Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη Facebook Twitter
Σαν την Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω. Φωτ.: EUROKINISSI
0


Η ΣΕΙΡΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΛΗΞΕΙ ακόμα, αλλά μοιάζει σα να είδαμε το –πάντα εξαιρετικά κρίσιμο στην επίλυση της πλοκής– προτελευταίο επεισόδιο. Αναμένεται με σχετική αγωνία το φινάλε που σίγουρα θα περιλαμβάνει απρόσμενες κλιμακώσεις και ανατροπές και ίσως την «αναπάντεχη» επιστροφή επιφανών χαρακτήρων από προηγούμενους κύκλους. Η μέχρι τώρα διαδρομή του Στέφανου Κασσελάκη στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και στο πολιτικό προσκήνιο γενικά, δεν μοιάζει όμως τόσο με κύκλο δραματικής σειράς, αλλά με τηλεοπτικό ριάλιτι, επιβεβαιώνοντας πανηγυρικά ένα από τα πιο συντριπτικά κλισέ της σύγχρονης, μετα-τραμπικής πολιτικολογίας.

Πέρα από τις αναμετρήσεις, τις κόντρες, τις συστάσεις και διασπάσεις συμμαχιών, τις πισώπλατες μαχαιριές, την συντήρηση μιας διαρκούς μανούρας, υπήρχαν επίσης στιγμές –στα πιο αυστηρά και βλοσυρά του, όπως όταν επιχειρούσε να επιδείξει εσωκομματική πυγμή– που  έμοιαζε να ενσαρκώνει το απόλυτο κλισέ της reality τηλεόρασης, όπως αρθρώθηκε για πρώτη φορά στην αυγή του αμερικανικού Survivor πριν από καμιά εικοσαετία πλέον: «Δεν είμαι εδώ για να κάνω φίλους, είμαι εδώ για να κερδίσω».

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως.

Και χθες, μετά την επεισοδιακή καθαίρεσή του, ξεκίνησε την ομιλία του με μια φράση που θα μπορούσε να προέρχεται απευθείας από το πιο τυπικό ριάλιτι: «Είμαι λυτρωμένος διότι είδαν όλοι οι πολίτες τη μομφή που ζω από την πρώτη μέρα που ψηφίστηκα». Σαν τη Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ (και μέχρι προχθές σχεδόν, άγνωστος τοις πάσι) τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω.  

Το πρόβλημα με τα ριάλιτι είναι ότι πολλοί τα παρακολουθούν –φανατικά συχνά– αλλά κανείς σχεδόν δεν τα σέβεται. Και ακόμα λιγότερο τους παίχτες, ειδικά τους πιο προβεβλημένους. Το όργιο χειραγώγησης, υστεροβουλίας και τοξικότητας που χαρακτηρίζει την υφή αυτών των εκπομπών κερδίζει την προσοχή αλλά όχι την υποστήριξη. Παρότι σημαίνουν το ίδιο πράγμα, η πραγματικότητα παραμένει πιο ισχυρή από ένα ριάλιτι, ακόμα κι από το πιο δημοφιλές.

Ούτε όμως και το έντονο (και αλύπητο) επικοινωνιακό υπόδειγμα που εισήγαγε στην πολιτική ζωή, φαίνεται να καθιερώνεται, αν και αυτό μένει να αποδειχτεί. Το rebranding που επιχείρησε (ένα πρότζεκτ που μετέφερε την μακάβρια αύρα του θνησιγενούς εξαρχής) μοιάζει, εκ του αποτελέσματος, καταστροφικό, σαν αποτυχημένο reboot μιας παλιότερης δημοφιλούς σειράς. Τα πολύτιμα συστατικά –η εμφάνιση, η άνεση, η λάμψη, η φωτογένεια, ο «γκλάμορους» γάμος– δεν αρκούν από μόνα τους. Απαιτείται μια ιδανική σύνθεσή τους και μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Ούτε στην μαζική ψυχαγωγία ούτε στην πολιτική.

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως (πότε θα σταματήσει αυτή η φαιδρά ολοκληρωτική παράδοση, ειδικά σε τόσο στημένες και εθιμοτυπικές εκδηλώσεις όπως η ομιλία του ΠΘ στη ΔΕΘ;) σα να μέμφεται κι εκείνος, όχι τον κ. Κασελάκη προσωπικά, αλλά οποιαδήποτε απόπειρα αμφισβήτησής του.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ