Το παράδοξο του Τζορτζ Χάρισον

Το παράδοξο του Τζορτζ Χάρισον Facebook Twitter
«Ήταν ο μόνος άνθρωπος που είχα ακούσει ποτέ να γίνεται πιο δυσάρεστος αφότου ξεκίνησε εντατικό διαλογισμό…». Φωτ.: Barry Feinstein
0

ΣΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟ, ο Philip Norman –γνωστός για εξαιρετικές βιογραφίες τόσο του Πολ ΜακΚάρτνεϊ όσο και του Τζον Λένον, αλλά και για το Shout!: The Beatles in Their Generation– γράφει για το «παράδοξο» του Τζορτζ Χάρισον, ενός ανθρώπου που παρότι ήταν «ασύλληπτα και ασφυκτικά διάσημος, ταυτόχρονα ήταν υποτιμημένος, ένιωθε παραγνωρισμένος και αγωνιζόταν για αναγνώριση».

Αυτή ήταν η κεντρική αντίφαση που έκανε τον Χάρισον, συνθέτη κλασικών τραγουδιών όπως το Here Comes the Sun και το Taxman, μια τόσο συναρπαστική φιγούρα, τόσο ως Beatle όσο και μετά τη διάλυση του συγκροτήματος, όπως διερευνά ο Νόρμαν στο βιβλίο, το οποίο φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο George Harrison: The Reluctant Beatle («Ο απρόθυμος Μπιτλ»).

Ο Χάρισον έζησε πολλές διαφορετικές ζωές. Ήταν ροκ σταρ. Ήταν πιστός ακόλουθος του Ινδουισμού. Ήταν ενθουσιώδης παραγωγός ταινιών που έφτασε κοντά στην οικονομική καταστροφή. Είχε αδυναμία στις γυναίκες σε βαθμό που έφτασε να κάνει σχέση με τη σύζυγο ενός πρώην συντρόφου του στους Beatles, ενώ επίσης κάποτε είχε μια «κιθαριστική» μονομαχία με τον Έρικ Κλάπτον για την Πάτι Μπόιντ, την πρώτη σύζυγο του Χάρισον, η οποία όμως «γυάλισε» στον Κλάπτον και τελικά έγινε σύζυγός του.   

Ο Τζορτζ ήταν μια ζωντανή αντίφαση. Ως χίπης, καταφερόταν εναντίον του υλικού κόσμου. Κι όμως, ήταν ο πρώτος άνθρωπος –ο πρώτος ποπ σταρ, σίγουρα– που έγραψε ένα τραγούδι στο οποίο διαμαρτυρόταν για τον φόρο εισοδήματος.

Μεταξύ άλλων, στο βιβλίο του ο Νόρμαν απολογείται και για κάποιους από τους βαρείς και ανάρμοστους –για την περίσταση τουλάχιστον– χαρακτηρισμούς που είχε χρησιμοποιήσει για τον Τζορτ Χάρισον στη νεκρολογία (!) που είχε γράψει στους κυριακάτικους Times του Λονδίνου, μετά τον θάνατο του πρώην Beatle τον Νοέμβριο του 2001.

George Harrison
Philip NormanGeorge Harrison: The Reluctant Beatle

«Ήταν πολύ κακή χρονική στιγμή», παραδέχεται σήμερα μιλώντας στους New York Times. «Αυτό είναι το θέμα. Δεν είχα εντελώς άδικο όταν έλεγα ότι μπορούσε να είναι, όπως λέμε στη Βρετανία, "μίζερο τσουτσέκι" ή ότι ήταν κατά συρροή γυναικάς. Αλλά δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή να το πω. Ο Τζορτζ ήταν μια ζωντανή αντίφαση. Ως χίπης, καταφερόταν εναντίον του υλικού κόσμου. Κι όμως, ήταν ο πρώτος άνθρωπος –ο πρώτος ποπ σταρ, σίγουρα– που έγραψε ένα τραγούδι στο οποίο διαμαρτυρόταν για τον φόρο εισοδήματος».

«Μπορούσε να κάνει μεγαλειώδη και ευγενή πράγματα, όπως το Concert for Bangladesh, το πρώτο μεγάλο ροκ event με συγκεκριμένο φιλανθρωπικό σκοπό. Επίσης όμως, ήταν αυτός που παραβίασε τον πρώτο νόμο των Beatles – ότι δεν πηγαίνεις με τη γυναίκα άλλου Beatle, όπως έκανε ο Τζορτζ με την πρώτη σύζυγο του πιο κολλητού του φίλου στο συγκρότημα, του Ρίνγκο. Ξόδεψε τόσα χρόνια και πολλά εκατομμύρια λίρες για την αποκατάσταση αυτής της γοτθικής παραφροσύνης (εννοεί το Friar Park, τη βικτωριανή έπαυλη του Χάρισον στο Henley-on-Thames της Αγγλίας). Και όμως, μέσα σε ένα δευτερόλεπτο, το υποθήκευσε για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει την ταινία των Monty Python Life of Brian («Ένας προφήτης μα τι προφήτης»). Ήταν ο μόνος άνθρωπος που είχα ακούσει ποτέ –και μάλιστα, μου το είπε αυτό η πρώτη του σύζυγος, η Πάτι Μπόιντ– να γίνεται πιο δύσθυμος και δυσάρεστος αφότου ξεκίνησε εντατικό διαλογισμό…».

Όσο για το κομμάτι Now and Then που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα ως το υποτιθέμενο «τελευταίο τραγούδι» των Beatles, o Τζορτζ Χάρισον δεν θα ενέκρινε ποτέ την κυκλοφορία του, σύμφωνα με τον βιογράφο του: «Ο Τζορτζ ήταν αυτός που μπλόκαρε την κυκλοφορία του τη δεκαετία του 1990, όταν το υπόλοιπο υλικό από εκείνη την κασέτα που έδωσε η Γιόκο Όνο στον ΜακΚάρτνεϊ μπήκε στη συλλογή Anthology. Ο Τζορτζ επέμενε ότι δεν ήταν αρκετά καλό. Για πρώτη φορά, εισακούστηκε τότε. Τώρα όμως το κυκλοφόρησαν. Και μου φαίνεται πολύ ειρωνικό το γεγονός ότι ο μόνος ήχος που αμυδρά θυμίζει Beatles σ’ αυτό το κατασκεύασμα, μοιάζει να είναι η κιθάρα του Τζορτζ».

Με στοιχεία από The New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ