Θάλαμος – προθάλαμος 

Θάλαμος – προθάλαμος  Facebook Twitter
Nan Goldin, Self-portrait in blue bathroom, Λονδίνο, 1980.
0

ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ, λίγη σημασία έχει αν είναι μέρα ή νύχτα. Ειδικά αν βρίσκεσαι για μέρες απορροφημένος στο κλινικό τους περιβάλλον, ως πρώτου βαθμού συνοδός βαριά ασθενούς που φεύγει από μέρα σε μέρα ή από ώρα σε ώρα. Η πτήση όμως διαρκώς αναβάλλεται και ο χρόνος σέρνεται βασανιστικά εντός σου ενώ τριγύρω μοιάζουν να επικρατούν συνθήκες απόλυτης και αποπνικτικής άπνοιας που διαταράσσονται μόνο από τις επισκέψεις των οικείων και τους ελέγχους του προσωπικού. Η υφή, η οσμή, η ουσία η ίδια του νοσοκομείου τρυπώνουν στο δέρμα και δεν φεύγουν με τίποτα.

Αναζητώντας αναλγητικούς περισπασμούς –δεν είναι για όλους τα τηλεπαιχνίδια και οι σειρές στην τηλεόραση του θαλάμου, υπερυψωμένη σα να μεταδίδει τηλεπαιχνίδια και σειρές από μια άνωθεν συχνότητα–, βγαίνεις στον περίβολο και καταλήγεις υπνωτικά στο κυλικείο, χώρο καταφυγής και τροφοδοσίας. Καφές, νερό, τοστ, τα απαραίτητα για τη συντήρηση του συνοδού.   

Δεκατρείς μέρες, διαμορφωμένες απολύτως από τις πολύωρες βάρδιες στον θάλαμο - προθάλαμο όπου η μητέρα μου κειτόταν μεταξύ τελειωτικής φθοράς (νου και σώματος) και αιώνιας αφθαρσίας, σε συνδυασμό με το βάρος της περίστασης, είναι αρκετές για να σου προκαλέσουν βαρύ ιδρυματισμό. Η ζωή –επαγγελματική, κοινωνική, προσωπική– εκτός του νοσοκομείου βαθμιαία μοιάζει να υποχωρεί και να χάνεται και να μην έχει σημασία. Εδώ μέσα είναι η αλήθεια, εδώ είναι ο πόνος, εδώ το καθήκον, εδώ και η γαλήνη της εξορίας.

Έτσι κι αλλιώς, όλα είναι προκαθορισμένα και μάταια εν προκειμένω. Ο «μακρύς αποχαιρετισμός» (χαρακτηρισμός που επιχειρεί να εξευμενίσει την απόκοσμη αγριότητα της γεροντικής άνοιας) έχει ξεκινήσει πριν από χρόνια, σε μια άλλη ζωή. Το ολοκληρωτικό καθεστώς της πιο στραγγαλιστικής νόσου έχει θριαμβεύσει προ πολλού, απλά τώρα σου επιτρέπει ένα ύστατο, αλλά όχι λιγότερο οδυνηρό, αποχαιρετιστήριο τελετουργικό, αφού σε έχει καταντήσει να εύχεσαι όχι τη σωτηρία, αλλά τη «λύτρωση».

Σου επιτρέπει ακόμα και μια κρυφή ελπίδα ότι μπορεί να συμβεί κάτι μαγικό και εξαισίως μεταφυσικό, ότι μπορεί να εμφανιστεί ως έκλαμψη κάποια από εκείνες τις στιγμές όπου πραγματώνονται από το πουθενά οι υποσχέσεις της κινηματογραφικής μυθοπλασίας. Ότι η μάνα σου θα ανακτήσει ξαφνικά τις αισθήσεις της και θα σε αναγνωρίσει, σε ένα ύστατο, αστραφτερό σκίρτημα διαύγειας.

Σου επιτρέπει ακόμα και μια κρυφή ελπίδα ότι μπορεί να συμβεί κάτι μαγικό και εξαισίως μεταφυσικό, ότι μπορεί να εμφανιστεί ως έκλαμψη κάποια από εκείνες τις στιγμές όπου πραγματώνονται από το πουθενά οι υποσχέσεις της κινηματογραφικής μυθοπλασίας. Ότι η μάνα σου θα ανακτήσει ξαφνικά τις αισθήσεις της και θα σε αναγνωρίσει, σε ένα ύστατο, αστραφτερό σκίρτημα διαύγειας.

Καμία καταληκτική διαύγεια όμως –ή μήπως υπήρξε σ' έναν βλεφαροσπασμό που ήταν ίσως πιο σημαδιακός από τους άλλους;–, μόνο καταληκτική αγωνία. Μετά από λίγες μέρες παύεις να είσαι ανόητος και υπαρξιακός και επιτηδευμένα σκυθρωπός, και ασχολείσαι μόνο με το πώς θα πείσεις με τον πιο φυσικό τρόπο το προσωπικό να της χορηγεί όλο και περισσότερους ορούς με παυσίπονα.

Λέμε για το μυαλό (που ατροφεί και παραδίδεται στον τρόμο), για την ψυχή (που είναι σαν φωτογραφία από παλιές, ευτυχισμένες στιγμές), και ξεχνάμε ίσως την καρδιά. Η καρδιά της αντέχει ενώ όλα τα άλλα όργανα έχουν καταρρεύσει. Φοβερό πράγμα. Μέχρι που αντιλαμβάνεται κι αυτή ότι δεν μπορεί να συνεχίσει μόνη και εγκαταλείπει. Μοιάζει να μην αναπνέει ή μου φαίνεται; Μα πριν από λίγο που τσέκαρα, ανέπνεε – βαριά ίσως, αλλά σταθερά και μονότονα, όπως τόσες μέρες.

Τρέχω στη γραμματεία ζητώντας να έρθει γρήγορα κάποια νοσηλεύτρια να τσεκάρει κι εκείνη, βέβαιος ότι θα με βγάλει άσχετο, που είναι και ο φυσικός μου ρόλος σε πάσης φύσεως ζητήματα οργανικής λειτουργίας. Όχι σ’ αυτή την περίπτωση όμως. Φαινόταν να έχει εκπνεύσει επειδή είχε εκπνεύσει. Με τα μάτια κλειστά, ευτυχώς. Ξεκουράστηκε οριστικά.  

«Καθίστε κι εσείς» λέει ο σχετικά κοντοκουρεμένος και σχετικά νεαρός παπάς σ’ εμάς, τα μεσόκοπα παιδιά της, που στέκονται όρθια κι αμήχανα με σταυρωμένα τα χέρια πλάι στο φέρετρο, πριν ξεκινήσει την εξόδιο ακολουθία. «Μόνο οι ζωντανοί παρεξηγούν». Του έριξα ένα πλάγιο επιδοκιμαστικό βλέμμα, δείχνοντας ότι εκτίμησα το πνεύμα του, ασχέτως αν ήταν μια ατάκα –ένα πετυχημένο punchline στο τέλος μιας κωμικής ρουτίνας– που μάλλον χρησιμοποιούσε τακτικά ως μοχλό αποφόρτισης.

Ναι, μόνο οι ζωντανοί παρεξηγούν αλλά μόνο οι νεκροί στοιχειώνουν. Ακόμα και τώρα, που ξεκίνησε το μετά (που πλέον είναι για πάντα), τώρα που συμφωνούμε όλοι ότι αναπαύθηκε, τα ερωτήματα κι οι ενοχές δεν σβήνουν. Μου λείπει άραγε όπως θα ήθελε να της λείπω;

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ