Kim Gordon στη LIFO: «Η cancel culture είναι κάτι ηλίθιο»

Kim Gordon στη LIFO: «Η cancel culture είναι κάτι ηλίθιο» Facebook Twitter
Χωρίς τη συμβολή και την πανκ προσέγγισή της οι Sonic Youth δεν θα είχαν την πορεία που διέγραψαν
0

ΟΙ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΤΤΕΣ όταν πρόκειται για την Kim Gordon, μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες στον χώρο της μουσικής σε μια εποχή που δεν ήταν αυτονόητο για μια γυναίκα να παίζει σε ροκ συγκρότημα. Γεννήθηκε το 1953 στη Νέα Υόρκη –φέτος έκλεισε τα 70–, αλλά μεγάλωσε στο Λος Άντζελες. Ο πατέρας της ήταν καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας και η μητέρα της μοδίστρα. Η ίδια φοίτησε στο Otis College of Art and Design λίγο πριν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη για να αναζητήσει την τύχη της στον εικαστικό χώρο το 1980.

Έναν χρόνο μετά γνώρισε τον Thurston Moore και τον Lee Ranaldo και μαζί σχημάτισαν τους Sonic Youth. Με τον Moore παντρεύτηκαν το 1984 και με το συγκρότημα κυκλοφόρησαν συνολικά δεκαέξι άλμπουμ πριν διαλυθούν το 2011 εξαιτίας του άσχημου διαζυγίου του ζευγαριού. Η Gordon πάντοτε ήταν κάτι παραπάνω από μια απλή μπασίστρια, ούτε μούσα, ούτε κομπάρσος, αλλά ισότιμο μέλος σε ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα που έχει βγάλει η Αμερική. Ευφυέστατη, χωρίς τη συμβολή και την πανκ προσέγγισή της οι Sonic Youth δεν θα είχαν την πορεία που διέγραψαν. Δεν είναι τυχαία είδωλο όσων κοριτσιών θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική. 

Kim Gordon: «Η cancel culture είναι κάτι ηλίθιο» Facebook Twitter
Mια απρόσμενη φωτογράφηση της Κιμ από τον Ryan McGinley για το περιοδικό V.

Είναι πάντα καλό να είσαι επιδραστικός, αλλά είναι ένας ρόλος που δεν με κάνει να αισθάνομαι άνετα. Δεν θέλω όσα κάνω να μου προκαλούν αμηχανία. Απλώς τα κάνω. Έτυχε να παίζω μουσική. Δεν ήταν ότι ήθελα να γίνω μπασίστρια σε γκρουπ όταν μεγαλώσω. Δεν ήταν ποτέ αυτή η φιλοδοξία μου. Ό,τι σου αρέσει, π.χ. να παίζεις μουσική ή να γράφεις ποίηση, κάν' το.

Όταν μιλάς μαζί της, συνειδητοποιείς για ποιον λόγο συχνά τη χαρακτηρίζουν ως την επιτομή του cool. Θα βρεθεί στην Τεχνόπολη στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής περιοδείας της στις 4 Ιουλίου με το νέο της συγκρότημα, που αποτελείται μόνο από γυναίκες. Συνδέεται στην κλήση του Zoom από το σπίτι της στο Λος Άντζελες. Η συζήτηση ξεκινάει με σχολιασμό της πρόσφατης έκθεσής της στη Νέα Υόρκη. Οι καινούργιοι της πίνακες είναι αφαιρετικοί, μάλιστα άνοιξε τρύπες στον καμβά στο μέγεθος ενός iΡhone. Βρίσκω την ευκαιρία να τη ρωτήσω πώς της φαίνεται όλο αυτό το debate που γίνεται τελευταία με την τεχνητή νοημοσύνη, αν και, όπως μου διευκρινίζει, το νέο της έργο δεν αποτελεί κάποιο γενικότερο σχόλιο για την τεχνολογία.

«Τα πράγματα είναι αρκετά μπερδεμένα και ψεύτικα ως έχουν. Απλώς είναι ένα άλλο επίπεδο που μoυ έχει εξάψει κάπως την περιέργεια. Έχει τις χρήσεις της, αλλά τελικά το θέμα είναι αν οι άνθρωποι θα τη χρησιμοποιούν με έναν δημιουργικό και ενδιαφέροντα τρόπο, και όχι απλώς ως κάτι πρωτοποριακό. Έχουμε αυτή την εσφαλμένη αντίληψη ότι επειδή η τεχνολογία εξελίσσεται, εξελίσσεται και η ανθρωπότητα. Δεν είναι όμως, αλήθεια. Φαίνεται ότι ο κόσμος πάει προς τα πίσω με πολλούς τρόπους».

Kim Gordon: «Η cancel culture είναι κάτι ηλίθιο» Facebook Twitter
Από το προσωπικό αρχείο της

— Με ποιους τρόπους πάει προς τα πίσω κατά την άποψή σας;
Εννοώ ότι ακόμη γίνονται πόλεμοι. Έχουμε μια οπισθοδρόμηση, δες τι γίνεται στην Κίνα, την κατάργηση της απόφασης Roe v Wade, που αίρει την προστασία του δικαιώματος στην άμβλωση και διάφορα άλλα δικαιώματα, τη λογοκρισία και την απαγόρευση κάποιων βιβλίων στην Αμερική. Η τεχνολογία και η ανθρωπότητα δεν λειτουργουν απαραίτητα με τον ίδιο τρόπο.

— Πώς είναι η κατάσταση στην Αμερική σήμερα;
Εννοείς πολιτικά; 

— Ναι.
Πολιτικά είναι η ίδια κατάσταση όπως παλιότερα, εν τέλει η Αμερική δεν διοικείται από κάποια κυβέρνηση αλλά από οργανισμούς, οπότε είναι λίγο απογοητευτικό πόσο λίγα πράγματα μπορούν στην ουσία να αλλάξουν. Ωστόσο κανείς δεν θέλει ούτε τον Μπάιντεν ούτε τον Τραμπ στην εξουσία. Αυτό δεν σημαίνει ότι θέλουν τον DeSantis (σ.σ. αναφέρεται στον ρεπουμπλικάνο κυβερνήτη της Φλόριντα Ron DeSantis). Νομίζω ότι είναι πιο τρομακτικός από τον Τραμπ επειδή φαίνεται ότι κάνει πράγματα, αλλά οι ιδέες του είναι φρικτές. Έχει μια απαίσια φωνή που δεν αντέχω καθόλου, σαν να κλαψουρίζει συνέχεια. Για να είμαι ειλικρινής, όμως, ίσως είναι καλύτερα να ζεις εδώ στην Αμερική απ' ό,τι σε άλλες χώρες. 

Kim Gordon - «Hungry Baby»

— Μιλώντας για την Αμερική, πιστεύετε ότι τελικά το ΜeΤoo βοήθησε; Έκανε περισσότερο καλό ή κακό;
Νομίζω ότι έριξε φως σε πράγματα που όλοι ήξεραν ότι συνέβαιναν και σίγουρα στιγμάτισε συγκεκριμένους ανθρώπους – εννοώ ότι μερικές φορές το παρατράβηξαν. Πώς αποκαθιστάς την υπόληψη κάποιου; Κατά κάποιον τρόπο, έχει δημιουργηθεί ένα προηγούμενο που δεν είναι απόλυτα υγιές. Όλη η ιδέα του cancel culture και της ακύρωσης κάποιων ανθρώπων επειδή λένε ορισμένα πράγματα νομίζω ότι είναι κάπως ακραία, δημιουργεί ένα νέο είδος λογοκρισίας. Πιστεύω ότι το cancel culture είναι κάτι ηλίθιο. 

— Στην ουσία δεν λειτουργεί, έτσι;
Δεν νομίζω ότι λειτουργεί καθόλου. Είναι ένα υποπροϊόν των social media και υπάρχει αυτή η αίσθηση μιας ψεύτικης πραγματικότητας που βλέπεις μόνο στο Twitter π.χ. Με αυτό έχει να κάνει περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο. 

— Αλήθεια, τι γνώμη έχετε για το Twitter;
Ο Έλον Μασκ το κατέστρεψε. Ήταν καλό για την ανεξάρτητη δημοσιογραφία, γνωρίζω αρκετό κόσμο που είχε λογαριασμό εκεί, αλλά τώρα αλλάζει και πηγαίνει αλλού εξαιτίας του Μασκ. 

Kim Gordon – ας μπει ένα quote Facebook Twitter
Η αφίσα της συναυλίας

— Θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας αισιόδοξο ή απαισιόδοξο άνθρωπο;
Αισθάνομαι ότι είμαι ρεαλίστρια, αλλά ποτέ δεν ανεβάζω τον πήχη για να μην απογοητεύομαι.

— Τι σας εμπνέει αυτό το διάστημα;
Η κόρη μου και οι φίλοι της. Γράφει ποίηση και έχει αρκετούς φίλους ποιητές στη Νέα Υόρκη. Είναι τόσο όμορφο να βλέπεις ότι υπάρχει κάτι τέτοιο, όταν η ψαλίδα παγκοσμίως έχει ανοίξει τόσο πολύ και η Νέα Υόρκη μοιάζει όλο και περισσότερο με το Ντουμπάι, γίνεται μια πόλη μόνο για πλούσιους. 

— Μετά από όλα αυτά τα χρόνια θεωρείτε τον εαυτό σας περισσότερο εικαστικό ή μουσικό;
Υποθέτω ότι είμαι μια εικαστικός που κάνει μουσική και γράφει. 

— Θυμάστε την προηγούμενη φορά που βρεθήκατε στην Αθήνα για μια έκθεσή σας;
Βέβαια, θυμάμαι πόσο διασκεδαστικά ήταν. Είχα περάσει πάρα πολύ όμορφα όσο προετοίμαζα την έκθεση – πάντοτε συμβαίνει αυτό με τις εκθέσεις. Πήγα στην Ύδρα. Ήταν ο δεύτερος χρόνος στη σειρά που επισκεπτόμουν την Ελλάδα. Τον πρώτο χρόνο είχα έρθει για να δω πού θα γινόταν η έκθεση. Πάντοτε προσπαθώ να έρχομαι στην Αθήνα είτε για συναυλίες είτε για διακοπές, επειδή μου αρέσει πάρα πολύ. Μου αρέσει να κάνω βόλτα στις γκαλερί της. Ένας φίλος μου έχει έκθεση αυτό το διάστημα στην Bernier Eliades και θα ήθελα να τη δω (σ.σ. εννοεί την έκθεση του Cameron Jamie).

Kim Gordon - «Sketch Artist»

— Μετανιώνετε για κάτι; Αν μπορούσατε να γυρίσετε πίσω τον χρόνο, τι θα αλλάζατε;
Είναι δύσκολη ερώτηση. Ίσως το ότι ανησυχούσα τόσο για την Coco (την κόρη της) όταν ήταν μικρή. Είμαι λίγο αγχώδης. Θα αλλάζα κάποια πράγματα, αλλά είναι αρκετά προσωπικά και δεν θα ήθελα να μιλήσω σχετικά. 

— Πώς αισθάνεστε για όσα αφήνετε πίσω και τι θα συμβουλεύατε όλες τις νεαρές γυναίκες που σας θαυμάζουν τόσο;
Είναι πάντα καλό να είσαι επιδραστικός, αλλά δεν αισθάνομαι άνετα με αυτόν τον ρόλο. Δεν θέλω όσα κάνω να μου προκαλούν αμηχανία. Απλά τα κάνω. Έτυχε να παίζω μουσική. Δεν ήταν ότι ήθελα να γίνω μπασίστρια σε γκρουπ όταν μεγάλωνα. Δεν ήταν ποτέ αυτή η φιλοδοξία μου. Ό,τι σου αρέσει να κάνεις, π.χ. να παίζεις μουσική ή να γράφεις ποίηση, κάν' το. Απλώς καλό είναι να είσαι σίγουρος ότι το θέλεις επειδή μπορεί να καταλήξεις να κάνεις αυτό ως επάγγελμα. Ξέρω ότι το λέω κάπως ξερά. Ορισμένοι απλώς θέλουν να γίνουν διάσημοι. Δεν το σκέφτηκα ποτέ αυτό. Το να είμαι πάνω στη σκηνή με έκανε να αισθάνομαι ο εαυτός μου με κάποιον τρόπο. Έτσι νιώθω ακόμα όταν αυτοσχεδιάζω μαζί με τον Bill (Nace) και την μπάντα μας Body/Head, επειδή αισθάνομαι ελεύθερη, και το λατρεύω αυτό. 

— Γιατί απεχθανόσουν τόσο πολύ να σε ρωτούν πώς είναι να είσαι γυναίκα που παίζεις σε ροκ μπάντα;
Επειδή μοιάζει σαν να μη σε παίρνουν πολύ στα σοβαρά ως μουσικό. Έχεις ακούσει ποτέ να ρωτάνε τους άνδρες «πώς αισθάνεσαι που είσαι άνδρας και παίζεις σε μια ροκ μπάντα;». Νομίζω ότι θα ήταν ενδιαφέρον να τους ρωτήσει κάποιος. Νομίζω ότι είναι δυσκολότερα για τις γυναίκες. Θεωρούν ότι πρέπει να δίνουμε το καλό παράδειγμα. 

Kim Gordon στη LIFO: «Η cancel culture είναι κάτι ηλίθιο» Facebook Twitter
H Kim εξώφυλλο στη LIFO

4/7, 21:00, Τεχνοπολη Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 100, Γκάζι, είσοδος: 30 ευρώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ