Ο Πάνος Γιαννικόπουλος εξηγεί τι είναι το «Ξηρόμερο» που θα μας εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας

Πάνος Γιαννικόπουλος: Ξηρόμερο Facebook Twitter
«Είναι ένα χρονικό του καιρού μας, με τις εντάσεις και τις τραγωδίες του. Ο κόσμος έρμαιο της φύσης;»
0

«ΣΕ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ ΠΟΥ ΚΑΙΓΕΤΑΙ θα έσωζα μια γάτα, πριν από τον Ρέμπραντ», είπε ο Αλμπέρτο Τζιακομέτι τον προηγούμενο αιώνα.

Σήμερα αισθάνομαι ότι δεν μπορούμε να σκεφτούμε την τέχνη με όρους ακτιβισμού μόνο, αλλά «παράλληλα με», δηλαδή σαν εργαλείο που εστιάζει κριτικά αλλά σκέφτεται με όρους που διατηρούν παράλληλα έναν χαρακτήρα συναισθηματικό.

Τώρα, ποια είναι η προτεραιότητα της τέχνης σήμερα και πώς εμπλέκεται με την κοινωνική πραγματικότητα; Είναι μια ερώτηση που επανέρχεται σαν εσωτερική κινητοποίηση σχετικά με το προς τα πού και πώς κοιτάζουμε και δημιουργούμε. Η περιβαλλοντική καταστροφή, η καταστροφή κάθε μορφής ζωής, η ανισότητα και η βία γίνονται μέρος της καθημερινότητάς μας.

Κάτι έχει αλλάξει… Από τη μεγάλη έκθεση που έγινε στο εγκαταλειμμένο εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο, με τίτλο «This Current Between Us», τον Δεκέμβριο του 2022 με συνεπιμέλεια της Γεωργίας Λιάπη, μέχρι σήμερα, υπάρχει μια αντίφαση. Τότε η έκθεση απευθυνόταν στους ελκυστικούς μηχανισμούς της νέας ανακάλυψης και επικεντρώνονταν στο όφελος που είχε η ανθρωπότητα από την ηλεκτρική ενέργεια, που μας έκανε όχι μόνο να φανταστούμε ένα θαύμα, αλλά και να το ζήσουμε. Η νέα ανακάλυψη σαν αφετηρία για έναν κόσμο που αλλάζει ήταν δικαιωματικά ένας πολύ καλός λόγος για να πραγματοποιηθεί η έκθεση. Από την άλλη, ο χώρος ήταν που μου έδωσε μεγάλη δύναμη, με έκανε να φανταστώ τέχνη και ομορφιά, σαν θεματική, σαν διάθεση.

Το «ΞΗΡΟΜΕΡΟ/DRYLAND» εξερευνά την εμπειρία του πανηγυριού από το κέντρο ενός επαρχιακού οικισμού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που τον περιβάλλουν. Ξεκινά από τα πανηγύρια της Θεσσαλίας για να καταλήξει σε αυτά της περιοχής του Ξηρόμερου, που δανείζει τον τίτλο στο έργο, μια υπόρρητη αναφορά στο νερό, την έλλειψη ή το πλεόνασμα και τη σπατάλη του.

Σήμερα όμως τα γεγονότα που δημιουργούν μια γλώσσα έχουν αλλάξει. Το έργο συγκροτείται σε μια χρονική συνθήκη που το βλέμμα στρέφεται αναγκαστικά προς τις περιοχές τις οποίες οι καλλιτέχνες επισκέφθηκαν, και πάνω στις οποίες χτίζεται η αφήγησή του. Η καταστροφική νεροποντή, η πλημμύρα του θεσσαλικού κάμπου, αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουμε τις ίδιες εικόνες, νοηματοδοτούν διαφορετικά ακόμα και τους ήχους, και η συγκινησιακή φόρτιση που υπήρχε γίνεται επικίνδυνα επίκαιρη.

Πάνος Γιαννικόπουλος: Ξηρόμερο Facebook Twitter
Ο Πάνος Γιαννικόπουλος, η Ελένη Καλαρά και η Γεωργία Λιάπη στην έκθεση «This Current Between Us» που έγινε στο εγκαταλειμμένο εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Έπειτα από πρόσκληση των καλλιτεχνών, ανέλαβα την επιμέλεια του έργου, το οποίο προέρχεται από μια έρευνα που έχει ήδη πορεία τριών χρόνων. Η έρευνα ξεκινάει από την προσωπική εμπειρία των καλλιτεχνών, την άμεση εμπλοκή τους με τη θεματική που καταπιάνονται. Αυτή τη συναισθηματική σχέση καλούμαστε να διατηρήσουμε και στη σύνθεση του έργου για την Μπιενάλε.

Το έργο για το ελληνικό περίπτερο της Βενετίας με τίτλο «ΞΗΡΟΜΕΡΟ/DRYLAND», είναι μια διακαλλιτεχνική, υβριδική εικαστική εγκατάσταση που έρχεται να ενώσει ένα σύνολο καλλιτεχνικών φωνών. Το πρότζεκτ δίνει έμφαση στη συλλογική παραγωγή με σχέσεις ισοτιμίας, με άτομα να προέρχονται από διαφορετικά επαγγελματικά πεδία. Το «ΞΗΡΟΜΕΡΟ/DRYLAND» εξερευνά την εμπειρία του πανηγυριού από το κέντρο ενός επαρχιακού οικισμού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που τον περιβάλλουν. Ξεκινά από τα πανηγύρια της Θεσσαλίας για να καταλήξει σε αυτά της περιοχής του Ξηρόμερου, που δανείζει τον τίτλο στο έργο, μια υπόρρητη αναφορά στο νερό, την έλλειψη ή το πλεόνασμα και τη σπατάλη του. Ένα χρηστικό ποτιστικό μηχάνημα μοιάζει να ενεργοποιεί το οπτικοακουστικό περιβάλλον, ενώ το φως, ο ήχος και η κινούμενη εικόνα βάζουν τον θεατή σε μια διαδικασία καταβυθισης.

Η αρχή της δημιουργίας του πρότζεκτ ξεκινάει με έρευνα, προσωπικές εμμονές, που πάντα είναι ο καταλύτης για τη δημιουργία, και οδηγείται σε ένα residency που υποστήριξε δυναμικά το Ίδρυμα Ωνάση. Τα μέλη της ομάδας συσχετίζονται με την παράδοση, τον επαγγελματισμό, την τέχνη.

Ο Θανάσης Δεληγιάννης μεγάλωσε σε οικογένεια παραδοσιακών μουσικών και μέσα σε συνθήκες πανηγυριών. Ο ίδιος ασχολείται με τον ήχο και το πανηγύρι επανέρχεται ως θεματική στα διαμεσικά έργα που παρουσιάζει. Ο Γιάννης Μιχαλόπουλος επικεντρώνεται στην τοπική ιστορία, την πολιτιστική ανάπτυξη της περιφέρειας, τη μελέτη του δημοτικού τραγουδιού, καθώς και την ιστορία και πρακτική του συνδικαλιστικού κινήματος. 

Στα πρώτα βήματα της έρευνας συμμετείχαν η Έλια Καλογιάννη, ο Γιώργος Κυβερνήτης και ο Κώστας Χαϊκάλης. Η Έλια Καλογιάννη, η οποία δραστηριοποιείται ως κινηματογραφίστρια, συνδυάζει στο έργο της φιλμ, εγκαταστάσεις και video essays. Ο Γιώργος Κυβερνήτης, φωτογράφος και κινηματογραφιστής, ενεργοποιεί τα εργαλεία του κινηματογράφου και της παρατήρησης. Ο Κώστας Χαϊκάλης επικεντρώνεται επίσης στον ήχο που είναι βασικό στοιχείο της εγκατάστασης. Στη συνέχεια, στην ομάδα ήρθαν ο Φώτης Σαγώνας, αρχιτέκτων, με το έργο του να επικεντρώνεται στον χώρο και στην ιδέα της περιπλάνησης, καθώς και η Φωτεινή Παπαχριστοπούλου με σκηνικές δράσεις και την επιτελεστική διάσταση του έργου.  

Είναι ένα χρονικό του καιρού μας, με τις εντάσεις και τις τραγωδίες του. Ο κόσμος έρμαιο της φύσης;

Το «ΞΗΡΟΜΕΡΟ/DRYLAND» είναι η ελληνική συμμετοχή στην Μπιενάλε Βενετίας 2024, με την υποστήριξη του Onassis Culture. Επιμελητής: Πάνος Γιαννικόπουλος

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τίλντα Σουίντον, Πάτι Σμιθ, Γιάννης Αγγελάκας και όσα θα δούμε φέτος στη Στέγη

Πολιτισμός / Τίλντα Σουίντον, Πάτι Σμιθ, Γιάννης Αγγελάκας στη Στέγη: Τα highlights του νέου προγράμματος

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για τη σεζόν 2023-2024 περιλαμβάνει μεγάλα ονόματα, αναπάντεχες συμπράξεις και τολμηρά πρότζεκτ που θα συζητηθούν.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου

Design / Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου σ' ένα σπίτι της Δροσοπούλου

Σε μια πολυκατοικία που χτίστηκε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Βατικανού τη δεκαετία του ‘70, οι νέοι ιδιοκτήτες φρόντισαν από τα υλικά που σε άλλους φαίνονται άχρηστα να δημιουργήσουν μια νέα κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT