«To design είναι η λύση ενός προβλήματος. Μια γλώσσα που προσαρμόζεται για να ειπωθούν τα σωστά πράγματα ανάλογα με την κάθε περίσταση προς όφελος του πελάτη. Σε αντίθεση με την τέχνη, που θεωρητικά δεν έχει περιορισμούς, το design συνήθως θα πρέπει να είναι λειτουργικό. Για μένα, είναι μεγάλη η χαρά να βρίσκω τη λύση αυτή και να ισορροπώ ανάμεσα στο λειτουργικό design και την τέχνη» λέει ο Κωνσταντίνος Χαϊδάλης, ο οποίος ασχολείται με το design, την εικονογράφηση και το animation τα τελευταία δέκα χρόνια. Aυτό τον καιρό εργάζεται ως freelance designer και κατά καιρούς έχει συνεργαστεί με το Μad TV και το ΝΟΜΙΝΤ, πολυβραβευμένη βρετανική εταιρεία παραγωγής animation. Τα σχέδιά του ξεχωρίζουν γιατί συνδυάζουν όμορφα το μινιμαλιστικό με το σουρεαλιστικό στοιχείο.
Του μιλήσαμε με αφορμή το «Haunting Season», ένα πολύ ενδιαφέρον προσωπικό του πρότζεκτ, το οποίο δούλευε έναν χρόνο και σύντομα θα κυκλοφορήσει και σε έντυπη μορφή. Πρόκειται για ένα κολάζ εικονογραφήσεων που βασίζονται σε προσωπικά του βιώματα. «Είναι μια δουλειά που τη νιώθω πολύ κοντά μου» λέει. «Το "Ηunting Season" είναι μια σειρά από οπτικές παραβολές και κρυπτικές εικονογραφήσεις καταστάσεων ή συναισθημάτων που συνέβησαν σ' εμένα και σε κοντινά μου πρόσωπα. Το παιδί αντιπροσωπεύει εμένα, χωρίς άμυνες. Τον οποιονδήποτε χωρίς άμυνες. Είναι το πρώτο μου πρότζεκτ, το οποίο, παρόλο που είναι κάπως κρυπτικό στο σύνολό του, δημιουργικά είναι η πιο ειλικρινής και αφιλτράριστη προσπάθειά μου. Είναι μια δουλειά που δεν θα μπορέσω ποτέ να ξανακάνω, επειδή δεν θα ξαναζήσω τα γεγονότα που πυροδότησαν αυτά τα συναισθήματα».
Θέλω η δουλειά μου να είναι πολύ προσωπική και δεν μου αρέσει να θεωρητικοποιώ αυτά που κάνω. Ό,τι κάνω, αντικατοπτρίζει τον ψυχισμό μου.
Ο Κωνσταντίνος Χαϊδάλης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και τα τελευταία δέκα χρόνια ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει μια γάτα, την Bikini, και δεν του αρέσουν καθόλου τα μανταρίνια, απαντά όταν του ζητάς να σου πει λίγα λόγια για τον εαυτό του. «Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το design πριν από δώδεκα χρόνια. Τελείωσα ένα πρόγραμμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιταλία, αλλά δεν ασχολήθηκα καθόλου με αυτό. Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα, έκατσα κι έμαθα μόνος μου προγράμματα 2D, 3D, animation και γραφιστικής και ήμουν τυχερός γιατί οι πρώτες μου δουλειές ήταν ακριβώς αυτό που ονειρευόμουν: εξώφυλλα δίσκων και αφίσες για συναυλίες».
Είναι εμμονικός με τις προσωπικές του δουλειές, τον ενδιαφέρουν συγκεκριμένες θεματικές και προσπαθεί να εκφράζει μέσα από τη δουλειά του πτυχές του εαυτού του. Ο Edward Gorey, o Μarcel Duchamp, o Vaughan Oliver και οι Μ/Μ Paris είναι κάποιοι καλλιτέχνες που θαυμάζει πολύ. «Θέλω η δουλειά μου να είναι πολύ προσωπική και δεν μου αρέσει να θεωρητικοποιώ αυτά που κάνω. Ό,τι κάνω, αντικατοπτρίζει τον ψυχισμό μου» λέει. «Τα περισσότερα έργα υπάρχουν πρώτα στο κεφάλι μου ως εμμονές ή ως ιστορίες και μετά προσπαθώ να τα αποτυπώνω στα σχέδιά μου. Μου αρέσει να φαίνονται εύθραυστα και ημιτελή. Έχω την αίσθηση ότι έτσι φαίνονται περισσότερο "αληθινά". Δεν προσπαθώ να διατηρώ την πρωτοτυπία μου. Το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να είμαι συνεπής σε αυτά που εκφράζονται. Νομίζω ότι πραγματικά είναι τρόπος ζωής και, για να είμαι ειλικρινής, βαριέμαι πάρα πολύ να μην είμαι δημιουργικός».
Ως ψηφιακά, τα έργα του Κωνσταντίνου έχουν βασικό μέσο προβολής το Ίντερνετ και τα social media. Ποια είναι η άποψή του για τον συντηρητισμό του Ίντερνετ και τη λογοκρισία που έχουν δεχτεί κατά καιρούς διάφοροι καλλιτέχνες; «Δεν θυμάμαι να έχω δεχτεί λογοκρισία για τη δουλειά μου ποτέ. Το Ίντερνετ, βέβαια, είναι πολύ διπρόσωπο, είναι ο καταλληλότερος τόπος για να εκφραστούν τα καλύτερα αλλά και τα χειρότερα, λόγω της ανωνυμίας που παρέχει. Δεν πιστεύω ότι ο συντηρητισμός είναι βασικό του χαρακτηριστικό, γιατί ευτυχώς δεν είναι τοπικό προϊόν».
Είναι δύσκολα τα πράγματα για τους νέους Έλληνες δημιουργούς; «Φυσικά και είναι» λέει. «Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι το design είναι ένας αρκετά κορεσμένος κλάδος στην Ελλάδα. Η ζήτηση για παροχές επικοινωνίας έχει λιγοστέψει και το κόστος ζωής έχει ανέβει αρκετά. Προσωπικά, εργάζομαι ως freelancer και ως art director/animator σε μια διαφημιστική εταιρεία και οικονομικά είμαι εντάξει. Συμβαίνει, βέβαια, και κάτι άλλο, που είναι και κάπως παράδοξο. Βλέπω όλο και περισσότερο καινούργιες ομάδες να κάνουν καταπληκτικές δουλειές. Νομίζω ότι την τελευταία πενταετία το ελληνικό design είναι στα καλύτερά του».
Ο Κωνσταντίνος Χαϊδάλης ετοιμάζει ήδη το επόμενο πρότζεκτ του, «Feral», μια καινούργια σειρά από εικόνες με θέμα τις φοβίες.
Περισσότερα έργα του μπορείτε να βρείτε εδώ