«Αγαπώ τη γυναίκα μου. Η γυναίκα μου είναι νεκρή.»

Facebook Twitter
0

Όταν η 25χρονη γυναίκα του φυσικού Richard Feynman πέθανε από φυματίωση, της έγραψε ένα γράμμα που έμεινε σε ένα φάκελο μέχρι τον θάνατό του, το 1988. Ακολουθεί απόσπασμα:

17 Οκτωβρίου 1946

D’Arline,

Σε λατρεύω, αγάπη μου.

Ξέρω πόσο σου αρέσει να το ακούς αυτό – αλλά δεν το γράφω μόνο επειδή σου αρέσει – το γράφω επειδή όταν σου το γράφω με πλημμυρίζει μία ζεστασιά.

Έχει περάσει φοβερά πολύς χρόνος από τότε που σου έγραψα τελευταία φορά – σχεδόν δύο χρόνια αλλά ξέρω ότι θα με συγχωρήσεις επειδή καταλαβαίνεις πως είμαι, πεισματάρης και ρεαλιστής˙ και πίστευα ότι το γράψιμο δεν έχει νόημα.

Αλλά τώρα ξέρω, αγαπημένη μου γυναίκα, ότι είναι σωστό να κάνω αυτό που καθυστερούσα να κάνω, κι έχω κάνει τόσα πολλά στο παρελθόν. Θέλω να σου πω ότι σ’ αγαπώ. Θέλω να σ’ αγαπώ, θα σ’ αγαπώ για πάντα.

Είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσω τι σημαίνει να σε αγαπώ αφού έχεις πεθάνει – αλλά ακόμα θέλω να σε φροντίζω – καθ θέλω να με αγαπάς και να με νοιάζεσαι. Θέλω να έχω προβλήματα να συζητώ μαζί σου – θέλω να κάνω μικρά πράγματα μαζί σου. Δεν το είχα σκεφτεί μέχρι τώρα ότι μπορούμε να το κάνουμε αυτό. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε. Αρχίσαμε να μαθαίνουμε μαζί να φτιάχνουμε ρούχα – ή ξεκινήσαμε κινέζικα – ή αγοράσαμε προβολέα ταινιών. Δε μπορούμε να κάνουμε τώρα κάτι; Όχι, είμαι μόνος χωρίς εσένα και ήσουν η «γυναίκα-ιδέα» και ο γενικός υποκινητής όλων των τρελών μας περιπετειών.(…)

“….Σε αγαπούσα με τόσους τρόπους, τόσο πολύ. Και τώρα είναι ακόμα περισσότερο αληθινό αυτό το συναίσθημα. Δεν μου προσφέρεις τίποτα νέο μα σ’ αγαπώ τόσο που μπαίνεις εμπόδιο στο να αγαπήσω οποιανδήποτε άλλη. Σε θέλω εμπόδιο. Εσύ, νεκρή, είσαι πολύ καλύτερη από οποιαδήποτε ζωντανή”.


“Ξέρω ότι θα μου πεις ότι είμαι ανόητος και ότι θέλεις να είμαι ευτυχισμένος και ότι δεν θέλεις να μου σταθείς εμπόδιο. Είμαι σίγουρος ότι θα σου προκαλεί έκπληξη το ότι δεν έχω κοπέλα (εκτός από εσένα, γλυκιά μου), δυο χρόνια μετά. Αλλά δεν μπορείς να κάνεις κάτι γι’ αυτό, αγάπη μου, κι ούτε κι εγώ μπορώ. Δεν το καταλαβαίνω, γιατί έχω γνωρίσει πολλά κορίτσια, και πολύ καλά κορίτσια, και δεν θέλω να μείνω μόνος – αλλά μετά από δύο ή τρία ραντεβού μου φαίνονται όλες σαν στάχτη. Είσαι η μόνη που έχει μείνει για εμένα. Είσαι αληθινή”.


“Αγαπημένη μου γυναίκα”.


“Σε λατρεύω. Αγαπώ τη γυναίκα μου. Η γυναίκα μου είναι νεκρή”.

Ριτς


Οι τελευταίες δύο παράγραφοι είναι όπως τους μετέφρασε ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος για το online του μυθιστόρημα «Φεβρουάριος», για τη μέρα 16.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM