10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter
0

1. Γιώργος Χαρβαλιάς - 26 Ιουνίου 2007

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Πρόκειται για το έργο-σήμα κατατεθέν της φετινής Μπιενάλε και δεν είναι άλλο από τον πραγματικό πίνακα μετοχών του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπου αναπαράγεται η διαπραγμάτευση των τιμών μιας τυπικής ημέρας συναλλαγών, της 26ης Ιουνίου 2007. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς τις εταιρείες με τη μεγαλύτερη άνοδο, οι οποίες έξι χρόνια μετά είτε έχουν κλείσει, είτε οι ιδιοκτήτες τους βρίσκονται στη φυλακή.

2. Bertille Bak - Quatrième, 2012

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Στην εγκατάσταση παρουσιάζονται αντικείμενα και περιστατικά από τη ζωή μιας θρησκευτικής κοινότητας σε ένα μοναστήρι του Παρισιού, όπου αποσύρονται οι ηλικιωμένες καλόγριες. Το έργο αποτελείται από ένα βίντεο στο οποίο η αδελφή Marie-Αgnès διηγείται τη ζωή στο μοναστήρι και από μια σειρά από εγκιβωτισμένα τιμαλφή τα οποία συνιστούν την υλική έκφανση των εμμονών των έγκλειστων καλογραιών.

3. Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου - Παγόνι, 2003/2013

Το «Παγόνι» του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου συνδυάζει τη νοσταλγική ατμόσφαιρα του Super8 με τον αντιφατικό χαρακτήρα του θέματός του, για να δημιουργήσει ένα βίντεο που ακροβατεί μεταξύ του φανταστικού και του ρεαλιστικού. Ο καλλιτέχνης καταφέρνει με μια απλή, ρεαλιστική λήψη, την οποία το ίδιο το παγόνι κατά κάποιον τρόπο σκηνοθετεί, να δημιουργήσει ένα βίντεο που προτείνει την απλότητα ως εναλλακτική θέση απέναντι στα πράγματα.

4. Χρυσάνθη Κουμιανάκη - Η οικονομία είναι τραυματισμένη, 2013

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Σε αυτό το έργο παρουσιάζονται σε μια προθήκη τα διάφορα στάδια παραγωγής ενός χαρτονομίσματος, χωρίς να εμφανίζεται το τελικό προϊόν. Στο έργο της η καλλιτέχνις καταπιάνεται με την καλλιτεχνική διαδικασία που προϋποθέτει η εκτύπωση, εστιάζοντας στο χαρτονόμισμα ως πολλαπλό έργο τέχνης με χρηστική αξία.

5. Superstudio - Vita/Supersuperficie, 1972

Στην AGORA παρουσιάζονται τα σχέδια της αρχιτεκτονικής ομάδας από τη Φλωρεντία με τον τίτλο «Supersuperficie». Πρόκειται για την αισθητοποίηση του οράματος των Superstudio, για έναν ουτοπικό τρόπο ζωής, απαλλαγμένο από δυσλειτουργικούς χώρους και περιττά αντικείμενα. Στα σχέδια πρωταγωνιστεί η γνωστή συνεχόμενη πλατφόρμα από τετραγωνισμένο πλέγμα, επάνω στην οποία οι άνθρωποι φαίνεται να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες.

6. Anna Kleberg - Back and forth, 2009

Η σειρά φωτογραφιών της Anna Kleberg μοιάζει με την καταγραφή κάποιας περφόρμανς με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα που προσπαθεί να κουβαλήσει μια στοίβα από κιβώτια τα οποία συνεχώς της πέφτουν. Σε μια σισύφεια λογική, βλέπουμε τη γυναίκα να προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία της, καθώς μεταφέρει μεγάλα χαρτόκουτα διατεταγμένα έτσι ώστε να θυμίζουν οικοδομικές μορφές. Ενδιαφέρον έχει η αντίθεση ανάμεσα στη φιλότιμη προσπάθειά της να φέρει εις πέρας το έργο και στο κωμικό και άχαρο φαινομενικά αποτέλεσμα.

7. Λήδα Παπακωνσταντίνου και σπετσιώτικο θέατρο

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter
Οι άθλοι της μικρής Μπουμπουλίτσας: Η Λήδα Παπακωνσταντίνου φέρνει στην Μπιενάλε αρχειακό υλικό από τις παραστάσεις του Σπετσιώτικου Θεάτρου. Περιβάλλον, δημόσια υγεία, σεβασμός στην κοινότητα είναι όσα έμαθε στους κατοίκους του νησιού η παράσταση.

Τη δεκαετία του '70 το πολιτιστικά άγονο νησί των Σπετσών απέκτησε το Σπετσιώτικο Θέατρο, που άφησε το στίγμα του στην πολιτιστική φυσιογνωμία του. Στην AGORA παρουσιάζεται με ευφυή τρόπο αρχειακό υλικό από ένα σίκουελ τριών παραστάσεων που διοργάνωσε η ομάδα με κεντρική ηρωίδα τη δυναμική Μικρή Μπουμπουλίτσα και τους άθλους της. Με σουρεαλιστικό τρόπο σχεδόν η ομάδα των παραστάσεων αυτών έθεσε στους κατοίκους του νησιού ζητήματα που αφορούσαν τον τόπο τους, όπως το περιβάλλον, η δημόσια υγεία, η καθαριότητα και, γενικά, η ανάγκη του σεβασμού της κοινότητας, που απειλείται από τον τουρισμό και το εύκολο χρήμα, και που σχεδόν σαράντα χρόνια μετά επανέρχονται πιο επίκαιρα από ποτέ.

8. Erica Baum - Untitled (Awful silence), 1999

Σε μια φορμαλιστική αναζήτηση περιεχομένου, το έργο της Erica Baum διερευνά τη δυναμική των λέξεων από τη στιγμή που αποκόπτονται από το νοηματικό τους περιβάλλον. Το συγκεκριμένο έργο ανήκει σε μία σειρά κοντινών φωτογραφιών με καρτέλες καταλόγων σε βιβλιοθήκες που τραβήχτηκαν από κοκκώδεις και μεγεθυμένες φωτοτυπίες, θυμίζοντας τον απόγονο της modern visual poetry.

9. Adrian Piper - What's like, what it is #2.1, 1991

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Εδώ βλέπουμε μια φωτογραφία τριών κουστουμαρισμένων ανδρών, πάνω στην οποία είναι τοποθετημένη με κόκκινα γράμματα η λέξη «forget». Πρόκειται για ένα έργο, σκοπός του οποίου είναι να εγείρει απορίες σχετικά με την ταυτότητα των απεικονιζόμενων προσώπων και τον παραλήπτη του μηνύματος, προκειμένου να δημιουργήσει προβληματισμούς στον θεατή όχι μόνο όσον αφορά την κοινωνική θέση και την ταυτότητα των ανδρών αλλά και τον ίδιο, στοχεύοντας στην κοινωνική του ευαισθητοποίηση.

10. Νίκος Τρανός - Άτιτλο, 2012

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Πρόκειται για το μεγάλων διαστάσεων ροζ κεραμικό στον πρώτο όροφο του κεντρικού κτιρίου της Μπιενάλε. Ο Νίκος Τρανός έχει φτιάξει ένα οικοδόμημα από ροζ υαλωμένο πηλό, στη βάση του οποίου στέκονται εγκαταλειμμένες καρέκλες που ο καλλιτέχνης έχει συλλέξει από τους δρόμους της Αθήνας. Το έργο αφορά ένα ουτοπικό ροζ οικοδόμημα, όπου τα «σκουπίδια» του αθηναϊκού νοικοκυριού μετατρέπονται στο θεμέλιο όπου θα χτιστεί κάτι καινούργιο από τα παραλειπόμενα του παρελθόντος. 

=====

Agora - 4η Μπιενάλε Αθήνας

Κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Σοφοκλέους 8-10, CAMP Contemporary Art Meeting Point, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2.

Τρίτη-Παρασκευή: 13.00-21.00, Σάββατο-Κυριακή: 10.00-22.00

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ