Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose 1927Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and Georgia O’Keeffe Foundation© Georgia O’Keeffe Museum
0

Τον Ιούλιο του 2016 η Tate Modern θα φιλοξενήσει μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα της Αμερικανίδας εκπροσώπου του μοντερνισμού, της ζωγράφου Georgia O'Keeffe (1887-1986), την πρώτη μάλιστα έκθεση έργων της στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και 20 χρόνια. Στην επέτειο ενός αιώνα από το ντεμπούτο της στην Νέα Υόρκη το 1916, η φιλόδοξη και θεματολογικά ευρεία επισκόπηση του έργου της έχει ως στόχο να επανεξετάσει την θέση της O'Keeffe στον κόσμο της τέχνης του 20ου αιώνα και να αποκαλύψει την βαθιά επιρροή της. Καθώς στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν υπάρχουν έργα της ζωγράφου σε δημόσιες συλλογές και πινακοθήκες, η έκθεση αυτή θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για το κοινό εκτός Ηνωμένων Πολιτειών να έρθει σε επαφή σε βάθος με το έργο της. 

Η Georgia O'Keeffe θεωρείται από πολλούς ως μία εκ των θεμελιωτών του αμερικανικού μοντερνισμού, και κατέκτησε σημαντική θέση στο στερέωμα της τέχνης ανάμεσα στις δεκαετίες 1910 και 1970. Είναι επίσης αναμφισβήτητα μία από τις πρωτοπόρες φεμινίστριες καλλιτέχνιδες των '70s. Διατρέχοντας τις έξι δεκαετίες κατά τις οποίες η O'Keeffe ήταν πιο παραγωγική και παρουσιάζοντας πάνω από 100 σημαντικά έργα της, η έκθεση της Tate Modern θα αποπειραθεί να χαρτογραφήσει την εξέλιξη της ζωγραφικής της από τους πρώιμους αφηρημένους πειραματισμούς στα ύστερα έργα της, προσπαθώντας επίσης να διαλύσει τα στερεότυπα που εξακολουθούν να συνοδεύουν την καλλιτέχνη και το έργο της.  

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation©Georgia O’Keeffe Museum

Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών.

Ανοίγοντας με την στιγμή των πρώτων παρουσιάσεων του έργου της στην γκαλερί "291" της Νέας Υόρκης το 1916 και το 1917, η έκθεση θα συμπεριλάβει τα πρώτα ώριμα έργα της O'Keeffe όταν ακόμα εργαζόταν ως δασκάλα στην Βιρτζίνια και το Τέξας. Έργα με κάρβουνο όπως τα No. 9 Special 1915 και Early No. 2 1915 θα εκτίθενται διπλα σε μία ομάδα από ακουαρέλες και ελαιογραφίες με έντονα χρώμα, όπως τα Sunrise 1916 και Blue and Green Music 1919. Τα έργα αυτά εξερευνούν την σχέση της μορφής με το τοπία, την μουσική, το χρώμα και την σύνθεση και αποκαλύπτουν την εξέλιξη της βαθιάς κατανόησης και συναισθησίας της ζωγράφου.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Jimson Weed/White Flower No.1, 1932.Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London

Μία από τις αίθουσες θα αφιερωθεί και στην προσωπική και επαγγελματική σχέση της O'Keeffe με τον φωτογράφο, διοργανωτή εκθέσεων σύγχρονης τέχνης και σύζυγο της, Alfred Stieglitz (1864-1946). Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών. Μία εκλογή φωτογραφιών του Stieglitz, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται πορτραίτα και γυμνά της O'Keeffe καθώς και εμβληματικές προσωπικότητες της αβάν γκάρντ σκηνής της εποχής όπως ο Marsden Hartley (1877-1943) και ο John Marin (1870-1953), θα αποτελούν μέρος της έκθεσης.

 

Οι νεκρές φύσεις αποτέλεσαν σημαντικό κομμάτι του έργου της O'Keeffe, εξάλλου κάποια από τα γνωστότερα έργα της είναι οι απεικονίσεις και αφαιρετικές εικόνες λουλουδιών. Η έκθεση θα ρίξει φως στο πως τα συγκεκριμένα έργα αντικατοπτρίζουν την επίδραση των μοντερνιστών φωτογράφων, όπως η παραμόρφωση στον πίνακα Calla Lily in Tall Glass – No. 2 1923 και το σφιχτό καδράρισμα του πίνακα Oriental Poppies 1927. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της O'Keeffe, η ελαιοραφία Jimson Weed, White Flower No. 1 1932, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι και το ακριβότερο έργο τέχνης που έχει φιλοτεχνηθεί από γυναίκα, θα αποτελεί την κορωνίδα της έκθεσης.

Η πλέον σταθερή πηγή εμπνευσης της O'Keeffe ήταν η φύση και το τοπίο. Ζωγράφιζε τόσο μεταφορικά όσο και αφαιρετικά έργα αντλώντας θέματα από τοπία. Τα έργα Black Mesa Landscape, New Mexico / Out of Black Marie's II 1930 και το Red and Yellow Cliffs 1940 δείχνουν την σταδιακή εμβάπτιση της ζωγράφου στην ιδιαίτερη γεωγραφία του Νέου Μεξικού, ενώ έργα όπως το Taos Pueblo 1929/34 αποκαλύτπουν την περίπλοκη ανταπόκριση της στην περιοχή και τις πολλαπλές κουλτούρες που συνυπάρχουν. Οι στυλιζαρισμένοι πίνακες της περιοχής που η ίδια αποκαλούσε "Μαύρο Τόπο" θα είναι η καρδιά της έκθεσης.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Alfred Stieglitz - Georgia O'Keeffe, 1918 The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ