Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
0

Με μια πανηγυρική συνέντευξη Τύπου εν όψει της πρώτης συναυλίας στις 30 Νοεμβρίου με τα «Βρανδεμβούργια κοντσέρτα» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και μετά από χρόνια περιπετειών που είχαν να κάνουν με οργανωτικές δυσλειτουργίες του οργανισμού, στις οποίες συνέβαλε και η οικονομική κρίση, ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Νίκος Πιμπλής, παρουσίασε συνοπτικά τη διαδικασία επανασύστασής της.

Με πλήρη σύμπλευση του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής με το Μέγαρο και κυρίως χάρη στη στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού έγινε δυνατή η σύσταση του 18μελούς πυρήνα της ορχήστρας, ο οποίος θα αποτελείται από μουσικούς του αρχικού σχήματος που μεταφέρονται στον οργανισμό του Μεγάρου αλλά και από νεότερους που επελέγησαν μέσα από ακροάσεις. Μέρος αυτής της επιτυχίας συνδέεται με την επιθυμία και των ίδιων των μουσικών να συμβάλουν στη διάσωση της ορχήστρας.

Μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία, τον πειραματισμό και την καινοτομία η νέα Καμεράτα θα συμβάλει καθοριστικά στην προσφορά νέων εμπειριών στο πολυπληθές κοινό της.

Τα προβλήματα που οδήγησαν το 2015 στην αδρανοποίησή της δεν τους αποθάρρυναν, καθώς, όπως επισήμανε ο κ. Πιμπλής: «Είχε φροντίσει να φτιάξει ένα όνομα, μοναδικό, να έχει ένα ρεπερτόριο ιδιαίτερο, διεθνή αναγνώριση και από το 2012, με τη διεύθυνση και καθοδήγηση του Γιώργου Πέτρου, να διακριθεί με τα χρόνια όχι μόνο στην Ελλάδα, και μάλιστα στα χρόνια της κρίσης, λειτουργώντας ως σύνολο, αλλά και στο εξωτερικό, και να προσφέρει για πολλά χρόνια μια δυνατότητα χάρη στους μουσικούς που την απαρτίζουν, που είναι μοναδικοί.

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
«Όταν ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής ίδρυσε την Καμεράτα, είχε το όραμα να υπηρετήσει την κλασική μουσική στην Ελλάδα και να ολοκληρώσει την αποστολή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συμπληρώνοντας το πολύπλευρο έργο του με μια resident ορχήστρα υψηλού επιπέδου».

Πέρασε από πολλές συμπληγάδες και όλοι ξέρουμε ότι εκείνα τα χρόνια στην Ελλάδα δεν υπήρξαν πολλές ελληνικές ορχήστρες που μπόρεσαν να εμφανιστούν στη Σκάλα, στο Μπαϊρόιτ, στα BBC Proms, στις Βρυξέλλες, στο Σάλτσμπουργκ. Αυτό η Καμεράτα το κατάφερε με πολύ λίγα μέσα και πρωτοβουλίες συγκεκριμένων ανθρώπων, μιας ομάδας που ήθελε να διατηρήσει αυτό που ήταν η ορχήστρα».

Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Πάνος Δημαράς, ξεκίνησε τη δική του παρέμβαση διαβάζοντας την πρόσκληση που είχε αποσταλεί από τον Χρήστο Λαμπράκη, τότε πρόεδρο του συλλόγου, για την πρώτη εμφάνιση της ορχήστρας την 20ή Σεπτεμβρίου 1991, και συνέχισε: «Όταν ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής ίδρυσε την Καμεράτα είχε το όραμα να υπηρετήσει την κλασική μουσική στην Ελλάδα και να ολοκληρώσει την αποστολή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συμπληρώνοντας το πολύπλευρο έργο του με μια resident ορχήστρα υψηλού επιπέδου.

Με την ώθηση που της έδωσε ο πρώτος της καλλιτεχνικός διευθυντής Αλέξανδρος Μυράτ και στη συνέχεια εξαίρετοι διεθνείς μουσικοί, η Καμεράτα συνεργάστηκε με αναγνωρισμένους σολίστ και ταξίδεψε συστήνοντας την κλασική μουσική σε όλη την Ελλάδα με συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα, δημιουργώντας μια νέα γενιά ακροατών. Είναι μεγάλη η συγκίνηση να τη βλέπουμε να ξεπερνάει τις δυσκολίες και να μπορεί ξανά να υπηρετήσει την αποστολή της».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Γιάννης Βακαρέλης, που πήρε αμέσως μετά τον λόγο, είπε, μεταξύ άλλων: «Με συγκίνηση ανακοινώνω την επίσημη πλέον επανένταξη της Καμεράτας ως μόνιμης ορχήστρας του Μεγάρου. Η συνεργασία αυτή αντικατοπτρίζει τη βαθιά δέσμευση του Μεγάρου Μουσικής να αναδεικνύει και να στηρίζει την καλλιτεχνική αριστεία στον χώρο της κλασικής μουσικής. Η Καμεράτα μπορεί να συμβάλει περαιτέρω στο όραμά μας να παρουσιάζουμε στο ελληνικό κοινό προγράμματα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας αλλά και να προάγουμε τη μουσική παιδεία στις νέες γενιές.

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
«Περάσαμε πάρα πολύ σπουδαίες στιγμές στο εξωτερικό, όπως και πάρα πολλές δυσκολίες. Όλα αυτά μας έκαναν πιο δυνατούς, θέλουμε να συνεχίσουμε με τις καλύτερες πια συνθήκες, αυτό που τόσο αγαπάμε και θέλουμε να κάνουμε». Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία, τον πειραματισμό και την καινοτομία, η νέα Καμεράτα θα συμβάλει καθοριστικά στην προσφορά νέων εμπειριών στο πολυπληθές κοινό μας. Η ερχόμενη σεζόν υπόσχεται σπουδαίες μουσικές στιγμές αυτής της καταπληκτικής ορχήστρας, σχεδιάζοντας κλασικά έργα με σύγχρονες αντιλήψεις που αποκαλύπτουν την ιδιαίτερη ταυτότητά της. Στόχος μας είναι να εμπλουτίσουμε το ρεπερτόριό μας με έργα που αφορούν και το ευρύτερο κοινό. Πρόκειται για μια Καμεράτα που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάδοση της κλασικής μουσικής σε περιοχές εκτός Αθηνών, μεγαλώνοντας σε συναυλίες και περιοδείες.

Προσβλέπουμε σε πρωτότυπες παραγωγές και εκπαιδευτικά προγράμματα που θα φέρουν κοντά ανθρώπους όλων των ηλικιών. Μέλημά μας είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε περισσότερους νέους να γνωρίσουν την κλασική μουσική και να συμμετάσχουν ενεργά στις πολιτιστικές δραστηριότητες του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών».

Κλείνοντας, ευχαρίστησε τον αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου, με τον οποίο, όπως μας αποκάλυψε, έχουν παίξει μαζί πιάνο σε συναυλία στη Βουδαπέστη, εκπροσωπώντας μουσικά επάξια την Ελλάδα εκτός συνόρων, αλλά και όλους τους μουσικούς της Καμεράτας και τα μέλη του Συλλόγου Φίλων Μουσικής.

Ο Γιώργος Πέτρου, χωρίς τον οποίο ίσως η Καμεράτα να μην υφίστατο –μάλιστα, ήταν αυτός που την οδήγησε σε μια διεθνή πορεία με εμφανίσεις σε μερικά από τα σημαντικότερα φεστιβάλ της Ευρώπης, συναυλίες σε ιστορικές αίθουσες και όπερες αλλά και ηχογραφήσεις με εταιρείες υψηλού κύρους που έχουν βραβευτεί–, παίρνοντας τον λόγο, είπε: «Για μένα προσωπικά και τους μουσικούς της ορχήστρας σήμερα είναι μια μέρα εξαιρετικής σημασίας γιατί ανταμείβονται οι κόποι και τα όνειρα πάρα πολλών χρόνων. Το μόνο που θέλω να πω είναι ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στους μουσικούς οι οποίοι τόσα χρόνια πίστεψαν σε αυτό το όραμα, πίστεψαν ότι κάποιος θα ενεργούσε με τον τρόπο που ενήργησαν ο κ Πιμπλής, το Μέγαρο Μουσικής, το διοικητικό συμβούλιο και ο Σύλλογος ώστε η Καμεράτα να πάρει τη θέση της ως ορχήστρα του Μεγάρου.

Περάσαμε πάρα πολύ σπουδαίες στιγμές στο εξωτερικό, όπως και πάρα πολλές δυσκολίες. Όλα αυτά μάς έκαναν πιο δυνατούς, θέλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε, με τις καλύτερες πια συνθήκες, αυτό που τόσο αγαπάμε και θέλουμε να κάνουμε». Συμπληρώνοντας είπε πόσο δύσκολος είναι ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός δεδομένου ότι το νέο ξεκίνημα έχει πολλά πρακτικά θέματα, ωστόσο ο στόχος είναι να λυθεί το παζλ ώστε να παρουσιάσουν κάτι πολύ ιδιαίτερο, με την ελπίδα ότι σύντομα θα επανέλθουν και στις αίθουσες του εξωτερικού.

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ο προγραμματισμός της καλλιτεχνικής περιόδου 2024-25 περιλαμβάνει:

Johann Sebastian Bach: Βρανδεμβούργια κοντσέρτα (σε όργανα εποχής)

30/11/2024
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Χριστούγεννα στις Βερσαλλίες του Βασιλιά -Ήλιου (σε όργανα εποχής)

27/12/2024
Jean-Baptiste Lully: Te Deum

Marc-Antoine Charpentier: Te Deum
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Πρωτοχρονιά με άρωμα Βιέννης: Μια εορταστική βραδιά στο πνεύμα της παράδοσης της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης

4/1/2025
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις

19/2/2025
Philip Glass: Συμφωνία αρ. 4
(βασισμένη στο άλμπουμ «Heroes» των David Bowie και Brian Eno)
John Lord (Deep Purple): Sarabande για ροκ γκρουπ και ορχήστρα
Mουσική διεύθυνση, πιάνο, hammond organ: Γιώργος Πέτρου

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Μίκης Θεοδωράκης: Η αρχή και το τέλος

17/3/2025
Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν
Ραψωδία
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Georg Friedrich Händel: H Ανάσταση (σε όργανα εποχής)

14/4/2025
Ορατόριο σε 2 μέρη
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Estravaganza Veneziana (σε όργανα εποχής)

14/4/2025
Η Καμεράτα παρουσιάζει τις θρυλικές «Τέσσερις εποχές» του Antonio Vivaldi και λαμπερά έργα του ιταλικού μπαρόκ υπό την καθοδήγηση του σπουδαίου σύγχρονου ερμηνευτή του είδους Shunske Sato (μουσική διεύθυνση, σόλο μπαρόκ βιολί)

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ