Alessandro Cortini: «Αφού δεν μπορώ να τα βάλω με τον διάβολο που λέγεται Spotify, ας τον εκμεταλλευτώ»

Alessandro Cortini: «Ο Vangelis είναι το είδωλό μου» Facebook Twitter
Αν ανησυχώ για το μέλλον της μουσικής; Φυσικά, αλλά η μουσική είναι μέρος της ζωή μου. Μου αρέσει περισσότερο να αφιερώνω τον χρόνο μου σε θετικά πράγματα παρά να σκέφτομαι πόσο άσχημη μπορεί να γίνει η κατάσταση.
0

Λίγο πριν ξεκινήσουμε έναν σουρεαλιστικό διάλογο με θέμα τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, ο Alessandro Cortini θυμάται έντονα το πρώτο κομμάτι που του έπαιξαν οι Nine Inch Nails. Ήταν 2004 και τον είχαν προσκαλέσει στο στούντιό τους στο Λος Άντζελες, όπου ηχογραφούσαν το «With Teeth», το πέμπτο άλμπουμ τους.

«Ο Atticus Ross και ο Alan Moulder τελείωναν τις μείξεις διαφόρων κομματιών εκείνο το διάστημα και ο Atticus μου έπαιξε το “All the love in the world”, που ήταν το εναρκτήριο κομμάτι του δίσκου και μια μεγάλη απόκλιση από τον ήχο τον ΝΙΝ που γνώριζα. Ήταν ένας πολύ ενδιαφέρων τρόπος για ανοίξει το άλμπουμ, απρόσμενος, όπως το “Everything in it’s right place” των Radiohead, όταν κυκλοφόρησαν το “Kid A”. Από τότε μου κόλλησε και θα μπορούσα να το ακούω για πάντα», αναφέρει από την Πορτογαλία. Τα τελευταία χρόνια ζει στην επαρχία, λίγο έξω από τη Λισαβόνα, μαζί με την οικογένειά του. Έχει μια δίχρονη κόρη, με την οποία ασχολείται συνέχεια.

Γεννημένος στην Ιταλία, έγινε επίσημα μέλος των γκρουπ το 2005 όταν βρέθηκε στην Αμερική –στο Λος Άντζελες συγκεκριμένα– για σπουδές κιθάρας. Δίδασκε στο πανεπιστήμιο μέχρι που μια μέρα είδε ένα flyer που ενημέρωνε ότι το συγκρότημα του Trent Reznor έκανε οντισιόν για νέους μουσικούς.

«Η μουσική πάντοτε ήταν ο τελευταίος τροχός της αμάξης όσον αφορά τις τέχνες. Είναι πολύ πιο κάτω από τις ταινίες, από κάθε άλλο είδος τέχνης, και την αντιμετωπίζουν γενικά με αυτόν τον τρόπο. Δεν έχει τον συνδικαλισμό να την προστατεύει, δεν οργανώνονται απεργίες όπως συνέβη π.χ. με τους ηθοποιούς και τους σεναριογράφους».

«Δεν περίμενα ότι θα έπαιζα μαζί τους. Ήταν μια απίστευτη και αδιανόητη περιπέτεια», λέει σήμερα. Ανέλαβε τα πλήκτρα και το μπάσο. Το γκρουπ κάνει ένα διάλειμμα τώρα. «Όλοι έχουμε παιδιά και είμαστε απασχολημένοι με τα προσωπικά μας πρότζεκτ, αλλά συνεχίζουμε να είμαστε οικογένεια και ανυπομονούμε για το επόμενο κεφάλαιο του συγκροτήματος, όταν προκύψει».

Alessandro Cortini: «Ο Vangelis είναι το είδωλό μου» Facebook Twitter
Μου περιγράφει πόσο παραγωγικό και δημιουργικό είναι το να δουλεύει κανείς με τον Reznor και τον Ross που μοιάζουν σαν «καλοκουρδισμένη μηχανή, είναι εργασιομανείς. Φωτ.: Peter Hutchins/ Flickr

Μου περιγράφει πόσο παραγωγικό και δημιουργικό είναι το να δουλεύει κανείς με τον Reznor και τον Ross που μοιάζουν σαν «καλοκουρδισμένη μηχανή, είναι εργασιομανείς. Καμία σχέση με τον τρόπο που δουλεύω εγώ».

Ο Cortini θα εμφανιστεί στο Stegi.Radio Takeover την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου και θα παρουσιάσει το «Nati Infiniti» μαζί με τον Marco Ciceri που είναι υπεύθυνος για την εικαστική εγκατάσταση στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης. Είναι ένα αυτοσχεδιαστικό set, βασισμένο στο strega, το συνθεσάιζερ που έχει εφεύρει. Έπαιξε για πρώτη φορά το συγκεκριμένο set στο Sonar, το 2021 – το παραλλάσσει από τοποθεσία σε τοποθεσία, όπως τονίζει.

Το strega είναι ένα αναλογικό συνθεσάιζερ που κυκλοφόρησε το 2021 σε συνεργασία με τη Make Noise και τον ιδρυτή της Tony Ronaldo, τον οποίο γνώρισε κατά τη διάρκεια ενός τουρ με τους ΝΙΝ.

«Συναντηθήκαμε σε ένα εστιατόριο στη Νέα Υόρκη και λέγαμε πόσο κουλ θα ήταν να φτιάξουμε κάτι που δεν υπάρχει. Αρχίσαμε να σχεδιάζουμε πάνω σε χαρτοπετσέτες και μερικά χρόνια μετά έγινε το strega. Δεν θέλαμε να κάνουμε κάτι για να πουλήσουμε μόνο αλλά ένα όργανο για εμάς, επειδή υπάρχουν πολλά εκεί έξω. Η αγορά των συνθεσάιζερ είναι τόσο κορεσμένη που δεν θα είχε νόημα να φτιάξουμε κάτι μοναδικό μόνο και μόνο για να λέμε ότι είναι μοναδικό. Χαίρομαι που είχε τόσο μεγάλη επιτυχία.

Είναι πολύ ωραίο το συναίσθημα να βλέπεις άλλους ανθρώπους να δημιουργούν με αυτό. Είναι ένα πράγμα κάποιος να ακούει τη μουσική σου και να σου λέει ότι σημαίνει πολλά γι’ αυτόν και εντελώς διαφορετικό το να βλέπεις κάποιον να κάνει μουσική με ένα όργανο που βοήθησες να σχεδιαστεί και να το χρησιμοποιεί με τρόπους που δεν είχες σκεφτεί. Είναι ανεκτίμητα και τα δύο συναισθήματα».

Alessandro Cortini - Scappa

Το strega, όπως μου λέει, διαφέρει από άλλα συνθεσάιζερ, επειδή έχουν χρησιμοποιήσει ένα φτηνό τσιπ από παλιές μηχανές καραόκε για το delay, το οποίο τοποθέτησαν στη μέση αντί για το τέλος. Το όνομα το σκέφτηκε από τη μάγισσα, όπως τη λένε στα ιταλικά. Αν και ξεκίνησε την καριέρα του ως κιθαρίστας, με τον καιρό το ενδιαφέρον του στράφηκε αποκλειστικά στα συνθεσάιζερ. «Πλέον έχω περισσότερες κιθάρες, αλλά παίζω λιγότερο». Αναρωτιέμαι πώς βλέπει τις πρόσφατες εξελίξεις με την τεχνητή νοημοσύνη ως ένας μουσικός που ασχολείται με αναλογικά όργανα.

«Η μουσική πάντοτε ήταν ο τελευταίος τροχός της αμάξης όσον αφορά τις τέχνες. Είναι πολύ πιο κάτω από τις ταινίες, από κάθε άλλο είδος τέχνης, και την αντιμετωπίζουν γενικά με αυτόν τον τρόπο. Δεν έχει τον συνδικαλισμό να την προστατεύει, δεν οργανώνονται απεργίες όπως συνέβη π.χ. με τους ηθοποιούς και τους σεναριογράφους. Ακόμη μας απασχολεί το streaming και γιατί δεν πληρώνουν τους καλλιτέχνες. Η μουσική θα είναι η πρώτη που θα υποστεί τις συνέπειες της τεχνητής νοημοσύνης, αυτό γίνεται τώρα. Νομίζεις ότι τους ενδιαφέρει το αν πληρώνονται τα δικαιώματα των καλλιτεχνών, εφόσον κάτι είναι εμπορικό;

Προσωπικά, δεν με ενδιαφέρει να εξερευνήσω αυτό τον τομέα. Δεν έχω καν την περιέργεια. Αν ανησυχώ για το μέλλον της μουσικής; Φυσικά, αλλά η μουσική είναι μέρος της ζωή μου. Μου αρέσει περισσότερο να αφιερώνω τον χρόνο μου σε θετικά πράγματα παρά να σκέφτομαι πόσο άσχημη μπορεί να γίνει η κατάσταση. Είμαι τυχερός επειδή χάρη σε αυτή την “παιδιάστικη” αδιαφορία έκανα μια πλούσια καριέρα, και αυτό το συνειδητοποίησα όταν ξεκίνησε η πανδημία.

Έκτοτε προσπαθώ να μην αφήνω τον εαυτό μου να ασχολείται με όσα μπορεί να έχουν αρνητική έκβαση, επειδή, πρώτον, δεν μπορώ να τα ελέγξω και δεύτερον έχω να ασχοληθώ με την οικογένειά μου και την κόρη μου. Ακόμη και αν η κατάσταση στη μουσική πάει κατά διαόλου, θα βρω κάτι άλλο να κάνω. Δεν πρόκειται να αγωνιστώ για κάτι που δεν μπορώ να αλλάξω. Έχω κουραστεί». 

Alessandro Cortini: «Ο Vangelis είναι το είδωλό μου» Facebook Twitter
Είναι ό,τι χειρότερο για έναν καλλιτέχνη σήμερα να αφήνει να διαμορφώνονται η εικόνα και η καριέρα του μέσα από τα social media.

Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι ακούγεται κάπως απαισιόδοξος επειδή ήταν από τους ελάχιστους γνωστούς καλλιτέχνες που απέσυραν τη μουσική τους από το Spotify. Του το σχολιάζω και μου αναφέρει ότι το έκανε επειδή δεν χώνευε τους ιδιοκτήτες του και τον τρόπο που ευτέλιζαν τη μουσική. Ακόμη το μισεί, αλλά αναγκάστηκε να ξαναβάλει τους δίσκους του στον αλγόριθμο επειδή δεν μπορεί να πάει κόντρα στον τρόπο με τον οποίο έχει αλλάξει η μουσική τα τελευταία χρόνια. «Δεν μπορώ να τα βάλω με τον διάβολο, ας τον εκμεταλλευτώ όσο μπορώ», λέει χαρακτηριστικά.

Για να ελαφρύνει λίγο το κλίμα, αρχίζουμε να μιλάμε για τους μουσικούς που άκουγε όταν μεγάλωνε στην Ιταλία και πόσο επηρέασαν την ηλεκτρονική μουσική που κάνει σήμερα. Μου αναφέρει ως κύρια επιρροή τους τους Beatles που άκουγαν οι γονείς του, τον Lucio Battisti, τον Franco Battiato και διάφορους άλλους Ιταλούς συνθέτες που δεν μπορώ να πιάσω λόγω προφοράς. «Γνωρίζεις καθόλου από ελληνική μουσική; Υπάρχει κάποιος Έλληνας που σε επηρέασε;» τον ρωτάω.

Alessandro Cortini - MOMENTI

«Μόνο ο Vangelis!» απαντάει και καταλήγουμε να ανταλλάσσουμε email για να τον βοηθήσω να βρει τη μουσική που έκανε για τις εγχειρήσεις του Στέργιου Τέγου τη δεκαετία του ’90 και τις χαμένες βιντεοκασέτες που έδειχνε ο νευροχειρούργος όταν δίδασκε στο πανεπιστήμιο. 

«Ξέρεις τι μου άρεσε περισσότερο σε αυτόν; Προφανώς, πέρα από το έργο του, ο προσωπικός τρόπος με τον οποίο χειριζόταν την εικόνα του. Προσπάθησα να κάνω το ίδιο σε έναν βαθμό, γιατί είναι ό,τι χειρότερο για έναν καλλιτέχνη σήμερα να αφήνει να διαμορφώνονται η εικόνα και η καριέρα του μέσα από τα social media. Υπάρχουν π.χ. καλλιτέχνες που πλέον υπογράφουν συμβόλαια μόνο με βάση τον αριθμό των followers που έχουν στα social media (σ.σ. χωρίς καν να είναι μουσικοί ορισμένες φορές).

Ήμουν τυχερός που πολλοί άνθρωποι εκτίμησαν αυτό που κάνω, με υποστήριζαν και με γνώριζαν πριν από όλα αυτά. Αυτό μου επέτρεψε να χτίσω κατά κάποιον τρόπο τον δικό μου κόσμο, αποκομμένο από τη διαρκή έκθεση στο διαδίκτυο. Κάτι παρόμοιο έκανε ο Vangelis. Δεν θέλω να συγκρίνομαι μαζί του με κανέναν τρόπο, αλλά μου αρέσει να είμαι ερημίτης, να απομονώνομαι, να βρίσκομαι στο δικό μου σύμπαν, χωρίς να χρειάζεται να έρχομαι σε επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο συχνά. Αυτό εκτίμησα πάνω του πολύ επειδή επηρέασε τη θέση του στο πάνθεον της μουσικής και του κόσμου· δεν χρειαζόταν να υπενθυμίζει σε όλους συνεχώς ποιος ήταν».

O Allesandro Cortini θα εμφανιστεί στο Stegi Radio Takeover την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Stegi Radio Takeover εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM