Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής.
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ έναν δημιουργό –τραγουδοποιό, συνθέτη, παραγωγό, ερμηνευτή– του μεγέθους, του εύρους και της κλίμακας του Πολ Σάιμον, υποτιμημένο;

Κι όμως, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, το πρώτο μισό του οποίου (γύρω στη μιάμιση ώρα) υπάρχει ήδη διαθέσιμο, ενώ το δεύτερο θα «ανέβει» την επόμενη εβδομάδα, και ακούγοντας ξανά όλα αυτά τα φοβερά τραγούδια, μπορεί να αναρωτηθεί ίσως κανείς μήπως o 82χρονος πλέον μουσικός δεν έχει, για κάποιο λόγο, τη φήμη ή και το κύρος που του αναλογεί, ειδικά στις νεότερες γενιές. 

Η ταινία αποτελεί έργο του Άλεξ Γκίμπνι, ενός από τους πιο ευέλικτους και εκλεκτικούς μετρ της σύγχρονης ταινίας τεκμηρίωσης, με ντοκιμαντέρ για τη Σαϊεντολογία, τη λεγόμενη κρίση των οπιοειδών στην Αμερική, τον Τζούλιαν Ασάνζ και τον Χάντερ Τόμσον, μεταξύ διάφορων άλλων.

Τα μουσικά του ντοκιμαντέρ αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία και περιλαμβάνουν δύο τουλάχιστον εξαιρετικές δουλειές για δύο τεράστιες μορφές της αμερικανικής μουσικής κουλτούρας: το Mr. Dynamite: The Rise of James Brown και το Sinatra: All or Nothing at All

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός.

Η ταινία ξεκινάει (και επιστρέφει διαρκώς) στο βουκολικό στούντιο που έχει στήσει ο 82χρονος πλέον Σάιμον στην ύπαιθρο του Τέξας, και είναι άκρως διαφωτιστικές αλλά και συγκινητικές οι σκηνές που τον δείχνουν απορροφημένο, μ’ έναν μυστικιστικό σχεδόν τρόπο, στη δημιουργική διαδικασία κατά την ηχογράφηση του τελευταίου του άλμπουμ του (Seven Psalms), ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων οξύνθηκε ακόμα περισσότερο το πρόβλημα ακοής του – η απώλεια είναι ολοκληρωτική στο αριστερό αυτί του, γεγονός που αρχικά, όπως λέει, του προξένησε έντονη κατάθλιψη, αλλά τελικά βρήκε έναν φιλοσοφικό τρόπο να συμφιλιωθεί με το βαρύ πλήγμα. 

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Ο Πολ Σάιμον με τον Αρτ Γκαρφάνκελ.

Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής. Τη γνωριμία του στο σχολείο με τον Αρτ Γκαρφάνκελ (το ντουέτο τους ονομαζόταν αρχικά Tom και Jerry), την πρώτη απογοήτευση όταν η αρχική εκδοχή του The Sounds of Silence (από έναν στίχο του οποίου προκύπτει και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ) συνάντησε τη γενική αδιαφορία, την «εξορία» του στο Λονδίνο, τη θριαμβευτική επιστροφή, την τεράστια επιτυχία του «Πρωτάρη» με τα τραγούδια των Simon & Garfunkel να αποτελούν την ψυχή και τη συνείδηση της ταινίας, τον πικρόχολο χωρισμό του ντουέτου μέχρι τη θρυλική τους επανασύνδεση τρόπον τινά, με τη συναυλία του 1981 στο Σέντραλ Παρκ που συγκέντρωσε πάνω από μισό εκατομμύριο κόσμο, τη σόλο καριέρα του που κορυφώθηκε με την «αμφιλεγόμενη» ηχογράφηση του δίσκου Graceland στη Νότιο Αφρική, τις συζυγικές του σχέσεις, τα καπρίτσια του, τις εμμονές του, τα ζητήματά του. 

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός. Όπως, για παράδειγμα, όταν θυμάται που ήταν ακόμα παιδί και πήγε με τη συγκοινωνία από τη μία άκρη της Νέας Υόρκης στην άλλη για να αγοράσει το δισκάκι Bye Bye Love των Everly Brothers. Επιστρέφοντας μετά από δυο ώρες στο δωμάτιό του, το έβαλε με τρεμάμενα από τον ενθουσιασμό χέρια στο πικάπ αλλά η βελόνα το χάραξε λίγο. Χωρίς να το σκεφτεί καθόλου, έκανε αμέσως την ίδια διαδρομή για να το αγοράσει ξανά.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ