ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η ώρα της Ρόδου

Η ώρα της Ρόδου Facebook Twitter
Βέρνερ Χέρζογκ
0

» Φέτοςδεν θα έχω την ευκαιρία να πάω στη Ρόδογια το Φεστιβάλ Ecofilms‘08 που διοργανώνει η Λουκία Ρικάκη,και πολύ λυπάμαι γιατί πάντα απολαμβάνωτις επιλογές της, τις εκπλήξεις, ταειδικά τμήματα αλλά και τις βόλτες στηνπόλη. Eκτόςαπό τις ταινίες που ξεκίνησαν ναδιαγωνίζονται από την Τρίτη, τα αφιερώματαείναι τα εξής:

»ΣτονΛουίΜαλ,με την προβολή των επτά σπονδυλωτώνταινιών του για την Ινδία με τον τίτλοΗ ΙνδίαΦάντασμα.Μέσα από τις ταινίες αυτές, που έχουνγυριστεί στο ύφος ενός προσωπικούταξιδιωτικού ημερολογίου, ο Μαλ επιχειρείμια ιλιγγιώδη κατάδυση στα βάθη τηςΙνδίας, στις απομακρυσμένες αγροτικέςπεριοχές, αφουγκράζεται το ρυθμό της,ακολουθεί τα έθιμά της και αποκαλύπτειτις διαφορετικές πολιτιστικές, πολιτικέςκαι θρησκευτικές πτυχές μιας χώρας πουσυνεχώς προσφέρεται και συνεχώςδιαφεύγει. Τοαποτέλεσμα, που προβλήθηκε στη γαλλικήτηλεόραση το 1969, ήταν Η Ινδία Φάντασμα,μία επική απεικόνιση μιας τρομεράφτωχής, χυδαία υπερπυκνοκατοικημένηςχώρας, διχασμένης από θρησκείες καικοινωνικές τάξεις, που ακόμα παραπαίειαπό τα 200 χρόνια βρετανικής κυριαρχίας.Καθ' όλη την διάρκεια των επτά ωρώντης ταινίας μας υπενθυμίζεται το γεγονόςότι ο Μαλ που γυρίζει ντοκιμαντέρ είναιακριβώς ισάξιος του Μαλ που δημιουργείταινίες μεγάλου μήκους και είναι εύκολονα καταλάβουμε γιατί μερικοί υποστηρίζουνότι η ταινία Η Ινδία Φάντασμα είναι τοαξεπέραστο επίτευγμα ολόκληρης τηςκαριέρας του. Γιατον μεγάλο κινηματογραφιστή θα βρεθείκαι θα μιλήσει στη Ρόδο ο επί πολλάχρόνια στενός του συνεργάτης ΜισέλΦερί.

»ΣτονΒέρνερΧέρζογκ,τον «δαφνοστεφή κινηματογραφικόποιητή των ανθρώπων που ζουν στα άκρα».Θα προβληθεί η τελευταία του ταινίαΣυναντήσειςστο τέλος του κόσμουγυρισμένη στο Νότιο Πόλο. Στο πολύξεχωριστό αυτό ταξίδι του Χέρζογκ στηνΑνταρκτική οι εικόνες της φύσης στηνπιο άγρια μορφή της ισορροπούν με τοανθρώπινο στοιχείο. Το αφιέρωμαολοκληρώνεται με δύο παλιότερες ταινίεςτου Χέρζογκ που έχουν γυριστεί στηνΕλλάδα το 1968, το πειραματικό, μικρούμήκους φιλμ ΤελευταίεςΛέξειςγια τονκαλύτερο λυράρη της Κρήτης που πέρασεμεγάλο μέρος της ζωής του στο νησί τωνλεπρών, τη Σπιναλόγκα, και όταν τοκολαστήριο καταργήθηκε και έφυγαν απόεκεί όλοι οι λεπροί, εκείνος έμεινεμόνος στο νησί αρνούμενος να γυρίσειπίσω στον πολιτισμό καιτο Σημείαζωής,πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτηκαι σταθμός στην ιστορία του γερμανικούκινηματογράφου. Τοσενάριο της ταινίας βασίζεται σε μιανουβέλα του Achim von Arnim που περιγράφειτην ιστορία ενός στρατιώτη στη διάρκειατου επταετούς γαλλογερμανικού πολέμου,την οποία ο Χέρζογκ μεταφέρει χρονικάστη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου.Οι δυσκολίες των γυρισμάτων της ταινίαςΣημεία Ζωής έμειναν θρυλικές. Λέγεταιπως όταν ένας Έλληνας στρατιωτικόςθέλησε να εμποδίσει μια ζωτικής σημασίαςσκηνή, ο Χέρζογκ απείλησε ότι θαπυροβολούσε όποιον τολμούσε να σταματήσειτο γύρισμα. Η ταινία κέρδισε το ΑργυρόΒραβείο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το1968.

»ΣτουςΓιώργοΤσεμπερόπουλο και Σάκη Μανιάτη μετην προφητική τους ταινία Μέγαρα,που αποκαλύπτει τους κοινωνικοοικονομικούςμηχανισμούς που οδηγούν στην οικολογικήκαταστροφή και καταγράφει σκληράεργαζόμενους, φιλήσυχους αγρότες νααποκόπτονται βίαια από τη γη και τομόχθο τους και να ενώνονται με τηνεξεγερμένη νεολαία του Πολυτεχνείουτο Νοέμβριο του ‘73. Οι σκηνοθέτεςσημειώνουν για την ταινία τους: «Ότανκάναμε τα Μέγαρα, η λέξη «οικολογία»δεν υπήρχε, στην Ελλάδα τουλάχιστον.Τριανταπέντε χρόνια αργότερα ο κόσμοςβρίσκει την ταινία προφητική. Σήμεραοι περισσότεροι από τις κόρες και τουςγιους των ανθρώπων που μιλούν στηνταινία ζουν σε διαμερίσματα και ανησυχούνπια όχι μόνο για την πόλη τους αλλά καιγια το μέλλον όλου του πλανήτη. Με αυτήντην έννοια, ναι, οι γέροι τής ταινίαςήταν προφήτες».

Pulp Fiction
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ