«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»

«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι» Facebook Twitter
Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκεί όπου το click-bait τρέχει σαν γάργαρο, ολύμπιο νερό, μια νέα μόδα έχει ανατείλει. Μιλάμε για «μεσαίου» διαμετρήματος σάιτ που φλερτάρουν με το lifestyle και τον τρόμο: βάζουν θέματα για «πολύνεκρη τραγωδία» με φωτό ένα μισόσβηστο κερί ή τίτλους όπως «Πάγωσαν οι γιατροί με αυτό που είδαν όταν άνοιξαν την πόρτα» και «Όλοι τη συζητούσαν. Μεγάλο σούσουρο με τη Χ.» ή προειδοποιήσεις από σεισμολόγους για «Ακραίο σεισμό που θα χτυπήσει την Ελλάδα» και μετεωρολόγους για χιόνια που θα μας καταστρέψουν («Κανείς δεν το περίμενε ότι θα γινόταν πάλι αυτό!») αλλά και διάφορα νέα όπως «Υπέρογκο πρόστιμο σε τεχνίτρια νυχιών που δούλευε από το σαλόνι της». Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. 

Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όλο αυτό ξεκίνησε με τη Δανάη Μπάρκα. Παραθέτω εδώ ελάχιστους από τους εκατοντάδες τίτλους που βρήκα: «Έπιασε το λάστιχο, ξάπλωσε και τρελάθηκε η γειτονιά: H Δανάη Μπάρκα ξετρέλανε άντρες και γυναίκες» / «Κι από κορμί… λαμπάδα: Η Δανάη Μπάρκα κάνει κατακόρυφο μόνο με το μαγιό της» / «Πέταξε τα σέξι ρούχα, “λιώνει” στο γυμναστήριο με 39 βαθμούς θερμοκρασία» / «Την κοιτούσαν οι γείτονες να κάνει ακροβατικά στην ταράτσα: Σούσουρο με τα κόλπα της» / «Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»: Αποθεώθηκε η Δανάη». Πρόκειται για μια μοναδική ελληνική πατέντα, τίτλους εξωφρενικά κολακευτικούς για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, φτιαγμένους στην πραγματικότητα για να προκαλέσουν την απορία, το γέλιο ή τον χλευασμό προκειμένου όχι μόνο να διαβάσει κανείς αλλά και να σχολιάσει στο Facebook. Τα σχόλια από κάτω δεν αποτελούν έκπληξη για οποιονδήποτε γνωρίζει πώς λειτουργεί το ελληνικό ίντερνετ. Απ’ ό,τι φαίνεται, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή: οποιοσδήποτε τολμάει να μη μοιάζει με μοντέλο και εκτίθεται στις κάμερες αποτελεί πλέον στόχο. Το τελευταίο θύμα θαυμασμού είναι η Έλενα Τοπαλίδου. «Πραγματική καλλονή: Η Έλενα Τοπαλίδου χόρεψε στο μαγαζί και τους άφησε όλους άφωνους» / «Μοναδική ομορφιά: Ποιος ηθοποιός χώρισε από τη φυσική καλλονή γυναίκα του;».

Δεν είναι πως το ελληνικό ίντερνετ δεν ειδικεύεται στο click-bait. Αλίμονο! Αλλά αυτή η πατέντα κανιβαλισμού είναι μάλλον ένας καινούργιος πάτος. Πιθανώς όλο αυτό να οφείλεται στην κατακόρυφη πτώση της βασικής πηγής traffic όλων αυτών των σάιτ, του Facebook, καθώς η Ελλάδα ακολουθεί, έστω και με καθυστέρηση, τις διεθνείς τάσεις. Σύμφωνα με την έρευνα της ΔιαΝΕΟσις «Οι ψηφιακές ειδήσεις στην Ελλάδα το 2024», η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση το Facebook έχει πέσει από το 68% το 2016 στο 44% σήμερα. Στις δε νέες ηλικίες (18-24) η πτώση είναι κατακόρυφη από 75% σε 13%. Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όχι πως το ελληνικό ίντερνετ χρειάζεται βοήθεια για να κανιβαλίσει. Πριν από μερικά χρόνια αγαπημένο τρικ των κίτρινων ελληνικών σάιτ ήταν να δημοσιεύουν ειδήσεις θανάτου με ανθρώπους που είχαν το ίδιο ονοματεπώνυμο με σταρ του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος. «Σοκ: Πέθανε ο Γιώργος Παπαδάκης» (όπου ο Γιώργος Παπαδάκης ήταν κάποιος βοσκός στη Φθιώτιδα), «Έσβησε η Άντζελα Δημητρίου» (όπου η άτυχη γυναίκα ήταν π.χ. λογίστρια στη Θεσσαλονίκη). Κάποια στιγμή το κοινό κατάλαβε τι συνέβαινε, σταμάτησε να διαβάζει αυτές τις ειδήσεις και το φαινόμενο σταμάτησε, μέχρι να βγει το επόμενο έξυπνο τρικ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Στήλες / Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Οι τίτλοι της ελληνικής ενημέρωσης συχνά κρύβουν μέσα τους εμπάθεια, ρατσισμό, επίκριση και βία με τόσο εύσχημο τρόπο που πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτός από μία μεγάλη μερίδα αναγνωστών.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΡΙΜΑΝΑΚΗ
«Είμαι στο villain era μου!»

Οπτική Γωνία / «Είμαι στο villain era μου!»

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τσίπρας, ο νέος Βούδας

Ακροβατώντας / Τσίπρας, ο νέος Βούδας

To μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης που φέρει ο Αλέξη Τσίπρας αφορά τον τρόπο που διαχειρίστηκε την κυβέρνηση, τις επιλογές του στα συνέδρια, οπότε δινόταν το δικαίωμα σε κάθε περαστικό από την Κουμουνδούρου, έναντι δύο ευρώ, να επιλέγει τον πρόεδρο του ΣYΡΙΖΑ, αλλά και το πώς πορεύτηκε, δημιουργώντας ένα εντελώς αρχηγικό κόμμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Ο Δούκας, ο Μιτεράν και ένας σκιτσογράφος στο στόχαστρο μιας προεκλογικής κομματικής καμπάνιας

Βασιλική Σιούτη / Ο Δούκας, ο Μιτεράν και ένας σκιτσογράφος στο στόχαστρο μιας προεκλογικής κομματικής καμπάνιας

Μια ανακοίνωση του Χάρη Δούκα χθες κατά του Νίκου Ανδρουλάκη πυροδότησε το συγκρατημένο κλίμα που υπήρχε ως τότε και ξεκίνησε μια αλυσίδα κατηγοριών και καταγγελιών. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πόσο πιθανή είναι μια γενικότερη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή;

Διεθνή / Πόσο πιθανή είναι μια γενικότερη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή;

Η στρατηγική του Ισραήλ, η απειλή της Χεζμπολάχ και οι συνέπειες για την Ελλάδα και την Κύπρο από την κλιμάκωση των συγκρούσεων. Ο δημοσιογράφος, συγγραφέας και διευθυντής του ιστότοπου SLpress.gr, Σταύρος Λυγερός, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ