Φίλιππος Κάππα: Όταν αφαιρείς την πληροφορία από την εικόνα, προκύπτει κάτι πολιτικό

Φίλιππος Κάππα: Όταν αφαιρείς την πληροφορία από την εικόνα, προκύπτει κάτι πολιτικό Facebook Twitter
Η τηλεόραση ήταν πάντοτε ο κόσμος μου, το μέσο με το οποίο έβλεπα τον κόσμο. Το έργο μου δεν γινόταν να μην έχει σχέση με αυτή – απλώς μπορεί να μην έγινε συνειδητά.
0

Ο Φίλιππος Κάππα είναι εικαστικός και ασχολείται με το video art. Τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στο Τόκιο, έχοντας πάρει υποτροφία για διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο Τama, μία από τις κορυφαίες Σχολές Καλών Τεχνών της Ιαπωνίας.

Δημιουργεί ασπρόμαυρα βίντεο από τα οποία απουσιάζει κάθε πληροφορία. Οι εικόνες που παρουσιάζει δεν μαρτυρούν πολλά. Είναι αρκετά αινιγματικές και ατμοσφαιρικές και ο ήχος συχνά αφήνει έντονο στίγμα. Ο θεατής καλείται να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα από αυτό που βλέπει. Και τις περισσότερες φορές σοκάρεται όταν συνειδητοποιεί ότι αυτό που βλέπει δεν είναι κάτι ψεύτικο, αλλά αναφέρεται σε ένα πραγματικό γεγονός, όπως αυτό έχει αποτυπωθεί στην κάμερα. Λειτουργούν σαν γροθιά στο στομάχι.

Τον συναντώ σε ένα καφέ στα Εξάρχεια. Έχει έρθει στην Αθήνα για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Μιλάει με ενθουσιασμό για την ευγένεια και την καθαριότητα των Ιαπώνων. «Δεν υπάρχει ούτε ένας Ιάπωνας που να κυκλοφορεί με βρόμικα παπούτσια», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Υπάρχουν τόσα μέσα πλέον και περισσότερη πληροφορία απ' όση μπορεί να καταναλώσει κανείς, αρκεί να έχει τη διάθεση. Επίσης, ζούμε σε μια εποχή στην οποία όλοι οι άνθρωποι έχουν μετατραπεί σε ρεπόρτερ. Συμβαίνει ένα γεγονός και αυτόματα βγαίνουν δέκα κινητά και το τραβάνε.

Εκτός από την Ιαπωνία, έχει εκθέσει δουλειά του σε χώρες της Ασίας, όπως η Νότια Κορέα και η Κίνα, στην Αμερική και στη Βρετανία. Πήρε μέρος στην Arte Laguna της Βενετίας και στη Μπιενάλε της Νanjing, στην Κίνα, και πρόσφατα φιλοξένησε βίντεό του η έκθεση Gyeon Creation της Σεούλ.

«Ξεκίνησα το ταξίδι ως ζωγράφος. Βρέθηκα στην Αγγλία για σπουδές και από 'κει με κέρδισαν τα νέα μέσα. Πολύ γρήγορα είδα το βίντεο ως μορφή έκφρασης, επειδή συνδυάζει τη διήγηση, την εικόνα, τον ήχο και την αφήγηση», λέει.

«Εκείνη την εποχή τα νέα μέσα δεν διδάσκονταν εδώ. Είχα φίλους που σπούδαζαν στην Καλών Τεχνών και μπαινόβγαινα. Έτσι κατάλαβα ότι θα έχανα πέντε χρόνια από τη ζωή μου, αν πήγαινα εκεί, γι' αυτό έφυγα. Ήταν το καλύτερο πράγμα που μου έχει συμβεί μέχρι στιγμής. Υπήρχαν καθηγητές με πιο ανοιχτό πνεύμα, αλλά θυμάμαι ότι τότε δεν υπήρχε ούτε ένας υπολογιστής σε ολόκληρη τη σχολή. Μπορούσαν να σε αφήσουν ελεύθερο να το ψάξεις μόνος σου, αλλά σε μέσα που χρειάζονται μια τεχνική υποστήριξη τα πράγματα ήταν πάρα πολύ δύσκολα. Η κατάσταση, βέβαια, έχει αλλάξει από τότε».

— Πού βρίσκεις το υλικό για τα βίντεο;

Δεν κινηματογραφώ τίποτα. Οι εικόνες που χρησιμοποιώ προέρχονται από την παγκόσμια ειδησεογραφία. Δεν υπάρχει τίποτα από ταινίες ή σίριαλ. Είναι γεγονότα που έχουν συμβεί στην πραγματικότητα. Υπάρχουν τόσα μέσα πλέον και περισσότερη πληροφορία απ' όση μπορεί να καταναλώσει κανείς, αρκεί να έχει τη διάθεση. Επίσης, ζούμε σε μια εποχή στην οποία όλοι οι άνθρωποι έχουν μετατραπεί σε ρεπόρτερ. Συμβαίνει ένα γεγονός και αυτόματα βγαίνουν δέκα κινητά και το τραβάνε. Πλέον είναι πολύ δύσκολο να συμβεί κάτι χωρίς να έχει καταγραφεί.

— Γιατί σβήνεις τις πληροφορίες από τις εικόνες;

Μπορεί να ζούμε σε μια εποχή εικόνων, αλλά όλες οι εικόνες συνοδεύονται από πληροφορίες. Όταν αλλάζει αυτό το στοιχείο της πληροφορίας, προκύπτει κάτι διαφορετικό. Με ενδιαφέρει αυτή η αφαίρεση και το τι προκύπτει μετά. Μερικές από τις εικόνες γίνονται πιο μετέωρες, πιο ουδέτερες, πιο αυτόνομες. Η ίδια η εικόνα δεν αλλάζει ποτέ βέβαια. Πάντα κάποιος σκοτώνει κάποιον, αλλά ανάλογα με τις πληροφορίες που έχεις, αλλάζει και ο τρόπος που τη διαβάζεις τις περισσότερες φορές. Επίσης, με ενδιαφέρει να αντιπαραθέτω μια εικόνα σε κάποια άλλη και δεν είναι πάντα δυνατόν να αφαιρείς όλες τις πληροφορίες από μια εικόνα.

— Επίσης, συναντάει κανείς πολύ έντονα το στοιχείο της βίας. Γιατί αυτό;

Δεν αφορά τόσο τη βία η θεματική μου. Βλέπω ό,τι βλέπουμε όλοι μας. Δεν κάνω έργα μέσα από προσωπικά βιώματα ή προσωπικές εμπειρίες. Είμαι ένας δέκτης, όπως όλοι. Λειτουργώ σαν περίεργο πρίσμα αυτού του κόσμου που φιλτράρει, κόβει και ξαναπροβάλλει κάτι διαφορετικό. Δυστυχώς, ζούμε σε έναν κόσμο βίας και αγριότητας. Δεν είναι αυτοσκοπός το θέμα της βίας. Στην ουσία είναι πολιτικά βίντεο. Όταν αφαιρεθούν κάποιες πληροφορίες, βλέπεις ότι το ίδιο πράγμα συμβαίνει πάντα. Υπάρχει μια επανάληψη. Ακόμη και το γεγονός ότι τα έργα μου είναι μαυρόασπρα οφείλεται στο ότι το χρώμα στην εικόνα, κυρίως στην τηλεοπτική, δείχνει τον χρόνο. Με το που ανοίξεις την τηλεόραση και δεις μια ταινία, από την ποιότητα που έχει το χρώμα της καταλαβαίνεις ποια δεκαετία έχει γυριστεί. Όταν αφαιρείται το χρώμα, η εικόνα αποκτά την ποιότητα του «μη χρόνου», του «κενού» χρόνου. Θέλω να φύγει ακόμα και αυτή η πληροφορία. Μέσα στα έργα μου υπάρχουν εικόνες τραβηγμένες τη δεκαετία του '70 π.χ. και δίπλα μια άλλη εικόνα τραβηγμένη χτες. Με το που γίνονται μαυρόασπρα αυτά τα δύο εξομοιώνονται και ξαφνικά ο χρόνος αποκτάει μια πιο ουδέτερη ιδιότητα.

— Τι σε εμπνέει;

Βλέπω κάτι και μου δημιουργεί την ανάγκη να φτιάξω κάτι άλλο. Δεν πιστεύω στην έμπνευση. Θεωρώ ότι είναι ερασιτεχνική διαδικασία. Δεν πιστεύω στον καλλιτέχνη που κοιτάει στο ταβάνι και περιμένει να του έρθει έμπνευση. Ζω και κινούμαι μέσα σε μια κοινωνία. Δέχομαι και βλέπω τις εικόνες που βλέπουμε όλοι μας και λειτουργώ ανάποδα. Η εικόνα με οδηγεί στο έργο ώστε να κάνω κάτι. Πιστεύω ότι άμα μου κλείσεις την κάνουλα της πληροφορίας ή το Ίντερνετ, την τηλεόραση, τα πάντα, δεν θα μπορούσα να κάνω κάτι. Ίσως επειδή ανήκω σε μια γενιά που μεγάλωσε με την τηλεόραση και έπιασα το Ίντερνετ στα χρόνια της ενηλικίωσης, από την εφηβεία και μετά. Η τηλεόραση ήταν πάντοτε ο κόσμος μου, το μέσο με το οποίο έβλεπα τον κόσμο. Το έργο μου δεν γινόταν να μην έχει σχέση με αυτή – απλώς μπορεί να μην έγινε συνειδητά. Κάποτε, κάποιος ζωγράφος, όταν έβλεπε κάτι στη φύση, το ζωγράφιζε. Εγώ βλέπω τηλεόραση. Δεν ζωγραφίζω αυτό που βλέπω στην τηλεόραση, το σχολιάζω με τους δικούς της κώδικες.

— Σε έχει συγκλονίσει κάποια συγκεκριμένη εικόνα τα τελευταία χρόνια;

Μου έχει κάνει εντύπωση η απάθεια του θεατή απέναντι στην εικόνα. Βέβαια, αυτό είναι μια αντίδραση στην εικόνα και το θεωρώ κάτι προβληματικό. Για παράδειγμα, επί έξι χρόνια βλέπεις στη Συρία να επαναλαμβάνονται καθημερινά οι ίδιες εικόνες και ενώ όσα συμβαίνουν εκεί είναι φρικτά, επειδή γίνονται πολύ καιρό, τα δέχεσαι χωρίς να αντιδράς ιδιαίτερα. Έχουμε αρχίσει να παθαίνουμε ανοσία στις εικόνες επειδή πολλαπλασιάζονται. Κάποτε η περιβόητη εικόνα με το γυμνό κορίτσι στη Χιροσίμα που τρέχει μπορούσε να παγώσει τον χρόνο, επειδή ερχόταν με το σταγονόμετρο. Λίγοι είχαν πρόσβαση σε φωτογραφικές μηχανές ή κάμερες. Οπότε πιστεύω ότι η εικόνα χάνει μέρος από τη δύναμή της σήμερα, επειδή δεχόμαστε εκατομμύρια εικόνες καθημερινά. Αυτό συμβαίνει με οτιδήποτε σε βομβαρδίζει.

— Πρέπει η τέχνη να καταπιάνεται με πιο πολιτικά θέματα;

Θεωρώ ότι η τέχνη είναι ένα παιδί της εποχής της. Τα πάντα χρειάζονται. Νομίζω ότι δεν πρέπει να υπάρχουν νόμοι και ότι θα ήταν βαρετό κάτι τέτοιο. Αν είσαι αποκομμένος από αυτό που συμβαίνει γύρω σου, ζεις σε μια μικρή φούσκα. Δεν θα μπορούσα να ζωγραφίζω λουλούδια, δεν είναι ο κόσμος που βλέπω γύρω μου. Βέβαια, μισώ τη στρατευμένη τέχνη και με ενοχλούν πάρα πολύ τα έργα τέχνης και οι καλλιτέχνες που προπαγανδίζουν ή κουνάνε το δάχτυλο γενικότερα. Αυτό είναι ένα φορτίο που κουβαλάει η τέχνη και στην Ελλάδα, κάτι που γινόταν ειδικά τις προηγούμενες δεκαετίες, σε περιόδους που η τέχνη αναγκάστηκε να στρατευτεί. Θεωρώ ότι ένας καλλιτέχνης πρέπει να αντανακλά τον κόσμο στον οποίο ζει, όχι απαραίτητα πολιτικά, κοινωνικά περισσότερο. Όλα τα σημαντικά έργα που έχουν γίνει στην ιστορία της ανθρωπότητας ήταν αντανάκλαση της εποχής στην οποία ζούσαν οι καλλιτέχνες. Όταν υπάρχει αναβίωση παρωχημένων αξιών στην τέχνη, υπάρχει πάντα ένα στοιχείο εκτός τόπου και χρόνου.

— Τι βλέπεις να γίνεται στα εικαστικά γενικά;

Η τέχνη είναι η τελευταία μεγάλη φούσκα και δεν μιλάω για την Ελλάδα. Τα εικαστικά στην Ελλάδα ήταν μια υπόθεση περιθωρίου. Δεν ήταν ποτέ μια τέχνη λαϊκή, όπως η μουσική ή η λογοτεχνία. Στον πλανήτη διακινούνται ακόμα εκατομμύρια στον τομέα της τέχνης. Υπάρχουν ορισμένοι καλλιτέχνες που βγάζουν πιο πολλά λεφτά απ' ό,τι έβγαλαν ποτέ οι μεγαλύτεροι καλλιτέχνες στην Ιστορία της Τέχνης. Κάποτε έπρεπε να περάσουν 50 χρόνια από τον θάνατο κάποιου για να βγει έργο του σε δημοπρασία. Ανοίγουν πελώρια μουσεία σύγχρονης τέχνης σε όλο τον κόσμο. Η τέχνη πλέον παρακολουθείται από ανθρώπους οι οποίοι δεν αγοράζουν, απλώς πηγαίνουν σε εκθέσεις. Στην Ελλάδα, τη δεκαετία του '70 ή του '80 πήγαινες σε μια έκθεση ζωγραφικής και έβλεπες τον ζωγράφο, τη μητέρα του, τη θεία και την αδερφή του. Σήμερα πας και είναι σαν πάρτι, ακόμη και αν πρόκειται για κάτι περίεργο, δύσκολο κ.λπ. Ίσως επειδή η πληροφορία είναι πιο εύκολη, ίσως γιατί το Ίντερνετ μας βοηθάει να επικοινωνούμε μεταξύ μας, ίσως γιατί οι τέχνες αλληλοσυμπληρώνονται. Αυτό δεν σχετίζεται πάντα με τα χρήματα, αλλά έχω την αίσθηση ότι η ίδια η τέχνη έχει ανοιχτεί περισσότερο τις τελευταίες δεκαετίες.

— Μπορείς, όμως, πλέον να ζήσεις από την τέχνη;

Αν πούμε ότι κάποιος καλλιτέχνης βγάζει λεφτά, τότε μιλάμε για πολλά. Οι περισσότεροι, όμως, δεν ζουν από την τέχνη, ούτε ζούσαν ποτέ. Σίγουρα έχουν πολλαπλασιαστεί οι καλλιτέχνες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν χρήματα πάντως – όχι στην Ελλάδα, προς Θεού. Δεν πιστεύω πως ένας καλλιτέχνης που κινείται στην Ελλάδα μπορεί να ζήσει από αυτό που κάνει. Δυο-τρεις καλλιτέχνες ίσως, ακόμη και τις παλιότερες εποχές – οι περισσότεροι, πάντως, έκαναν άλλες δουλειές.

— Θα επέστρεφες στην Ελλάδα;

Δεν ξέρω, και δεν είναι η οικονομική κρίση το πρόβλημα μου στην Ελλάδα. Είναι ελαττωματική η σχέση μου με τη σύγχρονη Ελλάδα, τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό και την κοινωνία. Αυτό θα το έλεγα ακόμη κι αν ζούσαμε την εποχή του οικονομικού θαύματος, το 2004. Ακόμη κι εκείνη την εποχή ένιωθα ότι είχα μια περίεργη σχέση με τη χώρα, αλλά ποτέ δεν ξέρεις, όλα αλλάζουν. Γενικότερα, βλέπω έναν εκφυλισμό εδώ. Δεν είναι μόνο το οικονομικό κομμάτι. Παρατηρώ πράγματα τα οποία είναι περίεργα και δεν μπορώ να τα εξηγήσω τις περισσότερες φορές, π.χ. κάηκαν τρία τρόλεϊ προχθές στην Πατησίων. Έκαψαν, δηλαδή, τα «καπιταλιστικά» τρόλεϊ με τα οποία οι «καπιταλιστές» πάνε στη δουλειά τους. Όταν καίγεται μια τράπεζα ή ένα ΑΤΜ, δεν συμφωνώ, αλλά καταλαβαίνω τη σκέψη πίσω από την επίθεση. Βλέπεις φαινόμενα τα οποία είναι «κάπως». Βλέπω σε όλη την κοινωνία κάποια ανησυχητικά σημάδια.

http://philipposkappa.com

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ