Η τελετουργία της απόλαυσης του παγωτού

Το Καλό  Facebook Twitter
Το παγωτό είναι εξ ορισμού Καλό. Υπεράνω υποψίας. Ακόμα και στις κακές στιγμές του. Φωτ.: Γιώργος Αδάμος/LIFO
0

Είμαι στον αγαπημένο μου θερινό κινηματογράφο και η ταινία έχει μόλις αρχίσει. Η βραδιά είναι γλυκιά, ο κόσμος αρκετός, κι έτσι αναγκαστικά έχω βρει θέση στις μπροστινές σειρές. Ως συνήθως, υπάρχει μια αναστάτωση, ένα «τιτίβισμα» από φωνές και θορύβους, μέχρι όλοι να εννοήσουν πως «τώρα κάνουμε ησυχία».

Στρέφω το κεφάλι να εντοπίσω, από περιέργεια, ποιοι είναι αυτοί που δυσκολεύονται να συμμορφωθούν στην κοινωνική σύμβαση. Και τότε, καθώς τους βλέπω, όλους μαζί και έναν έναν, το παρατηρώ: άνθρωποι κάθε ηλικίας και στυλ κοιτάζουν προς την οθόνη, αδημονούν, κρατώντας ένα μικρό σνακ ή ποτό. Πατατάκια, νάτσος, ξηρούς καρπούς, μπίρες, ελαφρά αλκοολούχα, ποπ κορν. Οι συνθεατές μου μασούν, πίνουν, καταπίνουν. Αλλά κανείς, ΚΑΝΕΙΣ σε αυτό το αντιπροσωπευτικότατο αθηναϊκό δείγμα, δεν τρώει παγωτό.

Αλλά γιατί να μου κάνει εντύπωση κάτι απολύτως φυσικό; Το να τρως παγωτό δεν είναι μια δραστηριότητα παράπλευρη και συμπληρωματική οποιασδήποτε άλλης. Το παγωτό απαιτεί συγκέντρωση. Θέλει να δίνεσαι στη στιγμή – στη μοναδική, σφαιρική και πλήρη στιγμή μιας μπάλας παρφέ σοκολάτα. Στην τελετουργία της γλώσσας, που καμιά γλώσσα δεν είναι εύκολο να περιγράψει.

Το να τρως παγωτό δεν είναι μια δραστηριότητα παράπλευρη και συμπληρωματική οποιασδήποτε άλλης. Το παγωτό απαιτεί συγκέντρωση. Θέλει να δίνεσαι στη στιγμή – στη μοναδική, σφαιρική και πλήρη στιγμή μιας μπάλας παρφέ σοκολάτα. Στην τελετουργία της γλώσσας, που καμιά γλώσσα δεν είναι εύκολο να περιγράψει.

Κι όσο το να τρως παγωτό είναι μια «κατάσταση» –απλή, απολαυστική, ανακουφιστική– σαν την αναπνοή, άλλο τόσο θα ήταν λάθος να ισχυριστούμε ότι δεν είναι σοβαρή και συνειδητή (τόσο που να κρατάμε σχολαστικά το πιστωτικό στον «λογαριασμό παγωτών» των παιδικών μας χρόνων).

Αλλιώς, τι νόημα θα είχε ο τόσο παραγωγικός προβληματισμός και όλες οι απίθανες επιχειρηματολογίες μας πάνω από τα ψυγεία-προθήκες με τις δεκάδες γεύσεις; Πώς θα γινόταν να εξηγήσουμε τις ουρές μπροστά από τα πιο φημισμένα και hype παγωτατζίδικα της πόλης; Πώς θα ερμηνεύαμε εκείνη την τελετουργική ορθοστασία στη μέση της νύχτας μπροστά στον πάγκο της κουζίνας, μ’ ένα κουτάλι που ρυθμικά και εμμονικά βυθίζεται και αναδύεται από τη θερμομονωτική συσκευασία, για να φέρει στο στόμα λίγο σορμπέ φράουλα, με τα τραγανά αγκαθάκια να παίζουν στη γλώσσα και να μας χαρίζουν την απόλυτη αυτοσυγκέντρωση, όσο προβάρουμε στο μυαλό τους αυριανούς διαλόγους στη δουλειά ή το γκομενικό μήνυμα που θα στείλουμε σε λίγο (ενώ βασικά «δεν πρέπει»);  

Φανταστείτε τώρα σε όλη αυτή τη διαδικασία να προστεθεί και η παράμετρος «κουτάλι», με τον τρόπο που προτείνει η εικαστικός Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη (η οποία αυτή την εποχή εκθέτει στο πωλητήριο Πινακοθήκης Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη τα κουτάλια που δημιουργεί με ασήμι και βότσαλα), σε συνέντευξη στη LiFO: «Με ένα κουτάλι σφυρηλατημένο με συγκεκριμένο τρόπο ένα απλό παγωτό γίνεται κάτι παραπάνω, διεγείρει τις αισθήσεις, κι αυτό με μάγεψε».

Το Καλό  Facebook Twitter
Τα κουτάλια έργα τέχνης που φτιάχνει η εικαστικός Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη. Φωτ.: Θωμάς Ζήκος

Ναι, λοιπόν, είναι πολύ σοβαρή υπόθεση το παγωτό. Και είναι «slow», ακόμα και όταν διαρκεί λίγο. Άλλωστε, «το σώμα δεν μπορεί να πει ψέματα, το μυαλό όμως είναι μια άλλη χώρα»* και φαίνεται πως αυτά τα δυο συνεργάζονται στενά και με προθυμία στην περίπτωση του παγωτού.  

Αποτελεί επίσης μια υπόθεση «κοινωνική» στον πυρήνα της. Το δείχνει, χωρίς καθόλου λόγια, μια –χαριτωμένη στην υπερβολή της– σεκάνς από το σύμπαν του Ζακ Τατί και του alter ego του στις «Διακοπές του κυρίου Ιλό»: ένας πεντάχρονος αγοράζει δυο χωνάκια απ’ τον πλανόδιο παγωτατζή και ανεβαίνοντας μια μεγάλη σκάλα, τα φέρνει με κόπο, προσήλωση και προσοχή, στην αίθουσα του ξενοδοχείου. Εκεί, προσφέρει το ένα στον φίλο του και καθισμένοι δίπλα δίπλα, χαίρονται τα παγωτά τους, αφήνοντας σε ανέμελη ταλάντωση τέσσερα ποδαράκια.  

Το Καλό  Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία του Ζακ Τατί «Οι διακοπές του κυρίου Ιλό».

Το ίδιο ισχύει και τώρα, δεκαετίες μετά: θέλουν ωραία κηφισιώτικα φερ φορζέ και διάλογο οι μπάλες βανίλια - φιστίκι στο ανοξείδωτο μπολ με το μπισκοτάκι «langue de chat» στην κορυφή. Θέλουν κάθισμα στο αυτοσχέδιο παγκάκι και σέξι σταυροπόδι οι εξωτικές γεύσεις της δικής μας Μεσογείου, καθώς προσγειώνονται στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Χρειάζεται ανταλλαγή απόψεων ή και κουταλιάς με τον διπλανό μας. Για να συγκλίνουν οι απόψεις, να «γράψει» ο πλουραλισμός και η δημιουργικότητα και να αναδειχθεί ο νικητής της ημέρας (εκείνος δηλαδή που παράγγειλε τον καλύτερο συνδυασμό χρωμάτων, αρωμάτων και υφής, διαβλέποντας ταυτόχρονα ποιες γεύσεις ήταν οι πιο φρέσκες και ταιριαστές στην ώρα).

Για όλα αυτά, το παγωτό είναι εξ ορισμού Καλό. Υπεράνω υποψίας. Ακόμα και στις κακές στιγμές του, όταν προδίδει τη μέτρια ποιότητα των υλικών ή την ανεπάρκεια των παρασκευαστών του, δεν παύει να φέρει το τεκμήριο της αθωότητας. Παραμένει συνδεδεμένο με την ειλικρίνεια, την επιλογή, τη χαρά. Δεν αποτελεί τροφή. Είναι απόλαυση.    

Το Καλό  Facebook Twitter
Θέλουν ωραία κηφισιώτικα φερ φορζέ και διάλογο οι μπάλες βανίλια - φιστίκι στο ανοξείδωτο μπολ με το μπισκοτάκι «langue de chat» στην κορυφή.

Κι έτσι είναι λογικό που ο Ίαν Μακ Γιούαν, όταν σε κάποιες σελίδες του περιγράφει με ευφυές και σατανικό χιούμορ το brain-storming δυο επίδοξων δολοφόνων, που έχουν αποφασίσει να δηλητηριάσουν το υποψήφιο θύμα τους με αντιψυκτικό υγρό (!), βάζει τον έναν να λέει:

«Και η φρουτοσαλάτα παίζει. (...) Μια και το παγωτό είναι εκτός συζήτησης».

Ενώ αμέσως μετά μας μεταφέρει το σχόλιο ενός τρίτου, που παρακολουθεί τον διάλογό τους: 

«Κοινός νους. Σοφή σκέψη. Ποιος θα σκεφτόταν να φτιάξει παγωτό με αντιψυκτικό;»*

*Ίαν Μακ Γιούαν, Καρυδότσουφλο, Μτφ. Κατερίνα Σχινά, Πατάκης, 2016

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στη Χαρά της Πατησίων για βουβαλίσιο καϊμάκι, Σικάγο και tutti frutti με φρουί γλασέ

Γεύση / Στη Χαρά της Πατησίων για βουβαλίσιο καϊμάκι, Σικάγο και tutti frutti με φρουί γλασέ

Ένα από τα ιστορικά ζαχαροπλαστείο της Αθήνας που θα επισκεφτείς για τις αυθεντικές πολίτικες γεύσεις και τη ρετρό ατμόσφαιρα που παραμένει αναλλοίωτη παραπάνω από μισό αιώνα.
ΔΩΡΑ ΜΑΣΤΟΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Γεύση / Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Ο σεφ Δημήτρης Μπαλάκας σιγομαγειρεύει σχεδόν τα πάντα στον ξυλόφουρνο, «ψήθηκε» με τις παραδοσιακές γεύσεις στον φούρνο του παππού και της γιαγιάς του, και μοιράστηκε μαζί μας τρεις αυθεντικές συνταγές από τη Φλώρινα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Γεύση / Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Ευφάνταστα τσουρέκια και καλιτσούνια της Λαμπρής, που βγαίνουν σε ποικίλα σχήματα και εκδοχές στα νησιά του Αιγαίου, θυμίζουν ζυμαρένια μικρογλυπτά και αναδίδουν την αρχοντική ευωδιά των ημερών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Πώς ο Ιωσήφ Ζησιάδης δημιούργησε το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς ένας πρώην υπουργός της Ελβετίας έγινε ο μοναδικός οινοποιός της Πάτμου

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον Ιωσήφ Ζησιάδη, έναν άνθρωπο με πολυδιάστατη πορεία που κάποια στιγμή αποφάσισε να δημιουργήσει το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου.
THE LIFO TEAM
Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

Γεύση / Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

H Αθήνα έχει πολλά στριτφουντάδικα. Όμως κάποια νέα, εκτός από το ότι ανεβάζουν το επίπεδο, έχουν καταφέρει να γίνουν instant συνήθεια για το προσεγμένο φαγητό τους, αλλά όχι μόνο γι' αυτό.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σουπιοπίλαφο

Γεύση / Σουπιοπίλαφο: Η μυστηριώδης γεύση του Αιγαίου

Από τον μινωικό πολιτισμό και τα κύπελλα του μέχρι τα σύγχρονα τσουκάλια, το μελάνι της σουπιάς συνεχίζει να αφήνει το αποτύπωμά του, ενώ το σουπιοπίλαφο αναδεικνύει τη μοναδικότητά του, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο γευστικό του αποτέλεσμα.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT