Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο. Φωτ.: Boris Kirpotin
0

Ο σαραντάχρονος Αμερικανός mixed-media γλύπτης Brian Rochefort θεωρείται ένας καινοτόμος καλλιτέχνης ο οποίος φημίζεται για τα ζωηρά του κεραμικά γλυπτά που συνδυάζουν αφηρημένες μορφές με στρώματα υαλωμάτων και παραπέμπουν σε φυσικά και απόκοσμα τοπία. Η Bernier/Eliades Gallery φιλοξενεί μια νέα του ατομική έκθεση με τίτλο «Erratic Patterns».

Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική του ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Σήμερα τα γλυπτά του κεραμικά χαρακτηρίζονται από απρόβλεπτες μορφές, τραχιές υφές και χαοτικές επιφάνειες.

Συχνά αποτελούνται από μάζες που προσομοιάζουν ηφαιστειακής προέλευσης μάγμα, κρατήρες και στάλες με φυσαλίδες, αποκαλύπτοντας το ενδιαφέρον του για τις οργανικές μορφές και τα φυσικά τοπία.

Μπορεί οι σπουδές του στο φημισμένο Rhode Island School of Design να του πρόσφεραν τα πρώτα ερεθίσματα μέσα από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τη μη αναπαραστατική ζωγραφική και τη γλυπτική, αλλά μόνο όταν καταδύθηκε σε τόπους ανοικείους, όπως το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, τα νησιά Γκαλαπάγκος και ο κρατήρας Ngorongoro της Τανζανίας, ένιωσε να βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του.

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Εκεί μέσα, στα βάθη της άγριας φύσης, παρατηρώντας την τροπική βλάστηση, τα υπερμεγέθη ζώα και τα πολύχρωμα πουλιά, βρήκε την έμπνευσή του. 

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Στο Λίνκολν του Rhode Island όπου μεγάλωσε, από την εφηβική ηλικία ο πηλός του ασκούσε τέτοια γοητεία που δεν είχε άλλη επιλογή από το να αφιερωθεί στην ενασχόληση με αυτόν και στη δημιουργία έργων, τα πρώτα εκ των οποίων χρονολογούνται ήδη από το 1999. Φωτ.: Dustin Aksland

Όλα άρχισαν το 2016, στο πρώτο του ταξίδι στη Νότια Αμερική, το οποίο καθόρισε και τις αναζητήσεις του, μέσα από την εξερεύνηση του χρώματος, της υφής και των οργανικών μορφών. Η απομάκρυνση από τον Δυτικό πολιτισμό και η ζωή κάτω από δυσμενείς συνθήκες, μέσα στην ομίχλη, την υγρασία και τον άγριο εξωτισμό, τον οδήγησαν στην ανακάλυψη νέων μορφών, τεχνικών και αναπαραστάσεων.

Η τεχνική του, που περιλαμβάνει τη διαστρωμάτωση άψητου πηλού, τα βερνίκια αυτοκινήτων DuPont με αερογράφο και τα πολλαπλά ψησίματα, δημιουργεί δυναμικές υφές και ζωντανές χρωματικές εναλλαγές. Πρόκειται για αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που του επιτρέπουν να πειραματίζεται, εκπλήσσοντας τον θεατή με τις δυνατότητες της φόρμας.

Ο Brian Rochefort θεωρείται ριζοσπάστης της κεραμικής, δημιουργός αινιγματικών έργων τέχνης που επαναπροσδιορίζουν τα χρηστικά και βιομορφικά τους σχήματα σε παιχνιδιάρικες και δυναμικές συνθέσεις. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από πανδαισία χρωμάτων, τολμηρές πινελιές και σταγόνες που μοιάζουν να αψηφούν τη βαρύτητα. Ικανά να αφηγηθούν μια ιστορία, είναι αποτέλεσμα της κοσμογονικής και δημιουργικής διαδικασίας του και των επιρροών του, φόρος τιμής στους αφηρημένους ζωγράφους που ο Rochefort θαυμάζει βαθιά, όπως οι Joan Mitchell, Albert Oehlen και Willem de Kooning.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Dino I, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 43 cm (17 x 16 x 17 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Ωστόσο, είναι πρωτίστως η δεξιοτεχνία του στις τεχνικές υάλωσης που του επιτρέπει να δημιουργεί τα περίπλοκα μοτίβα και τις οργανικές μορφές που ο ίδιος περιγράφει ως «ψυχωτικά αλλά όμορφα συντεθειμένα». Τα χαρακτηρίζει μάλιστα και ως «εξωγήινα», θέλοντας να υπογραμμίσει την εξωσυμπαντική ποιότητα που εκπέμπουν οι περίτεχνες κατασκευές του, προδίδοντας την ανεξάντλητη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια, οι κρατήρες τους, τα φυσικά φαινόμενα, τα τροπικά δάση και οι απρόσιτοι ύφαλοι.

Γιατί τα κεραμικά του από πηλό, πετρώματα και γυαλί παραπέμπουν σε ζωντανά οικοσυστήματα, επιφάνειες που μοιάζουν να αναβλύζουν ενέργεια σαν να έχουν παγώσει σε μια στιγμή χαοτικής μεγαλοπρέπειας, προκαλώντας την αίσθηση της αφήγησης και του συναισθήματος. Κι έτσι, τα ταξίδια του σε παρθένες και απομακρυσμένες γωνιές της Γης αντανακλώνται επάνω σε αυτά τα έργα δίνοντας μια οικολογική διάσταση και υπενθυμίζοντάς μας πόσο ευάλωτη είναι η φύση.

Τέλος, καθώς το σχήμα των αγγείων αποτελεί έναν άλλο μόνιμο προβληματισμό του Rochefort, οι δημιουργίες του, ενώ διατηρούν το αναγνωρίσιμο σχήμα της καθημερινής χρήσης, γίνονται σκεύη φαντασίας και αλλόκοτης έκφρασης. Ιστορικά, τα χρηστικά σκεύη έφεραν αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή ή ιστορίες των δημιουργών τους. Στη δική του περίπτωση, η δική του ερμηνεία γίνεται αφήγηση που ξεδιπλώνεται μέσα από τη διαδικασία της υάλωσης.

Τα έργα του προσκαλούν τους θεατές να επανεξετάσουν ό,τι θεωρούν οικείο και αναγνωρίσιμο, ώστε να αμφισβητήσουν τις συμβατικές αντιλήψεις για την κεραμική ως στατική και αμετάβλητη, αγκαλιάζοντας, αντιθέτως, τη ρευστότητα σε κάθε κομμάτι, που χρησιμεύει ως καμβάς και ως εργαστήριο για να ανακαλύψουν τις εξαιρετικές δυνατότητες της καθημερινότητας.

Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian ROCHEFORT, Cooper, 2024, Glazed ceramic, 53 x 58 x 50 cm, (21 x 23 x 20 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA
Ο καινοτόμος κεραμίστας – γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα Facebook Twitter
Brian Rochefort, Dino IV, 2025, Glazed ceramic, 43 x 41 x 41 cm (17 x 16 x 16 inches) Φωτ.: Marten Elder, LA, USA

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Erratic Patterns» εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ