ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

4 βιβλία για την πρώτη εβδομάδα του 2017

4 βιβλία για την πρώτη εβδομάδα του 2017 Facebook Twitter
Φωτογραφία: Thomas Allen
0


 

Wilkie Collins

Η Γυναίκα με τα Άσπρα

Μτφρ. Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος, εκδ. Gutenberg, 983 σελίδες

Το κλασικό αυτό μυθιστόρημα, και το πρώτο έργο αισθηματικής λογοτεχνίας μυστηρίου (sensation novel), δημοσιεύτηκε αρχικά σε συνέχειες στο έντυπο All the Year Round, ένα εβδομαδιαίο λογοτεχνικό περιοδικό που ίδρυσε και διηύθυνε ο Charles Dickens, από το 1859 έως τον θάνατό του, το 1870. Το μυθιστόρημα του Wilkie Collins (1824-1889) άρχισε να δημοσιεύεται στις 26 Νοεμβρίου του 1859 και ολοκληρώθηκε στις 25 Αυγούστου του 1860. Ρομαντισμός αλλά και ρεαλισμός, πάθος αλλά και λογική, κλασική γραφή αλλά και πρωτότυπες ιδέες συνθέτουν έναν πελώριο καμβά, ένα καλειδοσκοπικό μυθιστόρημα που λάτρεψαν τόσο ο Dickens και ο Thackeray, όσο και αμέτρητοι ανώνυμοι αναγνώστες. ῾῾Άσχετα αν το διαβάζουμε σαν βικτοριανό κλασικό έργο, ή σαν το πρώτο μυθιστόρημα Μαφίας (με τον Φόσκο σαν πρώιμο Νονό᾽᾽, σημειώνει ο μελετητής John Sutherland, ῾῾ή σαν τον γεννήτορα του αγγλικού αστυνομικού μυθιστορήματος (με τον Χαρτράιτ σαν πρώιμο Ιδιωτικό Ερευνητή), ή σαν μια διερεύνηση μερικών από τις σκοτεινότερες άγνωστες πλευρές της βικτοριανής σεξουαλικότητας, η Γυναίκα με τα Άσπρα παραμένει ένα από τα δύο ή τρία μυθιστορήματα της περιόδου που θα διατηρήσουν τη θέση τους για την εξαιρετικά υψηλή αναγνωσιμότητά τους᾽᾽. Ήδη από τις εναρκτήριες αράδες, ο συγγραφέας προϊδεάζει τον αναγνώστη για τον καταιγισμό γεγονότων και στοχασμών που θα απολαύσει: ῾Ἁυτή η ιστορία δείχνει τι μπορεί ν᾽ αντέξει η υπομονή μιας Γυναίκας και τι μπορεί να καταφέρει η αποφασιστικότητα ενός Άνδρα᾽᾽.

 

Charles Dickens

Η Δίκη για Φόνο και άλλα Μυστήρια

Μτφρ. Γιώργος Μπαρουξής, εκδ. Ποικίλη Στοά, 120 σελίδες

Τρία ῾῾αστυνομικά᾽᾽ διηγήματα του μέγιστου Charles Dickens (1812-1870), δημοσιευμένα αρχικά στο ίδιο έντυπο που φιλοξένησε τη Γυναίκα με τα Άσπρα, το All the Year Round. Συναντάμε φαντάσματα που διψάνε για εκδίκηση, στοιχειωμένα σπίτια, αλλόκοτες διαδόσεις, κατά συρροήν δολοφόνους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το τρίτο διήγημα, με τίτλο ῾῾Καταδίωξη᾽᾽. Θεωρείται ότι ο Dickens άντλησε την έμπνευσή του από έναν Άγγλο καλλιτέχνη, δημοσιογράφο, πλαστογράφο και δολοφόνο, με τον οποίο είχε γνωριστεί ο συγγραφέας. Πρόκειται για τον Thomas Griffiths Wainewright (1794 – 1847). ῾῾Έχω ακούσει πάρα πολλές ανοησίες᾽᾽, γράφει ο Dickens, ῾῾για κακούς ανθρώπους που δεν σε κοιτάζουν καταπρόσωπο. Μην εμπιστεύεστε αυτή την τετριμμένη ιδέα. Η ανειλικρίνεια μπορεί να κοιτάξει την ειλικρίνεια καταπρόσωπο και να την κάνει να χαμηλώσει τα μάτια, αν έχει να κερδίσει κάτι από αυτό᾽᾽.

 

Brian Evenson

Έσχατες Μέρες

Μτφρ. Νίκος Α. Μάντης, εκδ. Καστανιώτης, 230 σελίδες

Πρώτη γνωριμία με τον πληθωρικό συγγραφέα Brian Evenson (Αϊόβα, 1966), ο οποίος καταπιάνεται με ποικίλα είδη από το σκληρό νουάρ έως τα γοτθικά αφηγήματα και τη λογοτεχνία του φανταστικού. Οι Έσχατες Μέρες, βραβευμένο μυθιστόρημα τρόμου (2009), μας μεταφέρουν στον κόσμο της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας, στα άδυτα μιας σκοτεινής σέκτας που επιδίδεται σε ακρωτηριασμούς καθότι οι ιδρυτές της θεωρούν ότι διά του ακρωτηριασμού πλησιάζεις περισσότερο τον Θεό. Ανατόμος της φρίκης, με γραφή ακριβείας, ο Evenson ανεβάζει την ένταση της δράσης και επιτείνει την αγωνία μας σε κάθε σελίδα. ῾῾Σε μικρή απόσταση υπήρχε ένας φρουρός, βολτάροντας χαλαρά, αλλά ο Κλάιν έγινε ένα  με τη σκιά και τον άφησε να ζήσει. Πλησίασε αργά την πύλη, αλλά ήταν το ίδιο έρημη όπως όταν την είχε περάσει πριν, με τους νεκρούς να παραμένουν βολικά νεκροί στα σημεία όπου είχανε πέσει. Δεν είχαν περάσει δύο ώρες από τότε που είχε έρθει;, αναρωτήθηκε, και μετά αναρωτήθηκε αν ήταν παγίδα. Βγήκε με τον λαιμό του να τον γαργαλάει, περιμένοντας να πέσουν οι πυροβολισμοἰ᾽᾽.

 

Thomas Engström

Δυτικά της Ελευθερίας

Μτφρ. Γρηγόρης Ν. Κονδύλης, εκδ. Μεταίχμιο, 352 σελίδες

Επίσης πρώτη γνωριμία με τον ήδη καταξιωμένο Σουηδό συγγραφέα Thomas Engström (1975), ο οποίος έχει καταπιαστεί, επίσης, με τη δημοσιογραφία και τη μετάφραση (έχει μεταφράσει, μεταξύ άλλων, βιβλία του Μπάρακ Ομπάμα και του Ίαν Κέρσοου). Ο κεντρικός του ήρωας, ο Λούντβιχ Λιχτ, πάλαι ποτέ αστέρας της Στάζι και νυν ανεξάρτητος πράκτορας της CIA, είναι χρεωμένος, είναι μεσήλικας, έχει συκώτι μισοκατεστραμμένο από το αλκοόλ, έχει μπλεξίματα με την μολδαβική μαφία, ζει στο Βερολίνο, και καλείται να εξιχνιάσει ένα τριπλό έγκλημα και να τα βάλει με έναν ορκισμένο εχθρό των Ηνωμένων Πολιτειών. Το μυστήριο, η κατασκοπεία, η καταιγιστική δράση, αλλά και οι παρατηρήσεις και τα σχόλια του συγγραφέα για το Βερολίνο, συνθέτουν ένα εμπρηστικό κοκτέιλ. ῾῾Θα μπορούσε να νομίσει κανείς, αν περνούσε έξω από το κλαμπ στη Γιορκστράσε, ότι επρόκειτο για κάποιο μικρό βιντεοκατάστημα με μερικά σεπαρέ για να τον παίζουν οι πελάτες και μια μικρή αίθουσα προβολής. Αλλά αυτή η λιτή πρόσοψη με τις τζαμαρίες καθρέφτες στο χρώμα της σάρκας σολομού έκρυβε —όπως και τόσα άλλα σε μια πόλη όπου οι στρώσεις ιστορίας συνωστίζονταν και έγδερναν η μία την άλλη κατά ανεξιχνίαστες πλειάδες— ένα τεράστιο υπόγειο συγκρότημα πολλών ορόφων᾽᾽.

 

 

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM