Όταν το ραπ συνάντησε τον σκληρό ήχο

ΕΠΕΞ Όταν το ραπ συνάντησε τον σκληρό ήχο Facebook Twitter
Και αν κάναμε το ραπ μεταλλικό; Αυτή φαντάζομαι ήταν η σκέψη του Jonathan Davis και της παρέας του, όταν στις αρχές της δεκαετίας ηχογραφούσαν το ντεμπούτο των Korn.
0


ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΕΟΝ «Low Bap Documentary», το οποίο προλόγιζε, ο Νικήτας Κλιντ είχε δώσει τον πιο σαφή ορισμό του ραπ − τουλάχιστον για εκείνη την περίοδο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το ραπ δεν είναι μουσική, αλλά τρόπος να κάνεις μουσική. Μπορεί πλέον να έχει διαψευσθεί ως ορισμός πολλές φορές, καθώς η αυθεντική σύνθεση και από τους ίδιους τους beatmakers −και όχι μόνο από μπάντες σαν τους The Roots− διεκδικεί τη θέση της δίπλα στην κατεξοχήν τεχνική του είδους, το sampling, παρ’ όλα αυτά είναι μια ρήση που παραμένει επίκαιρη με τον τρόπο της.

Παραμένει επίκαιρη γιατί το ραπ δεν σταμάτησε να διεκδικεί τον ρόλο του ως μεγάλης μουσικής και πολιτισμικής «ομπρέλας» που από κάτω της χωράει κάθε ήχο, κάθε έκφανση, κάθε προσέγγιση, την οποία μεταπλάθει και στην οποία δίνει νέο χαρακτήρα. Το ίδιο έκανε και με τη μαύρη μουσική και ειδικότερα με το funk αλλά και τη soul, τα οποία την περίοδο που γεννήθηκε και αναπτύχθηκε το ραπ είχαν εν πολλοίς αντικατασταθεί από την disco και μάλιστα μια disco που δεν κρατούσε τον μαύρο χαρακτήρα της, όπως όταν πρωτοξεκίνησε (και εκφραζόταν μέσα από το Soul Train λ.χ.), αλλά μια «εξευγενισμένη» μορφή της, μια μορφή που είχε δεχθεί την απαραίτητη βιομηχανική «λεύκανση», ώστε να φύγουν από πάνω της τα «μιαρά» χαρακτηριστικά της έκφρασης του περιθωρίου και του γκέτο.

Το ραπ πλέον είναι όχι απλώς εδραιωμένο, αλλά περνάει την κατεξοχήν χρυσή δεκαετία του, γεγονός που δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο το υπόλοιπο μουσικό οικοσύστημα. 

Αυτήν τη μουσική παράδοση έσωσε το ραπ μέσω του sampling. Επικαιροποίησε ξανά κάθε ήχο της μαύρης δημιουργίας, από το funk μέχρι την jazz, ξαναέκανε τον ήχο επικίνδυνο και τον επανέφερε με το έτσι θέλω στο προσκήνιο, σημειώνοντας μια από τις σημαντικότερες πολιτικές και πολιτιστικές νίκες της μαύρης Αμερικής, κάνοντας ποπ κουλτούρα τις ιστορίες των γκέτο, των ανθρώπων που ζούσαν και ζουν υπό καθεστώς εξαίρεσης, ξεστρώνοντας το χαλί κάτω από το οποίο έκρυβε τη συστημική της βρόμα η αυτοκρατορία.

ΕΠΕΞ Όταν το ραπ συνάντησε τον σκληρό ήχο Facebook Twitter
Tην ιδέα να γίνει το ραπ κιθαριστικό την είχαν εισαγάγει και άλλες μπάντες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους Rage Against the Machine.

Φτάνοντας στη δεκαετία του ’90, πολλοί κάνουν λόγο −ανάμεσά τους κι εγώ− για την τελευταία χρυσή δεκαετία της μουσικής. Όχι πως σταμάτησε έκτοτε να βγαίνει καλή ή σπουδαία μουσική, αλλά με την έννοια ότι σταμάτησαν οι εμβληματικοί, generational καλλιτέχνες (κάτι που πάλι το αναίρεσε το ραπ στη δεκαετία των ’10s, αλλά αυτό είναι θέμα για επόμενο άρθρο). Το ραπ πλέον είναι όχι απλώς εδραιωμένο, αλλά περνάει την κατεξοχήν χρυσή δεκαετία του, γεγονός που δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο το υπόλοιπο μουσικό οικοσύστημα. 

Βέβαια, όσο για τους οπαδούς της συγκεκριμένης κουλτούρας τα ’90s είναι μια δεκαετία-σταθμός, άλλο τόσο είναι μια δεκαετία που διχάζει μέχρι και σήμερα τους −πάντα λατρεμένα γκρινιάρηδες− μεταλάδες. Είναι η δεκαετία που ακολούθησε τη μεγάλη δεκαετία του μέταλ, τα ’80s, και ως κουλτούρα το μέταλ είναι πλέον εξίσου διαδεδομένο στη νεολαία με το ραπ. Εκεί είναι που αρχίζουν οι ευθείες να τέμνονται. Όσο τσακώνονταν για το αν ο ήχος του Σιάτλ, το grunge, καταστρέφει ή όχι το μέταλ, μια νέα γενιά μεταλάδων άρχισε να αναδύεται, η οποία όχι απλώς είναι εξοικειωμένη με το ραπ, αλλά είναι παράλληλο κτήμα της. Και κάπως έτσι, συνήθως, δημιουργούνται τα όμορφα. 

Μολονότι την ιδέα να γίνει το ραπ κιθαριστικό την είχαν εισαγάγει και άλλες μπάντες, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τους Rage Against the Machine και τους πρώιμους Red Hot Chili Peppers, υπήρξε μια ακόμα πιο ριζοσπαστική φαντασίωση. 

Και αν κάναμε το ραπ μεταλλικό; Αυτή φαντάζομαι ήταν η σκέψη του Jonathan Davis και της παρέας του, όταν στις αρχές της δεκαετίας ηχογραφούσαν το ντεμπούτο των Korn, εγκαινιάζοντας μια νέα πτυχή για το μέταλ, το nu, και κυοφορώντας ταυτόχρονα εν αγνοία τους μια ολόκληρη γενιά από σπουδαίες μπάντες, που αποτέλεσαν και αποτελούν το amuse bouche στον σκληρό ήχο για χιλιάδες νέους. Οι Korn όμως δεν ανακάλυψαν ακριβώς τον τροχό. Γιατί από τη δεκαετία του ’80 υπήρχαν ράπερ που πάλι φαντάζομαι ότι σκέφτονταν «κι αν βάζαμε beat στις κιθάρες;».

Όταν το ραπ συνάντησε τον σκληρό ήχο Facebook Twitter
Οι πάνκηδες Beastie Boys, που αγάπησαν το ραπ με τον αγνότερο τρόπο.

Από τους πάνκηδες Beastie Boys, που αγάπησαν το ραπ με τον αγνότερο τρόπο, στους πατέρες του σκληροπυρηνικού ραπ Run DMC, που δεν έκρυψαν δευτερόλεπτο το πάθος τους για το rock ‘n’ roll, βλέπουμε πως οι δύο κουλτούρες, οι δύο μουσικές ναυαρχίδες, αυτές του ραπ και του σκληρού ήχου, συμπορεύονται σχεδόν από τα γεννοφάσκια τους. Αυτό είναι ένα συνοπτικό αφιέρωμα σε 10+1 σημαντικούς σταθμούς αυτής της δημιουργικότατης φιλίας, η οποία ευθύνεται για πολλά και πολυσέλιδα κεφάλαια στο εξίσου μακροσκελές βιβλίο της ιστορίας της μουσικής.

1.

Korn - Wicked Feat. Chino Moreno

Korn - Wicked Feat. Chino Moreno

Ο Ice Cube είναι ο αγαπημένος μου ράπερ και οι Korn η αγαπημένη μου (nu) μέταλ μπάντα. Αν και δεν θα αναλωθώ στο να παραθέτω τις ήδη γνωστές nu metal μπάντες, δεν θα μπορούσα να μην ξεκινήσω με αυτούς τους δύο, πόσο μάλλον όταν στο μιξ μπαίνει και ο frontman των Deftones. Στο νούμερο 2 θα δούμε ραπ διασκευή σε ροκ κομμάτι, αλλά πόσες φορές έχουμε δει μέταλ διασκευή σε ραπ κομμάτι;

Εδώ λοιπόν έχουμε μια τέτοια περίπτωση, όπου οι Korn παρέα με τον Chino διασκευάζουν ένα κλασικό σινγκλ του Ice Cube από το «The Predator» (1992), για τον δεύτερο δίσκο τους, το «Life Is Peachy» (1996). Βέβαια, η σχέση μεταξύ της μπάντας και του ράπερ δεν περιορίζεται απλώς σε μια διασκευή, καθώς ο κύριος στιχουργός των NWA θα συμμετάσχει και στον τρίτο δίσκο τους, το «Follow The Leader» (1998), ενώ την ίδια χρονιά θα συμμετάσχουν στον πέμπτο δίσκο του ράπερ, το «War & Peace Vol. 1».

2.

Run DMC - Walk This Way Feat. Aerosmith

Run DMC - Walk This Way Feat. Aerosmith 

Το «Walk This Way» είναι από τα single που συνέβαλαν στο να χτιστεί ο μύθος των Aerosmith τη δεκαετία του ’70, ένα απίστευτο σινγκλ για έναν τρομερό δίσκο («Toys In The Attic», 1975). Τι γίνεται όμως όταν μια δεκαετία μετά κάτι χιπχοπάδες από το Queens αποφασίζουν να το διασκευάσουν, ανεβαίνοντας στα chart ψηλότερα από το πρωτότυπο, ωθώντας την μπάντα σε ακόμα μεγαλύτερο ύψος και από τα ’70s, και εξασφαλίζοντάς της μια θέση στο hall of fame του rock ‘n’ roll;

Αυτή είναι η δυναμική του ραπ, ή μάλλον, αυτή είναι η παραγωγική δυναμική που σφυρηλατείται όταν καλλιτέχνες με το κάπα κεφάλαιο συνεργάζονται. Σε κάθε περίπτωση, το να ακούς τον Steven Tyler στα ντραμς του Jam Master Jay είναι μοναδική εμπειρία. Rick Rubin, σε ευχαριστούμε. 

3.

Cypress Hill - (Rock) Superstar Feat. Chino Moreno & Everlast

Cypress Hill - [Rock] Superstar ft. Chino Moreno & Everlast

Οι Cypress Hill είναι πιθανότατα η κυριότερη επιρροή σχεδόν για κάθε nu metal μπάντα που ακολούθησε. Βέβαια, ο σκληρός ήχος δεν ήταν κάτι ανοίκειο και στους ίδιους τους τρελούς Λατίνους. Έτσι, το 2000 κυκλοφορούν τον διπλό δίσκο «Skull & Bones», έναν ύμνο στα δύο είδη, με τον έναν δίσκο να αφορά τη ραπ πλευρά του γκρουπ και το άλλο τη μέταλ, με συμμετοχές πάλι από τον frontman των Deftones, αλλά και από τον Dino Cazares των Fear Factory και τον Brad Wilk των Rage Against the Machine.

4.

Tone Loc - Wild Thing

Tone Loc - Wild Thing

Μένουμε στη δυτική ακτή και σε έναν δίσκο-κειμήλιο των ’80s, το «Loc-ed After Dark» του Tone Loc και σε ένα από πιο αγαπημένα μου χιτ της δεκαετίας.

5.

Public Enemy - Bring Tha Noize Feat. Anthrax

Anthrax, Public Enemy - Bring Tha Noize (Official Music Video)

Θεωρώ πως οι Public Enemy όχι απλώς δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τον σκληρό ήχο, αλλά και όταν συνεργάστηκαν με αυτόν ήταν μονόδρομος η thrash έκφανσή του. 1991, Apocalypse 91… The Enemy Strikes Black, και η δισκάρα κλείνει παρέα με ένα άξιο μέλος του αμερικανικού big 4 του thrash.

6.

Busta Rhymes - This Means War!! Feat. Ozzy Osbourne

Busta Rhymes - This Means War!! Feat. Ozzy Osbourne

Ο Busta Rhymes, αν και στις νεότερες γενιές έχει γίνει γνωστός από τα mainstream χιτ των 2000s, είναι ένας πραγματικός οραματιστής της κουλτούρας. Από το ξεκίνημά του, προσφέροντας φρέσκο ήχο με τους Leaders of the New School, στη σόλο πρώιμη καριέρα του και όταν συνέθεσε μια από τις πιο σκληροπυρηνικές κολεκτίβες του ραπ, τους Flipmode Squad, πάντα πειραματιζόταν. 

Αυτήν τη φορά θα μεταφερθούμε στο 1998 και τον καλύτερο δίσκο του ράπερ για τη δεκαετία, το «ELE», όπου και βλέπουμε να συνεργάζεται με τον πατέρα της μέταλ μουσικής, σε μια υπέροχη διασκευή του «Iron Man» των Black Sabbath. Στην πορεία θα συνεργαστεί και με άλλα εξίσου εμβληματικά ονόματα, όπως ο Lenny Kravitz, η Janet Jackson αλλά και οι Linkin Park. Και ο ίδιος ο Ozzy όμως, πολλά χρόνια αργότερα, θα ξαναβρεθεί στα ραπ λημέρια για να συμμετάσχει στο «Take What You Want» του Post Malone παρέα με τον Travis Scott το 2019. 

7.

DMX - The Omen Feat. Marilyn Manson

DMX - The Omen Feat. Marilyn Manson

Ο DMX είναι με διαφορά η πιο μέταλ φωνή που πέρασε ποτέ από το ραπ. Το χαρακτηριστικό του γρέζι και η ενέργειά του δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεκμετάλλευτα από τον σκληρό ήχο, έτσι στον δεύτερο δίσκο του έχουμε τη συνεργασία του με μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της μουσικής βιομηχανίας. Το ενδιαφέρον ωστόσο είναι πως, παρά τη σχέση του «σκύλου» με τον σκληρό ήχο στη μετέπειτα πορεία του, στο ντεμπούτο του διασκεύασε και το εμβληματικό «In The Air Tonight» του Phil Collins σε ένα από τα πιο ατμοσφαιρικά ραπ κομμάτια που ηχογραφήθηκαν ποτέ.

8.

Necro - Empowered Feat. Obituary

Necro - Empowered Feat. Obituary

Δεν γίνεται σε ένα τέτοιο αφιέρωμα να μην αναφερθεί ο Necro. Έχει εκφράσει ανοιχτά την αγάπη του για το μέταλ πάρα πολλές φορές, ενώ πριν αρχίσει να ραπάρει, τα πρώτα του μουσικά βήματα τα έκανε ως μέλος μιας death metal μπάντας. 

Το «The Pre-Fix For Death» (2004) είναι το απόλυτο love letter του ράπερ στις μέταλ επιρροές του, καθώς το εξώφυλλο είναι επηρεασμένο από το εξώφυλλο του «Leprosy» (1988), του εμβληματικού δεύτερου δίσκου των Death. Το metal στοιχείο είναι διάχυτο σε όλο τον δίσκο, με κρεσέντο τη συμμετοχή των death metal θρύλων στο συγκεκριμένο κομμάτι.

9.

Body Count - Body Count Anthem

Body Count - Body Count Anthem

Από το ξεκίνημά του ως πρωτοπόρου του gangsta rap, κανένας δεν θα φανταζόταν πως ο Ice T στην πορεία θα δημιουργούσε μια από τις χαρακτηριστικότερες crossover μπάντες στην ιστορία. Δίσκος-κειμήλιο για τον σκληρό ήχο των ’90s.

10.

Lil Uzi Vert - The End Feat. BABYMETAL

Lil Uzi Vert - The End Feat. BABYMETAL

Λοιπόν, πέρυσι είχαμε και αυτό. Το «Pink Tape» ήταν μια χαρακτηριστική στροφή του Uzi προς τον σκληρό ήχο, καθώς, εκτός από το συγκεκριμένο, είχαμε συμμετοχή και από τους Bring me the Horizon. Λίγο καιρό πριν από την κυκλοφορία του δίσκου είχαν ξανασυνεργαστεί, κάτι που επανέλαβαν και στη φετινή κυκλοφορία των metallers, το «POST HUMAN: NeX Gen». Επέλεξα ωστόσο τη συνεργασία με τις θεάρες.

+1.

Lil Wayne - Rebirth (2009)

Lil Wayne - Paradice

Ένας δίσκος που δεν ξέρω πόσο σοβαρά μπορώ να τον πάρω, αλλά αποτελεί ένα άξιο σημείο αναφοράς στη δισκογραφία του Lil Wayne. Είναι κακός, είναι φιλόδοξος, είναι μια καλή ιδέα με κακή εκτέλεση, είναι το απόλυτο τρολάρισμα ενός θρύλου, δεν ξέρω. Αλλά είναι κιθαριστικό, είναι ραπ και είναι Weezy F. Baby.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

WERA: Η τσελίστρια που αλλάζει το πρόσωπο της νυχτερινής διασκέδασης στην Αθήνα

Μουσική / Η τσελίστρια που κάνει το αθηναϊκό κοινό να σωπαίνει για να την παρακολουθήσει

Η Wera φτιάχνει κομμάτια βγαλμένα από σκανδιναβικό παραμύθι με νεράιδες, ξέρει τι θα πει «μουσικός στον δρόμο» αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να είσαι μουσικός στην Ελλάδα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ