«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
Oι Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ δίνουν το 110% του εαυτού τους και έχουν χτίσει μια πολύ πειστική σχέση ανδρόγυνου μεταξύ τους.
0

Στις αρχές του περασμένου έτους το «Foe» ήταν ψηλά στις λίστες με τις πιο αναμενόμενες ταινίες του 2023. Ο συνδυασμός των ονομάτων των δυο κορυφαίων Ιρλανδών ηθοποιών της νέας γενιάς, Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ, με ένα σενάριο βασισμένο στο δεύτερο μυθιστόρημα του Καναδού Ίαν Ριντ («I’m Thinking of Ending Things») φάνταζε ακαταμάχητος. Η ταινία κυκλοφόρησε το φθινόπωρο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η κριτική την αντιμετώπισε εχθρικά, το κοινό με απόλυτη αδιαφορία και τελικά, σε πολλές χώρες του κόσμου, όπως και στη δική μας, έκανε πρεμιέρα απευθείας στην πλατφόρμα του Amazon Prime.

Το «Foe» εξελίσσεται σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, όπου οι γήινοι πόροι εξαντλούνται, η ξηρασία και η σκόνη καθιστούν την καλλιέργεια δυσχερή και η μετοίκηση στο διάστημα φαντάζει μονόδρομος. Κεντρικοί χαρακτήρες είναι ο Τζούνιορ και η Χεν, ένα παντρεμένο ζευγάρι που ζει σε μια απομονωμένη φάρμα. Την κοινή ζωή τους έρχεται να ταράξει ένας εκπρόσωπος κυβερνητικής υπηρεσίας που ανακοινώνει ότι ο Τζούνιορ πρόκειται να επιστρατευτεί εντός της επόμενης διετίας για να εργαστεί στον Installation, έναν διαστημικό σταθμό που κινείται σε τροχιά γύρω από τη Γη. 

Μια ταινία για την ανθρώπινη, πλην (αυτο)καταστροφική επιθυμία μας να παραμείνει ο άνθρωπός μας όπως τον γνωρίσαμε, την επιμονή μας να τον κρατήσουμε στάσιμο, την απροθυμία μας να αποδεχθούμε την εξέλιξή του και την επιγενόμενη οργή μας ή την παγίωση της αδιαφορίας μας.

Περισσότερα δεν κάνει να αποκαλύψουμε, επειδή ο σκηνοθέτης Γκαρθ Ντέιβις του «Lion» αλλά και ο ίδιος ο συγγραφέας Ίαν Ριντ, που συνυπογράφει την κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου του, επέλεξαν την οδό της μυστικοπάθειας. Και αυτό είναι το πρώτο δομικό σφάλμα της ταινίας. Προκρίνοντας το μυστήριο, τα ληθαργικά πρώτα 70 λεπτά δεν βγάζουν ιδιαίτερο νόημα, με την πεισματικά αποσπασματική αφήγηση και την εξωφρενικά αφύσικη στα μάτια μας συμπεριφορά των χαρακτήρων. Η τέλεση των γυρισμάτων στο μούχρωμα, τα ανάλογα φίλτρα του ήδη σπουδαίου διευθυντή φωτογραφίας Ματίας Ερντέλι («Son of Saul», «The Nest»), τα έγχορδα και τα πλήκτρα που πότε κλαίνε και πότε απειλούν, η φωτογένεια και η θαυμαστή ερμηνευτική προσήλωση του πρωταγωνιστικού διδύμου ίσως κρατήσουν όσους θεατές δεν αποχωρήσουν στα μισά της διαδρομής. Χτίζοντας, όμως, τη δομή της ταινίας με γνώμονα ένα μυστικό αλά «Twilight Zone», ποντάρεις τα ρέστα σου στον αντίκτυπο της αποκάλυψής του και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, θυσιάζεις την ουσία για μια (απρόσφορη) απόπειρα εντυπωσιασμού.

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Γκαρθ Ντέιβις στα γυρίσματα της ταινίας.

Το δεύτερο σφάλμα των δημιουργών είναι ότι το ίδιο το sci-fi στοιχείο είναι πρόσχημα, αν όχι gimmick. Μέσα στην κατά βάση κοινότοπη sci-fi ίντριγκα κρύβεται μια πικρή ιστορία για τον διαχρονικά μεγάλο «εχθρό» μιας ερωτικής σχέσης: την αλλαγή των μερών που την απαρτίζουν και τη στάση τους απέναντί της. Μια ταινία για την ανθρώπινη, πλην (αυτο)καταστροφική επιθυμία μας να παραμείνει ο άνθρωπός μας όπως τον γνωρίσαμε, την επιμονή μας να τον κρατήσουμε στάσιμο, την απροθυμία μας να αποδεχθούμε την εξέλιξή του και την επιγενόμενη οργή μας ή την παγίωση της αδιαφορίας μας. Εν ολίγοις, για τη δραματική προσπάθειά μας να επαναφέρουμε ένα παρελθόν που δεν υφίσταται πια – και, σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως να μην υπήρξε ποτέ και πουθενά, πέρα από το ερωτοχτυπημένο μυαλό μας.

Σε αυτή την ταινία παίζουν οι Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ, που, πραγματικά, δίνουν το 110% του εαυτού τους και έχουν χτίσει μια πολύ πειστική σχέση ανδρόγυνου μεταξύ τους – στις φευγαλέες ερωτικές τους περιπτύξεις τα σώματά τους επικοινωνούν μια ευρεία γκάμα συναισθημάτων, αφηγούμενα τη δική τους ιστορία.  Αυτή την ταινία εξυπηρετεί η επιλογή των δύο ηθοποιών από τους casting directors. Διαβάζουμε κριτικούς και θεατές να παραπονιούνται γιατί ανατέθηκε σε δύο Ιρλανδούς ηθοποιούς η ενσάρκωση Αμερικανών χαρακτήρων, με τις αντίστοιχες προφορές. Μα μήπως η αλλοίωση της εικόνας που έχουμε γι’ αυτούς στοχεύει στην εξυπηρέτηση της κεντρικής θεματικής και όσων θα ήθελαν οι δημιουργοί να καταθέσουν γύρω από αυτή; Μήπως αυτή η διαφοροποίηση στις προφορές και στη χροιά των φωνών τους, που ειδικά στην περίπτωση του Μέσκαλ είναι εμφανής, στοχεύει στην υποσυνείδητη αντιπαραβολή του γνώριμου «πριν» με το αισθητά, μα όχι πρόδηλα ανοίκειο «τώρα» και, κατ’ επέκταση, στη δημιουργική επισήμανση της αλλαγής; Είναι συχνές τέτοιες ερμηνευτικές παρεξηγήσεις, που οδηγούν σε επιπόλαια αφοριστικές (ή αποθεωτικές) αποτιμήσεις, γιατί αναπτύξαμε το κακό συνήθειο να στεκόμαστε στο «τι» και όχι στο «γιατί», να περιοριζόμαστε στην πρώτη εντύπωση και να μη σκαλίζουμε την επιφάνεια για να εντοπίσουμε ό,τι μπορεί να κρύβεται από κάτω – βλέπεις, αυτό θέλει κόπο και επιχειρηματολογία, και έχουμε από καιρό επιλέξει την άνεση και τα quotes. 

«Foe»: Σίρσα Ρόναν και Πολ Μέσκαλ σε (sci-fi) σκηνές από έναν γάμο Facebook Twitter
H Σίρσα Ρόναν υποδύεται τη Χεν.

Από το σαφές τελευταίο εικοσάλεπτο, από σκόρπιες ατάκες κι από τη γραμμή των ερμηνειών των Ρόναν και Μέσκαλ διαπιστώνουμε ότι κατά βάθος σε αυτή την ταινία στόχευε και ο Ντέιβις. Κρίμα που τη θυσίασε στην εξυπηρέτηση του gimmick, στον βωμό ενός (ακατ)ανόητου, ετερόφωτου επεισοδίου «Twilight Zone» - ή «Black Mirror», αν θέλεις. Ενός επεισοδίου που κρατά βασανιστικά περισσότερο από όσο θα έπρεπε, ώσπου να έρθει το τετριμμένο punchline  του και να ξεκινήσει η πραγματική ταινία, μόνο για να τελειώσει πριν προλάβει να εκπληρώσει τις αβάσταχτα οικείες εννοιολογικές της υποσχέσεις και να αφήσει το γλυκόπικρο συναισθηματικό της αποτύπωμα.

Το «Foe» του Γκαρθ Ντέιβις είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Amazon Prime.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ