Στο έλεος των αρνητικών γεγονότων;

Στο έλεος των αρνητικών γεγονότων; Facebook Twitter
Σε καιρούς μεγάλων καταστροφών οι άνθρωποι είτε παραλύουν ψυχικά είτε σπεύδουν να αγοράσουν άμεσες και γρήγορες παρηγοριές. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0


ΕΝΑ ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ αυτής της εβδομάδας: άκουγα και ήταν σαν να άνοιγαν οι πύλες της Κολάσεως. Έβλεπα και ένιωθα πως βρισκόμουν σε μια ταινία καταστροφής, σε σκηνές όπου το νερό, η φωτιά και ο θάνατος καταπίνουν τις ευάλωτες ζωές των ηρώων.

Ο θρήνος στο Μαρόκο του σεισμού με τους χιλιάδες νεκρούς, η ανείπωτη καταστροφή στη Λιβύη, η Θεσσαλία και τα νεκρά γουρούνια μιας φάρμας, οι μυρουδιές αποσύνθεσης εδώ κι εκεί. Στον Βορρά και στον Νότο της, στην ευρωπαϊκή και αφρικανική της ακτή, η Μεσόγειος έχει γίνει μια θάλασσα αρνητικότητας, μια ζώνη εναλλασσόμενων ή συγχρονισμένων κινδύνων.

Έχει μεγάλη σημασία αν όλο αυτό ανταποκρίνεται στα πραγματικά γεγονότα και στον ακριβή αριθμό δεινών που συμβαίνουν; Εδώ και χρόνια κάποιοι μελετητές επιμένουν πως ο κόσμος πάει καλύτερα από κάθε άλλη στιγμή στη παρελθόν του. Άνθρωποι σαν τον Steven Pinker και πολλοί άλλοι που αντιλαμβάνονται την καταστροφολογική αφήγηση περισσότερο ως ένα αποτέλεσμα των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας ή μανιέρα κάποιων διανοουμένων παρά ως αξιόπιστη καταγραφή των δεδομένων.

Στον Βορρά και στον Νότο της, στην ευρωπαϊκή και αφρικανική της ακτή, η Μεσόγειος έχει γίνει μια θάλασσα αρνητικότητας, μια ζώνη εναλλασσόμενων ή συγχρονισμένων κινδύνων.

Σε ορισμένα έχουν δίκιο αυτοί οι αντιρρησίες του καταστροφισμού. Πολύ συχνά όμως ο λόγος τους χρησιμοποιείται από πολιτικούς και αρθρογράφους με ιδιοτελή σκοπό: τον εξωραϊσμό κάποιων καταστάσεων και την εμπέδωση μιας κουλτούρας χαμηλών προσδοκιών και ενσωματωμένης ηττοπάθειας στους πολίτες.

Στέκομαι ξανά στο δελτίο μαύρων συμβάντων και στον κατάλογο δεινών επειδή πιστεύω πως η αφήγηση ζοφερών καταστάσεων έχει κι άλλες, παράπλευρες συνέπειες. Σε καιρούς μεγάλων καταστροφών οι άνθρωποι είτε παραλύουν ψυχικά είτε σπεύδουν να αγοράσουν άμεσες και γρήγορες παρηγοριές. Πολιτικά, αυτό μπορεί να πάρει τη μορφή της αναζήτησης σωτήρων ή και της τάσης για μια χαμηλών στροφών αυτοσυντήρηση, την ανακούφιση δηλαδή πως «γλιτώσαμε το χειρότερο». Η ασφυκτική κυριαρχία αρνητικών γεγονότων σπρώχνει πολλούς να αποστρέφουν το βλέμμα από τα δεινά, προσπαθώντας να διαφυλάξουν μια δική τους, αρραγή κανονικότητα.

Αυτός ο κόσμος κάνει απλώς σαν να μην υπάρχουν τα δεινά ή «το κλείνει» (την τηλεόραση, τις ειδήσεις) και λέει πως ησυχάζει. Άλλοι ωστόσο φαίνεται να αρπάζονται από το αρνητικό και να το μετατρέπουν σε παθιασμένη προσωπική τους ενασχόληση: ό,τι δείχνει ή αποδεικνύει το γενικό ξεχαρβάλωμα του κόσμου μας, τον πόνο και τη δυστυχία, αυτό κάποιοι το αναμασούν και το κάνουν σημαία της δικής τους ύπαρξης.

Με αυτόν τον τρόπο, η κυριαρχία των καταστροφών ενισχύει δυο επιμέρους ανθρώπινα υποσύνολα: τους «δεν θέλω να γνωρίζω» και τους «θέλω να γνωρίζω τα πάντα». Οι πρώτοι αποσυνδέονται ή πασχίζουν να ξεκόψουν, ενώ οι δεύτεροι δεν μπορούν να ζήσουν δίχως συνεχή σύνδεση με τα καταστροφικά γεγονότα, τις αφηγήσεις, τα πλάνα. Οι πρώτοι βυθίζονται στο αμνιακό υγρό της άγνοιας, οι δεύτεροι καταπίνουν και τις πιο μικρές λεπτομέρειες και το ζουμ των καταστροφών.

Υπάρχει έξοδος από αυτόν τον φαύλο κύκλο αυτοτύφλωσης και νοσηρού ενδιαφέροντος; Βλέπει και διαισθάνεται κανείς πως κυκλοφορούν ορισμένα υποθετικά αντίδοτα: λ.χ. η αναζήτηση σωτήρων και εύκολης πολιτικής παραμυθίας (το βλέπουμε τώρα και στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης) ή οι γνωστές τάσεις για θετική σκέψη όπου διαφημίζονται τρόποι να διώχνει κανείς μακριά την «αρνητική ενέργεια». Πολλοί αναθέτουν σε ένα πρόσωπο ή σε μια μέθοδο (γυμναστικής, ευεξίας, διατροφής κ.λπ.) την ανακούφιση από την καταθλιπτική πίεση φυσικών και κοινωνικών δεινών.

Πολύ πιο στέρεη όμως και έντιμη μου φαίνεται μια άλλη απάντηση στα αρνητικά και συνθλιπτικά γεγονότα: ούτε ηθελημένη αγνόηση ούτε ένας λάιτ μεσσιανισμός. Έναν ωραίο δρόμο μάς δείχνουν άτομα και ομάδες που στέκονται μέσα στις συμφορές, σώζοντας ανθρώπους και ζώα και δείχνουν τι σημαίνει μια ηθική της αλληλεγγύης. Είναι οι άνθρωποι της συγκεκριμένης χειρονομίας που αν και έχουν επίγνωση της βαρύτητας των καταστροφών μπορούν και διατηρούν τις απαιτήσεις τους από την πολιτεία και τους θεσμούς, δίχως να αναθέτουν αλλού τη σωτηρία τους.  

Η αρνητικότητα δεν αντικρούεται από όσους κάνουν πως δεν συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο ούτε από όσους καταλήγουν να απολαμβάνουν την ίδια τους την αδυναμία. Τα δεινά δείχνουν να μετριάζονται πραγματικά εκεί που ξαναγινόμαστε πολίτες και υπεύθυνα υποκείμενα. Όταν δηλαδή δεν αλλάζουμε θέμα συζήτησης για να ελαφρύνουμε τάχα την ατμόσφαιρα ούτε αρκούμαστε να καταναλώνουμε ποσότητες δυστυχίας σαν τοξικομανείς της καταστροφής.

Είναι προφανώς ο δυσκολότερος δρόμος και ούτε έχει πάντα εγγυήσεις αποτελεσματικότητας. Τα πολιτικά μαντζούνια, ο δακρύβρεχτος καταναλωτισμός της καταστροφής ή οι θετικές ψυχολογίες της αποχής και της φυγής είναι αναμφίβολα πιο εύκολες συνταγές. Ας συμφωνήσουμε όμως πως εδώ που έχουμε φτάσει η απάντηση δεν βρίσκεται στις ευκολίες μας. Μάλλον στο αντίθετο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ