Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο

Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά.
0

«Σαν τρελή στους δρόμους γυρνάω, σε ψάχνω πάλι / Είχα πει πως σε ξεπερνάω και να ’μαι πάλι / Ίδια πόλη, ίδια χώρα, απορώ πού να ’σαι τώρα / Μήνυμα στον τηλεφωνητή σε μία ώρα», τραγουδάει η Αναστασία πάνω σε ένα trap beat. Οι «Αμαρτίες» κυκλοφόρησαν πριν από δυόμισι χρόνια, το 2022, και είναι το τραγούδι με το οποίο η 19χρονη τότε έκανε το ντεμπούτο της. Ένας περίεργος συνδυασμός Έλενας Παπαρίζου, Δέσποινας Βανδή και Καίτης Γαρμπή που έγινε τεράστιο viral στο TikTok και στη συνέχεια το πρώτο σύγχρονο λαϊκό κομμάτι που έγινε διαμαντένιο σε ψηφιακές πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με 31 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Είναι, όμως, ένα λαϊκό ή λαϊκοπόπ κομμάτι;

Η εύκολη λύση είναι να το χαρακτηρίσεις έτσι. Αν και η θεματολογία –η περιφρονημένη γυναίκα που προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει στην ερωτική της ζωή– και η ερμηνεία της το κατατάσσουν άνετα σε αυτή την κατηγορία, η τραπ παραγωγή του σηκώνει κι άλλες, διαφορετικές αναλύσεις.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο κομμάτι που μπερδεύει τόσο. Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά. Από τη μια η επιρροή της τραπ μουσικής, της αλβανικής ποπ αλλά και των talent shows όπως το «The Voice» ή το «X-Factor» –στα οποία οι νεαροί ερμηνευτές δοκιμάζονται σε διαφορετικά είδη μουσικής, ακόμη και αν δεν ταιριάζουν απαραίτητα στο ηχόχρωμα της φωνής τους ή στο στυλ τους– έχει οδηγήσει σε μια στροφή που δεν στηρίζεται ακριβώς στον μαύρο ή ρεγκετόν ήχο αλλά ακούγεται περισσότερο ως μια εξελληνικοποιημένη μορφή του r&b.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine.

Και αν δεν είναι τόσο ξεκάθαρη η περίπτωση της Αναστασίας, ένα πιο καλό παράδειγμα είναι η Daphne Lawrence που, πέρα από ερμηνεύτρια, είναι και τραγουδοποιός με credit στους στίχους του «Αμαρτίες». Η πρώιμη δουλειά της με αγγλικό στίχο, που έπαιζε περισσότερο με στοιχεία από το urbana και το r&b ιδίωμα της Νότιας Αμερικής, οδηγεί αυτόματα σε τέτοια συμπεράσματα.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί και η Lila ως η πρώτη γυναίκα που κυκλοφόρησε από τη ραπ εταιρεία Barcode Entertainment ένα άλμπουμ που δεν είναι ραπ, ακολουθεί όμως τους λατινορυθμούς της Rosalia και ρεγκετόν με πολλά «δραματικά» στοιχεία. Σε αυτό έγραψε τις μελωδίες και τους στίχους μόνη της. Ένα ανάλογο μπαστάρδεμα ήχων και ειδών κάνει και η Τάμτα, που επιχειρεί τελευταία μια τεράστια ηχητική αλλαγή στην καριέρα της, αλλά και η Marseaux και η Μαρίνα Σάττι που έχει έναν πιο διεθνή ήχο, ενώ προπομπός όλου αυτού του ρεύματος θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί η Κατερίνα Στικούδη.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα και από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine. Ακόμα θυμάμαι όταν την άκουσα το 2013 για πρώτη φορά μέσα από τις ραπ συνεργασίες της με τον OGE και τον Snik ή την ποπ συμμετοχή της «Dancing Night» στη Eurovision έναν χρόνο μετά – δεν μπορούσα τότε να προσδιορίσω ακριβώς το είδος της μουσικής στο οποίο ανήκε. Σήμερα, μέσα στο μουσικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί, έχει γίνει μία από τις περιζήτητες και πιο πετυχημένες περφόρμερ της ελληνικής σκηνής (με πλατινένιους δίσκους και συνεχώς ανωδική πορεία), αλλά τότε αποτελούσε κάτι εντελώς διαφορετικό και ακαθόριστο.

Μια λίστα με τις νεότερες ερμηνεύτριες που έχουν εμφανιστεί στην σκηνή του ελληνικού τραγουδιού:

Άσπα

Η 28χρονη αδερφή του Mad Clip χαράζει τη δική της πορεία στο ελληνικό τραγούδι. Η ενασχόλησή της με τη μουσική ξεκίνησε λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του και κατόπιν δικής του προτροπής. Πριν από αυτό η μόνη σχέση της με το τραγούδι ήταν το καραόκε, στο οποίο ερμηνευε τραγούδια της αγαπημένης της Πάολα. Έχει σπουδάσει τουριστικά στο ΤΕΙ Αθήνας.

Aspa, Mad Clip - Oh No (Official Music Video)

Άκου επίσης: «Αλήθεια» (μαζί με τον Bossikan)

Klavdia

Mόλις 20 χρονών, η πρώτη τηλεοπτική της εμφάνιση έγινε το 2017 στο «Eλλάδα έχεις ταλέντο», όταν ήταν ακόμα ανήλικη. Είχε ερμηνεύσει τότε το τραγούδι «Billie Jean» και είχε εντυπωσιασει το κοινό και τους κριτές με τη δυνατή της φωνή. Αργότερα έκανε ένα πέρασμα από το «The Voice» και επιχείρησε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο της EP με τίτλο το όνομα της.

Klavdia - Βασανίζομαι - Official Music Video

Άκου επίσης: «Lonely Ηeart»

Τάνια

Η 25χρονη Τάνια Μπρεάζου με καταγωγή από την Ρουμανία ξεχώρισε μέσα από τη συμμετοχή της στο «X- FACTOR» το 2016. Έχει γεννηθεί στα Χανιά και μεγαλώσει στη Ρόδο. Από μικρή ηλικία έδειξε το ταλέντο της στη μουσική: πήρε υποτροφία από το Μελάνθειο Ωδείο Ρόδου και σπούδασε Βυζαντινή Μουσική, έτσι απέκτησε τις κατάλληλες βάσεις για να εξελίξει τη φωνή της.

Thug Slime & Tania Breazou & FY - Μέσα Σου - Official Music Video

Άκου επίσης: «Ti Amo» (μαζί με τον MC Daddy)

Foxy Lee

Κυκλοφορούσε τη μουσική της μόνη της προτού υπογράψει με την Arcade Music της Panik Records. Προέρχεται από τη σκηνή του χιπ χοπ και έχει επιρροές από τους The Fugees, Missy Elliot, Eve, Beyoncé, Nicki Minaj, Cardi B, Doja Cat και Megan Thee Stallion. Τα πρώιμα κομμάτια της μιλούσαν κυρίως για τη γυναικεία ενδυνάμωση.

Foxy Lee - MATAIA - Official Music Video

Άκου επίσης : «Μαύρη Ύλη», «Βαπτίζομαι»

Χάρις Σάββα

Από την Κύπρο, η 24χρονη Χάρις είναι μια ανακάλυψη της Panik Records. To 2008, σε ηλικία 10 χρονών, μαζί με την Έλενα Μανούρη συμμετείχαν στον διαγωνισμό Eurovision Junior, ενώ έχει ήδη συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής όπως ο Αντώνης Ρέμος και ο Νίκος Βέρτης.

Charis Savva - Δυστυχώς - Official Music Video

Ματίνα Ζάρα

Η 24χρονη Ελληνοκαναδή από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της στη μουσική και το τραγούδι. Μάλιστα σε ηλικία 14 ετών έγραψε το πρώτο της τραγούδι, το οποίο κυκλοφόρησε μετά από ένα χρόνο.

Ματίνα Ζάρα - ΜΑΤΙΝΑ - Official Music Video

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ