Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος

Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος Facebook Twitter
Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ που θα χώραγε στην κατηγορία ethnic-world jazz, αλλά δεν χώραγε στις άλλες δουλειές του. Φωτ.: Γιάννης Μαργετουσάκης
0



ΕΧΟΝΤΑΣ ΗΔΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙ
4 συναυλίες σε Βρυξέλλες, Λονδίνο, Άμστερνταμ και Βερολίνο τον Μάρτιο του 2024, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου παρουσίασε στις 20 Δεκεμβρίου τον πρώτο από τους δίσκους που έχει δηλώσει ότι ετοιμάζει, (ένας άλλος είναι με τραγούδια σε μουσική Μάνου Λοΐζου, στα live του έχουμε ακούσει το «Κοσμικόν»). Το «Urbanum» έρχεται 30 χρόνια μετά το ντεμπούτο του άλμπουμ «Αγία Νοσταλγία» και περιλαμβάνει παλιές εμμονές και νέα παιχνίδια. Για πρώτη φορά χρησιμοποιεί έναν λατινογενή/αγγλόφωνο τίτλο. Σε μια σχετική αναζήτηση τα αποτελέσματα είναι: ένα βότανο που φύεται και στη Θεσσαλία το “Geum urbanum” ή Γέον το αστικό, μια φοιτητική εστία στην Φρανκφούρτη, μια γκαλερί στη Βουδαπέστη, ένα κατάστημα με είδη σπιτιού στο Ντιτρόιτ της Αμερικής, ένα πρακτορείο για influencer, ένα κατάστημα επίπλων στην Ισπανία και κάτι που δεν καταλαβαίνω στη Σλοβενία, με αυτό το όνομα.

Αν η προσδοκία κάποιου είναι να ακούσει τραγούδια στο στυλ του «Πεχλιβάνη», του «Αποσπερίτη», της «Ηλιόπετρας» κλπ να προειδοποιήσουμε ότι ο δίσκος είναι μακριά από αυτήν τη λογική. Αν υπάρχει κάποια δουλειά του που είναι κοντά στο πνεύμα του «Urbanum» αυτή είναι «Η βροχή από κάτω», που είχε κυκλοφορήσει το 2006. Όχι σε επίπεδο περιεχομένου, αλλά σε επίπεδο πρόθεσης/λογικής. Το κοινό του τότε δεν ήταν έτοιμο για έναν τέτοιο δίσκο. Σήμερα, που και τα ακούσματα και ο τρόπος ακρόασης έχουν αλλάξει, θα είναι άραγε πιο δεκτικό;

Τα κομμάτια του -εμπεριέχοντας πάντα το στοιχείο της παράδοσης- θα μπορούσαν να είναι σαουντρακ κάποιας κινηματογραφικής ταινίας του ανθηρού νέου ελληνικού κινηματογράφου ή κάποιας παλιάς ποιητικής συλλογής στη βιβλιοθήκη της κοινωνίας που αλλάζει.

Στα 12 νέα κομμάτια του Θανάση Παπακωνσταντίνου μοιάζει να αποτυπώνεται η ανάγκη του για να πάρει «ανάσα» πέρα από τις φόρμες που επιτάσσει το τραγούδι και η διαδρομή του σε αυτό. Μοιάζει να είναι η κραυγή του λύκου μέσα στο έρημο δάσος την ώρα που καραδοκεί της μανιέρας ο κυνηγός. Ποιος μεγάλος καλλιτέχνης δεν ένιωσε κάποια στιγμή την ανάγκη να σπάσει τις νόρμες του;

Το άλμπουμ είναι κυρίως οργανικό. Μέχρι και πειραματικό θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει κανείς για τα δεδομένα της εγχώριας τραγουδοποιίας από καλλιτέχνες του επιπέδου του Λαρισαίου τραγουδοποιού, που ενορχηστρώνει παρέα και με τους μουσικούς του ένα σύμπαν με γήινα, αλλά και υπερρεαλιστικά στοιχεία που ενισχύονται από τα animation βίντεο του Νίκου Ευστρατιάδη όπως στο κομμάτι «Ήμουν κι εγώ εκεί;».

Τα κομμάτια του -εμπεριέχοντας πάντα το στοιχείο της παράδοσης- θα μπορούσαν να είναι σαουντρακ κάποιας κινηματογραφικής ταινίας του ανθηρού νέου ελληνικού κινηματογράφου ή κάποιας παλιάς ποιητικής συλλογής στη βιβλιοθήκη της κοινωνίας που αλλάζει. Η αίσθηση που έχω είναι πως όσο περνάνε τα χρόνια η ανάγκη του να μιλάει όλο και πιο προσωπικά είναι εντονότερη: 

«-Γιατί, στα τραγούδια μου όλα,
ντύνεται ο νταλκάς γαμπρός;»

και λίγο παρακάτω στο εναρκτήριο κομμάτι του δίσκου: 

«Απ’  τον Βοσκόπουλο ως τις σονάτες του Biber,
ξυπόλητος περπάτησα
με τα βράγχια της φαντασίας σφηνωμένα στο στήθος.
Αν ξέρατε  τι δρόμο έκανα
μέσα απ’ το βάλτο της κακοτυχίας!

-Ποιος θα με θυμάται, φως μου,
σα θα φύγω μακριά»;

Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος Facebook Twitter
Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένας περιηγητής στοχαστής που σε κάθε επόμενο ταξίδι του αναπολεί ένα παλιότερο.

Αυτό το «Ποιος θα με θυμάται» εμφανίζεται ξανά και σε αυτόν τον δημιουργικό του κύκλο. Ίσως να είναι η αιώνια αγωνία του καλλιτέχνη. Η αγωνία του «κόσμου» της μνήμης στης λήθης τον «υπόκοσμο». Η αγωνία της μνήμης ήταν ανέκαθεν πυρηνική ενέργεια για την Τέχνη.

Να θυμίσουμε εδώ ότι πρόσφατα έδωσε ελεύθερο για θέαση το ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «ΠΕΡΙ-ΛΗΨΗ» για το οποίο ο ίδιος αναφέρει πως ήταν μια «πρωτόλεια προσπάθειά μου, να συνδέσω τη μουσική με τη φύση». Σε αυτό μπορεί εύκολα να καταλάβει κανείς την κοσμοθεωρία του τραγουδοποιού, αλλά και τον ευρύτερο τρόπο σκέψης του διανύοντας την έβδομη δεκαετία της ζωής του. Πριν την ακρόαση του δίσκου, το ντοκιμαντέρ θα ήταν μια καλή εισαγωγή.

Θανάσης Παπακωνσταντίνου - ΠΕΡΙ-ΛΗΨΗ Τραγούδια Στην Αγκαλιά της Φύσης

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ που θα χώραγε στην κατηγορία ethnic-world jazz, αλλά δεν χώραγε στις άλλες δουλειές του. Μοιάζει να το έκανε περισσότερο για να νιώσει ελεύθερος μέσα από τη δυνατότητά του να παρουσιάσει κάτι μη αναμενόμενο, σαν αυτήν την κραυγή του λύκου που αναφέραμε παραπάνω, που στον αντίλαλό της ακούς στίχους από τη «Μήδεια»  του Ευριπίδη, τηλεφωνικούς χαιρετισμούς, ένα κλέφτικο για τον λήσταρχο Γκαντάρα (βλ. και τραγούδι «Α. Μάνθος» με στίχους του Χρήστου Μπράβου), με τη φωνή του πατέρα του, μέχρι και ο άγνωστος σήμερα τερματοφύλακας Στάθης Τσανακτσής.

Η ποιητική του άοκνου βραχνού μας προφήτη δεν περιορίζεται στις λέξεις, αλλά συμπεριλαμβάνεται και σε αυτές:

«Άϊ! Χαρά σε μένα τον μέγα ζηλωτή,
στα πεντοδάχτυλά μου την παίζω τη ζωή.
Φτηνό ‘ναι το φιλί μου, στο δάκρυ ακριβός,
τη σύνταξή μου όλη την έφαγα μικρός».

Αυτοβιογραφείται ως μακρινός συγγενής του Ρίλκε ή του Πρεβέρ. Σαν να υπήρξε κάποτε λογογράφος του Μίλτου Σαχτούρη στους ποιητικούς μονολόγους του. Όσο πηγαίνει μπροστά άλλο τόσο πηγαίνει και πίσω. Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένας περιηγητής στοχαστής που σε κάθε επόμενο ταξίδι του αναπολεί ένα παλιότερο. Στο δίσκο αυτό, μου έδωσε την εντύπωση ότι ψάχνει τη βαθιά του ρίζα πετώντας στην πάνω άκρη τα νέα φύλλα του, σε μια προσπάθεια συμφιλίωσης με το χρόνο. Αυτό είχε φανεί στον ορίζοντα με τον προ δεκαετίας δίσκο του «Πρόσκληση σε δείπνο κυανίου». Αντιγράφω από το ομότιτλο κομμάτι του δίσκου:

«Εχθές αργά πήγα τα μάτια μου βόλτα,
όπως βγάζει κάποιος το σκύλο του,
λίγο απ’ αγάπη, λίγο από υποχρέωση».

[...]

Ύστερα, με προσπέρασε
η σκιά ενός θεού,
δροσερή σαν πρωτότοκο φρούτο 
και γλίστρησε μέσα στο κτίριο,
που τα ενενήντα τέσσερα χρόνια του
είχαν τρομάξει τη γειτονιά.
Δεν ξαναβγήκε -όρκο δεν παίρνω-
εκτός αν ήταν η λέξη «urbanum»,
που ψέλλισα αυθόρμητα
σαν άκακο παιδί».

Κλείνοντας, νομίζω πως ο ίδιος πρώτος δίνει το στίγμα της νέας του δουλειάς, που όπως όλες του, θέλουν τον χρόνο τους για να μπορέσεις να πάρεις ό,τι έχουν να σου δώσουν:

«Τριάντα χρόνια μετά την «Αγία Νοσταλγία», έρχεται το «Urbanum» για να επιβεβαιώσει αυτό που γνωρίζουν καλά όσες και όσοι έχουν παρακολουθήσει την πορεία μου. Δεν αναπαύομαι, είμαι ακόμη ανήσυχος και -με 64 χρόνια στην πλάτη- παραδίδω την πιο απερίγραπτη δισκογραφική μου εργασία.  Ένα μουσικό υβρίδιο με στοιχεία ηλεκτρονικής αλλά και παραδοσιακής φόρμας, με λαούτα και λούπες, με λίγα λόγια και στριφνά και αρκετό οργανικό χώρο για να αναπτυχθούν νέα συναισθήματα. Οι συνεργάτες μου εμφύσησαν ζωή σε μια προσωπική αναταραχή χωρίς συγκεκριμένο στόχο και τους ευχαριστώ».

Αυτός ο δίσκος δεν είναι για όλους τους φίλους του Θανάση, είναι όμως για τους φίλους του Θανάση. Ακούστε τον εδώ: 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Μουσική / «Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μιλά για τη συνεργασία του με τον Μάνο Λοΐζο και αναζητά τους στιχουργούς των ανέκδοτων τραγουδιών του συνθέτη που βρέθηκαν στις τελευταίες του κασέτες.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ
Κάθαρση με Θανάση Παπακωνσταντίνου στο γήπεδο της Ριζούπολης

Μουσική / Κάθαρση με Θανάση Παπακωνσταντίνου στο γήπεδο της Ριζούπολης

Η πρώτη συναυλία στο γήπεδο της Ριζούπολης μετά από χρόνια συγκέντρωσε σχεδόν 25.000 θεατές που απόλαυσαν τον Θανάση Παπακωνσταντίνου σε μία από τις μεγαλύτερες συναυλίες που έχει κάνει ποτέ.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
λεξ

Portraits 2023 / ΛΕΞ: «Δεν είμαι μπίτνικ ποιητής, είμαι ράπερ και μου αρέσει»

Ένα τρίτο προσωπικό άλμπουμ που ασχολήθηκαν μαζί του ακόμα και άνθρωποι που δεν ακούνε ραπ και δύο συναυλίες με ρεκόρ εισιτηρίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν αρκετά για να κάνουν τον ΛΕΞ τον καλλιτέχνη της χρονιάς. Ο ΛΕΞ ήταν όμως πάντα ψηλά στο ελληνικό ραπ και είναι πάντα ο ίδιος.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ