Live

Synthesized Sudan: η αστρική αφρικανική μουσική του Jantra

Synthesized Sudan - η αστρική μουσική του Jantra Facebook Twitter
Jaglara ονομάζεται το είδος μουσικής που παίζει, αμιγώς χορευτικό και τόσο ξεχωριστό και κατάδικό του που, αν και ηλεκτρονικής φύσης στην ουσία, μιας και χρησιμοποιεί ένα φτηνό synthesizer, δεν μοιάζει με τίποτα από ό,τι έχεις ακούσει στη δυτική μουσική.
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς είναι το «Synthesized Sudan: Astro​-​Nubian Electronic Jaglara Dance Sounds from the Fashaga Underground» του Jantra. Στην εποχή που τα πάντα στην μουσική ανακυκλώνονται, σπάνια πλέον πετυχαίνει κανείς τόσο πρωτότυπους ήχους.

Ο δίσκος έχει έναν τίτλο-σιδηρόδρομο, αλλά δεν γίνεται διαφορετικά να εξηγήσει κανείς το απίθανο ηχόχρωμα του. 

Ο δημιουργός του, ο Jantra, ζει στη Fashaga, κοντά στα σύνορα Σουδάν, Αιθιοπίας και Ερυθραίας, σε μια αγροτική περιοχή απομονωμένη και αποκομμένη από δυτικές επιρροές και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα. Η λέξη «jantra», που χρησιμοποιεί για καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο, σημαίνει «παλαβομάρα». Jaglara, από την άλλη, ονομάζεται το είδος της μουσικής που παίζει, ένα είδος αμιγώς χορευτικό και τόσο ιδιαίτερο, που ακόμα και αν το κατατάξει κανείς στην ηλεκτρονική μουσική, καθώς παράγεται μέσω ενός φτηνού synthesizer, δεν μοιάζει με τίποτα που έχεις ακούσει στη δυτική μουσική. Είναι ένας όρος που έχει επινοήσει ο ίδιος για τη μουσική του.

Όποιος ακούσει για πρώτη φορά το άλμπουμ δεν μπορεί να μην πάθει σοκ: η μουσική είναι τόσο απόκοσμη που σε αφήνει άφωνο. Παραμένοντας μια αινιγματική φιγούρα, ο Jantra δεν αποκαλύπτει από πού έχει εμπνευστεί τις συγκεκριμένες μελωδίες, παρά μόνο ότι έχει επισκεφτεί την αρχαία Νουβία, δίνοντας έναν αφροφουτουριστικό χαρακτήρα στο πρότζεκτ του.

Για τον Ahmed Mohamed Yaqoup Eltom, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, η μουσική ήταν ένας τρόπος για να επιβιώσει και να συντηρήσει οικονομικά την οικογένειά του. Ξεκινώντας από μικρά πάρτι στους δρόμους της Gederif, της πόλης όπου μεγάλωσε, στην αρχή με ελάχιστο αλλά φανατικό κοινό, ο Jantra εξελίχθηκε στο καλύτερα κρυμμένο καλλιτεχνικό μυστικό της περιοχής του, παίζοντας για ώρες σε διάφορα τοπικά γλέντια. Το σήμα κατατεθέν του είναι ένα μπλε Yamaha synthesizer το οποίο έχει μεταποιήσει με τη βοήθεια μηχανολόγων που επισκευάζουν πλήκτρα –αυτή η τεχνογνωσία αναπτύχθηκε στα τέλη των '80s– στην αγορά της Omdurman κοντά στο Χαρτούμ.

Makhafi

Εξακολουθεί να το πειράζει και ο ίδιος, κάθε φορά που ετοιμάζεται να παίξει live μουσική, γιατί έτσι πιστεύει πως «διαχειρίζεται καλύτερα τις σουδανικές μελωδίες και ρυθμούς». Στις εμφανίσεις του χρησιμοποιεί επίσης ένα στικάκι USB με προηχογραφημένους ήχους που συνοδεύουν όσα παίζει στο συνθεσάιζερ. Μιλάμε, δηλαδή, για ένα εντελώς πειραματικό και μοναδικό στυλ παιξίματος. 

Τι κάνει, όμως, τον ήχο του τόσο ξεχωριστό; Δεν υπάρχει πιο κατάλληλος άνθρωπος για να απαντήσει το ερώτημα από τον Αδαμάντιο Καφετζή, ιδρυτή της Teranga Beat και λάτρη της αφρικανική μουσικής, που έχει ταξιδέψει και έχει ζήσει από κοντά την μουσική σκηνή της ηπείρου ενώ έχει κυκλοφορήσει και διάφορα διαμάντια στη δισκογραφική εταιρεία του.

«Ο ιδιαίτερος υπνωτικός ρυθμός –που προέρχεται από την τοπική παραδοσιακή μουσική σε συνδυασμό με την αντικατάσταση των παραδοσιακών οργάνων από ένα synthesizer– είναι που κάνει τον ήχο του Jantra τόσο ξεχωριστό. Το Νότιο Σουδάν είναι η νεότερη χώρα που δημιουργήθηκε στον πλανήτη, με αποτέλεσμα οι κάτοικοί της να έχουν ανάγκη να αποκτήσουν μια ξεχωριστή πολιτισμική ταυτότητα. Είναι από τις φτωχότερες περιοχές του πλανήτη, οπότε η δημιουργία και η διατήρηση μουσικών συγκροτημάτων είναι σχεδόν αδύνατη. Οπότε, ένας μουσικός μόνος του αναλαμβάνει να αντικαταστήσει μια ολόκληρη μπάντα με ένα synthesizer, και να παίζει σε γάμους ή λαϊκές γιορτές, αντίστοιχες με τα δικά μας πανηγύρια, κάνοντας τον κόσμο να χορεύει κυριολεκτικά όλο το βράδυ. Πατάει λοιπόν πάνω στους παραδοσιακούς ρυθμούς της περιοχής και τους εμπλουτίζει με δικούς του αυτοσχεδιασμούς, πάνω σε ένα Yamaha synthesizer, σήμα κατατεθέν της περιοχής».

Όποιος ακούσει για πρώτη φορά το άλμπουμ δεν μπορεί να μην πάθει σοκ: η μουσική είναι τόσο απόκοσμη που σε αφήνει άφωνο. Παραμένοντας μια αινιγματική φιγούρα, ο Jantra δεν αποκαλύπτει από πού έχει εμπνευστεί τις συγκεκριμένες μελωδίες, παρά μόνο ότι έχει επισκεφτεί την αρχαία Νουβία, δίνοντας έναν αφροφουτουριστικό χαρακτήρα στο πρότζεκτ του. Η ιδιαίτερη χρήση του synthesizer είναι, λοιπόν, ουσιαστικής σημασίας για το μοναδικό ηχόχρωμα που βγάζει.

Αν, ντε και καλά, πρέπει να το συγκρίνουμε με κάτι, είναι με τα διαστημικά ηλεκτρονικά άλμπουμ που έβγαζαν οι Γερμανοί στη δεκαετία του ’70, αλλά το αδικεί λίγο ο χαρακτηρισμός, επειδή πρόκειται για ένα πολυρυθμικό έπος – και για το μόνο που δεν φημιζόταν το krautrock ήταν η πολυρυθμικότητα.

Homoom

Αντιθέτως, ο ήχος του ανήκει σε μια παράδοση που χρονολογείται από τη δεκαετία του ’70 στην Αφρική, όπως γράφει ο Megan Iacobini de Fazio στην παρουσίαση του άλμπουμ στο Bandcamp: «Διάφορες γωνιές της Αφρικής έχουν αποδειχθεί γόνιμα πεδία για μερικούς πραγματικά πρωτοποριακούς ηλεκτρονικούς ήχους. Σήμερα, η ήπειρος φιλοξενεί αμέτρητες εγχώριες ηλεκτρονικές σκηνές, με την έλλειψη υποδομών σε ορισμένες περιπτώσεις να δίνει το έναυσμα για την άνθηση ιδιοσυγκρασιακών τοπικών στυλ».

Πιο συγκεκριμένα, στο Σουδάν η synth κουλτούρα ξεκίνησε στις αρχές των '00s. «Τα synthesizers είναι αρκετά διαδεδομένα στην Αφρική και τον αραβικό κόσμο. Βγαίνουν συνεχώς τέτοιοι δίσκοι οι οποίοι δεν φτάνουν ποτέ στον δυτικό κόσμο, παρά μόνο αν κάνει την παραγωγή μια δυτική δισκογραφική εταιρεία», αναφέρει ο Αδαμάντιος.

Στην περίπτωση του «Synthesized Sudan», ο Vic Sohonie, ιδρυτής του νεοϋορκέζικου label Ostinato Records, και ο παραγωγός του, Janto Koité, ήταν τα καθοριστικά πρόσωπα για την κυκλοφορία του δίσκου και το ταξίδι του στον υπόλοιπο πλανήτη. Η ιστορία της δημιουργίας του εξίσου συναρπαστική με το άλμπουμ. Όλα ξεκίνησαν όταν ο Sohonie πήγε ακάλεστος σε ένα γαμήλιο γλέντι όπου έπαιζε ο Jantra. H πρώτη επαφή με τη μουσική του τού έμεινε αξέχαστη. Σχεδόν δεν πίστευε τη χορευτική παράνοια που κατόρθωσε να δημιουργήσει ο καλλιτέχνης, και σύμφωνα με τα λεγόμενά του ήταν το καλύτερο πάρτι που είχε πάει ποτέ στη ζωή του.

Ο Sohonie γεννήθηκε στην Ινδία και έχει νοτιοασιατικές ρίζες, ενώ εργαζόταν ως δημοσιογράφος προτού φτιάξει τη δισκογραφική του εταιρεία, το 2016. Μέσα στην πανδημία, αποφάσισε να κάνει σκοπό της ζωής του την ανακάλυψη ήχων από διάφορες χώρες του πλανήτη, τη μουσική των οποίων δεν ενδιαφέρεται κανένας να ψάξει.

Feej

Είναι υπεύθυνος για το πρώτο άλμπουμ μουσικής από το Τζιμπουτί, έναν ιστορικό δίσκο με ορίτζιναλ σύγχρονη μουσική που παράγεται στην μικρή αφρικανική χώρα. Μπορεί κανείς να ακούσει τη φιλοσοφία του σε μια εκπληκτική συνέντευξη, χωρισμένη σε δυο μέρη, που έδωσε τον Αδαμάντιο για το Movement Radio. Όσον αφορά τη μουσική του Σουδάν, την παρομοιάζει με την κουζίνα της Ταϊλάνδης – τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, μένει εκεί. «Μπορεί να έχεις γεννηθεί εκεί και μην μπορέσεις ποτέ να δοκιμάσεις όλα τα πιάτα της χώρας. Το ίδιο συμβαίνει με τη μουσική του Σουδάν», λέει χαρακτηριστικά.

Ο Jantra, που δεν έχει ούτε τηλέφωνο, δεν παίζει καν κομμάτια ή τυπικές συνθέσεις. Η μουσική του αποτελείται από ατελείωτους αυτοσχεδιασμούς, που μέχρι πρότινος δεν είχαν ηχογραφηθεί ποτέ, ενώ είναι πολύ δύσκολο να τους απομονώσεις. Επιπλέον, έχει μετρημένες κυκλοφορίες, ελάχιστες παλιές κασέτες και ψηφιακά αρχεία που μετριούνται στα δάχτυλα. Η διαδικασία της ηχογράφησης και της κυκλοφορίας ενός ολοκληρωμένου άλμπουμ έγινε από τον Koité, και κατέληξε σε μια συλλογή από κομμάτια που έχτισε με την βοήθεια του Jantra, μια «υβριδική σύγχρονη επανέκδοση», όπως χαρακτηρίζουν το «Synthesised Sudan – Astro-Nubian Electronic Jaglara Sounds From The Fashaga Underground».

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε σε μια περίοδο που η χώρα μαστίζεται από ταραχές, οι οποίες μονοπωλούν τις ειδήσεις και δημιουργούν ένα αφήγημα που αποκλείει κάθε άλλη λεπτομέρεια για το Σουδάν. H μουσική του Jantra, αντίθετα, μιλάει με τον πιο αυθεντικό και ειλικρινή τρόπο για την ιστορία  και την πλούσια παράδοση της ταλαιπωρημένης αυτής χώρας της Αφρικής.

Μια μίνι λίστα με κορυφαία ηλεκτρονικά άλμπουμ από την Αφρική

Επιμέλεια: Αδαμάντιος Καφετζής

ΕΕΚ, Islam Chipsy

ΕΕΚ - Kahraba

Ο Islam Chipsy είναι ένας αστέρας του mahraganat, ο οποίος έχει κατορθώσει να κάνει διεθνή καριέρα. Βιρτουόζος του synthesizer, συνοδεύεται επίσης από δύο ντράμερ.

Hama

O Hama από τον Νίγηρα είναι ένας αντίστοιχος μουσικός με τον Jantra που τον ανακάλυψε η εταιρεία Sahel Sounds.

Mamane Sani

Mammane Sani et son Orgue - La Musique Electronique du Niger (1979)

O Mamane Sani, επίσης από τον Νίγηρα, αρκετά παλιότερος μουσικός, είχε εντάξει το synthesizer στην παραδοσιακή μουσική από τη δεκαετία του '80.

Hailu Mergia

Hailu Mergia — Shemonmuanaye [Ethiopia]

Η κλασική πλέον κασέτα του Hailu Mergia που πυροδότησε εκ νέου την καριέρα του.

Yishak Banjaw

Ένα απίστευτο άλμπουμ που κυκλοφόρησε στην Teranga Beat το 2016 απευθείας από την καρδιά της Αιθιοπίας (Μ.Π.)

Εδώ και ένας νέος από την Κένυα και φυσικά ο δικός μας Μάριος Τσιτσόπουλος.

Μουσική
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ