Δικός Της (Her)

Δικός Της (Her) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Σπάικ Τζόνζι

Πρωταγωνιστούν: Γιοακίν Φίνιξ, Σκάρλετ Τζόχανσον, Ολίβια Γουάιλντ, Έιμι Άνταμς, Ρούνεϊ Μάρα

Βαθμολογία: 4/5

Σε ένα όχι τόσο μακρινό μέλλον, στο Λος Άντζελες, ζει ο Θίοντορ Τουόμπλι (Γιοακίν Φίνιξ), ένα μοναχικός και ιδιαίτερος άνδρας που βγάζει τα προς το ζην γράφοντας προσωπικά γράμματα για λογαριασμό άλλων. Μόνος μετά από μια μακρόχρονη σχέση, αποφασίζει να αγοράσει ένα προηγμένο λειτουργικό σύστημα το οποίο υπόσχεται ότι ανταποκρίνεται στις προσωπικές ανάγκες κάθε χρήστη καθώς αποτελεί μια διαισθητική και μοναδική οντότητα από μόνη της. Ενεργοποιώντας το, γνωρίζει τη «Σαμάνθα» (Σκάρλετ Τζοχάνσον), μια χαρούμενη γυναικεία φωνή που αποδεικνύεται διορατική, ευαίσθητη αλλά και εξαιρετικά αστεία. Όταν όμως οι ανάγκες και οι επιθυμίες της μεγαλώνουν, σε συνδυασμό με τις δικές του, η φιλία τους βαθαίνει και μια ασυνήθιστα ρομαντική διάθεση αναπτύσσεται μεταξύ τους...

Το καλύτερο και πιο πρωτότυπο σενάριο της χρονιάς υποστηρίζεται από σκηνοθετική ευκρίνεια και έναν οργανικό, ρετρό διάκοσμο επιστημονικής φαντασίας: το Δικός Της δεν χρειάζεται να καταφύγει στον συνήθη σουρεαλισμό του Σπάικ Τζονζ, αφού ο Αμερικανός δημιουργός μιλάει για το κοντινό μέλλον με εντελώς ανθρώπινους όρους, έστω κι αν ο ένας από τους δύο πρωταγωνιστές βρίσκεται κλεισμένος μέσα σε έναν υπολογιστή.

Ο Θίοντορ Τουόμπλι (ήδη ένα παλιακό ονοματεπώνυμο) δεν έχει εντελώς συνέλθει από τον χωρισμό με την αγαπημένη του γυναίκα όταν αγοράζει ένα προηγμένο λογισμικό, επιλέγοντας γυναικεία φωνή. Πρόκειται για ένα σύστημα προσωπικής και γραμματειακής υποστήριξης, ένα passe-partout για όλες τις δουλειές και απαραίτητο σύντροφο, που δρα και αντιδρά βάση της τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτει. Σε μια τόσο μοναχική κοινωνία (στο Λος Άντζελες της ταινίας όλοι κυκλοφορούν μόνοι και καλωδιωμένοι) η ιδιαίτερη σχέση του ανθρώπου με ένα κομπιούτερ δεν είναι πλέον ταμπού και ο Θίοντορ αποκτά δεσμό με τη Σαμάνθα, όπως έχει αυτοχρισθεί η αόρατη ύπαρξη με τη σέξι γυναικεία φωνή, που σταδιακά αλλάζει μορφές, ακόμα κι αν δεν έχει εμφάνιση, και εξελίσσεται σε καθημερινή, κανονική σχέση ανδρόγυνου, με όλα τα εμπόδια αλλά και τις ευκολίες που εμπεριέχει η απουσία του ενός από τα δύο σώματα.

Το πρόβλημα δεν είναι ο φυσικός περιορισμός της Σαμάνθα, η οποία ως και μια άσχετη κοπέλα στρατολογεί κάποια στιγμή για να την εκπροσωπήσει και να ικανοποιήσει τον αγαπημένο της, αλλά οι συναισθηματικές ατέλειες του Θίοντορ. Ο έρωτάς τους είναι άνισος, όχι όμως για τους ευνόητους, κυρίως σεξουαλικούς λόγους. Σε αυτό το φανταστικό, αν και όχι τόσο απίθανο love story, οι δυνατότητες επέκτασης μιας Σαμάνθα είναι απεριόριστες, ενώ οι αντίστοιχες ενός Θίοντορ σαφώς πεπερασμένες. Στην ουσία, η ταινία μιλάει για τη μάχη ανάμεσα στη διανοητική και τη συναισθηματική νοημοσύνη (εκεί που το παλιότερο Simone, με την ψηφιακή ανακατασκευή μιας ηθοποιού που ελέγχεται πλήρως από τον σκηνοθέτη Αλ Πατσίνο, μοιάζει με μονόχορδο ανέκδοτο). Και το κάνει απαλά και νοικοκυρεμένα, με απόλυτα συνεκτική πλοκή και καλοήθη ειρωνική αντιστροφή στη σκηνοθεσία. Δηλαδή, το Λος Άντζελες μοιάζει με έναν πολιτισμένο αλλά άνευρο κυβερνοχώρο.

Όλα τακτοποιημένα, τα χρώματα μάλλον ζεστά, τα προβλήματα τακτοποιημένα, οι εντάσεις απούσες, αλλά το γενικότερο κλίμα είναι ευχάριστα ανησυχητικό, απρόσωπο και παράξενα ουδέτερο – μια μητρόπολη ευνουχισμένη, με κατοίκους ρομποτικά προδιαγεγραμμένους. Αντίθετα, στο ανεξιχνίαστο σύμπαν της Σαμάνθα η προοπτική γεμίζει ελπίδες, όπως ακριβώς η φωνή της αντανακλά λύσεις και αισιοδοξία. Η ερωμένη-γραμματέας-φίλη και σύζυγος, κατά κάποιαν έννοια, δεν μιμείται τους ανθρώπους αλλά φιλοδοξεί να τους ξεπεράσει και ο ενθουσιασμός της για τις καθημερινές ανακαλύψεις των επιτευγμάτων γίνεται μεταδοτικός.

Το ότι έχει χιλιάδες ταυτόχρονες επαφές με άτομα που δεν είναι μόνο άλλοι χρήστες ή συνάδελφοι-λογισμικά αλλά ψηφιακές ανακατασκευές σημαντικών ανθρώπων που δεν ζουν πλέον, αλλά αναπαριστώνται «ζωντανά» έχοντας αποδράσει από τον κόσμο των νεκρών, πραγματικά βάζει φιτιλιές στον δύσμοιρο Θίοντορ, ο οποίος βλέπει το τερατάκι του Φράνκενσταϊν να απλώνει τα φτερά του σε διαστάσεις που ο ίδιος δεν δύναται να παρακολουθήσει. Κι εμείς ακολουθούμε τα βήματα της Σαμάνθα, από μωρό σε αυτόνομο ον, παράλληλα με τη συμπόνοια που σίγουρα έχουμε για τον εύκολο για ταύτιση Θίοντορ, έναν απογοητευμένο άνδρα που ζει γράφοντας επιστολές για άλλους, αλλά έπεσε στην περίπτωση. Το φινάλε είναι κάπως αναμενόμενο, αλλά δεν αφαιρεί την εξαιρετική εντύπωση μιας χειροποίητης περιπέτειας της ψυχής μέσα από τις παγίδες του σώματος, έναν στοχασμό για το άυλο του μεγάλου έρωτα και τη χίμαιρα της αιώνιας αγάπης με απτούς κινηματογραφικούς όρους από έναν σκηνοθέτη που πάντα ψάχνεται – και πάντα κάτι ωραίο βρίσκει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ