Η αλληλεγγύη ως ανάχωμα στην κατάρρευση

Η αλληλεγγύη ως ανάχωμα στην κατάρρευση Facebook Twitter
Οι κοινωνικές ανισότητες, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές, μεγαλώνουν όχι μόνο γιατί οι πιο ευάλωτοι ζουν σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο, αλλά και γιατί στην πορεία δυσκολεύονται να διεκδικήσουν πόρους προκειμένου έγκαιρα να ανακάμψουν. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΦΥΣΙΚΕΣ καταστροφές φέρνουν συχνά μαζί τους και μεγάλες ανατροπές. Καταρχάς σε ατομικό επίπεδο, άνθρωποι βιώνουν απώλειες, έκθεση σε κινδύνους και απειλές μεγάλης έντασης, καταστάσεις βαθιάς αδυναμίας και ανημπόριας που φέρνουν τα πάνω-κάτω σε έναν προϋπάρχοντα τρόπο και επίπεδο ζωής. Επιπλέον, παρότι σε τέτοιες συνθήκες φυσικών ολέθρων πλήττονται οι κοινωνίες μαζικά και ως έναν βαθμό οριζόντια, οι συνέπειες των καταστροφών πολλαπλασιάζονται και βαθαίνουν για τα πιο ευπαθή κοινωνικά στρώματα και εκείνα που βρίσκονται χαμηλότερα στην κοινωνική πυραμίδα.

Οι κοινωνικές ανισότητες, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές, μεγαλώνουν όχι μόνο γιατί οι πιο ευάλωτοι ζουν σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο, αλλά και γιατί στην πορεία δυσκολεύονται να διεκδικήσουν πόρους προκειμένου έγκαιρα να ανακάμψουν. Η εστίαση στους ευάλωτους πληθυσμούς, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές και αμέσως μετά το πέρας τους, είναι μια διάσταση που επισημαίνεται από τους ειδικούς. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στην ανάγκη διοχέτευσης περισσότερων πόρων προς τους πλέον ευάλωτους προκειμένου να ανακάμψουν, αλλά και προκειμένου αυτό να συμβεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μην παρατείνεται και να μη βαθαίνει η κατάσταση της επιπρόσθετης κοινωνικο-οικονομικής τρωτότητας των ευάλωτων πληθυσμών.

Οι κοινωνίες συχνά μπορεί να μοιάζουν εξισωμένες όσον αφορά την πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αλλά στην πραγματικότητα πολλές ανισότητες είναι κρυμμένες κάτω από το χαλί.

Εκτός από υπαρκτές, όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές οι κοινωνικο-οικονομικές διαφορές γίνονται και περισσότερο ορατές. Οι κοινωνίες συχνά μπορεί να μοιάζουν εξισωμένες όσον αφορά την πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αλλά στην πραγματικότητα πολλές ανισότητες είναι κρυμμένες κάτω από το χαλί. Έτσι, ενώ σε συνθήκες ομαλότητας δεν είναι ορατό ποιοι πληθυσμοί επενδύουν στις υπάρχουσες ειδικές διασφαλίσεις (ιδιωτικά προγράμματα υγείας, ακινήτων, αυτοκινήτων κ.λπ.) που περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτων συνθηκών (π.χ. ασφάλιση για φυσικά φαινόμενα ή και για φυσικές καταστροφές), όταν προκύπτουν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και φυσικών καταστροφών οι μέχρι τότε «αόρατες» διαφορές έρχονται στο προσκήνιο.

Τα παγκόσμια παραδείγματα, από τις ΗΠΑ και αλλού, φυσικών καταστροφών καταδεικνύουν ότι εκείνοι οι πληθυσμοί που είχαν τους οικονομικούς προπάντων πόρους αλλά και την πρόσβαση στη γνώση και την πληροφορία προκειμένου να εξασφαλίσουν έγκαιρα τέτοιου είδους πρόνοιες μπόρεσαν να ορθοποδήσουν πολύ γρηγορότερα σε σύγκριση με όσους δεν διέθεταν τα αντίστοιχα μέσα. Επιπλέον, οι πιο ευάλωτοι αλλά και οι πλέον κοινωνικά αποκομμένοι, που βρέθηκαν στο περιθώριο ή και εκτός των δικτύων κοινωνικής πρόνοιας, ταλαιπωρήθηκαν και βίωσαν επιπλέον κινδύνους και ελλείψεις για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα.

Αν κάτι αποδεικνύεται κομβικής σημασίας σε τέτοιες συνθήκες φυσικών καταστροφών, εκτός από την κρατική πρόνοια, την ταχύτητα, την αποτελεσματικότητα και το εύρος της, που είναι κρίσιμα και αναντικατάστατα μεγέθη, είναι τα δίκτυα της κοινωνικής αλληλεγγύης τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνικό/ευρωπαϊκό επίπεδο. Το «καλό νέο» μέσα σε όλη αυτήν τη συγκυρία  είναι ότι οι καταστάσεις «παρατεταμένης κρίσης» (permacrisis), τις οποίες βιώνουν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες από την έναρξη της οικονομικής κρίσης και μετά, καθιστούν τους πολίτες εν γένει πιο ανοικτούς και διαθέσιμους να κινητοποιήσουν δίκτυα διεθνικής αλληλεγγύης είτε ως πάροχοι είτε ως αποδέκτες τέτοιων υπηρεσιών.

Παρότι αυτό είναι ένα εύρημα που μεταβάλλεται ανάλογα με το είδος της κρίσης που βιώνεται κάθε φορά, με τις μη οικονομικές κρίσεις (πανδημία) να κινητοποιούν μεγαλύτερα αποθέματα κοινωνικής αλληλεγγύης σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κρίσεις (χρέους, μεταναστευτικό) που σημειώθηκαν την τελευταία 15ετία (βλ. σχ. A. Katsanidou, A.-K. Reinl, C. Eder 2021), είναι ενθαρρυντικό ότι διαπιστώνεται η ύπαρξη μιας τέτοιας διαθεσιμότητας επίδειξης στάσεων αλληλεγγύης σε επίπεδο πολιτών στο εσωτερικό χωρών-μελών της Ε.Ε.

Από την άλλη, βέβαια, το γεγονός ότι ζούμε σε έναν νέο κόσμο στον οποίο συνδεόμαστε μεταξύ μας ψηφιακά αλλάζει τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής αλληλεγγύης: για άλλους μπορεί να γίνεται ευκολότερο να κινητοποιήσουν τέτοιου είδους δίκτυα αλληλεγγύης εφόσον διαθέτουν ισχυρότερες δικτυώσεις και ένα ευδιάκριτο αποτύπωμα στον ψηφιακό κόσμο, ενώ για όσους παραμένουν αθέατοι ή ασήμαντοι ψηφιακά μια τέτοια κινητοποίηση φαντάζει δύσκολη, ίσως περιστασιακά επιτεύξιμη και συχνά ανέφικτη.

Οι φυσικές καταστροφές δημιουργούν νέες ευαλωτότητες· υπάρχει συμπίεση προς τα κάτω όσον αφορά τον βαθμό ικανοποίησης αναγκών των πλέον κοινωνικά αδύναμων. Η κοινωνική αλληλεγγύη και η εθελοντική προσφορά είναι μεγάλα στηρίγματα, παρότι ο εθισμός στις σκληρές εικόνες από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών παραμονεύει και χρειάζεται όχι μόνο ατομική προσπάθεια αλλά και συλλογική, όπως και σοβαρότητα και αξιοπιστία της πολιτείας για να αποφύγουμε τον κυνισμό και να κλείσουμε τον δρόμο σε όσους καραδοκούν προσβλέποντας στην κατάρρευση του «συστήματος» προκειμένου να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την επιτάχυνση της καταστροφής.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ