Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο

Το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού είναι γυναικείο Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά.
0

«Σαν τρελή στους δρόμους γυρνάω, σε ψάχνω πάλι / Είχα πει πως σε ξεπερνάω και να ’μαι πάλι / Ίδια πόλη, ίδια χώρα, απορώ πού να ’σαι τώρα / Μήνυμα στον τηλεφωνητή σε μία ώρα», τραγουδάει η Αναστασία πάνω σε ένα trap beat. Οι «Αμαρτίες» κυκλοφόρησαν πριν από δυόμισι χρόνια, το 2022, και είναι το τραγούδι με το οποίο η 19χρονη τότε έκανε το ντεμπούτο της. Ένας περίεργος συνδυασμός Έλενας Παπαρίζου, Δέσποινας Βανδή και Καίτης Γαρμπή που έγινε τεράστιο viral στο TikTok και στη συνέχεια το πρώτο σύγχρονο λαϊκό κομμάτι που έγινε διαμαντένιο σε ψηφιακές πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας, με 31 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Είναι, όμως, ένα λαϊκό ή λαϊκοπόπ κομμάτι;

Η εύκολη λύση είναι να το χαρακτηρίσεις έτσι. Αν και η θεματολογία –η περιφρονημένη γυναίκα που προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει στην ερωτική της ζωή– και η ερμηνεία της το κατατάσσουν άνετα σε αυτή την κατηγορία, η τραπ παραγωγή του σηκώνει κι άλλες, διαφορετικές αναλύσεις.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο κομμάτι που μπερδεύει τόσο. Τα τελευταία χρόνια μια νέα γενιά καλλιτεχνών, στην πλειοψηφία τους νεαρά κορίτσια, επαναπροσδιορίζει το ελληνικό τραγούδι που δεν θυμίζει τίποτε απ’ όσα ακούγαμε παλιά. Από τη μια η επιρροή της τραπ μουσικής, της αλβανικής ποπ αλλά και των talent shows όπως το «The Voice» ή το «X-Factor» –στα οποία οι νεαροί ερμηνευτές δοκιμάζονται σε διαφορετικά είδη μουσικής, ακόμη και αν δεν ταιριάζουν απαραίτητα στο ηχόχρωμα της φωνής τους ή στο στυλ τους– έχει οδηγήσει σε μια στροφή που δεν στηρίζεται ακριβώς στον μαύρο ή ρεγκετόν ήχο αλλά ακούγεται περισσότερο ως μια εξελληνικοποιημένη μορφή του r&b.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine.

Και αν δεν είναι τόσο ξεκάθαρη η περίπτωση της Αναστασίας, ένα πιο καλό παράδειγμα είναι η Daphne Lawrence που, πέρα από ερμηνεύτρια, είναι και τραγουδοποιός με credit στους στίχους του «Αμαρτίες». Η πρώιμη δουλειά της με αγγλικό στίχο, που έπαιζε περισσότερο με στοιχεία από το urbana και το r&b ιδίωμα της Νότιας Αμερικής, οδηγεί αυτόματα σε τέτοια συμπεράσματα.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί και η Lila ως η πρώτη γυναίκα που κυκλοφόρησε από τη ραπ εταιρεία Barcode Entertainment ένα άλμπουμ που δεν είναι ραπ, ακολουθεί όμως τους λατινορυθμούς της Rosalia και ρεγκετόν με πολλά «δραματικά» στοιχεία. Σε αυτό έγραψε τις μελωδίες και τους στίχους μόνη της. Ένα ανάλογο μπαστάρδεμα ήχων και ειδών κάνει και η Τάμτα, που επιχειρεί τελευταία μια τεράστια ηχητική αλλαγή στην καριέρα της, αλλά και η Marseaux και η Μαρίνα Σάττι που έχει έναν πιο διεθνή ήχο, ενώ προπομπός όλου αυτού του ρεύματος θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί η Κατερίνα Στικούδη.

Αυτό το ρεύμα υποστηρίζεται απόλυτα και από την Panik Records που έχει στεγάσει μια σειρά καλλιτεχνών οι οποίοι ξεπερνούν ακόμα περισσότερο τα όρια, πειραματίζονται και αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, όπως π.χ. η Josephine. Ακόμα θυμάμαι όταν την άκουσα το 2013 για πρώτη φορά μέσα από τις ραπ συνεργασίες της με τον OGE και τον Snik ή την ποπ συμμετοχή της «Dancing Night» στη Eurovision έναν χρόνο μετά – δεν μπορούσα τότε να προσδιορίσω ακριβώς το είδος της μουσικής στο οποίο ανήκε. Σήμερα, μέσα στο μουσικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί, έχει γίνει μία από τις περιζήτητες και πιο πετυχημένες περφόρμερ της ελληνικής σκηνής (με πλατινένιους δίσκους και συνεχώς ανωδική πορεία), αλλά τότε αποτελούσε κάτι εντελώς διαφορετικό και ακαθόριστο.

Μια λίστα με τις νεότερες ερμηνεύτριες που έχουν εμφανιστεί στην σκηνή του ελληνικού τραγουδιού:

Άσπα

Η 28χρονη αδερφή του Mad Clip χαράζει τη δική της πορεία στο ελληνικό τραγούδι. Η ενασχόλησή της με τη μουσική ξεκίνησε λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του και κατόπιν δικής του προτροπής. Πριν από αυτό η μόνη σχέση της με το τραγούδι ήταν το καραόκε, στο οποίο ερμηνευε τραγούδια της αγαπημένης της Πάολα. Έχει σπουδάσει τουριστικά στο ΤΕΙ Αθήνας.

Aspa, Mad Clip - Oh No (Official Music Video)

Άκου επίσης: «Αλήθεια» (μαζί με τον Bossikan)

Klavdia

Mόλις 20 χρονών, η πρώτη τηλεοπτική της εμφάνιση έγινε το 2017 στο «Eλλάδα έχεις ταλέντο», όταν ήταν ακόμα ανήλικη. Είχε ερμηνεύσει τότε το τραγούδι «Billie Jean» και είχε εντυπωσιασει το κοινό και τους κριτές με τη δυνατή της φωνή. Αργότερα έκανε ένα πέρασμα από το «The Voice» και επιχείρησε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο της EP με τίτλο το όνομα της.

Klavdia - Βασανίζομαι - Official Music Video

Άκου επίσης: «Lonely Ηeart»

Τάνια

Η 25χρονη Τάνια Μπρεάζου με καταγωγή από την Ρουμανία ξεχώρισε μέσα από τη συμμετοχή της στο «X- FACTOR» το 2016. Έχει γεννηθεί στα Χανιά και μεγαλώσει στη Ρόδο. Από μικρή ηλικία έδειξε το ταλέντο της στη μουσική: πήρε υποτροφία από το Μελάνθειο Ωδείο Ρόδου και σπούδασε Βυζαντινή Μουσική, έτσι απέκτησε τις κατάλληλες βάσεις για να εξελίξει τη φωνή της.

Thug Slime & Tania Breazou & FY - Μέσα Σου - Official Music Video

Άκου επίσης: «Ti Amo» (μαζί με τον MC Daddy)

Foxy Lee

Κυκλοφορούσε τη μουσική της μόνη της προτού υπογράψει με την Arcade Music της Panik Records. Προέρχεται από τη σκηνή του χιπ χοπ και έχει επιρροές από τους The Fugees, Missy Elliot, Eve, Beyoncé, Nicki Minaj, Cardi B, Doja Cat και Megan Thee Stallion. Τα πρώιμα κομμάτια της μιλούσαν κυρίως για τη γυναικεία ενδυνάμωση.

Foxy Lee - MATAIA - Official Music Video

Άκου επίσης : «Μαύρη Ύλη», «Βαπτίζομαι»

Χάρις Σάββα

Από την Κύπρο, η 24χρονη Χάρις είναι μια ανακάλυψη της Panik Records. To 2008, σε ηλικία 10 χρονών, μαζί με την Έλενα Μανούρη συμμετείχαν στον διαγωνισμό Eurovision Junior, ενώ έχει ήδη συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής όπως ο Αντώνης Ρέμος και ο Νίκος Βέρτης.

Charis Savva - Δυστυχώς - Official Music Video

Ματίνα Ζάρα

Η 24χρονη Ελληνοκαναδή από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της στη μουσική και το τραγούδι. Μάλιστα σε ηλικία 14 ετών έγραψε το πρώτο της τραγούδι, το οποίο κυκλοφόρησε μετά από ένα χρόνο.

Ματίνα Ζάρα - ΜΑΤΙΝΑ - Official Music Video

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM