαμε ότι και επιχειρηματικά αλλά και εκδοτικά υπήρχε ένα κενό σε αυτόν τον χώρο. Και υπάρχει ζήτηση από το κοινό για πιο πολλές εκδόσεις με θέμα την Ελλάδα. Υπάρχει ένα κενό όσον αφορά το πώς αποδίδεται η σύγχρονη κουλτούρα μέσα από εκδόσεις. Πώς δηλαδή ένας σύγχρονος καλλιτέχνης κάνει μια μικρή ή μεγάλη έκδοση για το ελληνικό στοιχείο. Στα σχέδιά μας είναι να κάνουμε κι άλλα βιβλία. Κάνουμε συζητήσεις για περαιτέρω εκδόσεις με κεντρική ιδέα το ελληνικό στοιχείο. Με αυτή την εκδοτική μας κίνηση ουσιαστικά εγκαινιάζουμε και τον εκδοτικό μας οίκο.
Το Hyper Hypo λειτουργεί εδώ και ενάμιση χρόνο και υπάρχει παρά πολύς κόσμος, Έλληνες και ξένοι, που ζητάνε βιβλία με ελληνικά θέματα. Κάποια στιγμή είχαμε οργανώσει μια γωνιά στο βιβλιοπωλείο με όλα τα ελληνικά βιβλία. Σίγουρα υπάρχει αυτή η αναζήτηση.
Την Πέμπτη το βράδυ, στην παρουσίαση του βιβλίου, θα έχουμε και μια μικρή έκθεση ζωγραφικής με τα original έργα του ζωγράφου αλλά και άλλα που έχει ζωγραφίσει πάλι κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του πάνω σε επιστολόχαρτα και κάρτες από ξενοδοχεία όπου έχει μείνει. Θα παρίσταται και ο ίδιος ζωγράφος».
Η παρουσίαση βιβλίου The Greece Notebook του Michael McGregor θα γίνει την Πέμπτη 1η Ιουνίου, 19:00-22:00, στο Hyper Hypo, Βορέου 10.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.