Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
1


Από τον Σεπτέμβριο του 2015, ένα νέο ιατρείο πλαστικής χειρουργικής στεγάζεται στον πρώτο όροφο διατηρητέου κτιρίου του 1912 στο κέντρο της Ρόδου. Όμως πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει η αρχιτεκτονική ενός τέτοιου χώρου ή ποια καινοτομία σχεδιασμού μπορεί να τον κάνει ξεχωριστό; Τα περισσότερα ιατρεία δεν απέχουν πολύ από τους αποστειρωμένους, ψυχρούς χώρους που έχουμε όλοι συναντήσει. Κάποιες λίγες εξαιρέσεις δοκίμασαν μια πιο σύγχρονη και τολμηρή προσέγγιση με χρωματιστή και φουτουριστική διάθεση. Αλλά, αυτός εδώ ο χώρος, εισαγάγει μια εντελώς καινούργια και φρέσκια αισθητική πετυχαίνοντας ένα αναπάντεχα κομψό αποτέλεσμα.


Η Ελίνα Δρόσου, επικεφαλής του dARCHstudio, εργάστηκε στο πρότζεκτ αυτό με σκοπό την ανάδειξη του καινούργιου μέσα από το παλιό. Ο εσωτερικός χώρος δέχθηκε ήπιες επεμβάσεις και μεταμορφώθηκε σε ένα σύγχρονο ιατρείο με όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό, διατηρώντας παράλληλα τον ιταλικής αρχιτεκτονικής εξαίρετο χαρακτήρα του.

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

Στο κέντρο του ιατρείου, ένας μακρύς πλατύς και διαμπερής διάδρομος φιλοξενεί τους χώρους υποδοχής και αναμονής και καταλήγει σε ένα ηλιόλουστο μπαλκόνι, ενώ οι δύο χώροι γραφείων, η αίθουσα χειρουργείου, η είσοδος, το wc και η κουζίνα διακλαδώνονται αριστερά και δεξιά αυτού. Η απόλυτα συμμετρική διάταξη παραθύρων και πορτών φανερώνει την ιταλικής αρχιτεκτονικής καταγωγή του κτιρίου."Έμαθα ότι κατά την επίσκεψη του στον χώρο, κάποιος μονολόγησε ότι έτσι θέλει το σπίτι του." μου λέει η Ελίνα Δρόσου όταν της ζητώ να θυμηθεί ένα κολακευτικό σχόλιο πελάτη του ιατρείου.

Όμως πόσο εύκολο είναι να πείσεις έναν γιατρό να στεγάσει την επιστήμη του σε έναν χώρο τόσο αναπάντεχο για τον ανυποψίαστο πελάτη που θα βρεθεί αντιμέτωπος με κάτι τόσο διαφορετικό; "H κατεύθυνση πάρθηκε από κοινού με τον πελάτη εν μέσω συνδιαλλαγής. Συζητήσαμε αρκετά πριν και κατά την διάρκεια του σχεδιασμού. Κοινός μας εξ' αρχής στόχος, ήταν η δημιουργία ενός χώρου με τελείως διαφορετική όψη και ενέργεια από αυτήν ενός συμβατικού σύγχρονου χώρου ιατρείου. Θέλαμε ο ασθενής να νιώθει οικειότητα και να ξεχνάει έστω και για λίγο ότι έρχεται επίσκεψη σε γιατρό, αν όχι για επέμβαση. Η άριστη επικοινωνία και η τυφλή εμπιστοσύνη του γιατρού από ένα σημείο και μετά έκανε την διαδικασία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του έργου άκρως απολαυστική. Ασυνείδητα οδηγήθηκα στο να αποδώσω στον χώρο βασικές πτυχές της προσωπικότητας του. Χαρακτηριστικά όπως η απλότητα, η καθαρότητα, η αντισυμβατικότητα, ο οραματισμός αλλά και η έλξη για ό,τι κρύβει πίσω του μια ιστορία."

 

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

 

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
Οι λευκοί τοίχοι της εισόδου και του κεντρικού διαδρόμου έχουν ηθελημένα μείνει άδειοι, με σκοπό αργότερα να φιλοξενήσουν περιοδικές εκθέσεις τέχνης.- (φωτό.: Evangelos Hatzikelis)


Μέσα από τα παλιά ψηλά παράθυρα, τo φως του ηλίου διαχέεται άπλετα στο εσωτερικό. Το λευκό χρώμα των τοίχων αποπνέει την αίσθηση του καθαρού, ενώ ταυτόχρονα αντιπαραβάλλεται στην ποικιλία των χρωμάτων και των γεωμετρικών μοτίβων των παλιών πλακιδίων του δαπέδου, και αναδεικνύει έτσι το αποτύπωμα του χρόνου, την μοναδικότητα και την ζεστασιά τους. Μια λεία και ενιαία στρώση τσιμεντοκονίας έρχεται να γεμίσει τα κενά του δαπέδου, εκεί που τα πλακάκια λείπουν.


Ο σχεδιασμός των επίπλων εμπνέεται από την ανατομία του ανθρώπινου σώματος. Οι νέες βιβλιοθήκες ενσαρκώνουν την δομική σχέση των εσωτερικών οργάνων και του ινώδους συνδετικού ιστού, προβάλλοντας τον διάτρητο όγκο του μαύρου μεταλλικού πλέγματος ως περίβλημα στην συμπαγή γεωμετρική μορφή του λευκού λακαριστού ξύλου. Στην αίθουσα του χειρουργείου, μια γραμμή τομής «κόβει σαν νυστέρι» τους τοίχους και το δάπεδο του χώρου χρωματικά στα δύο. "Καταρχήν οδηγήθηκα από την ίδια την δομή του χώρου, τις χωρικές του ποιότητες και το λειτουργικό του πρόγραμμα. Από κει και πέρα, η έννοια της τομής, βασική διαδικασία τόσο στην πλαστική χειρουργική όσο και στην αρχιτεκτονική, με βοήθησε πολύ στον τρόπο σκέψης και σύνθεσης. Η μορφή κάποιων επίπλων (βιβλιοθήκες και ντουλάπια) φανερώνει με ειλικρίνεια την δομή του σκελετού της κατασκευής τους ,όπως συμβαίνει και σε μία τομή. Η αίθουσα του χειρουργείου καθώς και τα custom-designed έπιπλα στον χώρο της αναμονής είναι ευδιάκριτα για την τομή τους σε 2 ή περισσότερα τμήματα. Έμπνευση για τις χειροποίητες βιβλιοθήκες αποτέλεσε το αντικείμενο της πλαστικής χειρουργικής, το ανθρώπινο σώμα και η ανατομία του." αναφέρει η Ελίνα Δρόσου.

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
Όλα τα έπιπλα και τα φωτιστικά, εκτός από τα γραφεία και τις καρέκλες έχουν σχεδιαστεί από το studio.(φωτό.: Evangelos Hatzikelis)
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

Η πρόκληση για έναν αρχιτέκτονα όταν επιχειρεί μια τέτοια προσέγγιση σε κάτι που οι περισσότεροι έχουν στο μυαλό τους στην πιο κλισέ του εκδοχή είναι μεγάλη: "Το να γυρίσει το μοιρογνωμόνιο υπό γωνία και παρά τους περιοριστικούς κανόνες του επαγγέλματος, να δει την πραγματικότητα με μια πιο ελεύθερη λοξή ματιά. Είναι και αυτό ένας πειραματισμός που σε ξυπνάει σαν διαδικασία και σε απογειώνει αν πετύχει, σαν αποτέλεσμα.Πρόκληση είναι το παιχνίδι συνύπαρξης πραγματικότητας και φαντασίας, παλιού και νέου, προβλέψιμου και απροσδόκητου."

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter

STATUS: Υλοποιημένο

PROJECT: Ιατρείο πλαστικής χειρουργικής στην Ρόδο
PROGRAM: 100 τμ, ιατρείο
LOCATION: Ίωνος Δραγούμη 44, Ρόδος, Ελλάδα
CLIENT: Δρ.Βασίλειος Παπαγεωργίου
DESIGN: Ελίνα Δρόσου
PROJECT MAGEMENT: Ελίνα Δρόσου
ARCHITECTURE OFFICE: dARCHstudio, www.darchstudio.com
DATE OF COMPLETION: Σεπτέμβριος 2015
PHOTOGRAPHY: Ευάγγελος Χατζικέλης

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ