Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση

Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Untitled (from Cocksucker Blues). 1972. Gelatin silver print, 8 × 9 15/16″ (20.3 × 25.2 cm). The June Leaf and Robert Frank Foundation. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
0

Το 1960, ο Ρόμπερτ Φρανκ δημοσίευσε ένα μικρό λεύκωμα 83 φωτογραφιών με τίτλο «The Americans», το οποίο παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά έργα από τότε που εφευρέθηκε το μέσο της φωτογραφίας στα μέσα του 19ου αιώνα. Το βιβλίο προέκυψε από περίπου 27.000 εικόνες που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια ενός διετούς ταξιδιού ανά την αμερικανική επικράτεια αποτυπώνοντας τις Ηνωμένες Πολιτείες ως ένα έθνος με βαθιές ταξικές και φυλετικές διαιρέσεις – ανήσυχο, επιφυλακτικό και καχύποπτο. Οι άνθρωποι στις φωτογραφίες του μοιάζουν χαμένοι ή θυμωμένοι, αβέβαιοι για τα βήματά τους στις τεχνολογικές, πολιτισμικές και πολιτικές αλλαγές της νεωτερικότητας.

Το «The Americans» συνδύαζε την απόκοσμη ειλικρίνεια της φωτογραφίας δρόμου με μια αυστηρή φωτογραφική τεχνική και μια λεπτή οργάνωση σε κεφάλαια και θέματα, με κάθε φωτογραφία να απηχεί, να προμηνύει ή να ανατρέπει τις διπλανές της. Δεν ήταν ένα άμεσο σουξέ, αλλά ένας αργός θρίαμβος και καθώς η δεκαετία του '60 κυλούσε, κάθε φωτογράφος στην Αμερική ήθελε να γίνει ο Ρόμπερτ Φρανκ –  εκτός από τον ίδιο τον Φρανκ, ο οποίος αντιπαθούσε τη δημοσιότητα, τη φήμη και τους λεονταρισμούς.

Και τότε συνέβη μια περίεργη καλλιτεχνική μεταστροφή, καθώς ο Φρανκ σχεδόν αποκήρυξε το βιβλίο και απομακρύνθηκε από το είδος της φωτογραφίας που τον είχε κάνει διάσημο. Αποφάσισε να διερευνήσει τις δυνατότητες τον κινηματογράφο, ευθυγραμμίστηκε με τους Beats, συμπεριλαμβανομένου του Τζακ Κέρουακ (ο οποίος είχε γράψει την εισαγωγή στο «The Americans» όταν αυτό εκδόθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες) και έστρεψε την κάμερά του όλο και περισσότερο προς ένα εσωτερικό σύμπαν, εξερευνώντας μια ζωή που γινόταν όλο και πιο μικρή, πιο απομακρυσμένη και πιο στοιχειωμένη από το μυστήριο της θνητότητας και το αναπόφευκτο του θανάτου.

Μέχρι τη στιγμή που δημοσιεύτηκε το «The Americans», ο Ρόμπερτ Φρανκ ένιωθε να περιορίζεται από την ακίνητη εικόνα, λαχταρώντας την αυτοσχεδιαστική και εξερευνητική δύναμη του κινηματογράφου, και όταν επέστρεψε στην φωτογραφία, συχνά χρησιμοποιούσε τεχνικές μοντάζ, κολάζ και επικάλυψης, εμπνευσμένες από την εμπειρία του με την κινούμενη εικόνα.

Η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης με τίτλο «Life Dances On: Robert Frank in Dialogue», επικεντρώνεται στο έργο που δημιούργησε ο Φρανκ μετά το «The Americans», συμπεριλαμβάνοντας σε μια παράλληλη έκθεση, το «Robert Frank's Scrapbook Footage», έναν θησαυρό από αθέατες ταινίες που βρέθηκαν μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη το 2019. Παραδόξως, πρόκειται για την πρώτη του ατομική έκθεση στο MoMA.

Η έκθεση εξετάζει το αινιγματικό μεταγενέστερο έργο του Φρανκ, ακολουθώντας τις αυτοβιογραφικές προτροπές του ίδιου του καλλιτέχνη. Μέχρι τη στιγμή που δημοσιεύτηκε το «The Americans», ο Ρόμπερτ Φρανκ ένιωθε να περιορίζεται από την ακίνητη εικόνα, λαχταρώντας την αυτοσχεδιαστική και εξερευνητική δύναμη του κινηματογράφου, και όταν επέστρεψε στην φωτογραφία, συχνά χρησιμοποιούσε τεχνικές μοντάζ, κολάζ και επικάλυψης, εμπνευσμένες από την εμπειρία του με την κινούμενη εικόνα.

Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Πορτρέτο του Ρόμπερτ Φρανκ.

Ο Φρανκ έβρισκε πιο ικανοποιητική τη συνεργασία από τη μοναχική εργασία και τόνιζε την ρομαντική διάσταση της σχέσης του με τη φωτογραφία: «Την αγαπούσα, ξόδευα όλο το ταλέντα μου σ’ εκείνη, της ήμουν αφοσιωμένος – αλλά όταν ήρθε η επιτυχία και η καταξίωση, τότε ήταν καιρός να ψάξω για άλλη ερωμένη ή σύζυγο». Στην πραγματική ζωή, ο Φρανκ παντρεύτηκε δύο φορές και απέκτησε δύο παιδιά, τα οποία πέθαναν με τραγικό τρόπο – αλλά ως καλλιτέχνης, θα μπορούσε να πει κανείς ότι έφυγε από το σπίτι του μια μέρα και δεν επέστρεψε ποτέ.

Συχνά στο κινηματογραφικό έργο του, η κάμερα μιμείται το μάτι ενός φωτογράφου δρόμου, αναζητώντας ένα σημείο ενδιαφέροντος, ένα μοτίβο, ένα κέντρο δράσης. Στο υλικό μιας αντιπολεμικής διαδήλωσης στη Νέα Υόρκη το 1972, η κάμερά του κινείται δεξιά κι αριστερά, εστιάζει και μετά απομακρύνεται, μιμούμενη τον τρόπο με τον οποίο τα μάτια μας επεξεργάζονται τα οπτικά δεδομένα. Δεν πρόκειται για ένα βλέμμα που παρατηρεί τον κόσμο, αλλά για ένα βλέμμα που βρίσκεται μέσα στον κόσμο.

Οι συνεργασίες του με τον Γκίνσμπεργκ, το ακυκλοφόρητο ντοκιμαντέρ του για τους Rolling Stones και τα εξώφυλλα δίσκων του για περιθωριακά συγκροτήματα όπως οι New Lost City Ramblers υποδηλώνουν μια ανεπαίσθητη αλλά κρίσιμη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο σχετιζόταν με τον κόσμο ως καλλιτέχνης. Ο Ρόμπερτ Φρανκ είχε κουραστεί να στέκεται μακριά από τον κόσμο και να τον παρατηρεί, όπως υποτίθεται ότι κάνουν οι καλοί φωτογράφοι. Πλέον ενδιαφερόταν περισσότερο για τις πρώτες σκέψεις παρά για τις τελευταίες. 

Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. From the Bus, New York. 1958. Gelatin silver print, 13 15/16 × 13 1/4″ (35.4 × 33.7 cm). National Gallery of Art, Washington, DC. Robert Frank Collection, Robert B. Menschel Fund. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Jack Kerouac. 1959. Gelatin silver print, 10 ⅞ x 8 5/16” (27.7 x 21.1 cm). National Gallery of Art, Washington, DC. Robert Frank Collection, Gift of Robert Frank. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Marvin Israel and Raoul Hague, Woodstock, New York. 1962. Gelatin silver print, 11 1/8 × 16 7/8″ (28.3 × 42.8 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of the artist. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Cocksucker Blues. 1972. Gelatin silver print, 19 7/8 × 15 7/8″ (50.5 × 40.3 cm). The June Leaf and Robert Frank Foundation. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Sick of Goodby’s. 1978. Gelatin silver print, 21 15/16 × 12 11/16″ (55.8 × 32.3 cm). The Museum of Modern Art, New York. Purchase. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank, Look Out for Hope, Mabou—New York City. 1979. Gelatin silver print, 23 3/4 × 19 7/8″ (60.3 × 50.5 cm). The Museum of Modern Art, New York. Promised gift of Michael Jesselson. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Πορτρέτο του Τζέιμς Μπόλντουιν από τον Ρόμπερτ Φρανκ, μέσα δεκαετίας του '60. Robert Frank. James Baldwin. c. 1963. Gelatin silver print, 13 15/16 × 9 13/16″ (35.4 × 24.9 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of the artist. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation
Ο Ρόμπερτ Φρανκ δεν άντεχε την επιτυχία και την καταξίωση Facebook Twitter
Robert Frank. Mabou Winter Footage. 1977. Gelatin silver print, 23 11/16 × 14 3/4″ (60.1 × 37.5 cm). The Museum of Modern Art, New York. Acquired by exchange with the artist. © 2024 The June Leaf and Robert Frank Foundation

Robert Frank x Steidl

Με στοιχεία από The Washington Post

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ