«Ο μίμος των φωνών»: Ο Τόμας Μπέρνχαρντ γράφει για τις αντιφάσεις της ανθρώπινης ψυχής

Το πίσω ράφι/ Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο μίμος των φωνών» Facebook Twitter
Το πιο αξιοπερίεργο γεγονός στη δημοσιογραφική καριέρα του Μπέρνχαρντ δίνει υλικό σε μια από τις εκατόν τέσσερις ιστορίες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο του «Ο μίμος των φωνών». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

«Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΗΣ μιας εφημερίδας βρίσκεται πολύ κοντά στην ανθρώπινη αθλιότητα και στον ανθρώπινο παραλογισμό και μπορεί ν’ αντέξει αυτήν την εμπειρία για μικρό χρονικό διάστημα και όχι για όλη του τη ζωή, γιατί αλλιώς θα τρελαθεί. Παρακολουθώντας καθημερινά στα δικαστήρια τόσα πιθανά, απίστευτα, εξωφρενικά πράγματα και γράφοντας για πραγματικές ή φανταστικές, όμως πάντοτε χυδαίες, εγκληματικές πράξεις για να κερδίσει το ψωμί του, τίποτε πλέον δεν μπορεί να τον αιφνιδιάσει».

Ο διάσημος Αυστριακός συγγραφέας Τόμας Μπέρνχαρντ (1931-1989) ήξερε πολύ καλά για ποιο πράγμα μιλάει. Στα νιάτα του, κι αφού είχε διακόψει τις μουσικές σπουδές του για λόγους υγείας –βαριά πλευρίτιδα και φυματίωση–, εργάστηκε κι ο ίδιος για αρκετά μεγάλο διάστημα ως δικαστικός ανταποκριτής μιας μικρής σοσιαλιστικής εφημερίδας του Σάλτσμπουργκ.

Από τις σελίδες του «Μίμου των φωνών» παρελαύνουν φιλόσοφοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες, υπάλληλοι, εργάτες και μαθητές, δήμαρχοι, δικαστές, ως και πρόεδροι κρατών.

Το πιο αξιοπερίεργο γεγονός στη δημοσιογραφική καριέρα του Μπέρνχαρντ δίνει υλικό σε μια από τις εκατόν τέσσερις ιστορίες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο του «Ο μίμος των φωνών» (μετ. Α. Ίσαρης, Άγρα 2000): ένας ευυπόληπτος τοπικός δικαστής, μόλις ανακοίνωσε την καταδικαστική του απόφαση για έναν «αχρείο» εκβιαστή, προειδοποίησε το ακροατήριο ότι θα προβεί σε μια παραδειγματική πράξη. Έβγαλε ένα πιστόλι από την τήβεννο, το ακούμπησε στον δικό του κρόταφο και τράβηξε την σκανδάλη. Ο θάνατος ήταν ακαριαίος.

cover
Το βιβλίο του Τόμας Μπέρνχαρντ, Ο μίμος των φωνών, Μτφρ.: Α. Ίσαρης είναι εξαντλημένο από τις Εκδόσεις Άγρα 

Υπάρχουν άφθονες αυτοκτονίες στον «Μίμο των φωνών». Για την ακρίβεια δεκαοχτώ! Όπως υπάρχουν και δολοφονίες, ληστείες, απάτες, οδυνηροί θάνατοι, ατυχήματα, εξαφανίσεις, περιπτώσεις τρέλας. Μια γριά λωποδύτισσα εξοργίζεται με την καταδίκη της σε τρεις μονάχα μήνες φυλάκιση – είχε βαρεθεί, λέει, να είναι ελεύθερη. Ένας καθηγητής χαστουκίζει μαθητή του, στερώντας του για πάντα την ακοή. Κι ενώ ο πατέρας του παιδιού ετοιμάζεται να διεκδικήσει μιαν ιλιγγιώδη αποζημίωση, τα σχέδιά του ματαιώνονται από τον αιφνίδιο θάνατο του γιου του. Ένας διάσημος συγγραφέας επισκέπτεται την πόλη. Τι δυσάρεστες εκπλήξεις επιφυλάσσει η γνωριμία μαζί του! Πόσο εύκολα μπορεί ν’ απομυθοποιηθεί κανείς…

Περιστατικά σαν τα παραπάνω –τα οποία δεν αντλούνται, φυσικά, μόνο από την δημοσιογραφική του εμπειρία– λειτουργούν για να ξεδιπλώσει ο Μπέρνχαρντ τις έμμονες ιδέες του γύρω από τις αντιφάσεις της ανθρώπινης ψυχής και την αδυναμία της γλώσσας να συλλάβει το παράλογο της ζωής. Μέσα από τις σύντομες ιστορίες του βιβλίου που δημοσίευσε το 1978 –ιστορίες που διαβάζονται είτε σαν ανέκδοτα, είτε σαν παραβολές, είτε απλώς σαν παιχνίδια της μοίρας– αναδύεται ο γνώριμος κυνισμός και το μαύρο χιούμορ του, ενώ ούτε κι εδώ κρύβεται η μνημειώδης απέχθεια προς την πατρίδα του. Πολυγραφότατος και ταλαντούχος, ο συγγραφέας των «Μπετόν», «Ο ανιψιός του Βίτγκενστάιν», «Ρίτερ, Ντένε, Φος», δεν κουράστηκε ποτέ να στηλιτεύει τους «ψευτοσοσιαλιστές και υποκριτές καθολικούς» συμπατριώτες του.

Η διαθήκη του ήταν μια πρόκληση απέναντι στις επίσημες αυστριακές αρχές. Σύμφωνα με αυτήν, κανένα έργο του δεν επιτρεπόταν να τυπωθεί ή ν’ ανεβεί σε θεατρική σκηνή της χώρας, μέχρις ότου περάσει στον δημόσιο τομέα. Τελικά, η επιθυμία του δεν εισακούστηκε. Το Ίδρυμα Μπέρνχαρντ, που συστήθηκε με πρωτοβουλία του ετεροθαλούς αδελφού του, αγνόησε την διαθήκη του. Οι καταγγελίες του, ωστόσο, παραμένουν μέσα στο –ανθεκτικό στον χρόνο– έργο του.

«Η πόλη της Βιέννης», γράφει ένας ήρωας του «Μίμου των φωνών» λίγο πριν δώσει τέλος στη ζωή του, «ζει από τα έργα των ιδιοφυών αυτοχείρων της». Ο Μπέρνχαρντ προσυπογράφει. Η αδυσώπητη αδιαφορία και αναισχυντία της Βιέννης απέναντι στους στοχαστές και τους καλλιτέχνες, ήταν κατά τη γνώμη του, πάντοτε τόσο μεγάλη ώστε να μπορεί να χαρακτηριστεί με βεβαιότητα το μεγαλύτερο νεκροταφείο της φαντασίας και των ιδεών!

Από τις σελίδες του «Μίμου των φωνών» παρελαύνουν φιλόσοφοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες, υπάλληλοι, εργάτες και μαθητές, δήμαρχοι, δικαστές, ως και πρόεδροι κρατών. Ανάμεσά τους κυκλοφορούν, κι ας μην κατονομάζονται, και υπαρκτά πρόσωπα όπως για παράδειγμα η Ίνγκεμπορ Μπάχμαν, «η ευφυέστερη και σημαντικότερη ποιήτρια που γέννησε η χώρα μας». Οι απόπειρες της ίδιας, όμως, να επιστρέψει στην Αυστρία, κατέληγαν πάντα σε αποτυχία, «εξαιτίας της ξεδιαντροπιάς των αντιπάλων της και της αντιπνευματικότητας των βιεννέζικων υπηρεσιών».

Να 'ναι άραγε τυχαίο που η τελευταία ιστορία του βιβλίου μιλάει για κάποιον σπουδαίο επιστήμονα, φίλο του συγγραφέα, που έπειτα από χρόνια ξενιτιάς στην Αυστραλία, επέστρεψε από νοσταλγία στην πατρίδα του για να καταλήξει σ’ ένα φρενοκομείο του Στάινχοφ; Από την μεριά του, ο Μπέρνχαρντ τον είχε προειδοποιήσει να μη γυρίσει. Η Αυστρία, του είχε γράψει, έχει μετατραπεί «σε μια χυδαία κόλαση, όπου το πνεύμα διαρκώς δυσφημείται και η επιστήμη και η τέχνη διώκονται»…

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ