Μπιφτέκια στη σχάρα, 19 ευρώ

Μπιφτέκια στη σχάρα, 19 ευρώ Facebook Twitter
Η έξοδος για φαγητό γίνεται έτσι κι αλλιώς κάτι σπάνιο και ακριβό, μια πολυτέλεια. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ μια συνάδελφός μου με τον άντρα της και την εντεκάχρονη κόρη της βρέθηκαν με άλλη μία οικογένεια σε σουβλατζίδικο στην Αίγινα. Τέσσερις ενήλικες και τρία παιδιά παρήγγειλαν καλαμάκια, μία σαλάτα, τζατζίκι, τυροκαυτερή, πατάτες και αναψυκτικά. Πλήρωσαν εκατό ευρώ. «Δηλαδή δύο οικογένειες δώσαμε εκατό ευρώ για να φάμε σουβλάκια», μου είπε με την έκπληξη ακόμα έκδηλη στη φωνή της.

Πριν από αρκετά χρόνια, συνεργαζόμουν για κάτι λιγότερο από μία δεκαετία με διάφορους ξενόγλωσσους οδηγούς για την Αθήνα, γράφοντας κυρίως για γαστρονομία και εστιατόρια στα αγγλικά και σχεδιάζοντας γαστρονομικούς περιπάτους. Όλο αυτό διακόπηκε απότομα το 2020, όταν έμεινα έγκυος. Μετά ήρθε η πανδημία και ο συνδυασμός μωρό-δουλειά-ξαγρύπνια, και μέχρι να το καταλάβω πέρασαν τρεισήμισι χρόνια.

Κοιτώντας κάτι μενού online πρόσφατα για ένα ρεπορτάζ, κατέληξα να επαναλαμβάνω δυνατά τις τιμές στους γύρω μου σαν κουφός ηλικιωμένος. Όσο πιο πολύ διάβαζα, τόσο πιο πολύ ανέβαινε η ένταση της φωνής μου.

Πρόσφατα, στο πλαίσιο ανανέωσης ενός οδηγού, βρέθηκα να τρώω ξανά έξω τακτικά και συχνά για δουλειά. Οι αλλαγές είναι αισθητές: νέες πιάτσες, περισσότερα εστιατόρια με αστέρι Michelin, πολλά με δημιουργική ελληνική κουζίνα και αρκετά που δουλεύουν πλέον σχεδόν αποκλειστικά με τουρίστες (και δεν αναφέρομαι σε ταβέρνες με κράχτες στην Πλάκα). Η σαρωτική αλλαγή, όμως, είναι στις τιμές.

Το γεύμα σε εστιατόριο με 20-25 ευρώ το άτομο έχει σχεδόν εξαφανιστεί και έχει δώσει τη θέση του στα 35-40 ευρώ χωρίς αλκοόλ. Κοιτώντας κάτι μενού online πρόσφατα για ένα ρεπορτάζ, κατέληξα να επαναλαμβάνω δυνατά τις τιμές στους γύρω μου σαν κουφός ηλικιωμένος. Όσο πιο πολύ διάβαζα, τόσο πιο πολύ ανέβαινε η ένταση της φωνής μου: μπιφτέκια στη σχάρα 19 ευρώ, σαλάτα με παξιμάδι και μυζήθρα 13 ευρώ, χταπόδι με ρεβίθια 24 ευρώ (ταβέρνα με δημιουργική κουζίνα στο κέντρο), μπακαλιάρος με κουσκούς 23 ευρώ (χαλαρό στέκι στα Εξάρχεια), μπριζολάκια με μέλι 10 ευρώ, σπασμένο μιλφέιγ 9,5 ευρώ (μεζεδοπωλείο στο Μεταξουργείο).

Καταλαβαίνω γιατί συμβαίνει αυτό. Τα τρόφιμα έχουν ακριβύνει κατά 25% τουλάχιστον, ενώ ανοδική τάση έχουν τα ενοίκια και τα καύσιμα. Προφανώς και θα ανέβουν οι τιμές των πιάτων στα εστιατόρια, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν.

Από την άλλη, εάν ένα ζευγάρι θέλει 70-80 ευρώ για μια έξοδο, πόσο συχνά θα καταφέρει να βγει; Δεν συζητάμε καν για οικογένειες, φορτωμένες ήδη με άπειρα βάρη –σχολεία, βιβλία, φροντιστήρια–, ούτε φυσικά για κάποιου είδους υψηλή γαστρονομία αλλά για μια απλή έξοδο. Πόσα θα πρέπει να ξοδέψει μια οικογένεια με δύο παιδιά πλέον σε μια ταβέρνα μια Κυριακή μεσημέρι;

Την ίδια στιγμή, ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε το φαγητό της καθημερινότητας έχει αλλάξει δραστικά: το σούπερ μάρκετ είναι πανάκριβο, ο κόσμος ψωνίζει πλέον φτηνά τυριά εισαγωγής, παριζάκι και ψωμί του τοστ, στοκάρει καφέδες ή μακαρόνια σε προσφορά. Η έξοδος για φαγητό σε αυτό το περιβάλλον γίνεται έτσι κι αλλιώς κάτι σπάνιο και ακριβό, μια πολυτέλεια.

Παρ' όλα αυτά, ξαφνικά βρισκόμαστε μπροστά σε μια παράξενη ηδονοβλεπτική διαδικασία: ένα ευρύ κοινό που πιθανώς δεν έχει αρκετά χρήματα για να εκτελέσει τις συνταγές που διαβάζει (ρωτήστε οποιονδήποτε σκέφτηκε πρόσφατα να φτιάξει γλυκό και πήγε να αγοράσει βούτυρο και αυγά σε ένα σούπερ μάρκετ) ή δεν μπορεί να πάει ούτε σε «μεσαία» εστιατόρια ή ταβέρνες, διαβάζει με μανία κείμενα για τα εστιατόρια και τους σεφ και βλέπει ριάλιτι και σειρές μαγειρικής.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ