Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο

Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά.
0

«Σαν τρελή στους δρόμους γυρνάω, σε ψάχνω πάλι / Είχα πει πως σε ξεπερνάω και να ’μαι πάλι / Ίδια πόλη, ίδια χώρα, απορώ πού να ’σαι τώρα / Μήνυμα στον τηλεφωνητή σε μία ώρα», τραγουδάει η Αναστασία πάνω σε ένα trap beat. Οι «Αμαρτίες» κυκλοφόρησαν πριν από δυόμισι χρόνια, το 2022, και είναι το τραγούδι με το οποίο η 19χρονη τότε έκανε το ντεμπούτο της. Ένας περίεργος συνδυασμός Έλενας Παπαρίζου, Δέσποινας Βανδή και Καίτης Γαρμπή που έγινε τεράστιο viral στο TikTok και στη συνέχεια το πρώτο σύγχρονο λαϊκό κομμάτι που έγινε διαμαντένιο σε ψηφιακές πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με 31 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Είναι, όμως, ένα λαϊκό ή λαϊκοπόπ κομμάτι;

Η εύκολη λύση είναι να το χαρακτηρίσεις έτσι. Αν και η θεματολογία –η περιφρονημένη γυναίκα που προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει στην ερωτική της ζωή– και η ερμηνεία της το κατατάσσουν άνετα σε αυτή την κατηγορία, η τραπ παραγωγή του σηκώνει κι άλλες, διαφορετικές αναλύσεις.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο κομμάτι που μπερδεύει τόσο. Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά. Από τη μια η επιρροή της τραπ μουσικής, της αλβανικής ποπ αλλά και των talent shows όπως το «The Voice» ή το «X-Factor» –στα οποία οι νεαροί ερμηνευτές δοκιμάζονται σε διαφορετικά είδη μουσικής, ακόμη και αν δεν ταιριάζουν απαραίτητα στο ηχόχρωμα της φωνής τους ή στο στυλ τους– έχει οδηγήσει σε μια στροφή που δεν στηρίζεται ακριβώς στον μαύρο ή ρεγκετόν ήχο αλλά ακούγεται περισσότερο ως μια εξελληνικοποιημένη μορφή του r&b.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine.

Και αν δεν είναι τόσο ξεκάθαρη η περίπτωση της Αναστασίας, ένα πιο καλό παράδειγμα είναι η Daphne Lawrence που, πέρα από ερμηνεύτρια, είναι και τραγουδοποιός με credit στους στίχους του «Αμαρτίες». Η πρώιμη δουλειά της με αγγλικό στίχο, που έπαιζε περισσότερο με στοιχεία από το urbana και το r&b ιδίωμα της Νότιας Αμερικής, οδηγεί αυτόματα σε τέτοια συμπεράσματα.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί και η Lila ως η πρώτη γυναίκα που κυκλοφόρησε από τη ραπ εταιρεία Barcode Entertainment ένα άλμπουμ που δεν είναι ραπ, ακολουθεί όμως τους λατινορυθμούς της Rosalia και ρεγκετόν με πολλά «δραματικά» στοιχεία. Σε αυτό έγραψε τις μελωδίες και τους στίχους μόνη της. Ένα ανάλογο μπαστάρδεμα ήχων και ειδών κάνει και η Τάμτα, που επιχειρεί τελευταία μια τεράστια ηχητική αλλαγή στην καριέρα της, αλλά και η Marseaux και η Μαρίνα Σάττι που έχει έναν πιο διεθνή ήχο, ενώ προπομπός όλου αυτού του ρεύματος θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί η Κατερίνα Στικούδη.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα και από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine. Ακόμα θυμάμαι όταν την άκουσα το 2013 για πρώτη φορά μέσα από τις ραπ συνεργασίες της με τον OGE και τον Snik ή την ποπ συμμετοχή της «Dancing Night» στη Eurovision έναν χρόνο μετά – δεν μπορούσα τότε να προσδιορίσω ακριβώς το είδος της μουσικής στο οποίο ανήκε. Σήμερα, μέσα στο μουσικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί, έχει γίνει μία από τις περιζήτητες και πιο πετυχημένες περφόρμερ της ελληνικής σκηνής (με πλατινένιους δίσκους και συνεχώς ανωδική πορεία), αλλά τότε αποτελούσε κάτι εντελώς διαφορετικό και ακαθόριστο.

Μια λίστα με τις νεότερες ερμηνεύτριες που έχουν εμφανιστεί στην σκηνή του ελληνικού τραγουδιού:

Άσπα

Η 28χρονη αδερφή του Mad Clip χαράζει τη δική της πορεία στο ελληνικό τραγούδι. Η ενασχόλησή της με τη μουσική ξεκίνησε λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του και κατόπιν δικής του προτροπής. Πριν από αυτό η μόνη σχέση της με το τραγούδι ήταν το καραόκε, στο οποίο ερμηνευε τραγούδια της αγαπημένης της Πάολα. Έχει σπουδάσει τουριστικά στο ΤΕΙ Αθήνας.

Aspa, Mad Clip - Oh No (Official Music Video)

Άκου επίσης: «Αλήθεια» (μαζί με τον Bossikan)

Klavdia

Mόλις 20 χρονών, η πρώτη τηλεοπτική της εμφάνιση έγινε το 2017 στο «Eλλάδα έχεις ταλέντο», όταν ήταν ακόμα ανήλικη. Είχε ερμηνεύσει τότε το τραγούδι «Billie Jean» και είχε εντυπωσιασει το κοινό και τους κριτές με τη δυνατή της φωνή. Αργότερα έκανε ένα πέρασμα από το «The Voice» και επιχείρησε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο της EP με τίτλο το όνομα της.

Klavdia - Βασανίζομαι - Official Music Video

Άκου επίσης: «Lonely Ηeart»

Τάνια

Η 25χρονη Τάνια Μπρεάζου με καταγωγή από την Ρουμανία ξεχώρισε μέσα από τη συμμετοχή της στο «X- FACTOR» το 2016. Έχει γεννηθεί στα Χανιά και μεγαλώσει στη Ρόδο. Από μικρή ηλικία έδειξε το ταλέντο της στη μουσική: πήρε υποτροφία από το Μελάνθειο Ωδείο Ρόδου και σπούδασε Βυζαντινή Μουσική, έτσι απέκτησε τις κατάλληλες βάσεις για να εξελίξει τη φωνή της.

Thug Slime & Tania Breazou & FY - Μέσα Σου - Official Music Video

Άκου επίσης: «Ti Amo» (μαζί με τον MC Daddy)

Foxy Lee

Κυκλοφορούσε τη μουσική της μόνη της προτού υπογράψει με την Arcade Music της Panik Records. Προέρχεται από τη σκηνή του χιπ χοπ και έχει επιρροές από τους The Fugees, Missy Elliot, Eve, Beyoncé, Nicki Minaj, Cardi B, Doja Cat και Megan Thee Stallion. Τα πρώιμα κομμάτια της μιλούσαν κυρίως για τη γυναικεία ενδυνάμωση.

Foxy Lee - MATAIA - Official Music Video

Άκου επίσης : «Μαύρη Ύλη», «Βαπτίζομαι»

Χάρις Σάββα

Από την Κύπρο, η 24χρονη Χάρις είναι μια ανακάλυψη της Panik Records. To 2008, σε ηλικία 10 χρονών, μαζί με την Έλενα Μανούρη συμμετείχαν στον διαγωνισμό Eurovision Junior, ενώ έχει ήδη συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής όπως ο Αντώνης Ρέμος και ο Νίκος Βέρτης.

Charis Savva - Δυστυχώς - Official Music Video

Ματίνα Ζάρα

Η 24χρονη Ελληνοκαναδή από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της στη μουσική και το τραγούδι. Μάλιστα σε ηλικία 14 ετών έγραψε το πρώτο της τραγούδι, το οποίο κυκλοφόρησε μετά από ένα χρόνο.

Ματίνα Ζάρα - ΜΑΤΙΝΑ - Official Music Video

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT