«Είμαι στο villain era μου!»

«Είμαι στο villain era μου!» Facebook Twitter
Η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ άκουσα από κοντά κάτι που μέχρι τότε είχα δει μόνο ως meme απ’ την Αμερική. Ένας γνωστός, σε μια παρέα, ανακοίνωσε στους υπόλοιπους πως βρίσκεται στο villain era του. Μετά από τρεις μέρες, το άκουσα ξανά από μια κοριτσοπαρέα στο διπλανό τραπέζι. Μια εικοσάχρονη έλεγε στις φίλες της, αρκετά σοβαρά και σχολιάζοντας, υπέθεσα, κάποια που ήταν απούσα: «Καλά ρε, αυτή βρίσκεται στο villain era της».

Όταν λέει κανείς «είμαι στο villain era μου» εννοεί πως έχει περάσει σε μια φάση της ζωής του που θα ήθελε να συμπεριφέρεται αν όχι ακριβώς σαν κακός ταινιών, σαν κάποιος που δεν νοιάζεται για τις επιπτώσεις που έχουν οι πράξεις του στους άλλους. Ο «villain» της υπόθεσης βάζει τον εαυτό του μπροστά, κάνει ό,τι γουστάρει, αδιαφορεί για τους άλλους (τους οποίους ίσως ν’ απογοητεύσει, να θυμώσει ή να πληγώσει) και δεν δίνει λόγο σε κανέναν.

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ ή ένα coping mechanism, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.

Λέμε τις ιστορίες μας, δηλώνοντας πως το πράγμα πάει για «brat summer» ή «white boy summer» ή εξηγώντας πως πλέον είμαστε villains, εγωιστές και αυτάρεσκοι (μα μ’ έναν σέξι τρόπο), και συνεχίζουμε να πληγώνουμε τους γύρω μας, συχνά μόνο και μόνο επειδή έχουμε πληγωθεί πρώτα εμείς.

Σε αυτό το πλαίσιο (το οποίο βασίζεται, σε μεγάλο βαθμό, στην παντοκυριαρχία των social media) το άτομο δεν μπορεί να πάψει να κρώζει «εγώ! εγώ! εγώ! εγώ!». Οτιδήποτε εξωτερικό, όπως για παράδειγμα η φύση, οι άλλοι άνθρωποι ή η Ιστορία, αντιμετωπίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: ως ένα εξάρτημα του εαυτού, ως μια πτυχή ή τροπικότητά του, ως μία ακόμα στάση στις άκρως προσωπικές (στις πραγματικά ασφυκτικές!) ιστορίες μας.

Η πολιτική, για παράδειγμα, τείνει να εμφανίζεται με αμιγώς εγωκεντρικούς όρους: η εξωτερική πραγματικότητα των συγκρούσεων και των διεκδικήσεων υποσκιάζεται από την εμπειρία της ανισότητας (ως πολιτική πτυχή του Εαυτού-ως-καταπιεζόμενου) και την εμπειρία της ενοχής (ως πολιτική πτυχή του Εαυτού-ως-καταπιεστή). Φυσικά, η ανάλυση του τρόπου με τον οποίο οι προσωπικές μας ζωές είναι φορείς της εξουσίας είναι μια απολύτως δόκιμη και απαραίτητη διαδικασία. Όταν, όμως, η πολιτική μας ενασχόληση εξαντλείται σε αυτό, τότε βρισκόμαστε πολύ κοντά σε μια νεοφιλελεύθερη λογική καταναλωτικού ναρκισσισμού.

Πρόκειται για μια παράδοξη αντιστροφή των όρων της «αφηγηματοποίησης» (narrativization), δηλαδή της διαδικασίας μέσω της οποίας οι άνθρωποι υφαίνουν ιστορίες που δίνουν νόημα στα όσα αυτοί βιώνουν. Παλιότερα, βρίσκαμε νόημα στο να ανάγουμε τις θραυσματικές μας στιγμές σε κάποιο ευρύτερο πλαίσιο (θρησκεία, ιστορία, ιδεολογία), το οποίο τις εξηγούσε και τις έκανε αφήγηση.

Μετά την κατάρρευση των μεγάλων ιδεολογιών και τη (σχετική) χρεοκοπία της θρησκείας στη Δύση, ο άνθρωπος έπαψε ν’ αντιλαμβάνεται το «εγώ» του με βάση αυτά τα γενικά σχήματα και άρχισε να βλέπει τα τελευταία μονάχα ως πλευρές του ατομικού του βίου. Σίγουρα, η αποδέσμευση από τα ολοκληρωτικά αφηγήματα είναι απελευθερωτική (κάποτε την έβλεπα με καθαρή γοητεία). Ανησυχώ, όμως, πως μαζί με τη βαθιά πίστη μας σ’ αυτές τις αφηγήσεις χάσαμε και τη δυνατότητά να ερμηνεύουμε το παρόν, να βλέπουμε λίγο έξω από το εγώ και να καταλαβαίνουμε ότι το προσωπικό μας βίωμα είναι κομμάτι ενός μωσαϊκού στο οποίο η φύση, η Ιστορία, η νόηση και η τεχνική παίζουν ή χορεύουν, κονταροχτυπιούνται.

Έτσι, πλάθουμε μικρές και εύτακτες αφηγήσεις για τους εαυτούς μας, οι οποίες αδυνατούν ν’ αντιληφθούν τους άλλους. Συνήθως, όταν «ο άλλος» εμφανίζεται σ’ αυτές τις φαντασιώσεις, λαμβάνει τον ρόλο του «Άλλου», μιας σκιάς ή μιας αφαίρεσης που φαίνεται ακόμα πιο γλαφυρή ακριβώς επειδή δεν έχει σάρκα και οστά.

Λέμε, λοιπόν, τις ιστορίες μας, δηλώνοντας πως το πράγμα πάει για «brat summer» ή «white boy summer» (ναι, στην Αμερική ακούστηκε κι αυτό) ή εξηγώντας πως πλέον είμαστε villains, εγωιστές και αυτάρεσκοι (μα μ’ έναν σέξι τρόπο), και συνεχίζουμε να πληγώνουμε τους γύρω μας, συχνά μόνο και μόνο επειδή έχουμε πληγωθεί πρώτα εμείς.

Ένας τελευταίος παράγοντας που ίσως σχετίζεται με αυτή μας την τάση είναι η ψυχολογικοποίηση της καθημερινής ζωής. Δεν αναφέρομαι στην ψυχανάλυση και σε κάποιες μορφές συστημικής, υπαρξιακής ή δυναμικής ψυχοθεραπείας, μα στην κυρίαρχη τάση συμβουλευτικής, self help ή/και γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας που ευαγγελίζεται τα όρια, την απομάκρυνση της τοξικότητας και τον εαυτό ως προτεραιότητα.

Σ’ ένα πολύ ωραίο κείμενο, η Βίβιαν Στεργίου έχει μιλήσει γι’ αυτή μας την τάση να επαναλαμβάνουμε τετριμμένα mantra όπως «τα πάντα είσαι εσύ» και «δεν χρειάζεται να βάζεις τις ανάγκες σου σε δεύτερη μοίρα». Όλα αυτά μου φαίνονται εξεχόντως «villain era-ίστικα» – δηλαδή νεοφιλελεύθερα, ρηχά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ρεπορτάζ / Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου ξεκινούν από την Περιφέρεια Αττικής έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε ένα τμήμα του Ιλισού. Εξαιτίας των παρεμβάσεων, που είναι πράγματι αναγκαίες, θα γκρεμιστεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος μια πέτρινη πεντάτοξη γέφυρα, η μοναδική στην Αττική.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ