Ποιος θυμάται το BlackBerry; 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ένα παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS
0


ΘΥΜΑΣΤΕ ΤΟ BLACKBERRY,
το πρώτο smart phone με το τετράγωνο σχεδόν σχήμα και το vintage πληκτρολόγιο; Θυμάστε τις μέρες που τα δίκτυα τακτικά υπερφορτώνονταν εξαιτίας των πολλών χρηστών; Θυμάστε την εποχή που οι τεχνο-σπασίκλες της Silicon Valley έμοιαζαν αθώοι και ρομαντικοί οραματιστές; Δεν είναι και τόσο αρχαία όλα αυτά, μια εικοσαετία πίσω μόλις σε ανθρώπινα χρόνια, παλαιολιθική περίοδος όμως σε σχέση με τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης της σύγχρονης τεχνολογίας.

Ένα τέτοιο παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Πρόκειται για την άνοδο και την πτώση της εταιρείας Research In Motion που ίδρυσε ο (ελληνικής καταγωγής, φυσικά) Καναδός τεχνο-οραματιστής Μάικ Λαζαρίδης (τον υποδύεται ο ταλαντούχος Τζέι Μπάρουχελ), μαζί με τον κολλητό του Ντάγκλας Φέργκιν, τον οποίον ενσαρκώνει ο σκηνοθέτης της ταινίας Ματ Τζόνσον

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο.

Ανεξαρτήτως των προσδοκιών που μπορεί να έχει κανείς από ένα τέτοιο “business biopic”, η ταινία, που στηρίζεται (χαλαρά) στο βιβλίο του 2015 «Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry», των Jacquie McNish και Sean Silcoff, είναι τόσο φρέσκια, τόσο καλοπαιγμένη, και τόσο πυρετωδώς συναρπαστική κατά τόπους, που φαίνεται να βρίσκεται πιο κοντά σε κάτι σαν το “The Wolf of Wall Street” (αν είχε σκηνοθετηθεί με τον νευρώδη και «χειροκίνητο» τρόπο σειρών εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους όπως το Succession ή το The Office) παρά στο “Social Network” (για τον Ζούκερμπεργκ) ή στο “Jobs” (για τον αείμνηστο Στιβ Τζομπς, το iPhone του οποίου υπήρξε ως γνωστόν η ταφόπλακα του BlackBerry). 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ο Τζέι Μπάρουχελ και ο σκηνοθέτης/συν-σεναριογράφος της ταινίας Ματ Τζόνσον. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS

Όπως πολλές δημιουργικές ιδιοφυΐες, ο Μάικ και ο Νταγκ στερούνται την αδίστακτη συμπεριφορά και την αργκό της αγοράς που χρειάζονται για να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν σε ένα ξεσαλωμένο καπιταλιστικό σύστημα. Τότε είναι που εμφανίζεται δυναμικά στο κάδρο ο Τζιμ Μπάλσιλι (τον ερμηνεύει εξαιρετικά ο Γκλεν Χάουερτον, γνωστός σε όσους απολαμβάνουν εδώ και δεκαέξι κύκλους την σπαρταριστή σειρά It’s Always Sunny in Philadelphia), στερεοτυπικός γιάπης «καρχαρίας» με σαρκοβόρο επιχειρηματικό ένστικτο, που μυρίζει αίμα και χρήμα και αποφασίσει να επενδύσει στο φιλόδοξο πρότζεκτ τους (ένα κινητό τηλέφωνο που μπορεί να στέλνει e-mails!), με τον όρο να γίνει (συν)διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας του. 

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο. Και μετά ήρθε η ύβρις, η απληστία, η πτώση. Η φίρμα BlackBerry επιβιώνει μέχρι σήμερα, παρέχοντας υπηρεσίες ασφάλειας λογισμικού σε επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς, η ομώνυμη ταινία όμως αποτελεί μια γλυκόπικρη και διακριτικά νοσταλγική χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει όχι τόσο στο κοντινό παρελθόν, όσο σ’ ένα παράλληλο σύμπαν, τόσο ίδιο με το δικό μας, αλλά και τόσο διαφορετικό.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι του επιζώντος

Daily / Το τραγούδι του επιζώντος

Είναι συγκινητικά απολαυστικό το βιογραφικό ντοκιμαντέρ «Personality Crisis: One night only» που γύρισε ο Μάρτιν Σκορσέζε για τον Ντέιβιντ Τζοχάνσεν, τον τραγουδιστή και ηγέτη των New York Dolls, και τη συναρπαστική διαδρομή του στη νεοϋορκέζικη μποεμία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Daily / Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το αριστουργηματικό φινάλε της σειράς που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα υποβλητικά και καίρια συστατικά της (SPOILER ALERT).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ