Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

all about my mother Facebook Twitter
Το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα! Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
ταξινομούν τους σταθμούς μιας ζωής σαν πετραδάκια που πρέπει να μπουν σε τάξη, σε μια σειρά για χάρη του θεατή και της ιστορικής δεοντολογίας. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι άλλο, μεγάλο κεφάλαιο, και το «Όλα για τη μητέρα μου», μια πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία που μιλάει για τους ανθρώπους που γνωρίζει και συμπονά, και ειδικά για τις γυναίκες που τον καθόρισαν, τη μάνα του και όλες τις μητέρες, τις ηθοποιούς και τις ηθοποιούς που παίζουν άλλες ηθοποιούς, τις αγάπες και τα πάθη του, δηλαδή την αληθινή ψυχή και την καλλιτεχνική επιθυμία του, κάτι που αποτελεί απείρως πιο ενδιαφέρουσα προσέγγιση στη ζωή ενός καλλιτέχνη από την απαρίθμηση συμβάντων.

Το υπέροχο αυτό μελόδραμα για την ταυτότητα και την επώδυνη μετάβαση, την αλληλεγγύη, την αλήθεια και τις αποκαλυπτικές στιγμές της, τη γενναιοδωρία και τις ενοχές ξεκινά με τον χαμό του 17χρονου Εστέμπαν, ακριβώς στο ύφος και την ένταση του «Opening Night» του Τζον Κασσαβέτη, τη βραδιά που θαύμασε την αγαπημένη του πρωταγωνίστρια στο «Λεωφορείο ο Πόθος» και συνεχίζει με μια συναρπαστική θύελλα στη μητρική καρδιά της Μανουέλα, και ειδικά στην αναζήτηση του πατέρα που είχε ξεγράψει από τη ζωή του γιου της, τρανς γυναίκας πλέον, στη Βαρκελώνη, ανακαλώντας το παρελθόν, βλέποντας παλιές φίλες και γνωρίζοντας μια ιδιαίτερη περίπτωση, πιο κοντινή σε αυτήν από όσο υποψιαζόταν στην αρχή.

Η ταινία σάρωσε όλα τα βραβεία της σεζόν 1999-2000, από τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, Bafta και Χρυσή Σφαίρα, μέχρι τα Goya καλύτερης ταινίας. Μόνο οι Κάννες είχαν άλλα στο μυαλό τους – το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα!

Το να περιοριστεί ο θεατής στην γκέι και γυναικεία θεματολογία, ή ο σινεφίλ στις πολλαπλές αναφορές μιας ταινίας που ξεκινά με παράφραση και allusion στο «Όλα για την Εύα» και υφαίνει την ευαίσθητη τραγικότητα των ηρωίδων του Τενεσί Ουίλιαμς στο στιλπνό μελόδραμα του Ντάγκλας Σερκ, είναι ευγενική υποτίμηση του επιτεύγματος του Ισπανού δημιουργού. Όπως και ο Ταραντίνο, απογειώνει τις επιρροές σε ένα δικό του έργο, και το «Όλα για τη μητέρα μου», αναμφίβολα με ένα φόρτωμα στην πλοκή που ισορροπεί στο τσακ, δεν διατρέχει μόνο πολύχρωμα είδη και οικείες εικόνες, αλλά μιλάει σοβαρά και βαθιά για μια γενιά που μέτρησε αθώους νεκρούς από το AIDS, οργίστηκε, θρήνησε, αναρωτήθηκε για την πίστη και την κοινωνία, και στο ενδιάμεσο βασανίστηκε από άδικες ενοχές.

Όλα για την μητέρα μου Facebook Twitter
Το να περιοριστεί ο θεατής στην γκέι και γυναικεία θεματολογία είναι ευγενική υποτίμηση του επιτεύγματος του Ισπανού δημιουργού.

Ωστόσο το κάνει αγγίζοντας, όχι τέμνοντας ή χαϊδεύοντας, σαν τον Τζορτζ Κιούκορ, αν μπορούσε να κάνει την ταινία της απόλυτης αρεσκείας του και να μιλήσει ανοιχτά. Είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του Αλμοδόβαρ για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.

Η ταινία σάρωσε όλα τα βραβεία της σεζόν 1999-2000, από τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, Bafta και Χρυσή Σφαίρα, μέχρι τα Goya καλύτερης ταινίας. Μόνο οι Κάννες, και ειδικά ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, είχαν άλλα στο μυαλό τους, και πιο συγκεκριμένα τη «Ροζέτα» των Νταρντέν και το «Humanite» του Μπρινό Ντιμόν, αφήνοντας μόνο το βραβείο σκηνοθεσίας στον Ισπανό – το ότι, μετά από τόσες συμμετοχές στο επίσημο διαγωνιστικό, ο Αλμοδόβαρ δεν έχει Χρυσό Φοίνικα, ισούται με ποινικό αδίκημα!

Η ταινία «Όλα για τη μητέρα μου» επανακυκλοφορεί στις αίθουσες από την Πέμπτη 25/7.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ