Forced Entertainment: Η πιο διάσημη αγγλική κολλεκτιβα θεάτρου έρχεται στο Bios

Forced Entertainment: Η πιο διάσημη αγγλική κολλεκτιβα θεάτρου έρχεται στο Bios Facebook Twitter
Φωτό: Hugo Glendinning
0

Forced Entertainment: Η πιο διάσημη αγγλική κολλεκτιβα θεάτρου έρχεται στο Bios Facebook Twitter
Φωτό: Hugo Glendinning

 

"Διεγερτικό.. μας υπενθυμίζει την πλούσια γλώσσα ενός θιάσου...που βρίσκεται ακόμη στην κορυφή του παιχνιδιού", έγραψε o Guardian για το The Notebook των Forced EntertainmentΟι Forced Entertainment είναι η πιο διάσημη εταιρεία βρετανικού avant-garde θεάτρου και δημιουργεί περφόρμανς που διευρύνουν τα όρια του θεάτρου από το 1983. Το The Notebook είναι η πρώτη τους παράσταση που βασίζεται σε νουβέλα, μία νουβέλα της Ágota Kristóf.

 

«Επιλέξαμε το βιβλίο για δύο λόγους», λέει ο Tim Etchells με τον οποίο μιλήσαμε μέσω Skype. Βρισκόταν στην Αγγλία μάλλον στο σαλόνι του σπιτιού του. Μου μίλησε με νωχελική διάθεση για το The Notebook που κάνει παγκόσμια περιοδεία και αυτές τις μέρες έρχεται στο Bios για τρεις μόνο παραστάσεις. «Αρχικά είναι μία αξιοσημείωτη ιστορία», λέει. «Το γράψιμο είναι πολύ ιδιαίτερο. Aπλό και ταυτόχρονα πολύ ζωντανό. Έτσι χρησιμοποιούμε και εμείς την γλώσσα στις παραστάσεις μας τα τελευταία χρόνια».

 

Ζούμε σε μία κοινωνία που επικρατεί η κουλτούρα της βίας. Όλα τα καλά πράγματα που γίνονται στις κοινωνίες, γίνονται κάτω από το πρίσμα της εκμετάλλευσης και του κέρδους. Η παράσταση είναι μία κριτική για την κοινωνία και τους ανθρώπους της.

 

 

Το The Notebook περιγράφει την ιστορία δύο δίδυμων αδελφών που κατά την διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου καταφεύγουν στην ουγγρική εξοχή και μένουν στην εξαθλιωμένη φάρμα της γιαγιάς τους για να γλιτώσουν από τον πόλεμο. «Η ιστορία δεν αναφέρεται στον ίδιο τον πόλεμο αλλά σε ιστορίες ανθρώπων που ζούνε εκείνη την εποχή και επηρεάζονται από αυτή. Οι καταστάσεις εκείνες δίνουν πρόσφορο έδαφος για να γεννηθεί βία. Και όχι μόνο σωματική αλλά και ψυχική», συνεχίζει ο Tim. «Έχει μεγάλη σχέση με την επικαιρότητα των ημερών. Οι Σύροι πρόσφυγες που μετακινούνται από έναν τόπο σε κάποιον άλλο, ξένο και όλο αυτό γίνεται με βίαιο τρόπο και αιτία είναι ένας πόλεμος. Ζούμε σε μία κοινωνία που επικρατεί η κουλτούρα της βίας. Όλα τα καλά πράγματα που γίνονται στις κοινωνίες, γίνονται κάτω από το πρίσμα της εκμετάλλευσης και του κέρδους. Η παράσταση είναι μία κριτική για την κοινωνία και τους ανθρώπους της. Όταν διαβάζεις το βιβλίο σου βγάζει μία πολύ παράξενη αίσθηση και αυτό το «παράξενο» θέλαμε να φέρουμε στη σκηνή.

 

 

Forced Entertainment: Η πιο διάσημη αγγλική κολλεκτιβα θεάτρου έρχεται στο Bios Facebook Twitter
Φωτό: Hugo Glendinning

–Οι Forced Entertainment κάνουν παραστάσεις τα τελευταία 30 χρόνια και παραμένουν σύγχρονοι και πρωτοπόροι. Πώς τα καταφέρνετε; 

Είναι πολύ δύσκολο αλλά υπήρξαμε τυχεροί γιατί βρήκαμε γρήγορα το κοινό μας, υποστηρικτές και θέατρα για να παρουσιάσουμε την δουλειά μας. Ξεκινήσαμε στα μέσα μιας οικονομικής κρίσης το 1980 και σήμερα διανύουμε μία ακόμη. Δεν πέρασε και πολύς καιρός. Πολιτικά δεν είναι εύκολες εποχές για τις τέχνες και για τους καλλιτέχνες. Κάνουμε έναν αγώνα όλοι. Το πιο δύσκολο κομμάτι για εμάς ήταν να κρατήσουμε την ισορροπία μεταξύ των έξι ανθρώπων που αποτελούν την ομάδα και να το κάνουμε όλο αυτό ενδιαφέρον για το κοινό και για μας. Αυτό απαιτεί πάντα πολύ δουλειά. Αυτή η επιτυχία ποτέ δεν με έκανε να νιώσω πλήρης. Ήμουν πάντα πεινασμένος να δοκιμάσω νέες οπτικές και τρόπους για να δω τι παραπάνω μπορεί να γίνει. Υπάρχουν πράγματα για τα οποία είμαι περήφανος και χαρούμενος αλλά όπως πάντα έτσι και τώρα είμαι απασχολημένος με το τι θα κάνουμε μετά. Η επιθυμία μας να συνεχίζουμε να πειραματιζόμαστε να ρωτάμε και να μην βολευόμαστε να θέτουμε νέα ερωτήματα είναι πολύ σημαντικό για εμάς.

 

 – Ο Guardian όπως και πολλά άλλα μέσα έχουν γράψει πολύ καλές κριτικές για την παράσταση, γενικά διαβάζετε κριτικές;

Κάποιες φόρες. Είναι λίγο παράξενο γιατί καμιά φορά μπορεί να τρυπώσει στο μυαλό σου και να σε απασχολήσει πολύ. Και δεν το θέλω αυτό για να είμαι ειλικρινής. Έχω τις δικές μου προσωπικές αμφιβολίες και δεν χρειάζομαι τις αμφιβολίες των άλλων.

 

–Το ίντερνετ πώς το βλέπετε;

Δεν ξέρω αν κάνει καλό ή κακό; Το αντιμετωπίζω ως κάτι δεδομένο. Όλοι μπορούν να πουν την άποψη τους και να την διασπείρουν και κατά κάποιο τρόπο αυτό είναι ενδιαφέρον. Πλέον δεν είναι μόνο οι εφημερίδες και τα κανάλια. Αυτό κάνει τον διάλογο τέχνης και μέσων πιο ζωντανό και πιο ενημερωμένο δίνει περισσότερες προοπτικές στην τέχνη και τους καλλιτέχνες. Σίγουρα διαβάζεις και πολύ χαζά πράγματα και κακά κομμάτια γνώμης και απλά πρέπει να το αποδεχθείς και αυτό. Δεν έχεις άλλη επιλογή.

–Τι ξεχωρίζετε αυτόν το καιρό στο avant-garde θέατρο;

Παρότι δεν παρακολουθώ πολλά γιατί είμαι πολύ απασχολημένος θα αναφέρω μια νέα καλλιτέχνη με βάση την Αγγλία η οποία έχει κάνει κάποιες ενδιαφέρουσες παραστάσεις. Τελευταία είδα το «Future Show» που είναι πολύ καλό. Υπάρχει και μια ομάδα στο Βερολίνο, οι «Private in Public» είναι Γάλλοι και παρουσιάζουν πολύ ενδιαφέρουσα και συναρπαστική δουλειά.

–Ποια είναι η τάση τώρα στο πρωτοποριακό θέατρο;

Περάσαμε από την φάση που τους καλλιτέχνες απασχόλησε πολύ η ιδέα του αληθινού ανθρώπου στη σκηνή. Πολιτικοί αναλυτές, καθημερινοί άνθρωποι, επιστήμονες είχαμε πολλά τέτοια για αρκετό καιρό. Τώρα είμαστε σε μια φάση που ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για την ιδέα της συμμετοχής του κοινού στην παράσταση. Ένα κοινό που θα πρέπει να κάνει πράγματα για να ενεργοποιήσει μια παράσταση και να συμμετέχει με διάφορους τρόπους σε αυτή. Το trend είναι η αποδομημένη παράσταση στην οποία οι θεατές έρχονται για να συμμετέχουν και όχι απλά για να παρακολουθήσουν.

–Γιατί θεωρείτε το avant-gard θέατρο σημαντικό;

Είναι ένας χώρος που ανοίγει άπειρες δυνατότητες για το τι είναι το θέατρο και περφόρμανς. Ερωτήματα για το πώς μπορεί να μας πει κάτι καινούριο και πως να μας συμπεριλάβει. Και αυτά είναι πάντα ανοιχτά. Είναι ένας χώρος στον οποίο μπορούν να συμβούν πραγματικά πάρα πολλά πράγματα και αυτό για εμένα είναι το συναρπαστικό και το πιο ενδιαφέρον. Ότι ανοίγει νέες δυνατότητες επικοινωνίας. Το σύγχρονο θέατρο δεν παίρνει τίποτα ως δεδομένο και αυτό δίνει στους καλλιτέχνες την δυνατότητα να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα και να τα επικοινωνούν με έναν σύγχρονο και ζωντανό τρόπο.

–Γιατί επιλέξατε να παίξετε σε αυτήν την παράσταση; Το κάνετε σπάνια.

Γιατί απλά ο Robin ο οποίος συνήθως παίζει αυτό το ρόλο είχε κάποιες υποχρεώσεις για αυτό το κύκλο της περιοδείας και αποφάσισα να το κάνω εγώ. Είναι παράξενο να παίζω ξέρω το κομμάτι πολύ καλά γιατί το σκηνοθέτησα και ήμουν εκεί σε όλες τις πρόβες. Είναι μια πρόκληση, γιατί κάθε φορά που παίζω καταλαβαίνω ότι δεν την ξέρω τόσο καλά όσο νόμιζα. Αυτό είναι απολαυστικό μου αρέσει.

Forced Entertainment, The Notebook, BIOS.TESLA Main Πέμπτη 28 - Σάββατο 30 Ιανουαρίου, 20:30.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ