Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από τότε που κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο.
0

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΑΙΩΝΑ και οι μηχανικοί που διαφωνούν λένε ότι μπορεί να υπάρξει ταυτόχρονα αντιπλημμυρική προστασία και διατήρησή της. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια ιστορική κατασκευή, από τις λίγες εναπομείνασες που συνδέονται με την ιστορία του νερού της πόλης.

Μέχρι να συμβεί η φονική πλημμύρα στη Μάνδρα και η θεομηνία που έπληξε τον Βόλο και τον θεσσαλικό κάμπο, τα αντιπλημμυρικά έργα βρίσκονταν κυριολεκτικά και μεταφορικά στο περιθώριο. Επειδή ακριβώς δεν ήταν έργα βιτρίνας, καθώς όταν ολοκληρώνεται ένα αντιπλημμυρικό έργο δεν κόβονται κορδέλες, ούτε γίνονται εγκαίνια, δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν πολιτικά και ψηφοθηρικά από τους εκάστοτε υπουργούς και τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.

Αντιπλημμυρικά: Από το περιθώριο στην πρώτη γραμμή

Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι πρόνοιες ανθεκτικότητας που πρέπει να ληφθούν στις υποδομές λόγω κλιματικής κρίσης έφεραν τα αντιπλημμυρικά έργα στην πρώτη γραμμή. 

Παράλληλα, όμως, έφεραν στη δημόσια συζήτηση και τις στρεβλώσεις των αντιπλημμυρικών έργων, τα υπογειοποιημένα ρέματα, με τον Ιλισό και τον Κηφισό να αποτελούν τα δύο ακραία παραδείγματα, και τον χώρο που έκλεψε διαχρονικά η πολιτεία από το νερό, στενεύοντας τα ποτάμια και δίνοντας χώρο σε επεκτάσεις οικισμών με τις ευλογίες της διοίκησης, που εξυπηρέτησε μικροσυμφέροντα και νομιμοποίησε τη δόμηση πάνω σε μπαζωμένα ρέματα και ποτάμια.

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες. 

Σήμερα, τα ακραία καιρικά φαινόμενα που αποδίδονται στην επελαύνουσα κλιματική κρίση βάζουν τα αντιπλημμυρικά έργα ψηλά στην ατζέντα των πολιτικών προτεραιοτήτων, τουλάχιστον σε επίπεδο προγραμματισμού και εξαγγελιών. Στη λογική αυτή κινείται και ο Νίκος Χαρδαλιάς, περιφερειάρχης Αττικής, που έχει δηλώσει ότι «η αντιπλημμυρική θωράκιση του Λεκανοπεδίου αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Περιφέρεια Αττικής». Μίλησε για «ένα ολιστικό σχέδιο που περιλαμβάνει έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ.» και έχει πει ότι θα παλέψει ώστε τα 54 από αυτά έργα, ύψους 454 εκατ. ευρώ, να ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Περιφέρεια.

Ένα έργο που υλοποιείται με καθυστέρηση

Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Το έργο ύψους 12,8 εκατ. ευρώ προβλέπει εργασίες διευθέτησης και καθαρισμού σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού, το οποίο δεν αποτελεί φυσική κοίτη του ποταμού, και δεν αφορά γενικές παρεμβάσεις στο υπογειοποιημένο ποτάμι.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια τεχνητή κοίτη, ένα τεχνητό κανάλι εκτροπής των νερών του Ιλισού. Κατασκευάστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, γύρω στο 1905, για να εκτονωθεί ο Κηφισός, ο οποίος μέχρι τότε ήταν αποδέκτης των νερών του Ιλισού.

 Η αφετηρία του τεχνητού καναλιού μήκους τριών χιλιομέτρων προσδιορίζεται στο ύψος της συμβολής της οδού Ευαγγελιστρίας με την Παναγή Τσαλδάρη (Χαμοστέρνας) στην Καλλιθέα και το τέλος του βρίσκεται στον Φαληρικό Όρμο, στο ύψος της λεωφόρου Ποσειδώνος.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Φωτ.: Eurokinissi

Σε εκείνο το σημείο κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα. Έκτοτε, ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο, ενώ η νέα αυτή κοίτη των τριών περίπου χιλιομέτρων αποτελεί το φυσικό σύνορο μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου. 

Σ' αυτά τα σημεία εντοπίζονται και οι αντιπλημμυρικές εργασίες που θα γίνουν. Στην πραγματικότητα, αυτό το έργο, που δημοπρατήθηκε το 2023, έρχεται να διορθώσει παλιές αμαρτίες, οι οποίες αποκαλύφθηκαν το 2018, τότε που παρακολουθήσαμε όλοι σε ζωντανή μετάδοση την καθίζηση του οδοστρώματος σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης, η οποία δημιούργησε έναν κρατήρα που κατάπιε τρία αυτοκίνητα, ενώ από τύχη δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Αυτό συνέβη γιατί και αυτό το τεχνητό κανάλι των τριών χιλιομέτρων του Ιλισού καλύφθηκε σε μήκος ενός χιλιομέτρου τη δεκαετία του 1980 για τα έργα κατασκευής ενός σταθμού του Ηλεκτρικού. Εκεί δημιουργήθηκαν επίσης χώροι στάθμευσης, άθλησης και περιπάτου. Στο σημείο της καθίζησης είχε χωροθετηθεί και λειτουργούσε υπαίθριος χώρος στάθμευσης.

Η πέτρινη γέφυρα και τα έργα διευθέτησης

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Φωτ.: Eurokinissi

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες, στις οποίες συγκαταλέγεται όμως και η πέτρινη της οδού Ποσειδώνος, η οποία «θα κατεδαφιστεί και θα αντικατασταθεί από μια νέα γέφυρα αστικού περιπάτου, εξασφαλίζοντας καλύτερη απορροή και αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου», όπως ανακοινώθηκε. 

Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Μας ανέφεραν ακόμη ότι η γέφυρα δεν είναι χαρακτηρισμένη ως «νεώτερο μνημείο», κάτι βέβαια που αποτελεί το βασικό άλλοθι και για ένα σωρό αξιόλογα κτίρια της Αθήνας που κατεδαφίζονται το ένα μετά το άλλο.

Ρωτήσαμε για τη γέφυρα του Ιλισού τον Δημήτρη Θεοδοσόπουλο, μηχανικό και επικεφαλής της «Γεωμυθικής», μιας ομάδας έρευνας, μελέτης και εξερεύνησης που έχει κάνει αυτοψίες σε κλειστά και ανοιχτά ρέματα της Αττικής και γνωρίζει καλά και τη γέφυρα και τον Ιλισό. 

Στο άκουσμα της είδησης που του μεταφέραμε, ότι η γέφυρα αυτή θα κατεδαφιστεί, έμεινε άναυδος, όπως και άλλοι μηχανικοί και αρχιτέκτονες που τη γνωρίζουν. «Ελάχιστες είναι οι αξιόλογες κατασκευές του 19ου αιώνα που έχουν διατηρηθεί και σώζονται μέχρι σήμερα. Ειδικά, δε, αυτές που σχετίζονται με τα ποτάμια της πόλης. Η συγκεκριμένη γέφυρα είναι μοναδική στο είδος της ως προς το μέγεθος, γιατί είναι πεντάτοξη. Είναι επίσης πέτρινη και έχει χτιστεί με την τεχνοτροπία του 19ου αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για μια πολύ αξιόλογη ιστορική κατασκευή, με αναφορά στο νερό της πόλης, και είναι κρίμα να χαθεί στο όνομα της αντιπλημμυρικής προστασίας. Πιστεύω ότι είναι εφικτό να σωθεί αυτό το ιστορικό έργο και ταυτόχρονα να υπάρξει επάρκεια στην αντιπλημμυρική προστασία», λέει.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό.

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος ισχυρίζεται ότι τα έργα που θα γίνουν είναι στη σωστή κατεύθυνση. «Πολλές φορές έχουμε επισημάνει, και ως σύλλογος Ροή, ότι το νερό θέλει χώρο, κι αυτόν τον χώρο, για να επανέλθει σε ένα ρέμα, τον παίρνουμε είτε από αριστερά είτε από δεξιά, είτε σκάπτοντας πιο βαθιά την κοίτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή αυτή η κοίτη είναι ούτως ή άλλως τεχνητή, δεν μας πειράζει να πάει πιο χαμηλά. Να εκβαθυνθεί, δηλαδή. Κι αυτό γιατί δεν πρόκειται να χαλάσουμε βράχια, ούτε φυσική κοίτη. Δεν χάνεται κάτι φυσικό. Θα αλλάξει πρακτικά ένα τεχνητό στοιχείο της πόλης». Για τη γέφυρα λέει ότι «είναι ένα τοπόσημο. Και είναι κρίμα αυτό το τοπόσημο, που είναι ένα ιστορικό στοιχείο το οποίο σχετίζεται με το νερό, το οποίο κι αυτό εξαφανίζεται σιγά σιγά, να χαθεί από το τοπίο της πόλης».

Κατά την άποψη του Δ. Θεοδοσόπουλου, όπως και άλλων μηχανικών με τους οποίους μίλησε η LiFO, θα πρέπει να γίνει μελέτη «για το αν μπορεί να εκβαθυνθεί αυτή η κοίτη. Να δούμε πόσο κάτω μπορούμε να πάμε, για να περνάει το νερό και να μη χαθεί η γέφυρα. Να μελετηθεί. Όχι εξαρχής να πάμε να την γκρεμίσουμε. Να μείνει και κάτι πέτρινο σ' αυτή την πόλη, τα έχουμε κάνει όλα μπετόν αρμέ». Ο ίδιος, λοιπόν, επιμένει ότι «πρέπει να συζητηθεί τεχνικά πώς μπορούμε να σώσουμε αυτήν τη σπάνια ιστορική γέφυρα. Πόσες πεντάτοξες πέτρινες γέφυρες σώζονται στην Αθήνα; Καμία, είναι η μοναδική. Ο Κηφισός δεν έχει τέτοια γέφυρα».

Ανοιχτά τα προβλήματα του Ιλισού

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης. Φωτ.: Eurokinissi

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος υποστηρίζει ότι η «ουσιαστική επέμβαση στον Ιλισό θα πρέπει να γίνει στο υπόγειο κομμάτι. Τα προβληματικά κομμάτια των ρεμάτων από τα οποία πλημμυρίζει η πόλη είναι τα υπόγεια και όχι τα ανοιχτά». Ο ίδιος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό. «Εμείς μπαίνουμε στο κομμάτι της Καλλιθέας, του Καλλιμάρμαρου και του Ζωγράφου. Δεν υπάρχουν μπάζα στον υπόγειο Ιλισό. Το ζήτημα εδώ είναι η στατική επάρκεια. Υπάρχει πρόβλημα στην κοιτόστρωση. Έχουν σπάσει τα μπετά και έχουν δημιουργηθεί λίμνες. Τα πλευρικά τοιχία, εκεί που έχουν δημιουργηθεί αυτές οι λίμνες, είναι στον αέρα, ενώ στο ταβάνι έχουν εμφανιστεί τα σκουριασμένα σίδερα του οπλισμού», λέει.  

Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ