Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση»

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Η ανυπακοή είναι τίτλος ευγενείας. Δεν στέρησα ποτέ από τον εαυτό μου την επιθυμία να κάνω αυτό που θέλω. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία από την ανυπακοή.
0

Το πρωινό που ταξιδεύω στην Αίγινα είναι απίστευτα ζεστό. Αφήνοντας πίσω το πολύβουο λιμάνι περπατώ προς τις παλιές φυλακές του νησιού, ένα κτίριο που οι περισσότεροι το γνωρίζουν ως Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο. Καθώς περνώ τη μεγάλη, γκρίζα, σιδερένια πόρτα, παρατηρώ τα απομεινάρια αυτού του εμβληματικού οικοδομήματος. Είναι μια αχανής έκταση που για πολλά χρόνια ήταν παραδομένη στη λήθη. Τα ίχνη της λειτουργίας του χώρου ως σωφρονιστικού καταστήματος υπάρχουν ακόμη. Λίγο μετά την είσοδο το βλέμμα μου στέκεται στο παλιό επισκεπτήριο με τη χαρακτηριστική πινακίδα να προειδοποιεί: «Ομιλείτε χαμηλοφώνως». Είναι ένας τόπος γεμάτος μνήμες αλλά και ένα σημείο αναφοράς για την ιστορία του νησιού. Ένα τμήμα του έχει επισκευαστεί και θα λειτουργεί ως πολιτιστικός χώρος. 

Με περιμένει ο άνθρωπος που θα εγκαινιάσει με τα έργα του αυτήν τη νέα εποχή. Ο εικαστικός Γιώργος Ξένος δημιούργησε ένα ξεχωριστό σύμπαν τοποθετώντας στο αίθριο ανθρώπινες μορφές από σίδηρο, ενώ τα έργα του που εκτίθενται στον εσωτερικό χώρο έχουν συμβολική διάσταση και είναι γεμάτα νύξεις για την υπαρξιακή αγωνία του ανθρώπου. Στο πάτωμα έχουν τοποθετηθεί εκατοντάδες φίδια από πηλό, ενώ σε ειδικές προθήκες εκτίθενται προσωπικά αντικείμενα των τότε κρατουμένων.

Στη σύγχρονη εποχή υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν τη δύναμη να αντισταθούν. Να εκφράσουν την αντίρρησή τους για οτιδήποτε. Μιμούνται διαρκώς κάτι άλλο. Δέσμιοι ενός μοντέλου που τους αφήνει διαρκώς μακριά από τις επιθυμίες και τις σκέψεις τους.  

Όση ώρα μιλάμε, ακούγεται συνεχώς ο ήχος από τα δεκάδες φασαριόζικα τζιτζίκια. Μπροστά μου έχω ένα οξυδερκές, ελεύθερο και ανυπότακτο πνεύμα. Μια ασκητική φυσιογνωμία και μια προσωπικότητα αντισυμβατική εκ πεποιθήσεως. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Νίκος Καρούζος τον έχει χαρακτηρίσει ως «εχέμυθα ανήσυχο». Είναι ένας τολμηρός και αιρετικός καλλιτέχνης με πολλαπλές αναζητήσεις και πειραματισμούς, που διακρίνεται για την πολυσυλλεκτική του φύση, την εκφραστική του δύναμη, τη χρωματική του λιτότητα και την απίστευτη ευγένειά του. 

Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλήσαμε για τις θεματικές εκθέσεις του στην Αίγινα, για την εποχή μας και την τέχνη, για τη ζωγραφική και τις επιρροές του, αλλά και για τις δύσκολες στιγμές όταν και ο ίδιος βρέθηκε κρατούμενος.

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Η ζωγραφική, και γενικά η τέχνη, είναι μια επαναστατική πράξη. Ξεσηκώνει πληθυσμούς.

— Η έκθεσή σας στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο, τις πρώην Φυλακές Αίγινας, φέρει τον τίτλο «Η ελευθερία του εγκλεισμού». Μπορεί να υπάρξει ελευθερία στον εγκλεισμό; 
Βέβαια. Η σκέψη. Μπορείς να τη φυλακίσεις; Όχι, διότι διαπερνά τα κάγκελα. Στο έργο το οποίο έχω τοποθετήσει στο αίθριο των παλιών φυλακών αποτύπωσα δύο ανθρώπινες μορφές που τις χωρίζουν μερικά κάγκελα. Με αυτό ήθελα να τονίσω ότι δεν ξέρουμε τελικά ποιος είναι πραγματικά φυλακισμένος. Αυτός που είναι έξω ή εκείνος που είναι μέσα; Και τι είδους φυλακή είναι αυτή; Πολλοί άνθρωποι εκεί έξω παραμένουν εθελοντικά έγκλειστοι. Άρα, θα σας έλεγα ότι πολλές φορές το να είσαι μέσα εμπεριέχει κι ένα είδος ασκητισμού. Έχει μια μοναχικότητα η οποία χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη ελευθερία. Εξαρτάται, λοιπόν, πάντα από τον λόγο για τον οποίο έχεις φυλακιστεί. 

— Τι σημαίνει για σας το γεγονός ότι οι παλιές φυλακές Αίγινας μετατρέπονται σε χώρο πολιτισμού που ανοίγει στο κοινό με δική σας έκθεση; 
Αρχικά, να σας πω ότι η σχέση μου με το νησί και τον συγκεκριμένο χώρο είναι άκρως βιωματική. Η καταγωγή της μητέρας μου είναι από την Αίγινα και από ενός έτους χτίζω αναμνήσεις σε τούτο το νησί. Επομένως, αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό είναι όλο αυτό για μένα. 

— Στο άκουσμα της λέξης Αίγινα, ποιες σκέψεις έρχονται στο μυαλό σας; 
Σ’ αυτόν τον τόπο έχω ζήσει πολλές έντονες στιγμές. Ωστόσο, αν επέλεγα δύο λέξεις που να περιγράφουν πλήρως τις εμπειρίες μου στο νησί, θα σας έλεγα ότι εδώ ήρθα σε επαφή με δύο υπέρτατα συναισθήματα, την ηδονή και την οδύνη.  

— Σκιαγραφήσατε τα αγωνιώδη βλέμματα και τις μορφές του εγκλεισμού. Ποια ήταν η βασική σας ιδέα;
Οι φωνασκούντες, οι διερχόμενοι, τα υψωμένα χέρια, τα αγωνιώδη βλέμματα, τα μάτια-μάρτυρες, βαριά φορτισμένα, προβληματίζουν με τα μηνύματά τους και σε παρασύρουν σε μια στοχαστική περισυλλογή. Βρισκόμαστε σε έναν χώρο ιδιαίτερα φορτισμένο. Εδώ εκτελέστηκαν άνθρωποι, πέρασαν μεγάλες περιόδους της ζωής τους μέσα στην απομόνωση και τον περιορισμό, έγιναν θυελλώδεις διαμαρτυρίες. Διατηρώ ακόμη στη μνήμη μου τους εκκωφαντικούς ήχους. Οι φυλακές αυτές έχουν διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο στο νησί. Γι’ αυτό και μέσα από τα έργα τέχνης ο επισκέπτης θα σταθεί στα υψωμένα χέρια, που συμβολίζουν την παράκληση προς το σύμπαν και τον σεβασμό στο γεγονός ότι υπάρχεις και είσαι μέρος του. Άλλωστε, αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, θα δούμε ότι σ’ όλους τους πολιτισμούς κυριαρχούσαν τα τεντωμένα προς τα πάνω χέρια. Μόνο στους νεότερους χρόνους παρατηρούμε το ακριβώς αντίθετο, την παράκληση δηλαδή προς τα κάτω, η οποία υποδηλώνει μια ταπείνωση. Στις μέρες μας συνεχώς σκύβεις. Για τα πάντα. Κι είναι τραγικό να υποτάσσεσαι στο δόγμα. Θυμηθείτε ότι οι λατρευτικοί χοροί που ζωντάνευαν την αρχαία τραγωδία είχαν υψωμένα τα χέρια και τα σώματα προς τα πάνω. Σύμβολο έκφρασης, ελευθερίας και εκτόνωσης. Στην εποχή μας, αντιθέτως, λυγίζεις. Ταπεινώνεσαι εκουσίως. 

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Σ’ όλους τους πολιτισμούς κυριαρχούσαν τα τεντωμένα προς τα πάνω χέρια. Μόνο στους νεότερους χρόνους παρατηρούμε το ακριβώς αντίθετο, την παράκληση δηλαδή προς τα κάτω, η οποία υποδηλώνει μια ταπείνωση. Στις μέρες μας συνεχώς σκύβεις. Για τα πάντα. Κι είναι τραγικό να υποτάσσεσαι στο δόγμα.

— Στα έργα σας γιατί χρησιμοποιείτε κυρίως δύο χρώματα, το άσπρο και το μαύρο. 
Πέρασα και μια περίοδο που ήμουν πολύ υπέρμαχος της ποικιλίας των χρωμάτων, αλλά σταδιακά συνειδητοποίησα ότι αυτό είχε μια φλυαρία. Τα χρώματα ωραιοποιούν. Αλλά μια μαύρη γραμμή έχει μεγαλύτερη ευκρίνεια. Υπογραμμίζει ουσιαστικά το αίσθημα που θες να τονιστεί. 

— Οι επιρροές σας ποιες είναι; 
Η καταγωγή μου είναι εξπρεσιονιστική. Έχω επηρεαστεί από τον Βίνσεντ βαν Γκογκ, με τον περιπετειώδη βίο και το τραγικό τέλος. Επίσης, από τον Γάλλο ρομαντικό ζωγράφο Ευγένιο Ντελακρουά, και από τα ασπρόμαυρα μελάνια του Φρανθίσκο ντε Γκόγια. Όσον αφορά τους Έλληνες, θα σας έλεγα ότι μου άρεσε πολύ ο Νίκος Κεσσανλής, ο Νίκος Μπάικας και, φυσικά, ο φίλος μου, Βλάσης Κανιάρης, ο οποίος θεωρείται από τους επιφανέστερους καλλιτέχνες του ελληνικού μοντερνισμού. Επίσης, δεν μπορώ να ξεχάσω τη γνωριμία μου στο Λονδίνο με τον Βρετανό εικαστικό Φράνσις Μπέικον, έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της εποχής μας. Κανένας ελιτισμός εκ μέρους του, καμία οίηση και υπεροψία. Σε αντιμετώπιζε ως ίσος προς ίσο, δείγμα των μεγάλων προσωπικοτήτων. Και το λέω αυτό γιατί στην Ελλάδα έχω παρατηρήσει κάποια νέα παιδιά τα οποία, μόλις τους δοθεί η ευκαιρία να κάνουν κάτι, αμέσως πιστεύουν ότι έγιναν το απόλυτο, ότι ακούμπησαν με τα χέρια τους τον ουρανό, επιδεικνύοντας μια τεράστια έπαρση.  

— Τι πυροδοτεί την έμπνευσή σας; 
Μια λέξη, μια σκηνή που εκτυλίσσεται στον δρόμο, ένα όνειρο αλλά και η αντίληψή μου για τις σύγχρονες κοινωνίες. Η ζωγραφική, και γενικά η τέχνη, είναι μια επαναστατική πράξη. Ξεσηκώνει πληθυσμούς.  

— Είναι η ανυπακοή για σας μια μορφή έκφρασης; 
Η ανυπακοή είναι τίτλος ευγενείας. Δεν στέρησα ποτέ από τον εαυτό μου την επιθυμία να κάνω αυτό που θέλω. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία από την ανυπακοή. 

— Και στις οργανωμένες κοινωνίες;
Φυσικά. Δυστυχώς, στη σύγχρονη εποχή υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν τη δύναμη να αντισταθούν. Να εκφράσουν την αντίρρησή τους για οτιδήποτε. Μιμούνται διαρκώς κάτι άλλο. Δέσμιοι ενός μοντέλου που τους αφήνει διαρκώς μακριά από τις επιθυμίες και τις σκέψεις τους.  

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Δεν ξέρουμε τελικά ποιος είναι πραγματικά φυλακισμένος. Αυτός που είναι έξω ή εκείνος που είναι μέσα; Και τι είδους φυλακή είναι αυτή; Πολλοί άνθρωποι εκεί έξω παραμένουν εθελοντικά έγκλειστοι.

— Και πού οφείλεται αυτό; 
Στην αδιαφορία. Στην τάση προς την ιδιώτευση. Στην αποδοχή της καταπίεσης. Όλα αυτά αποδεικνύονται τεράστιες παγίδες.  

— Τι σας ενοχλεί σήμερα στην ελληνική κοινωνία;
Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση. Μια ψευτοαπόλαυση, ένας ακατανόητος νεοπλουτισμός. Νομίζεις ότι περνάς καλά, ζεις μια τραγικότητα και πιστεύεις ότι αυτό είναι η πραγματικότητα. Υποκρινόμαστε κάτι που δεν είμαστε. Η απόλυτη κυριαρχία ενός ψευδεπίγραφου σνομπισμού. 

— Άραγε, σε μια εποχή που κυριαρχεί η εικόνα, πώς μπορεί κάποιος να εκτιμήσει ένα σπουδαίο έργο τέχνης; 
Αναμφίβολα, ζούμε στο απόγειο της κυριαρχίας της εικόνας. Μια ατελείωτη κατάντια. Εν τω μεταξύ επικρατεί και ένας υπερέλεγχος εξαιτίας της εικόνας. Πορευόμαστε σε μια κατάσταση πολιορκίας με αποτέλεσμα να πρέπει να ψάξεις πολύ για να βρεις το αντίδοτο.   

— Τι θεωρείτε ότι μπορεί να ταρακουνήσει τον θεατή σήμερα; 
Παρόλο που η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από μια μεγάλη σύγχυση, η καλλιτεχνική δημιουργία είναι εκείνη που μπορεί να γεννήσει το καινούργιο. Θυμηθείτε ότι ένα ηφαίστειο, στην εξέλιξή του, κάνει μια επανορθωτική ζημιά. 

— Ποιος είναι ο εχθρός ενός ζωγράφου; 
Η άγνοια. Ξέρετε, υπάρχουν άνθρωποι που δεν διαθέτουν καλό επεξεργαστή. Βρίσκονται συνεχώς σε κατάσταση αναμονής. Παραμένουν ανενεργοί. Δεν διυλίζουν την πληροφορία. Αλλά δεν μπορείς να δημιουργήσεις αν δεν γνωρίζεις την ιστορία της εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού.   

— Συμβιβαστήκατε ποτέ στη ζωή σας; 
Όχι. Ποτέ. Πάντοτε ήμουν ανήσυχος και αεικίνητος. Μάλιστα, το επίθετό μου αποτελούσε διαρκώς μια συνοπτική περιγραφή του εαυτού μου. Για όλους ήμουν ο Ξένος. Κι αυτό μου καθόρισε τη ζωή. Ήμουν ξένος παντού, ακόμη και στον ίδιο μου τον τόπο. Από μικρό παιδί την τιμωρία τη μετέτρεπα σε ένα χρήσιμο εργαλείο. Δεν γοητευόμουν ποτέ από τους κανόνες που σου επέβαλλαν οι άλλοι χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ένα ασυνήθιστο πνεύμα. Δεν με ενδιέφερε η γνώμη των άλλων, αν τους αρέσω ή όχι. Γι’ αυτό και έζησα πολύ μόνος μου. 

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Προσωπικά αντικείμενα των τότε κρατουμένων.
Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Η ζωγραφική, και γενικά η τέχνη, είναι μια επαναστατική πράξη. Ξεσηκώνει πληθυσμούς.

— Τι είναι αυτό που σας οδήγησε στη ζωγραφική και τις τέχνες;
Η εσωτερική μου ανάγκη να αφήσω ένα άσβηστο ίχνος. Ακόμη και μια μουτζούρα να κάνεις, αποτελεί ένα προνόμιο που σου έχει δοθεί. Το αποτύπωμα είναι ένα ανεκτίμητο ψυχογράφημα. Θυμάμαι στα παιδικά μου χρόνια, όταν η γιαγιά μου σαμάρωνε τον γάιδαρο, έγραφα σημειώματα και όταν πηγαίναμε στο βουνό έφτιαχνα μικρές χωμάτινες κατασκευές με πέτρες και μέσα εκεί έβαζα τα σημειώματα. Με ενδιέφερε πάντοτε να απευθύνομαι σε έναν αποστολέα. Με συνάρπαζε ότι κάποιος μπορεί και να τα έβρισκε.   

— Τι μας μαθαίνει η τέχνη; Έχετε δώσει απάντηση; 
Χάρη στην τέχνη σκέφτεσαι διαρκώς. Εμπνέεσαι. Δημιουργείς. 

— Τι κάνει ένα έργο τέχνης να αντέχει στον χρόνο; 
Η λάμψη του. Και όλα όσα έχει να πει στον αποδέκτη. Η μνήμη δεν γερνάει, απλώς χάνεται. 

— Ποτέ άλλοτε οι σχέσεις αυτές δεν ήταν τόσο ασταθείς και εύθραυστες. Πώς το σχολιάζετε; 
Είναι δικαίωμα του καθενός αν θέλει να διέπεται από μια αυτοκαταστροφική διάθεση. Η επιλογή είναι ανθρώπινο προνόμιο. Υπάρχει λοιπόν το κάλπικο, όπως και το αυθεντικό. Διαλέγεις ποιο από τα δύο σου ταιριάζει. Αυτό, όμως, που αξίζει να θυμάσαι είναι ότι «τζάμπα τυρί μόνο στη φάκα βρίσκεις».  

— Εσείς βρεθήκατε ποτέ πίσω από σιδερένιες πόρτες; 
Ναι, για λόγους ελευθερίας. Ήταν στη διάρκεια της στρατιωτικής μου θητείας, κατά την περίοδο της δικτατορίας. Πήδηξα τη μάντρα και έφυγα. Ήμουν πλέον λιποτάκτης. Αυτό είχε ως συνέπεια να περάσω στρατοδικείο και να φυλακιστώ. Μάλιστα, από κείνη την περίοδο θυμάμαι ένα ρεμπέτικο τραγούδι το οποίο λέει: «Ξυπνώ και βλέπω σίδερα στη γη στερεωμένα, και μ’ αλυσίδες σταυρωτές τα χέρια μου δεμένα. Πέσαν τα μάνταλα βαριά, και σκοτεινιάσαν τα κελιά». 

Γιώργος Ξένος: «Έχουμε εθιστεί σε μια ανύπαρκτη καλοπέραση» Facebook Twitter
Άποψη των παλιών φυλακών Αίγινας.

— Τι δεν θα ξεχάσετε ποτέ από εκείνη την περιπέτεια;
Ήταν την ημέρα που η κλούβα έφτασε στις στρατιωτικές φυλακές Θεσσαλονίκης (Γεντί Κουλέ). Ανέβηκα τις μαρμάρινες σκάλες με τους ΕΣΑτζήδες και εκείνοι με οδήγησαν στο κελί. Από την κούραση, κοιμήθηκα αμέσως. Κάποια στιγμή, όταν ξύπνησα, το βλέμμα μου καρφώθηκε στο υπερυψωμένο παράθυρο και στα κάγκελα της σιδερένιας πόρτας. Είχα συνειδητοποιήσει μόλις τι είχε συμβεί. Η σκέψη που έκανα ήταν ότι από εκείνη τη στιγμή και μετά θα παραμείνω μόνιμα φυλακισμένος. Έπιασα το κεφάλι μου από απόγνωση και συνειδητοποίησα ότι τα μαλλιά μου είχαν μείνει στα χέρια μου. Ήταν αποτέλεσμα του σοκ. Από μικρός έχω περάσει διά πυρός και σιδήρου.      

— Ο μεγαλύτερός σας φόβος; 
Μην τυχόν και κάποια στιγμή αδικήσω ανθρώπους. Είμαι ορκισμένος εχθρός της αδικίας. Απεχθάνομαι τα δόγματα και ό,τι αντιμάχεται την ελευθερία της σκέψης. 

— Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο; 
Να προσπαθεί, με όλες τις δυνάμεις του, για να κάνει πράξη τις βαθύτερες επιθυμίες του. Το ασίγαστο πάθος εμπεριέχει, όμως, ρίσκο. Είμαστε ατελή και πεπερασμένα όντα. Ζήσε, λαχτάρησε, διεκδίκησε.    

— Τι ορισμό θα δίνατε στην ελευθερία; 
Κάνε αυτό που πιστεύεις. 

— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;
Να μπορείς να συναναστρέφεσαι με ανθρώπους που έχουν καλοσύνη και που σέβονται ο ένας την άποψη του άλλου. 

Διάρκεια εκθέσεων: 27/7/2023 - 30/09/2023

Ώρες λειτουργίας:
Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας
Καθημερινά 10:30-17:30
Τρίτη κλειστά

Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές Αίγινας
Καθημερινά 11:00-14:00 & 18:00-21:00
Τρίτη κλειστά
Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες: 22970 22248 & 22970 22067

Οι εκθέσεις του Γιώργου Ξένου συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα του 14ου Aegina Fistiki Fest.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι παλιές φυλακές Αίγινας μετατρέπονται σε χώρο πολιτισμού

Αποκλειστικό / Οι παλιές φυλακές Αίγινας μετατρέπονται σε χώρο πολιτισμού

Προς τα τέλη Ιουλίου ο χώρος «Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – Παλιές φυλακές της Αίγινας» αναμένεται να ανοίξει για το κοινό με τα εγκαίνια της έκθεσης του σπουδαίου εικαστικού Γιώργου Ξένου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ