Η avant-pop της Elles the Doll μοιάζει με ένα προσωπικό ημερολόγιο

Elles the Doll Facebook Twitter
Μέσα από τα άτομα που είχα δίπλα μου αντιλήφθηκα διαφορετικά τη δουλειά μου και απέκτησα περισσότερη πίστη σε αυτή. Φωτ.: @konstantinosbar
0

«Exuviae» ονομάζεται το πρώτο άλμπουμ της Elles the Doll που πρόκειται να κυκλοφορήσει σε λίγες ημέρες. Στα λατινικά η λέξη σημαίνει «έκδυμα» και μπορεί να αναφέρεται στο δέρμα που αποβάλλουν τα ερπετά ή γενικότερα σε ό,τι απορρίπτεται από το σώμα. Είναι ο ιδανικός τίτλος για την ηλεκτρονική μουσική που κάνει, μια μείξη deconstructed club και avant-pop.

Τα οκτώ κομμάτια του άλμπουμ χαρακτηρίζονται στην πλειοψηφία τους από πειραγμένα φωνητικά πάνω σε μινιμαλιστικούς glitch ηλεκτρονικούς ήχους που απλώνονται στο διάστημα, δημιουργώντας μια σχεδόν μυστικιστική εμπειρία αν τα παίξεις δυνατά σε ένα σκοτεινό δωμάτιο. To μοναδικό κομμάτι το οποίο ακούς πιο καθαρά τη φωνή της, χωρίς να είναι εντελώς παραμορφωμένη, χωρίς ψιθύρους και παιχνιδίσματα, είναι η διασκευή της στο «All is full of love» της Björk – κλείνει συγκλονιστικά τον δίσκο.

Η Έλλης ασχολείται κυρίως με τη μουσική παραγωγή και τα τελευταία χρόνια ζει στο Βερολίνο. Ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική της σε ένα live της στην Αθήνα – το όνομά της στο δελτίο Τύπου του event τράβηξε την προσοχή μου. Τότε είχε κυκλοφορήσει μόνο δύο κομμάτια ως πρόγευση από τον δίσκο. Βρήκα ενδιαφέρον το γεγονός ότι έκανε ένα πειραματικό είδος μουσικής, όχι τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα, που συνδέεται περισσότερο με τη ΛΟΑΤΚΙ+ νεολαία, τουλάχιστον στο εξωτερικό, με καλλιτέχνες όπως η Arca και η Sophie.

«Η λέξη “doll” θεωρείται slang term στη queer κουλτούρα· χρησιμοποιείται ως κομπλιμέντο για τα τρανς άτομα και σκέφτηκα πως θα ήθελα να λειτουργεί ως ένα μάντρα για μένα».

Η Έλλης είναι τρανς άτομο και αυτή η μουσική είναι άρρητα συνδεδεμένη με το βίωμά της. Μου χαρακτηρίζει το άλμπουμ της ως σελίδες από ένα προσωπικό ημερολόγιο που νιώθει επιτέλους έτοιμη να μοιραστεί με το κόσμο. «Εκπλήσσομαι με τη σιγουριά και το θάρρος μου να το κάνω», μου αναφέρει.

Elles the Doll Facebook Twitter
Ξεκίνησα να γράφω το άλμπουμ λίγο μετά το coming out μου. Για κάποιους μήνες δούλευα πάνω σε ιδέες, αλλά ούτε τα κοντινά μου άτομα δεν ήξεραν ότι αποφάσισα να ξαναγράψω μουσική. Φωτ.: @konstantinosbar

Τη ρωτώ πώς αισθάνεται με αυτή την κυκλοφορία και αρχίζει να μου εξιστορεί την πορεία της. «Επιλόχεια ευφορία νιώθω, είμαι τόσο περήφανη για το άλμπουμ. Ανυπομονώ ο κόσμος να το ακούσει, ανυπομονώ για περισσότερα live, όλα τα συναισθήματά μου είναι εμποτισμένα με αδρεναλίνη. Νιώθω ότι δούλεψα το άλμπουμ όσο του άξιζε και δεν φοβήθηκα ούτε στιγμή να είμαι αυθεντική και ευάλωτη στην αφήγησή μου. Και τώρα ήρθε η στιγμή να το αφήσω να φύγει από μένα. Αυτή είναι μια συναισθηματική διαδικασία που μου είναι εντελώς καινούργια.

Μουσική άρχισα να παίζω στα 13. Ξεκίνησα με κιθάρα, συνέχισα με πλήκτρα και μπάσο. Είχα εμμονή με εφέ και πετάλια κιθάρας, τα οποία άρχισα να συνδέω στο μικρόφωνο για να παραμορφώνουν τη φωνή μου. Ήμουν σε διάφορα συγκροτήματα, κυρίως παίζοντας κιθάρα. Σε όλα είναι αυτοδίδακτη – μόνο μαθήματα φωνητικής που έκανα στα 18. Μεγαλώνοντας στην επαρχία η μουσική ήταν η μόνη διέξοδος, δεν με ενδιέφερε τίποτε άλλο εκτός από αυτό. Στη συνέχεια αποφάσισα να σπουδάσω οπτικοακουστικές τέχνες και εκεί άρχισαν να υλοποιούνται πιο πειραματικές ιδέες που είχα. Πήρα ερεθίσματα που δεν ανήκουν στην ποπ κουλτούρα και κατάλαβα ότι με ενδιέφερε αυτή η εργαλειοθήκη και αυτοί οι τρόποι αφήγησης.

Προτού φύγω για Βερολίνο, έμενα Αθήνα. Είχα ολοκληρώσει δύο άλμπουμ που άκουσαν μόνο οι φίλοι και οι φίλες μου και δούλεψα αρκετά ως dj. Το ψευδώνυμό μου τότε ήταν Lámia (Λάμια, στην αρχή ήταν Λαμέ Λάμια). Είχα την ευκαιρία να παίξω σε κάποια θρυλικά πάρτι, όπως το πρώτο Schenkens στη Ρώσικη Ντίσκο.

Λίγο πριν φύγω ξεκίνησα και τα δικά μου πάρτι, τα Queertroniqa, όπου είχα και την ευκαιρία να καλέσω τη θρυλική Saeleen Bouvar. Η μουσική ήταν πάντοτε για μένα κάτι τόσο οικείο, μια γλώσσα που μπορούσα να καταλάβω και να αποκωδικοποιήσω, μια τέχνη στην οποία δόθηκα και θα συνεχίσω να εξερευνώ.

Αποφάσισα να μετακομίσω στο Βερολίνο τη χρονιά που σκότωσαν τη Zackie. Φοβήθηκα πάρα πολύ με αυτό. Γενικά, ήταν μια σκοτεινή περίοδος. Την ίδια χρονιά με απέλυσαν από το creative agency στο οποίο δούλευα με τη δικαιολογία πως είμαι overqualified, επειδή ζήτησα να πληρώνομαι τις ακραίες υπερωρίες που έκανα. Είπα “οk, πάω Βερολίνο να καθαρίζω σπίτια και να πληρώνομαι καλύτερα, όπου θα είμαι και πιο ασφαλής”. Δεν υπήρχε κάτι άλλο στην Ελλάδα για μένα. Έκανα ένα διάλειμμα από τη μουσική.

Elles the Doll Facebook Twitter
Όσον αφορά το τρανς βίωμα, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιο μέρος που να είναι ιδανικό για εμάς. Παντού βιώνουμε τον κίνδυνο, υπάρχει ένα φίλτρο φόβου που χρωματίζει την καθημερινότητά μας και αυτό μεταφράζεται διαφορετικά ανά χώρα, περιοχή κ.λπ. Φωτ.: @konstantinosbar

Πέρασα πολύ δύσκολα, και όχι μόνο λόγω της μετακόμισης. Κοιτώντας πίσω, πιστεύω πως ήταν ένα διάστημα προετοιμασίας για το τι θα ακολουθούσε, τη φυλομετάβαση και την Elles The Doll, το hard reset που έπρεπε να γίνει. Η λέξη “doll” θεωρείται slang term στη queer κουλτούρα· χρησιμοποιείται ως κομπλιμέντο για τα τρανς άτομα και σκέφτηκα πως θα ήθελα να λειτουργεί ως ένα μάντρα για μένα. Στο Βερολίνο σίγουρα εκτιμήθηκαν περισσότερο οι ικανότητές μου όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι. Την ίδια στιγμή είχα να αντιμετωπίσω τον ρατσισμό και τις καθημερινές διακρίσεις.

Η βερολινέζικη μουσική σκηνή, ειδικά η τέκνο, είναι κορεσμένη και αρκετά στοχευμένη όσον αφορά το κοινό της. Σίγουρα υπάρχουν και χώροι που στηρίζουν πιο αντισυμβατικά events, αλλά είναι και κάπως δύσκολο να παρακολουθείς τα πάντα, καθώς είναι μια τεράστια πόλη. Η μουσική βιομηχανία απευθύνεται σε άτομα που είναι εύπορα και αν δεν έχεις το προνόμιο να έχεις μια σταθερή πηγή εσόδων, δεν μπορείς να αφιερωθείς σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης, πόσο μάλιστα να χρηματοδοτήσεις το έργο σου. Ένας από τους λόγους που μου πήρε τόσο να φτάσω και στη δική μου αφήγηση είναι επειδή πάντα μου έλειπε ο χρόνος ή τα μέσα για να ασχοληθώ πραγματικά με αυτό που ήθελα να κάνω.

Μέχρι και πρόσφατα είχα full time δουλειές σε corporate πλαίσιο που αφορούσαν art direction, branding, ui/ux. Το καλοκαίρι αποφάσισα να αφήσω τη full time δουλειά που είχα και να αλλάξω το εργασιακό μου μοντέλο σε freelance με σκοπό να αφιερωθώ αποκλειστικά στη μουσική. Έχω αποδεχτεί ότι οικονομικά θα δυσκολευτώ, αλλά επίσης έχω αποδεχτεί ότι αυτό είναι που αγαπώ και αυτό θα κάνω.

cover
Το «Exuviae» κυκλοφορεί επίσημα στις 13/11. To εξώφυλλο είναι βασισμένο σε ένα σχέδιο του Teo Louk και έχει αναπαριστεί σε 3d μορφή από τον Alvo Tucano.

Ξεκίνησα να γράφω το άλμπουμ λίγο μετά το coming out μου. Για κάποιους μήνες δούλευα πάνω σε ιδέες, αλλά ούτε τα κοντινά μου άτομα δεν ήξεραν ότι αποφάσισα να ξαναγράψω μουσική. Ξόδεψα πάρα πολλές ώρες κάνοντας πειράματα πάνω σε δομές και υφές, θέλοντας να καταλήξω σε μια αυθεντική συνταγή. Στην αρχή ήμουν πολύ μακριά από την ιδέα του να κυκλοφορήσω κάτι. Η διαδικασία τότε ήταν καθαρά θεραπευτικού χαρακτήρα για μένα, δεν σκεφτόμουν τίποτε άλλο εκτός από το να χαρτογραφήσω όλο αυτό το συναισθηματικό ταξίδι.

Λίγο μετά, όταν είχα το πρώτο κομμάτι έτοιμο, το “Nipple Play”, το έδειξα σε φίλους και φίλες και εκεί κατάλαβα πραγματικά την αξία του έργου μου. Ξέρεις πώς είναι με τους καλλιτέχνες, χάνονται στις σπηλιές τους και δεν έχουν πάντα επαφή με το πώς αλληλεπιδρά το έργο τους με το έξω κόσμο. Μέσα από τα άτομα που είχα δίπλα μου αντιλήφθηκα διαφορετικά τη δουλειά μου και απέκτησα περισσότερη πίστη σε αυτή.

Nipple Play

Η αυτοβιογραφική φύση των κομματιών σίγουρα με κόμπλαρε στην αρχή. Κάθε κομμάτι του άλμπουμ αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο/περιβάλλον, αν μη τι άλλο αντιλαμβανόμουν πως ήθελα να γράψω μια αφαιρετική και σύγχρονη αυτοβιογραφία. Σκέφτηκα πολύ πάνω σε θέματα που αφορούσαν το σώμα μου, τις αλλαγές λόγω της ορμονοθεραπείας, την έννοια του τραύματος και της πληγής αλλά και θέματα όπως η ευφορία και η σεξουαλικότητα. Συνδέθηκα ξανά με την πνευματικότητά μου, την πίστη μου στον εσωτερισμό και πολύ συνειδητά μετέφρασα όλα αυτά τα στοιχεία σε μουσική. Κάθε κομμάτι λέει μια δική του ιστορία και ελπίζω ο κόσμος να καταφέρει να χαθεί μέσα σε αυτές.

Το “All is full of love” είναι το τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ και μέχρι πρόσφατα δεν είχα σκεφτεί να κάνω κάποια διασκευή. Όσο δούλευα τα κομμάτια, σκέφτηκα ότι κάτι έλειπε. Άρχισα να σκέφτομαι πως θέλω να προσθέσω ένα κομμάτι που θα αφορούσε το healing process μου, την αποδοχή της μικρής Έλλης, αν το θες. Σχεδόν αυτόματα, μετά από αυτήν τη συνειδητοποίηση, σκέφτηκα να κάνω μια διασκευή του “All is full of love”.

Elles the Doll Facebook Twitter
Κοιτώντας πίσω, πιστεύω πως ήταν ένα διάστημα προετοιμασίας για το τι θα ακολουθούσε, τη φυλομετάβαση και την Elles The Doll, το hard reset που έπρεπε να γίνει. Φωτ.: @konstantinosbar

Το κομμάτι αυτό έχει τη δύναμη να με πάει πάντα πίσω, λειτουργεί ως σκουληκότρυπα: με πάει στην εποχή που ήμουν 10, κάθομαι σε ένα oriental χαλί, με δάκρυα στα μάτια και το βίντεο του κομματιού παίζει στο MTV. Νιώθω πως στο ταξίδι μου μέχρι τώρα έχω αποκτήσει τη δύναμη να αποδεχτώ το παρελθόν μου, όσο δύσκολο κι αν είναι, ελπίζοντας ότι αυτό θα ενθαρρύνει όσους έχουν παρόμοια βιώματα. Αυτήν τη διασκευή την έκανα κυρίως για όλα τα τρανς παιδιά που μεγαλώνουν σε δυσλειτουργικές οικογένειες και για τους τρανς ενήλικες που είναι στη διαδικασία να αποδεχτούν ότι τους άξιζε ένα διαφορετικό παρελθόν, το οποίο όμως δεν έζησαν.

Όσον αφορά το τρανς βίωμα, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιο μέρος που να είναι ιδανικό για εμάς. Παντού βιώνουμε τον κίνδυνο, υπάρχει ένα φίλτρο φόβου που χρωματίζει την καθημερινότητά μας και αυτό μεταφράζεται διαφορετικά ανά χώρα, περιοχή κ.λπ. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει ένα μέρος όπου έχουμε ανάλογα προνόμια με τον υπόλοιπο κόσμο, ακόμα βιώνουμε τη διάκριση σε όλες τις μορφές που μπορεί να έχει, πολιτική, κοινωνική, ψυχολογική.

Σκέφτομαι συχνά τα τρανς και queer παιδιά που μεγαλώνουν στην ελληνική επαρχία, γιατί υπάρχει τεράστιο πρόβλημα εκεί. Ξεχνάμε ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και πιστεύω πως λείπει ο ακτιβισμός στην επαρχία. Εκτός Ελλάδας, τα πράγματα είναι σίγουρα κάπως καλύτερα για εμάς. Για παράδειγμα, οι πιθανότητες να σου επιτεθούν είναι λιγότερες, αλλά όχι μηδαμινές».

Dream server

To εξώφυλλο είναι βασισμένο σε ένα σχέδιο του Teo Louk και έχει αναπαριστεί σε 3d μορφή από τον Alvo Tucano.

Το «Exuviae» κυκλοφορεί επίσημα στις 13/11 και θα παρουσιαστεί στις 18/11 στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ) στην Κυψέλη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT